De nieuwe Citroën C4 en ë-C4 knallen op je beeldscherm!
Eindelijk heeft Citroën een opvolger klaarstaan voor de C4! De onthulling van de auto werd pas over twee weken verwacht, maar Citroën trekt voortijdig het digitale doek van de nieuwe C4 en de geheel elektrische ë-C4.
Berline
De vorige Citroën C4 was nog een keurige hatchback, of een ‘berline’, zoals het in het Frnakrijk wordt genoemd. Gek genoeg was er in Europa alleen keuze uit een vijfdeurs hatchback (in China was er ook een sedan). De nieuwe Citroën C4 is compleet anders.
Vierdeurs SUV Coupé
Het is namelijk een vierdeurs SUV-coupe achtig dinges-geval. Jazeker, het innovatieve en charmante merk met iconen als de 2CV, Traction Avant DS, CX en GS heeft gekozen voor hetzelfde recept dat BMW toepaste op de X6. Dat lijkt lastig te rijmen.
Schoorsteen
Aan de andere kant, Citroën heeft het geprobeerd met de C4 en daar zaten de klanten kennelijk niet op te wachten. Ook bij de C4 Cactus werden de typische kenmerken bij de facelift eruit gehaald. Misschien is een vierdeurs SUV coupé het type auto waarop men zit te wachten. De schoorsteen moet immers wel roken, ook bij Citroën.
Elektrisch, benzine of diesel
Er is dus een nieuwe Citroën C4 en ë-C4. Die laatste is geheel elektrisch. De eerste kun je krijgen met een benzine- of dieselmotor. Daar zijn overigens nog geen details van bekend. Sowieso is Citroën begrijpelijkerwijs niet al te schuitig met informatie.
Maximaal comfort
Wel wordt ingezet op maximaal comfort bij de nieuwe C-segmenters. Dat is wel verfrissend. Het woordje ‘sport’ komt geen één keer voor in het persbericht van Citroën. Wal dat souplesse en stilte erg belangrijk waren bij de ontwikkeling. Hulde!
Officiële onthulling
De officiële onthulling van de nieuwe Citroen C4 en ë-C4 vindt plaats op 30 juni aanstaande. De levering van de auto’s kun je verwachten in de tweede helft van 2020, dit jaar nog dus.
Update: er is meer bekend over de motoren.
Benzine:
Driecilinder PureTech 1.2 met 100 pk
Driecilinder PureTech 1.2 met 130 pk (automaat optioneel)
Viercilinder PureTech 1.6 met 155 pk (automaat standaard)
Diesel:
BlueHDi met 110 pk
BlueHDi met 130 pk
Elektrisch
ë-C4 met elektromotor met 136 pk met 50 kWh accu (350 km actieradius volgens WLTP)
Volvo940polar zegt
POEH, die is lelijk!
Robert zegt
@Volvo940polar: Oh? Ik vind hem wel fraai, eigenlijk. Net zoals de pré facelift uitvoering van de C4 Cactus. Maar ik besef me wel degelijk dat ik hiermee tot een minderheid behoor.
Ik moet zeggen dat die Franse automerken de laatste jaren over de gehele linie trouwens erg fraaie auto’s weten te ontwerpen – zeker in vergelijking van de Duitse concurrenten die vooral op safe spelen (VAG) of de weg kwijt lijken te zijn (BMW)
caprio zegt
@RRRobert: Ik ben het helemaal met je eens.
christian85 zegt
@caprio: ik ook. Ik zeg niet dat ik ‘m prachtig vind maar ik vind het wel stoer dat ze weer lekker afwijken van de concurrenten.
emping zegt
@RRRobert: kan er wel wat fraaier uitzien maar het blijft toch een beetje rommel.
Esprit_de_Flandre zegt
@RRRobert: Klopt, de “lelijke” Citroëns zijn meestal de mooiste. Als ze alles beginnen uitvlakken omdat ze in een moeilijke periode zitten (AX, Xantia, Xsara) worden ze gewoonweg saai. Jammer dat de Cactus verdwijnt…
dalmore zegt
@RRRobert: met het laatste ben ik het zeker eens. De nieuwe 508 is in de juiste uitvoering ook een plaatje. Deze C4 vind ik er alleen niet bij passen, niet mijn stijl
fromtheg zegt
Het interieur is vrij zakelijk, daar had ik wel wat meer creativiteit verwacht bij een Citroën.
baworm7 zegt
ah man ziet er uit als die lelijke Toyota
vondick zegt
@baworm7: ja maar die is lelijk, en deze mooi
screamer zegt
Wat een druk design. en drukke designs verouderen snel.
faalhaas zegt
Het zal allemaal, maar ik vind het een lelijk ding.
mashell zegt
Is het niemand bij Citroen opgevallen dat er een beschadiging zit in de pers voor het blik van de voorportieren? De mooie gladde zijkant heeft hier een raar plat vlak. Verder wel een geslaagde wagen, heeft karakter.
bernoulli zegt
Die zag ik niet aankomen. In elk geval een auto die je niet snel verwart met een concurrent. En gelukkig geen geforceerd retro. Hoogstens zou de derde zijruit een knipoog naar de CX kunnen zijn.
Vind hem wel gaaf.
+1 voor de aircobediening ook. Niet dat gemier op een schermpje.
autodidact zegt
@bernoulli: niet geforceerd retro, maar wel geforceerd helaas.
grasvreter zegt
Trek die daklijn gewoon door denk ik dan. Heb je meer ruimte. Wat is het nadeel?
emping zegt
@grasvreter: dat is duurder en minder hip.
mashell zegt
Dat zo’n opgehoogde stationwagen SUV er toch wat utilitair uitziet en daarmee minder levensvreugde uitstraalt. En dat is een groot nadeel, voor mij een veel groter nadeel dan wat liters minder bagageruimte die je toch nooit gebruikt.
stationcar zegt
Geinig, een Toyota CH-R kloon, het heeft even geduurd maar Europeese merken gaan Azië kopiëren.
Verder hoop ik dat dat scherm nog een matte coating krijgt, zo’n glimmende glinsterdinges waarin je de hele wereld ziet weerspiegelen is hartstikke irritant!
sleurhut zegt
Op de achterlichten na een prima ding! Over het algemeen ben ik niet zo van de SUV-Coupes/poepende honden, maar dit blijft toch kenmerkend Citroën. Ben benieuwd hoe die in het echie is.
aJackie zegt
Fraai en onderscheidend!!
potver7 zegt
In de basis een mooi ding, maar de ontwerpers zijn volledig uit de bocht gevlogen met al die rare vouwen in de flanken en bumpers. Driekwart van voren heeft de daklijn wel wat weg van de GS.
bernoulli zegt
Vorm van de koplampen lijken ook een hint naar de GS.
Pallas zegt
@bernoulli: zouden ze dat echt zo bedoeld hebben?
bernoulli zegt
@pallas: aucune idée.
harleytijn zegt
@potver7: dat was ook het eerste wat bij mij opkwam. Heeft wel wat weg van de GS
alper zegt
Pff nog steeds geen galerij foto’s. Waar blijft die update nou? #AllAutoblogfansMatter. Kan helaas de design niet goed beoordelen.
willeme zegt
@alper: op de app komt deze niet terug.
alper zegt
@willeme: waarom als ik vragen mag? Een functie wat eerder bestond is nu fugazzi??♂️
Richmond zegt
@alper: gewoon op de foto drukken dan wordt deze groot
saxoke zegt
@benja01: dan moet elke foto appart geklikt worden. Dat is niet t fijnste werkend. Als je dan 1 foto zou klikken en de rest ook kon zien door te swaajpe (on afhankelijk vanaf welke foto je begint) zou een plus punt voor de app zijn
karhengst zegt
“ë?!” is inderdaad een passende naam. Met twee keer knipperen ben je er nog niet. Laat ik het er op houden dat ik hem graag in het echt zou willen zien want het design is nogal spraakmakend.
kminne zegt
Een busje met zo’n lage daklijn dat er alleen kleuters achterin passen. Zie hier de autofabrikantenlogica van 2020.
menaz zegt
@kminne: busje?
mashell zegt
Lage daklijn? De daklijn valt pas heel laat, ruimte zat achterin. Het is gewoon knap design.
doublechevron65 zegt
OMG André Citroën draait zich om in z’n graf… Ja leuk die link naar de GS koplampen, dat was het dan ook wel. Die achterkant is niet om aan te gluren…
Dutchdriftking zegt
Een lelijke Franse mini X6……
raoufff zegt
Gooi maar weg, weer zo’n opgehoogde truttenschudder voor in de overvolle urban jungle.
tymo zegt
Gään zę dië ë-vęrsįë ïn Türkyë prödücïerën of gewoon in “Frnakrijk”?
mcshine zegt
Hoe spreekt een Fransman eigenlijk een “ë” uit?
escort77 zegt
@mcshine: e avec deux points
bernoulli zegt
@mcshine: als Citroën, maar dan zonder Citron.
autodidact zegt
@mcshine: …uhh?
Silverarrow zegt
Mooie wagen, maar laat Citroën nu niet een gat achter in het gamma?
tenaci zegt
Wanneer komt er nu eens een elektrieke c-segment stationwagon. Daar hebben we echt wat aan ipv al die SUV’s.
Citrofiel zegt
Tenzij VW ineens alles op orde krijgt en een lading ID-varianten de straat op duwt, zal waarschijnlijk de eerste elektrische station uit China komen. MG komt volgend jaar namelijk met de 5 EV, een al bestaande Roewe i5 maar dan ver-MG-d. Ja, daar kijk je nu al naar uit toch!
Citrofiel zegt
Die vouw achter het voorwiel (deur open laten waaien soms?) en het achterlicht zijn nog puntjes waaraan ik moet wennen. Verder staat er voor moderne begrippen een niet al te druk ogend geheel, op geheel eigen Citroën-wijze met toch wat hints naar het verleden. Ik denk dat ik er wel aan kan wennen.
Maar als ze mij er één willen laten rijden zullen ze toch echt met een minder zwart interieur moeten komen…
haroldt zegt
Weer wat anders. Idd die Fransen maken de laatste tijd erg mooie auto’s.
vaakbenjetebang zegt
Hoe kan het zijn dat ik een ‘BX-vibe’ van dit ontwerp krijg terwijl er werkelijk geen lijntje BX in zit? En ik heb geen drugs op.
tourannetje zegt
@vaakbenjetebang: dat achterruitje is ook wel een beetje CX of GSA, geen toeval lijkt me
vaakbenjetebang zegt
Ja, de daklijn heeft wel wat GS(A) in zich en in mindere mate CX. Maar waarom ‘voel’ ik dan de BX? Kan er de vinger niet op leggen. Heb vandaag al meerdere malen de foto’s bekeken en ik blijf het ‘voelen’ terwijl ik het niet zie. Heel raar. Zal wel aan mij liggen.
alfabeta zegt
Leuk, die coupe lijn. Ziet er geinig uit. Beetje druk. Die achterlichten, tsja. Eerst maar ff in het echt zien.
De eerste c4 wordt elke dag mooier, maar ik twijfel of deze ook zo goed opdroogt.
Erg benieuwd naar prijzen, dieselen onder de 30k?
baklava zegt
Waarom is het citroen nog nooit gelukt om een mooie auto te maken?
MiniManiac zegt
Omdat Citroën Citroën was en zijn eigen ding deed. Een DS vind ik wel een mooi en geniale machine, maar inderdaad, mooiste auto ooit gebouwd zou ik hem ook niet noemen.
Dat ze weer meer zoals vroeger terug willen is duidelijk, dat ze nog niet weten hoe, is ook duidelijk. Een artestiek vooruitstrevend ontwerp is niet hetzelfde als gewoon een lelijk gedrocht maken maar onderhuids gewoon hetzelfde is.
Het ontwerp van auto’s heeft veel gemeen met de kook-en eet gewoonten.
Vroeger werden auto’s langzaam bereid volgens de regels van de kunst met goede zelf gekweekte ingrediënten. Nu smijten ze een aantal ideeën vanuit de ijskast samen de blender in en zien wel wat eruit komt.
Zoals het verleden reeds aangetoond heeft met BMC, etc in Engeland, leidt het overnemen van 1 merk door een ander tot het (creatieve) uitsterven van beide. Enkel een hol logootje blijft nog over..
jippie zegt
De motorkop / koplampen fungeren als een soort waterhoofd. Volledig buiten proporties in vergelijking met de rest van de auto.
fredflinstone zegt
Leuk! Een Franse Nissan Juke… Alsof er nog niet genoeg van die lelijke alternatieven waren
tjorque zegt
Ik hou mijn oordeel voor wanneer ik hem op de straat gezien heb met 15” stalen velgen en wieldoppen…
Maar ik ben sowieso geen fan van nodeloos hoge auto’s. Dus tenzij hij hoger staat owv een accu pak (zoals de leaf) vind ik het %^+#+% dat het alweer een “suv” t3ri1ngzooi is
Edge zegt
Is dit zo brekend? Ik weet vrijwel zeker dat die auto hier eerder op AB gestaan heeft, of was dat een te vroeg geplaatst artikel?
Esprit_de_Flandre zegt
@edge: Dacht ik ook al, tot ik zag dat ik op dit artikel al gereageerd heb twee weken geleden. Blijkbaar per ongeluk terug op p1 belandt…
flik2punt0 zegt
Benieuwd of deze ook een trekgewicht krijgt. Want de zelfde aandrijft lijn ligt ook in de busjes.
eklasse zegt
Waarom is dit nou geen DS?
jcjc zegt
Waar is bekend geworden dat de 155pk een 1.6 4cil wordt? Want ze hebben namelijk binnen PSA ook een 1.2 3cil met 155pk op de planken liggen…
saxoke zegt
De 1.6 benzine 155pk klopt niet. Dat wordt de 1.2 benzine 3 cilinder met 155pk
Alex_79 zegt
Jämmer. Ïk vïnd dëzë äütö nīët zö gësläägd. Niet alleen is ie voor een “eerbetoon” aan de GS veel te hoog, ik krijg ineens de neiging overal trema’s op te zeggen. Ë citroen is dat een electrische auto voor Mötorhead fans?