Nee dit is niet de Vision X concept, dit is het patent voor het productiemodel voor de nieuwe BMW iX3. Met dus een LL Cool Jesque comeback voor de normale BMW grille.
De Duitse auto industrie piept en kraakt op het moment. Dat heeft vooral veel te maken met dure energiekosten na de afsluiting van Russisch gas. Maar ook met een aantal andere zaken. Daaronder het maar niet echt aanslaan van Duitse EV’s. Een stroom van elektrische modellen ten spijt, vinden kopers ze nog niet echt spannend. Of misschien wel te spannend, in financieel opzicht, gezien de afschrijving.
BMW vaart een iets andere koers dan haar directe concurrenten van Das Auto en Das Haus. Hoewel het een van de eerste merken was met een vanaf moment één als EV ontworpen model (de i3), gaat het nu voor een flexibele aanpak. De i4, i5, iX1 en iX3 hebben allemaal broertjes die gewoon een verbrandingsmotor hebben. Al dan niet in combinatie met een stekker.
Dit heeft voordelen en BMW vaart er voor nu relatief wel bij, financieel gezien. Maar het heeft ook nadelen. De packaging van de nieuwe 5-Serie bijvoorbeeld, is duidelijk minder dan die van voorgaande generaties. Qua formaat is de auto groter, maar niet ruimer. Daarbij zit je hoger, ook in de versies met ICE, omdat de vloer hoger is om batterijen te huisvesten (die er dus niet altijd zijn). Tegelijkertijd heeft de vol-elektrische versie achter een bobbel in de voetenruimte, omdat daar in de ICE-modellen een cardanas zit. Het is dus altijd een compromis, misschien op de PHEV-versies na. En een compromis is natuurlijk per definitie niet echt premium.
Ondanks dat Porsche nu zelfs denkt aan het ontwikkelen van nieuwe platforms voor verbrandingsmotoren, weet BMW dat het met vanaf moment een als elektrische auto’s ontwikkelde modellen moet komen. En dat gaat het ook doen, met het Neue Klasse platform. Met de originele ‘Neue Klasse’, redde BMW in de jaren ’60 haar bestaan. De nieuwe Neue Klasse, moet hetzelfde kunstje flikken in het EV tijdperk.
Een van de belangrijke modellen op het Neue Klasse platform wordt de iX3. De X3 in het algemeen is al jarenlang een hardloper voor BMW. Er is/was ook een in China gebouwde elektrische X3, die dus iX3 genoemd werd. Doch de nieuwe iX3, zal dus een model zijn dat losstaat van een benzinebroeder.
We wisten al een beetje hoe de iX3 eruit ging zien dankzij het Neue Klasse X concept. De vraag was alleen nog in hoeverre het productiemodel op het concept ging lijken. Inmiddels hebben we het antwoord. Op patenttekeningen kunnen we namelijk zien dat het productiemodel nauwelijks afwijkt van het concept. Alleen de dingen die je verwacht, zoals normale spiegels, dikkere stijlen en reguliere deurklinken onderscheiden het productiemodel van het concept.
Het grootste nieuws daaraan is dat de originele BMW-grille zoals we die kenden van de E30, E12 en E28 een comeback maken. Zij het iets groter dan voorheen. Na jaren van steeds groter wordende nieren, zijn we dus eindelijk full circle. Zou gaaf zijn als de gewone sedans ook deze richting volgen.
De iX3 zal er komen in versies met een en met twee motoren en met de modernwetse accu die BMW al een tijdje belooft, een actieradius hebben tot 800 kilometer. Koppel dat aan snellere laadtijden en het klinkt allemaal veelbelovend. Heeft BMW dan toch op het juiste moment exact de juiste strategie gevonden om deze EV wende te overleven? Of moeten ze gewoon zes-in-lijns blijven bouwen? Laat het weten, in de comments!
crosske zegt
Normale grille…? Ziet er niet uit ihmo…
JelmerS zegt
Persoonlijk vind ik elke generatie X3 minder geslaagd t.o.v. de X1 en X5. Dit gaat helaas geen uitzondering worden..
ghost zegt
Ik vind die nieren op wat meer de normale stijl (zoals de E30 destijds) wel mooier dan die grote dingen van laatste jaren. Verder zegt dit plaatje eigenlijk ook weer geen reet dus ik wacht wel even af, wordt vast een mooie auto met een M-pakketje erop.
Fruitcake zegt
BMW kan beter gewoon stoppen met auto’s maken.
Oopelkadet zegt
Het blijft een vierkante model klomp klei en dan wat lijntjes trekken en klaar. Ik dacht dat we sinds 1944 klaar waren met hybride uboaten? Of je gaat nucleair of gewoon weer dieselen. De meest moderne uboaten zijn gewoon dieselboten.
potver7 zegt
Onder die ‘gewone’ nieren zitten nog twee reusachtige vierkante nieren. Nadeel van een SUV: teveel frontaal oppervlak.
En de X3 (en dus ook de iX3) wordt iedere generatie lomper. Dan wordt de X5 bijna een elegant ding, als je ze uit elkaar kunt houden tenminste.
Lambrusco zegt
Het lijkt wel een Alfa
mashell zegt
Inderdaad. Dat hele Neue Klasse design van BMW is gerecyclede Alfa Romeo.
Schijnbaar is BMW boos dat de Giulia een fraaiere 3 serie is.
jaapiyo zegt
BMW is sowieso groot geworden door iets degelijkere Duitse Alfa’s te maken.
erik911 zegt
Nou, dat dacht ik nou ook net. Wat zijn het toch uitgep*epte designs, deze dagen. De designmevouwen en -meneren weten het ècht niet meer. De nieuwe modellen van eender welk merk hebben feitelijk geen onderscheidende kenmerken meer, afgezien van een hoop plastic roosters en vakjes die er sowieso niet op hoeven te zitten.Hyundai is misschien nog vernieuwend. Maar dat komt allemaal dan weer van een Californisch design team, is het niet?
camber24 zegt
Prachtig! Onwijs gaaf ding. Voor mijn huidige i4 had ik een X3. Beiden erg prettige auto’s. Huidige model iX3 niet overwogen, te weinig power en range. Dit ding echter gaat denk ik wel op de oprit komen. Ziet er – voor mij althans – zeer goed uit en de specs lijken ook in orde te gaan komen.
Fruitcake zegt
Door jou gaat BMW kapot
mashell zegt
Is de echte naam van @camber24 Adrian van Hooydonk?
camber24 zegt
I wish ;-)
camber24 zegt
Dat denk ik niet, ik rijd echt al jaaaaaren BMW, naar volle tevredenheid. Trouwe klanten, daar kan een bedrijf op bouwen ;-)
heckblende zegt
Bro geeft letterlijk geld aan BMW
audirs3 zegt
Ik denk dat dit een goede strategie is van BMW. Volkswagen heeft met het MEB platform last van de wet van de remmende voorsprong, te zwaar en inefficiënt en slechts 400V. En ook nog te futuristisch qua ontwerp voor de meeste klanten. BMW heeft dat tot nu toe goed gedaan door een EV aandrijflijn in een ICE te lepelen, en gaat nu pas over naar een goed dedicated EV platform. Ik was eerst kritisch op deze tactiek, maar het legt ze geen windeieren.
Allison Burgers zegt
Een grille op een EV….
mascusfan zegt
Ongekend hoeveel peop over zo’n schets geschreven wordt.
Het
Ziet
Er
Niet
Uit
Maar totaal zoals verwacht. Klaar met artikel.
Marco Pachen zegt
Ik zie gewoon een vleugje “neue klasse” op een iX en dat zijn beide geen goede vooruitzichten imo
martijnev zegt
Dat BMW’s en Alfa Romeo’s op elkaar lijken is niets nieuws. Dat vond ik als kind in de jaren ‘70 / ‘80 al. En er is ook niets mis mee. Beide automerken spreken liefhebbers aan.