Goed nieuws, want de Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is hier!
Nou, het heeft eventjes geduurd, maar dit is ‘m dan! De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is eindelijk officieel, Middels enkele teasers en diverse geplande lekkages wisten we al het een en ander over de auto. Gisteren kregen we nog wat detailfoto’s die al een beetje een idee gaven, voor nu hebben we de echte foto’s voor je van de speciale Alfa Romeo!
De Alfa Giulia SWB Zagato is, zoals de naam suggereert, in basis een Alfa Romeo Giulia. Daar heeft Zagato vervolgens de zaag in gezet. Er is een compleet nieuw koetswerk geheel van koolstofvezel, maar er is meer aan de hand.
Zo is het nu een tweedeurs auto, in plaats van een vierdeurs. Het gedeelte ‘SWB’ in de naam staat voor Short Wheelbase. De Alfa Romeo van Zagato heeft een kortere wielbasis dan de standaardversie.
Géén automaat!
De standaardversie is overigens de Giulia GTA, dus met de sterkere 2.9 liter V6. Deze levert een vermogen van 540 pk en een koppel van 600 Nm. Heel erg bijzonder is dat deze nu niet gekoppeld is aan de ZF 8HP-transmissie, maar aan een handgeschakelde zesbak! Deze was heel aan het begin eventjes leverbaar voor Europa, maar verdween vervolgens vrij snel.
Het is verder een typische Zagato. Dat betekent een double-bubble dak en en vrij bijzondere styling. De achterzijde doet denken aan Aston Martin V8 Vantage en de koplampen lijken van een Alfa Romeo Tonale te komen.
Productiekansen Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Ook het interieur is aangepakt. Een gemiste kans is dat ook hier het interieur hoofdzakelijk zwart is. Juist bij een Alfa Romeo past een aparte interieurkleur en juist bij de Quadrifoglio is (en was) er niets te kiezen op wat stikseltjes na. Na ja, er zijn wat extra groene reepjes leer en groen is een kleur. Dus niet zeuren.
Dan de productiekansen. Zijn die er? Hee even dachten we aan speciale oplage. Maar over prijzen, aantallen en bijtelling rept Zagato met geen woord en Alfa Romeo ook niet. Gezien het feit dat de handbak in zit, lijkt het ons niet onaannemelijk dat het eenmalig project is.
Als we daar mee over weten, laten wij het jullie uiteraard zo snel mogelijk weten. Ook al bouwt Alfa Romeo er maar eentje, dan zullen wij vanzelfsprekend daar op den duur een occasions-aankoopadvies over maken.
Meer lezen? Deze 11 Zagato creaties zijn bijzonder (lelijk)!
078spotter zegt
ik vind hem erg gaaf
HZW zegt
Wat er ook van gevonden wordt, het is een One-off exemplaar, dus 1 maal, 1 auto, met al een voorbestemde eigenaar.
“While earlier reports expected the Alfa Romeo Giulia SWB Zagato to be a limited production model, the Italian design house made it clear it is a one-off build”.
Edge zegt
Ai ai ai, wie heeft die achterkant in hemelsnaam goedgekeurd? Daar hadden gewoon twee ronde achterlichten op gemoeten.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Precies dit! Een paar Mito achterlichten en hij was af geweest.
drtim zegt
Dit inderdaad! Dit is qua achterlichten meer Aston dan Alfa.
Verder een wijs ding.
drtim zegt
Dit inderdaad! Dit is qua achterlichten meer Aston dan Alfa.
Verder een wijs ding.
lavoro zegt
Juist niet!
Zoek even de Alfa Giulia Tubolare Zagato uit 1965 op ;-)
sntial zegt
Is beetje Maserati 3200GT
https://maserati.scene7.com/is/image/maserati/maserati/international/classic-cars/granturismo-details/3200-gt/maserati_2653_large%2013.49.35.jpg?$1400×2000$&fit=constrain
HZW zegt
Dat zal wel de voorbestemde enige eigenaar zijn geweest.
pyrat zegt
Oef, die frontoverhang.. verder wel een mooi ding!
smokin zegt
Dat ben ik wel met je eens, die voorkant is geweldig. En ik snap dat die achterkant een “coda tronca” moet zijn, maar dit is nog niet helemaal mijn smaak.
ttr6 zegt
Zoals het een goede Zagato betaamt, is de eerste indruk: lelijk. Moet rijpen.
kenner zegt
Inderdaad, heeft Zagato ooit een mooie auto gemaakt? Creaties van Lepu zijn mooier
Nanning zegt
Precies dit. Een allemansZagato = geen Zagato!
De Aston dus.. ☺️
kniesoor zegt
Meen begrepen te hebben, dat dit een one off voor een Duitse klant is.
Hubert zegt
Hebben ze nu weer wat design engineers vrij om een mooie, compacte en sportieve sedan te maken? Mag desnoods op accu’s rijden.
Design_Driven zegt
Ik vind Zagato’s zelde mooi, nu ook niet. Proporties kloppne niet helemaal en de details maken dat dit keer ook niet goed, Ik sla even over.
PS er staat “Ook al bouwt Alfa Romeo er maar eentje”, Maar ik vermoed dat Zagato dat gedaan heeft.
drdre1 zegt
Eens. Kijk ook ff naar de lengte van de portieren. Oogt een beetje kort/krappe instap als je ’t mij vraagt. Verder te hoge schouderlijn, ben ik geen fan van.
camber24 zegt
Ligt erg moeilijk op het netvlies.
ghini zegt
Lekker quirky
vonklausenburg zegt
Wat een prachtige wagen!
mashell zegt
Dat dak oogt visueel zo zwaar… Ze hebben dat met two-tone lak geprobeerd te verdoezelen maar dat is niet echt gelukt. Een enkeltje museum is wel ok voor deze wagen.
alfahart zegt
Prachtige auto maar om het merk te redden zou ik eerder een Giulia SW maken.
ghini zegt
Dat zou ik ook graag zien maar gaat echt niet gebeuren. Stations verkopen niet meer, dat zijn SUVs geworden. Ergens moeten we blij zijn dat AR dat goed heeft gezien, anders waren ze nog verder van huis. Ik hoop nog steeds dat een rijke gek een Giulio SW door een coach builder laat maken, miss is AR wel zo gek er aan mee te helpen. Als ik de jackpot win zal ik het doen.
racerx zegt
Ondertussen verkoopt de M3 Touring als warme broodjes…
rwdftw zegt
De 3 serie sedan verkoopt ook als warme broodjes.
Een BMW rijder krijg je niet uit zijn BMW. Ik ken er een paar en ik had een Giulia. Ze vinden de Giulia geweldig. Mooi ontwerp, puike rij eigenschappen, ontzettend fijne diesel.
Met het is geen BMW. Dus het wordt hem niet.
racerx zegt
Ik rijd sinds ik mn rijbewijs heb BMW en heb de gok een keer gewaagd om een Alfa te kopen. Heeft niet lang geduurd, ging teveel aan kapot + roest. Heb nu weer een BMW, voelt als thuis.
rwdftw zegt
De huidige Giulia is een prima ding. 160.000 km mee gereden. Buiten het gebruikelijke onderhoud 2 manco’s:
– keerring lek bij de overgang bak-motor. Kan gebeuren, prima verholpen
– semi defect relais. Deze was een heel stuk lastiger om te vinden. Het relais deed het 10-15.000 km prima om ineens te haperen. Dat gaf een storing op de waterpomp (electrisch) en een motorstoring en dito vermogensverlies. Ook hier was het een extern onderdeeltje wat in 100.000en auto’s zit
Ik zou zo weer een Giulia nemen als ik de kans kreeg, het zijn enorm fijne auto’s. Ik heb ook het genoegen mogen hebben om in een 320i en 420i te rijden. Beiden met M onderstel. Ik vond ze eigenlijk te hard.
racerx zegt
Als er een Giulia SW was zou ik deze ook zeker overwegen, heb ooit een keer de sedan geprobeerd en dat was een erg fijne auto. Helaas voor mij niet praktisch genoeg.
ooo-V-ooo zegt
Mooie, gedrongen, wat ongemakkelijke verhoudingen. Zoals dat hoort bij een Zagato. Dit is wel weer poster materiaal.
Wat me ook opviel; geen fysieke logo’s. Mooi minimalistisch detail. Zie ik zomaar een nieuwe trend worden.
bermtoerist zegt
Ik wacht met smart op het occasion aankoopadvies door @willeme . Ook graag onderstel en wiel- upgrades behandelen.
krikke240z zegt
De nieren van een moderne BMW vindt men te groot en lelijk maar een heel kippenren als front is dan weer mooi?! Niet mijn ding, ook rare proporties aan de voorkant. De achterkant vind ik dan weer wel geslaagd dus kan ik maar beter bij Aston Martin gaan shoppen.
E34M5Touring zegt
Prachtig! Vind em echt heel fraai!
rockefellar zegt
Achterkant is een mix van KIA EV6 en een Aston Martin. Verder rare verhoudingen (alsof auto van achter in elkaar is gereden). Voorkant erg druk mede door die in het oog springende luchthapper voorop, gevolgd door luchthappers op motorkap.
Benieuwd wat het design in de tijd gaat doen.
Voor nu… snel vergeten
racerx zegt
Nee, ik word er niet warm van, hoewel ik ‘m recht van voren wel mooi vind. Doe maar een ‘gewone’ Giulia Q als het dan toch een Alfa moest zijn.
lekkerlinksrijden zegt
Nee bedankt, een walvis voorkant en Aston Martin achterkant. Bijna alles van Zagato vind ik niet mooi, deze dus ook niet
tjorque zegt
Lezersvraag: “Help ik ben op zoek naar een Guilia SWB”
AB-advies: “good luck”
🤣
lavoro zegt
Een waar kunstwerk! Jullie zullen het later allemaal begrijpen 😄
Jeroen zegt
Schitterend, de revival aan de voorzijde van de Alfa Romeo Montreal.
Sven zegt
Dan blijft een 8C coupé toch echt mooier
Stay Positive zegt
Quasimodo op 4 wielen!
racerx zegt
Je doet je naam niet echt eer aan, ben het wel met je eens overigens.
Stay Positive zegt
Haha je hebt gelijk, maar ik probeerde nog positief te blijven :).
joosstra zegt
Mooi of lelijk doet er niet toe. Dit is eindelijk weer eens iets anders dan al die cross-over meuk. Dus Alfa moet er hiervan heel gauw honderdduizend produceren of meer.
doublechevron65 zegt
Allemaal goed op het netvlies leggen deze mooie plaatjes… zal bij dit model blijven dat naar een verzamelaar gaat.
Petrovski zegt
Lijkt inderdaad een one-off. Zitten geen logo’s op. Ook gebruik Tonale koplampen op een net-niet-lekkere manier duiden daarop. Het is ook wel een beetje een ode aan een SZ. Alfa zou dat zelf niet op deze manier doen. Maar als fenomeen is het wel een gaaf en bijzonder ding. Stiekem had ik iets hogere verwachtingen. Maar congrats aan de eigenaar. Moet een heerlijke bak zijn.
jippie zegt
De wielbasis verkort, de overhang voor en achter vergroot…. Dit oogt niet helemaal lekker.
Nanning zegt
Pure kunst!
“There is no exquisite beauty… without some strangeness in the proportion”
TZ, Junior Zagato, SZ, etc….
mc96 zegt
Openinen in de grille veel te groot, achterkant lijkt op poepende hond. Gelukkig is het een one off.
berlinetta zegt
Tja, ik vind hem gewoon ronduit lelijk. Kan er niks anders van maken.
MaartenD zegt
Als je allemaal closeups pakt ziet het er prachtig uit, maar een totaalbeeld laat zien dat het een ratjetoe van design elementen is maar als totaal niet klopt…jammer
flyerbunch zegt
Mja, had toch iets meer verwacht. Of toch anders want dit is niet helemaal mijn smaak, maar gelukkig ben ik niet de opdrachtgever van deze One-off. Als de nieuwe eigenaar er maar blij mee is zeker?
base85v zegt
Waar komt het kenteken te hangen aan de voorzijde?
Gulli zegt
Ik citeer uit eigen werk uit het artikel dat deze auto aankondigde;
“Laat me raden; een ‘zwevend dak’ (ofwel vaak zwarte A-stijlen), een double bubble en een grille als een bodemvis.
Ben benieuwd of Zagato na 20 jaar eindelijk een nieuw truukje kan of dat ze gewoon weer hetzelfde recept toepassen.”
Nou, zat er niet ver naast toch?