De Renault 5 is keihard gelekt, zowel de buitenkant als de binnenkant!
De Autosalon van Genève staat voor de deur, dus we worden binnenkort overspoeld met autonieuws. Oh nee wacht… Er vindt eigenlijk maar één interessante onthulling plaats. En die is nu alvast gelekt: de nieuwe Renault 5!
Het is al drie jaar geleden dat we de Renault 5 als prototype te zien kregen, maar nu is de productieversie dan eindelijk hier. Godzijdank is het geen slap aftreksel geworden, Renault is heel trouw gebleven aan de concept car. Oftewel: dit is in één klap een van de coolste B-segmenters. Totdat de Alpine A290 komt natuurlijk.
Je zou bijna denken ‘Is dit niet gewoon de concept car?’, maar op detailniveau zijn er toch een aantal verschillen te ontdekken. De koplampen en dagrijverlichting zijn net iets anders, we zien gewoon normale deurgrepen (op de voorste portieren dan) en op de achterbumper is nu ruimte gemaakt voor een kentekenplaat.
Hoe de buitenkant van de nieuwe Renault 5 eruit ging zien konden we natuurlijk wel raden, maar de binnenkant is ook gelekt. Die hadden we nog niet eerder gezien. Het stuur wel (dat kennen we van de Megane en Scenic E-Tech), maar verder is de opzet net even anders. Het interieur wordt niet gedomineerd door een verticaal scherm, maar we zien een iets kleiner horizontaal scherm.
Het binnenste van de R5 is ook net wat hipper dan dat van de andere Renaults. De verticale strepen aan de passagierskant van het dashboard zijn een leuke knipoog naar de oude Renault 5. Verder zorgt de gele stof voor een vrolijke noot, al zul je het interieur ongetwijfeld ook gewoon saai zwart of grijs kunnen maken.
We weten ook al een deel van de specificaties, want die had Renault onlangs al verklapt. De R5 krijgt twee accuvarianten, waaronder een 52 kWh-accu met 400 km range. Renault wil de auto scherp in de markt zetten, met een prijskaartje van “rond de €25.000”.
Alle details krijgen we aanstaande maandag te horen. Dan zal de auto officieel onthuld worden en zullen we ook live plaatjes vanuit Genève delen.
Via: Cochespias
racerx zegt
Best een geinig ding! En dat ondanks het nét iets te hoge crossover gehalte.
Johanneke zegt
Tja je moet de accu’s ergens laten. Zie je ook bij de Kia EV6 bijvoorbeeld, of de megane e-tech. Meer MPV achtige proporties, iets hoger want ja accu’s in de bodem. Zie de auto’s ook liever wat lager, maar goed. 54kwh in zo’n klein karretje is niet niks.
Vind het design in ieder geval erg tof!
racerx zegt
Je moet inderdaad wat, wordt wel beter als de energiedichtheid van accu’s hoger wordt en ze kleiner gemaakt kunnen worden.
moveyourmind zegt
Wauw!
Ik had gehoopt dat Renault niet teveel aan de conceptcar zou veranderen, maar dat ze er zó dicht bij zijn gebleven is wel heel erg mooi.
Zitten ook mooie elementen in het interieur, zoals die gele lijntjes in de stof op het dashboard. Doet denken aan de ‘geribbelde” dashboards die sommige oude Renaults hadden.
kniesoor zegt
Hoop wel dat het ‘DE gele stof’ in het interieur is. Anders moet deze R5 eens even flink gestofzuigd worden ! 😁
machielvdd zegt
Goed punt ;)
AC zegt
Mooi! Buitenzijde met name. Interieur lekker inwisselbaar maar prima waarschijnlijk. Geen idee of het wat is technisch en qua prijs maar ziet er leuk uit, zeker in fellere kleuren.
baardmijt zegt
Interieur ziet er ondanks de schermen wel leuk uit met voldoende verwijzingen naar de oervijfjes. Jaren ’70 kleurtje op de stoelen, die streepjes op het dashboard. Maar vooral die scheef gemonteerde centrale ventilatieroosters doen me denken aan de Renault interieurs van weleer. Hopelijk zitten ze in een andere dan net andersom scheef, helemaal echt. Top!
lekkerlinksrijden zegt
dat viel mij ook al op, denk niet dat het gezichtsbedrog is. Ziet er raar uit
i3bestuurder zegt
@Baardmijt
Dat interieur vind ik echt op dat van de Super Cinq lijken. Ik ben van mening dat Renault hier wel eens een serieus succes mee kan boeken.
schreute01 zegt
Jammer dat er accu’s onder moeten. Dan had de carrosserie wat platter getekend kunnen worden en met 2inch kleinere wielen en was het ontwerp helemaal in balans geweest.
AudiRS zegt
Die accus hadden toch prima onder de kap en in de kofferbakvloer gekund? Want wat zit er nu onder de kap? Niks. Ja een electromotor van 20x40cm. Nu is de carrosserie inderdaad te hoog.
Richmond zegt
en dan weer klagen over gebrek aan Range
mashell zegt
Voor de rijeigenschappen en de verzekeringspremies wil je toch echt het duurste en zwaarste onderdeel (net als de vracht, jezelf dus) tussen de assen.
Dutchdriftking zegt
Goed gelukt! Een iets platter bandje en 7cm verlagen, dan is hij af.
henk123456 zegt
Koplampen afgekeken bij de Taycan
tjorque zegt
Dit vind ik een leuk bakje.
Als ik de ruimte had om twee auto’s te zetten zou ik de R5 wel als tweede auto willen en de Octavia (die boekhoudkundig al helemaal afgeschreven is) bijhouden voor de vakanties en lange afstanden.
tenaci zegt
Gaaf! Vooral ook het interieur met volop hints naar de oer-5
pietertje123 zegt
Niet verlagen, met al die rotdrempels wil je juist zonder van de Vmax af te wijken er soepeltjes overheen kunnen. Zoals met een Panda zo lekker kon.
Velgen vind ik niks, te druk en te vierkant, maar ze zullen wel iets hebben van de originele van destijds?
400km, voor 25.000 euro? Klinkt zo slecht nog niet, is dat ver voor deze klasse?
PunicaOase zegt
Ik schat in dat dat geldt voor een kalere instapvariant met minder pk’s en kleinere accu..
William zegt
Zoals altijd bewust en opzettelijk gelekt door de fabrikant zelf. Kwestie van de media aandacht uitmelken.
cdlop01 zegt
Blijft design armoede dat teruggrijpen op het verleden, maar in de lease zal het wel een groot succes worden. Vind de auto erg obese ogen, wel leuk interieur.
tmon zegt
Dat interieur! Wat heeerlijk. Ben enorm fan van mooi, stoffen interieur. Heb dat liever dan leer, maar weinig fabrikanten stoppen wat extra aandacht in stoffen zetels.
Robert zegt
Ik ben wel benieuwd naar de binnenmaten. Kan dit door voor een fatsoenlijke B-segmenter, dan heb je een serieuze speler te pakken die het de concurrentie flink zuur kan gaan maken, zeker als ze de prijs rond de 25.000 (lees: ruim onder de 30 mille) kunnen houden.
ghost zegt
Met brede heupen en V6 achterin graag!
mc96 zegt
Het is een kek karretje geworden! Ook in hrt interieur zitten leuke verwijzingen naar het eerste vijfje. Met zo’n prijs moet het wel een succes worden!
mc96 zegt
Denk alleen wel dat ie ook veel gekocht gaat worden door Baby Boomers die met de oorspronkelijke 5 zijn opgegroeid en nu wat kleiner willen gaan rijden. Of ze dat bij Renault voor ogen hadden? 😀
reactief zegt
Ik ben 37 en dit is een serieuze kanshebber.
Genoeg range, betaalbaar en ziet er super leuk uit. Groter hoeft van mij niet.
Alleen irritant dat Renault met een soort voorinschrijving de eerste verkoop wilt doen… en daarnaast wil ik de Alpine variant afwachten!
fiscaal zegt
Mee eens. Lijkt mij perfecte 2e auto. Hoop dat er een “gt turbo” uitvoering komt en ben benieuwd naar verschil met de Alpine. Ook qua prijs.
hakvo054 zegt
Gewoon de concept onveranderd in productie nemen zoals het hoort. Kom maar op met je Alpine, Gordini, Turbo, GT Turbo en Baccara versies.
fiscaal zegt
Inderdaad erg benieuwd naar die versies! Ook wat die prijzen gaan worden.
fanboy zegt
Als je dit voor 25K kan kopen met 300km rijbereik is dat wel een fantastisch ding voor heel veel mensen.
Voor de gewone mens, maar ook een concurrent voor de Fiat 500 en Mini.
Zal ook lekker betaalbaar zijn in de (private) lease.
HZW zegt
Maar eens afwachten wat dit gaat wegen, wordt steeds belangrijker met de komende wegen belasting voor EV’s.
mashell zegt
Zolang we geen regering hebben is er toch ook geen wetsvoorstel voor wegenbelasting voor EV’s?
mustang750supersnake zegt
leuk karretje maar doe mij maar een ev9…heb je nog wat aan..
HZW zegt
Ja, dat is een auto die de gemiddelde Nederlander wel probleemloos kan betalen, want die schudden allemaal zo even € 70K uit de mouw voor een KIA EV9.
En dan moet je eens gaan kijken wat 5 jaar oude EV’s nog maar waard zijn, die kosten niet eens meer de helft van de nieuwprijs.
en als er een nieuwe accu in moet dan ben je gewoon klaar met zo’n auto, want dan kost de nieuwe accu meer dan de auto nog waard is.
MarcoM zegt
Prachtig, ik ben benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet.
HZW zegt
Een groot pluspunt van deze Renault 5 is een 52 kWh-accu met 400 km range.
Al zal je die 52 kW/u versie niet kunnen kopen voor ± € 25K, daar komt een minder vermogend model met kleinere accu en minder vermogen voor.
De 52 kW/u versie zal eerder € 35-40K gaan kosten, en de Alpine A290 versie nog meer.
Kijk bv maar naar het prijs verschil tussen een FIAT 500e en een Abarth 500e, zijn beide de zelfde auto, zelfs de accu en motor is het zelfde, alleen bij de Abarth hebben ze die motor softwarematig opgevoerd van 118 pk naar 155 pk.
Met als gevolg dat je met een beetje geluk 265 km ver komt met de Abarth versie, in plaats van 300-320 Km met de FIAT versie.
De FIAT 500e is ook een achterhaalde EV, in 2026 komt de nieuwe 500e generatie, groter uitgevoerd (tevens een 5-deur versie), met grotere accu’s en meer Range.
De Renault 5 met 52 kW/u Accu en 400 km range, is een eerste stap in de goede richting.
Jan Modaal heeft alleen wat aan een EV als die een Range heeft van 500-700 Km, waardoor je de energie kosten betaalbaar kan houden voor je EV.
Elke 250-300 km aan de stekker is waardeloos, het vullen van je accu is dan net zo duur als een tank brandstof vullen, waar je verder mee komt.
doublechevron65 zegt
Het design van buiten is leuk, maar van binnen compleet de plank misgelopen. Het lijkt wel of er geen fatsoenlijk budget meer was, dus knallen we d’r maar een mega tablet in.
shicomm zegt
Ergens is het wel jammer dat ie zo “opgepompt” oogt.
Als de instapper daadwerkelijk 25-26k gaat kosten dan zitten ze best goed.
Benieuwd wat voor range die versie krijgt trouwens..
Aon zegt
Ik heb nix aan een elektrische auto, en voor de fun kan ik hem ook niet hebben. Ja, wat blijft er dan over: een kever?