Het bericht dat je wist dat zou komen, is er nu eindelijk.
De afgelopen dagen waren een ware drama-achtbaan voor dieselauto’s in Hamburg. Nadat we nog geen week geleden te horen kregen dat de Noord-Duitse stad de eerste stappen had gezet om dieselauto’s uit het straatbeeld te krijgen, vertelden we maandag dat Duitse steden de zelfontbrander per direct mogen verbannen. Hamburg laat er geen gras over groeien, want op 31 mei gaat de eerste dieselban van kracht.
De beslissing zorgt ervoor dat de op een na grootste stad van Duitsland geen dieselauto’s meer verwelkomt in twee van haar belangrijkste straten. Hamburg, waar momenteel 1,8 miljoen mensen wonen, laat in deze straten voortaan alleen nog dieselauto’s toe die voldoen aan de laatste Euro 6-normen. Alle andere, oudere dieselauto’s mogen de twee grote straten niet meer in. De verwarring moet worden opgevangen door ruim 100 borden, die de gemeente vorige week plaatste.
Het in de ban doen van de dieselauto betreft twee straten in Altona, het westelijke gedeelte van de stad. In het specifiek gaat het om de Stresemannstrasse, een weg van ongeveer 1,6 kilometer, en de Max-Brauer-Allee, die iets meer dan een halve kilometer lang is. Alleen uit laatstgenoemde straat worden alle dieselauto’s die niet aan de laatste Euro 6-norm voldoen verbannen; alleen commerciële voertuigen van meer dan 3,5 ton moeten de Stresemannstrasse vermijden. Het is vooralsnog dus een relatief kleine operatie, maar deze zal de komende tijd ongetwijfeld in omvang groeien.
De eerste dominosteen is hiermee definitief gevallen. Het is wachten tot de andere Duitse steden dergelijke maatregelen zullen invoeren. (Bron: Reuters)
Gulli zegt
He ja, laten we in ieder land, iedere stad en nu dus zelfs iedere straat een ander beleid voeren. Maakt het echt heel duidelijk jongens!
jaso013 zegt
@gulli: dat noemen ze de EU. Niets vreemds dus.
dutchneon zegt
@gulli: Ik vind het heerlijk, laten we hopen dat het snel doorgevoerd word in alle steden, ook in Nederland. Heb toch een bloedhekel aan winkelen!
Gulli zegt
@dutchneon: van mij mag het ook, als het maar eenduidig gebeurt
jaspervdwinden zegt
Mag je ook geen Diesel kleding meer dragen in Hamburg?
aerohead zegt
@jaspervdwinden: En als je nou Vin Diesel heet ?
Gulli zegt
@aerohead: misschien dat die inmiddels onder de klassiekers valt, daar is vast wel een uitzondering voor
jaspervdwinden zegt
@gulli: haha, ja. Die zal wel onder de klassieker regeling vallen inmiddels… In de winter staat ie binnen. ?
406_v6 zegt
@gulli: alles ouder dan 30 jr is een oldtimer in Duitsland (moet Vin alleen ff een rood H- kenteken laten tatoeëren ?)
potver7 zegt
@aerohead: dat ligt eraan, voldoet Vin Diesel aan de Euro 6 norm?
mashell zegt
@aerohead: dat is een acteur. Die zet een wat hoger stemmetje op en doet alsof hij Vin Benzine is.
towi1989 zegt
@jaspervdwinden: Jawel, maar eerst wassen met adblue
xjs678qr zegt
Welke is eigenlijk de laatste Euro6 norm?
sjonniedeluxe zegt
@xjs678qr: Ik gok 6d
xjs678qr zegt
@sjonniedeluxe: het ware handig geweest mocht men dan gewoon over Euro 6w spreken …
Thomas20vt zegt
@xjs678qr:
racerx zegt
Mooie symboolpolitiek weer, twee straten… Schiet lekker op.
rickknows zegt
Baby stapjes noemen we dat, klein beginnen en zo langzaam aan alle auto’s in de stad verbieden.
peug206 zegt
@rickknows: als er nou eens een waardig alternatief kwam zou ik het niet erg vinden om de eerste en laatste kilometers met het OV te doen. Echter, vanaf mijn huis naar Groningen stad kost me met de auto 45 min in de spits. 30 minuten buiten spitstijden. Maar met het OV ben ik die 30 minuten al kwijt vanaf de p r tot het centrum… en dan moet ik nog 20 min snelweg en 15 min overstap en dan 10 min met een andere bus… dus zolang het mogelijk is verafschuw ik het OV want het is geen alternatief.
maotje zegt
@peug206: je kan gewoon op
Benzine, lpg en elektrisch erin. Dus er zijn alternatieven
peug206 zegt
@maotje: dacht je dat het bij diesel ophield? Zolang die groene vingers allemaal met het vliegtuig op vakantie gaan en zo goedkoop mogelijk uit china bestellen gaat er niks veranderen aan de CO2/NOx uitstoot. Auto’s is een miniem deel ten opzichte van vrachtschepen / vliegtuigen etc. Maar dat is voor het gemak maar even vergeten. Oh enne: toevallig is hamburg de belangrijkste havenstad van Duitsland. Dus dit verbod zou sws al weinig opleveren, ook al was het in de hele stad…
maotje zegt
@peug206: lees t artikel nog eens. Staat toch diesel? Verder niks
peug206 zegt
@maotje: lees eens wat ik heb geschreven. 1e zin gemist?
BaRa zegt
@peug206: tegen de tijd dat we dat allemaal voor elkaar hebben, ben je al lang op pensioen.
peug206 zegt
@BaRa: ik hoop het niet… het verbod op auto’s is er eerder dan mijn pensioen durf ik rustig te zeggen. Ik moet namelijk nog zo’n 43 jaar…
rickknows zegt
@maotje: Als je plots alle auto’s uit de stad gaat weren dat stuit dat op zoveel verzet dat je dat nooit gaat lukken. Dus die je het in kleine stapjes, eerst de vieze auto’s, vinden veel een goed idee. Dan de grote auto’s, vinden de meeste ook een goed idee. Enzovoort, tot dat alle auto’s verboden worden. Hun grootste vriend bij dit soort plannen is dat de massa zich niet realiseert wat werkelijk gaande is. Lees eens Agenda 21, iedereen woont straks in de stad in een appartementje van 25m2 en niemand heeft nog een auto.
kilum zegt
@peug206: Klopt, als alle steden volledig auto vrij zouden zijn zou best relaxed zijn. Maar dan moet er gewoon een heel goed alternatief zijn en dat is er niet. Goede metro’s en tram’s zijn dan gewoon een must. Daarnaast een goede trein/metroverbinding vanaf een grote parkeerplaats buiten de stad rechtstreeks naar het centrum ook gewoon nodig.
peug206 zegt
@kilum: zelfs al was het alleen voor werkverkeer / overheidsinstanties / installateurs etc toegankelijk. Zpu ik denk 9/10 auto’s ook al van de weg halen.
rickknows zegt
@kilum: De auto verbieden is een aanslag op je vrijheid, dat hebben de meeste niet door omdat ze verblind zijn door vele goed klinkende argumenten. Ook de autonome auto is een aanslag op je vrijheid. Jezelf vrij bewegen bestaat niet meer als alles geregeld is, dan kun je alleen nog kiezen uit de beschikbare routes en bestemmingen. Helaas, zodra de meeste dit door hebben is het te laat.
jeroen20vt zegt
Ik was nog niet op de hoogte van het feit dat verkeersborden uitlaatgassen tegen houden..
rufctr01 zegt
En de vrachtschepen mogen gewoon lekker binnen komen varen…
Of gaan ze die uiteindelijk ook bannen?
maotje zegt
@rufctr01: die komen niet in deze straten. Ik denk dat je zelf ook wel kan verzinnen dat dit gigantisch drukke straten zijn die waarschijnlijk heel de dag vol staan met auto’s. Fijn als je daar woont of loopt en heel de tijd walmende diesellucht binnen krijg.
E34M5Touring zegt
@maotje: Ja want de uitstoot van die schepen blijft precies aan de kade hangen…..
maotje zegt
@E34M5Touring: nee precies zoals je dus al zegt waait t weg dus zullen ook de concentraties schadelijke stoffen verdunnen. Hoe dichter bij de uitstootbron hoe schadelijker.
E34M5Touring zegt
@maotje: Ja want in de stad staat geen wind… Hou toch op. Dit is gewoon een schijnmaatregel. Als voorbereiding voor het echte werk straks.
maotje zegt
@E34M5Touring: in de straat staat minder wind dan aan het water. Daar hoef je geen rekenwonder voor te zijn. Tussen de bebouwing blijft t toch veel langer hangen. Zeker wanneer t ook nog eens lekker laag over de grond word uitgestoten.
rickknows zegt
@maotje: Al die stankoverlast is vreselijk, heb in hartje Amsterdam gewoond. Echter, deze problematiek is bewust gecreëerd omdat ze het vrij vervoer de nek om willen draaien. Voor elk probleem is een goed alternatief, de techniek om 90% minder uitstoot te hebben bestond al in 1970. Elektrisch rijden bestaat ook al meer dan 100 jaar, al zijn er vele die denken dat meneer Elon Musk de uitvinder is.
pielemuis zegt
@rufctr01: als je kijkt naar de uitstoot van vrachtschepen en de tonnage aan product die ze vervoeren valt de uitstoot nog mee.
Daarbij, ook de scheepvaart is tegenwoordig aan strenge milleu eisen gebonden. Bepaalde schepen mogen ook niet meer steden binnen varen.
alfarider zegt
Waarom blijft Autoblog steeds nieuws brengen over een diesel verbod in Duitsland. Wij wonen in Nederland!
Dizono zegt
@alfarider: klopt, Nederlanders komen nooit in Duitsland. Daarnaast is het natuurlijk helemaal niet interessant hoe de hetze tegen diesel in het op AutoBlog populairste land der autobouwers zich ontwikkelt.
Design_Driven zegt
@alfarider: Hamburg is zo ver niet, ik kom er in elk geval 2 keer per jaar. Niet iedereen zit eenzaam op zijn zondekamertje.
alfarider zegt
@alfarider: oke oke….
toniominestrone zegt
Omdat voor voorland is, kwestie van tijd onze politici lezen ook AB.
henkhekje zegt
En dit allemaal met de hartelijke groeten van Volkswagen die deze ellende allemaal veroorzaakt heeft.
maotje zegt
@henkhekje: voor een groot deel zullen de mensen er ook zelf aan bijgedragen hebben door het verwijderen van roetfilters en afdoppen of uitschakelen egr klep.
henkhekje zegt
@maotje: dat zijn individuele gevallen.. Volkswagen heeft de boel groots belazerd, en heeft het hele diesel verhaal in het kwade daglicht gezet.
maotje zegt
@henkhekje: induvidueel? Waarom roken lees ik op allerlij forums topics over verwijderen van roetfilter en uitschakelen egr klep? En waarom zie ik er zoveel op de openbare weg extreem pluimen?
peug206 zegt
@maotje: omdat die er pas uit komen als iemand dat ding na een halfjaar eindelijk eens een keer doortrapt…
lincoln zegt
@maotje:
ja sulletje ..
rookpluimen zal je niet zien bij een afgedopte diesel ..
desjonnies zegt
@maotje:
wederom te kwalificeren als gelul !
maotje zegt
@desjonnies: ja want een roetfilter en egr klep plaatst een fabrikant voor jan lul? Laat die dingen gewoon zitten. De mensen avhter je willen ook schone lucht inademen.
2wheeler zegt
@henkhekje: VAG is hier zelf dan ook flink de dupe van. Denk dat ze met een aardig overschot diesels blijven zitten als dit zo door gaat.
henkhekje zegt
@2wheeler: blijkbaar nog niet genoeg want Audi was nog gewoon aan het sjoemelen. Denk dat VAG eerst failliet moet gaan voor ze het leren. En wat mij beteft mag dat gebeuren.
mashell zegt
@henkhekje: dat is het grootste bedrijf van Duitsland, Europa zelfs. Die gaan echt niet failliet.
henkhekje zegt
@mashell: jammer
barry355gtb zegt
Wel een sneue maatregel hebben ze in Hamburg toch ingevoerd, terwijl het milieu er echt niet beter op wordt. Het betreft echte symbool politiek van het groene stadsbestuur. Wat een sneue toestand eigenlijk en ik kom er echt graag, want het betreft een mooie en gezellige stad. Altona is een prachtige wijk, met allemaal leuke winkels en kroegjes. Jammer voor de inwoners , dat de stad zo langzaam bergafwaarts gaat. Zo mogen verder overal alle autodiesels en scheepsdiesels hun uitlaatgassen rustig hun roetwalmen uitbraken. Als je dan als stadsbestuur echt ballen hebt en ook nog steeds echte verbetering van het milieu na wilt streven, dan is de maatregel voor de hele stad in te voeren.
postzegel zegt
@barry355gtb: het effect reikt verder dan alleen deze 2 straten. Door het verbod zullen heel want mensen en bedrijven dan toch echt een alternatief voor hun oudere stinkdiesel moeten vinden. En die gebruiken ze niet alleen in die twee straten maar overal. Je kunt het ook zien als een verkapte sloopregeling: de oudere diesels worden versneld afgeschreven en daarmee zal het wagenpark dat in de stad komt verschonen en/of vernieuwen.
ikleesookoverautos zegt
2 straatjes en 100 borden. Wie betaalt dat?
postzegel zegt
@ikleesookoverautos: jij? Of misschien betaalt de gemeente het wel zelf? met gemeenschapsgeld. Verkregen door het heffen van gemeentelijke belastingen. Betaald dus door de inwoners van de gemeente? Woon je in Hamburg? Bist du ein hamburger? Zou mooi zijn als ze die borden in Nederland zouden kopen. Bij POL ofzo. Retroreflecterend enzo. Met 3M folie. En mannetjes die palen gaan plaatsen. Tjonge. Alleen al de werkgelegenheid die dit project oplevert. Wauw. #BestuurdersGeil
desjonnies zegt
Gelukkig kun je nog langs de Eva Braun strasse via de oude Messerschmitt fabriek nog bij de Kubelwagen Allee komen om zo links de Tiger Tank weg op te draaien en daarna op de Heinrich Himmler Damm te komen, toch?
tfsi zegt
Je zal net je een diesel hebben gekocht kan je meteen al je geld er achter aan gooien. Die zakken gigantisch in waarde. Wel leuk als je toch nooit in een stad komt kan je goed shoppen.
bassx zegt
@tfsi: Als je een nieuwe hebt gekocht is dat geen enkel probleem. Het verbod adresseert duidelijk de oude stinkdiesels van vrachtauto’s.
Volvo_440_turbo zegt
Euro 2 of 3 zou ik nog begrijpen, maar mijn auto van 2011 met Euro 5 mag er dus niet meer in? Een goed onderhouden auto waarmee ik altijd lange afstanden doet waar de verbranding beter is dan menig diesel waarmee naar de bakker wordt gereden? Anyway, onze reisplannen naar Zweden met tussenstop Hamburg zijn nu gewijzigd naar Ukraïne…
desjonnies zegt
@volvo_440_turbo:
U is kennelijk geen politicus want ik zie logica in uw comment.
Volvo_440_turbo zegt
@desjonnies: ik wil namelijk mijn vader niet opvolgen, de politiek vol extremisten,van links naar rechts en van onder naar boven! Dat laatste begrijp je wel als je weet wie dat onze voorlaatste Belgische eerste minister was ;)
hacker zegt
Weer zo’n typische beslissing van politici die geen hol om het volk geven. Hun dienstwagens zullen niet geviseerd worden want ze krijgen elk jaar een nieuwe op kosten van hun burgers. Diezelfde burgers worden echter geconfronteerd met een grote daling in waarde van hun auto’s om niet te zeggen dat ze totaal waardeloos worden. Dit zijn maar enkele straten in een stad maar de impact hiervan is veel groter, in de hoofden van veel mensen worden diesels minder dan Euro 6 waardeloos. En VAG en de andere autobouwers lachen mee met de politici want hun benzinewagens verkopen ondertussen als zoete broodjes…
postzegel zegt
@hacker: JA, en wat dacht je van al die inwoners in die miljoenen stad. Dat die dan allemaal schonere lucht krijgen. Op eigen kosten gelukkig. Is er toch iemand die de rekening betaalt. Liever met geld dan met gezondheid betalen, denk ik?
jannemaneke zegt
@postzegel: wanneer in zo’n miljoenenstad in de winter talloze mensen met hout stoken dan is de lucht tot 60X meer vervuild dan wanneer de straten vol met dieselwagens zouden zitten. Ook maar verbieden dan of gewoon lekker hypocriet enkel dieselwagens verbieden?
postzegel zegt
@jannemaneke: Wat denk je zelf? https://www.nu.nl/amsterdam/4551897/ggd-wil-verbod-houtkachels-in-amsterdam.html
Toch typisch, als er ergens wat aan vervuiling wordt gedaan, staan hele volksstammen klaar om vooral naar een ander te wijzen. Schepen, kachels, vliegtuigen, de industrie, China, de veestapel in Nederland, export van oude auto’s naar het oostblok of derde wereld landen…. bij elke maatregel is er wel te wijzen naar een ander die bij kans nóg viezer is..
krissie zegt
wat ik me afvraag… hoe worden bepaalde vag auto’s nu gezien? euro 6 ondanks gesjoemel, of worden deze teruggezet ….. of worden deze aangepast zodat het alsnog zonder gecheat aan euro6 voldoet?
basr32 zegt
En ik maar denken dat we zo anti-discriminatie waren in Europa. Er is geen puurdere vorm van discriminatie dan dit…
tstile zegt
Toevallig ben ik 2 weken geleden in Hamburg geweest (met dieselauto).
Hartje centrum. Het leek wel een getto daar. Echt een bende. Uitstoot van dieselauto’s is wel het laatste probleem wat ze daar hebben….
Je breekt je nek over alle flesjes op straat. Overal zitten zwervers. Echt een serieuze teringzooi.
Dieselverbod of niet, ik zou er sowieso niet meer heen hoeven.