Er is weer een puzzelstukje op zijn plaats gevallen in de coureursline-up van volgend jaar.
Silly Season 2024 is nog niet voorbij, want er waren nog vier zitjes te vergeven. We zeggen ‘waren’, want we kunnen er nu weer eentje afstrepen. Alpine maakt namelijk bekend wie de opvolger wordt van Esteban Ocon, die naar Haas is vertrokken.
De opvolger van Ocon is een rookie. Naast Oliver Bearman gaan we volgend jaar nog een nieuw gezicht zien op de grid: Jack Doohan. Deze 21-jarige Australiër was al reserverijder voor het team en heeft ook al meerdere vrije trainingen gereden. Hij mag volgend jaar laten zien wat hij echt waard is.
Dit jaar stond voor Doohan volledig in het teken van zijn rol als reserverijder, maar vorig jaar reed hij nog in de Formule 2. Hij werd toen derde. Eerder werd de Aussie al een keer tweede in de Formule 3.
De vader van Jack Doohan was eveneens coureur, maar dan op twee wielen. Zijn ouwe heer is niemand minder dan vijfvoudig wereldkampioen Mick Doohan. Die heeft overigens in 1998 ook een test gedaan met een F1-auto, maar dat was geen succes. Mick parkeerde de Williams in de vangrail. Hopelijk heeft Doohan Junior meer succes in een Formule 1-auto.
Johanneke zegt
Ik hoopte zo op Lawson. Vind dat die jongen echt een kans verdient, zeer knap wat ie vorig jaar gedaan heeft toen ie in de AT werd gezet.
petroldrinker zegt
Volgens mij heeft Marko vd week hardop gezegd in een interview dat Lawson hoe dan ook in 2025 in een redbull F1 auto rijd, of dat bij RedBull is of VCarb is dan weer niet gezegd…
Edge zegt
Ik vraag mij of Red Bull het aandurft om Lawson meteen naast Verstappen te zetten. Hij heeft Ricciardo weggejaagd, Gasly afgedroogd, Albon afgedroogd, Perez afgedroogd…. Ik weet niet of het dan zo verstandig is om Lawson als soort van rookie meteen naast hem te zetten. Denk dat Ricciardo er op dit moment meer vrede mee kan hebben als hij wekelijks een pak slaag krijgt.
Richmond zegt
Red bull heeft zoveel coureurs tot hun beschikking en nog steeds krijgen ze het voor elkaar om verkeerde keuzes te maken door geen keuzes te maken. Dit werd bij the race podcast ook aangehaald door Ed Straw, toen red bull de snelste auto had maakte het niet zoveel uit wie in de tweede red bull zat. Maar nu is de concurentie op gelijke hoogte gekomen en die hebben ook nog een kwalitatief betere rijdersduo waarbij red bull een te groot verschil heeft tussen de eerste en tweede coureur. En toch hoopt red bull dat het probleem op Magische wijze zichzelf oplost, zodat zij zelf geen keuze hoeven te maken.
Als er een overduidelijke keuze was voor een super talent in de red bull gelederen, dan hadden ze allang een keuze gemaakt, maar geen van de 3 overtuigd ze genoeg om een stoelendans te starten. De vraag is wat er dan moet gebeuren om dat wel te laten gebeuren.
Ik zie ze niet Lawson meteen in de red bull laten rijden, zelfs Verstappen en Vettel hebben dan niet gedaan. Dus Lawson zal dan Ricciardo vervangen verwacht ik en naast Verstappen blijft Perez of ze halen iemand anders die niet bij red bull onder contract staat. Bottas ofzo, niet dat dat een wezenlijk verschil gaat maken tov Perez, als teamgenoot van Hamilton was hij ook heel goed in onzichtbaar zijn en 1 op 1 gevechten te verliezen. Voor de rest valt er niks te kiezen wat een duidelijke upgrade is, Sainz hebben ze laten lopen, Alonso heeft bijgetekend bij Aston Martin. Misschien stoffen ze Vettel af.
Richmond zegt
Marko roept wel meer dingen, het is duidelijk dat hij het niet alleen voor het zeggen heeft qua rijders.
mattr zegt
Mooi! Mick Doohan was dé held voor Rossi op die 500cc 2takt brommers. Goede oude tijd…