Als je nog kneiterharde subsidie wil op een okkazie om in de straat de popie wokie uit te hangen, moet je heeeeeel snel zijn. De SEPP subsidiepot is bijna leeg.
Bijna niemand koopt meer een nieuwe auto in Nederland en dat begrijpen we ook wel. Op auto’s met een verbrandingsmotor, zit giga-veel belasting. En auto’s met een elektromotor, hoewel ze steeds goedkoper worden, zijn voor Jan Modaal best duur. Leasen kan als je de mazzel hebt vertegenwoordiger te zijn of iets dergelijks. Maar de tijd dat iedere junior account manager een Polo Slowmotion of Tesla Model 3 onder de bips geschoven kreeg, is ook al lang voorbij.
Arrenmoede
Het is een teken van de arrenmoede van de normale burger in Nederland, maar het sneue feit is dat er nog maar 0,6 keer zoveel nieuwe auto’s verkocht worden als circa 20 jaar geleden. Ondanks dat we nu met meer mensen zijn. En ondanks dat het totale wagenpark niet slinkt. Kortom, iedereen rijdt nog ‘gewoon’ auto, alleen door het belastingklimaat, hebben we nu het oudste wagenpark van West-Europa. Toppie.
Rage
Wil jij nou niet meegaan in de malaise en wel de planeet wil redden, maakt de overheid dat ietsje bereikbaarder door de SEPP subsidie. Zo zijn ze dan ook wel weer. Als je precies doet wat zij willen en niet raged against the machine, krijg je wat kruimels toegeworpen. 2.000 harde Ekkermannen kan je krijgen als een elektrische okkazie koopt die nieuw niet meer kostte dan 45.000 Euro.
Keurslijf
Er zijn ook nog wat andere regels. De actieradius moet minimaal 120 kilometer zijn, de auto mag ook niet mínder dan 12.000 Euro gekost hebben, mag niet voorheen stiekem ook al op een of andere manier van jou zijn geweest en je moet ‘m tenslotte, drie jaar houden. Als je netjes in dit keurslijf past, krijg je dus 1.000 Eurojackpot loten, in de hoop je daaraan te kunnen ontworstelen.
Groenridders hebben ‘m al afgeschaft, dus dit is je laatste kans
Het ding is alleen dat er jaarlijks een subsidiepot is die eindig is. Is de trog leeg, is het helaas pindakaas. En dit keer, komt ‘ie vermoedelijk ook niet terug. Dat komt niet eens doordat Geert en kornuiten er een streep door zetten. Nee, zelfs de groenridders die er zaten hadden het namelijk al keihard afgeschaft. Ook zij liepen natuurlijk onvermijdelijk tegen de limieten (prohibitief hoge kosten) aan van de ‘vergroeningsdrang’.
Bodem in zicht (voor okkazies)
De bodem van de laatste SEPP pot voor okkazies komt nu in zicht. Volgens de site van de overheid met de informatie hierover, zit er per 10 juli nog 1.410.000 Euro in. Dat klinkt eerst nog wel aardig, maar het is dus nog maar vijf procent van de oorspronkelijke taart. En omgerekend naar auto’s, kunnen dus nog 705 mensen er gebruik van maken. 13.995 mensen gingen je al voor. Een beller is sneller is hier dus van toepassing.
Voor nieuwe auto’s is de bodem overigens nog lang niet in zicht. Halverwege het jaar is nog meer dan de helft (54%) van de daarvoor beschikbare pot aanwezig. De opmerking dat mensen nauwelijks nieuwe EV’s kopen, geldt dus nog steeds.
Wat moet je dan kopen?
Tsja, over het algemeen bakken waar je niet heel enthousiast van wordt. Misschien is een E-Golf wel aardig om als boodschappenauto te gebruiken, of een MINI Cooper E? Een vroege Model 3 kan ook. Voor de rest toch vooral rijdende anti-conceptiva op wielen. Collega @willeme zette er al een keer een aantal op een rijtje. De overheid zelf heeft overigens ook een lijstje opgesteld.
Ga jij er nog voor, of heb je dat al gedaan? Laat het weten, in de comments!
Richmond zegt
Een vroege model 3 kostte nog 60k nieuw dus die zullen er buiten vallen
jaapiyo zegt
Op een gegeven moment waren ze 36-37K.
pietertje123 zegt
je zoekt een auto voor je gezin of jezelf en je hebt een zakje geld. Zeg eens 25k, daar kun je best wat moois voor uitzoeken.
Dan kijk je bij de EV’s en die beginnen bij 45k ongeveer.
20k verschil, maar dat regelt de overheid wel hoor, je krijgt 2k!
Nou nee, want je moet dan wel bij een handelaar kopen. Dus die 2k kan wel wezen maar de prijs die jij moet gaan betalen is geen 45k meer want jij hebt immers geld gekregen.
Je betaald dus alsnog 18k meer dan je wilde uitgeven, en dat doe je omdat je 2k denkt te krijgen.
Zijn er echt mensen die daarin getrapt zijn?
Als het nou zo was dat je met subsidie hetzelfde uit zou geven als een vergelijkbare ICE, ja dan was het effectief geweest. Nu kost het vooral overheidsgeld zonder dat het de burger helpt bij zijn overstap naar EV. Handelaren wel blij, overheid een boel kosten voor uitvoering erbovenop en de burger heeft geen budget meer want zijn spaargeld is overgemaakt het land uit. Dus dat levert ook geen BTW of accijns meer op, laat staan dat er nationale bedrijven en hun werknemers wat mee kunnen doen voor ons eigen land.
Flutterbear zegt
Zat EVs rond de 20k te vinden hoor, voor 40k kijk je naar nieuw. Na 4 jaar met een eGolf bevalt het elektrisch rijden in ons gezin prima.
b088y zegt
Op een nieuwe auto krijg je 3k en zoals je ziet zijn er veel fabrikanten die daarop inspelen door een basisversie op de markt te brengen met een fiscale waarde van net geen 45k.
Dus ja de stimulering werkt.
Daarnaast geen BPM waardoor de hoge (ontwikkelings en productie) kosten word gecompenseerd en een EV kan concurreren met een ICE.
Wanneer kosten van een EV omlaag gaan kan de regeling worden afgebouwd gestopt.
Kost het geld, ja een hele hoop, maar we hebben het over een stimuleringsregeling met een langer termijn doel.
Of je het met doel eens bent is voor eenieder, maar regeling doet zijn werk.
Als je 15-20k te besteden hebt kan de 2k daadwerkelijk helpen om voor bijvoorbeeld een full electric Niro te kiezen ipv. Een benzine of PHEV.
In het segment jong gebruikt zijn er genoeg mensen die liever bij handelaar of dealer kopen ipv particulier.
Daarnaast de komende jaren nog goede korting op MRB.
Na een paar jaar bereiken ook deze auto’s de particuliere verkopers en kopers met een lager budget, waardoor over de hele linie het wagenpark vergroend.
jaapiyo zegt
Nou ja hoewel ze het geld weggeven, blijkt dat bij nieuwe auto’s dus niet storm te lopen.
b088y zegt
46% van de pot leeg naar half jaar dus loopt mooi in lijn, begin van het jaar altijd wat meer auto’s op kentekenen ipv einde jaar, maar komen nog hoop interessante auto’s aan
Richmond zegt
Je kan een model 3 voor 28k kopen, net boven de 30k als je met minder dan een ton ervaring wil.
De verkoper regelt de subsidie niet, dat doe jij zelf. En hij weet niet of jij die regelt. Niet alles en iedereen zijn oplichters.
maotje zegt
Wat koop je dan voor moois voor die 25 k?
marcomanta zegt
Nee, ik haak af. Blijf nog steeds genieten van de 5 pitter.