En, heeft ‘ie een zespitter, of gewoon een opgevoerde vierpitter?
Het is een zespitter! En een atmosferische ook nog eens. Dit is misschien nu al hét beste autonieuws van 2019. Het kan dus nog. Na de introductie van de 718-generatie van de Boxster en de Cayman was het natuurlijk een kwestie van tijd voordat er ook weer een GT4 zou komen. Doch gezien de laatste ontwikkelingen bij Porsche vroegen we ons af of de auto überhaupt een kans zou hebben de vorige generatie te evenaren. De standaardversies van de nieuwe Boxster en Cayman verloren immers twee cilinders. Zelfs al zou de nieuwe GT4 ‘de motor van de 911 Carrera’ krijgen, volgens het recept van diens voorganger, dan zou dat dezer dagen een zespitter met een stofzuiger betekenen. Linksom of (en) rechtsom doet dat toch af aan de ‘pure’ beleving en laat dat nu juist zijn waar de Cayman GT4 in uitblonk.
Gelukkig was onze vrees ongegrond. Zojuist kregen we op deze donderdagavond zomaar een berichtje in de brievenbus waaruit blijkt dat de nieuwe GT4 verrassend lekkere specs heeft. De 718 Cayman GT4 Clubsport, zoals Porsche de auto zelf noemt, krijgt de beschikking over een atmosferische, 3.8 liter grote zespits boxermotor met 425 pk. De motor levert daarmee 40 pk meer dan die in de vorige Cayman GT4. Het gewicht van de GT4 Clubsport bedraagt 1.320 kilo en de auto heeft wederom verschillende 911 GT3 goodies onder het blik. De voorwielophanging is overgenomen van de 911 GT3 Cup. Het remsysteem bestaat rondom uit stalen pizza’s met een diameter van 380 millimeter. Standaard wordt de Clubsport geleverd met een gelaste rolkooi, een racekuipstoel en een zespunts racegordel.
Tot zover het goede nieuws, want nu komen we bij de ‘minpuntjes’. De power wordt via zestraps PDK naar de achterwielen gestuurd, net als bij de vorige GT4 Clubsport. De vorige GT4 (rijtest) zonder de toevoeging ‘Clubsport’ had wel gewoon een handbak. Maar het is de vraag of deze versie überhaupt terugkomt.
Porsche rept in het persbericht namelijk nog niet over een straatversie van de auto. Voorlopig wordt de GT4 in twee varianten geleverd aan coureurs, namelijk als ‘Trackday’-versie (134.000 ex belastingen) of als ‘Competition’-versie (157.000 euro ex belastingen). Het zou dus kunnen dat Porsche weliswaar niet zwicht voor het castreren van de GT4 door er twee cilinders af te halen en er een turbo op te schroeven, maar dat dit tevens betekent dat alleen coureurs er nog van kunnen genieten…Of dat inderdaad zo is zal de tijd moeten leren.
Update: een video van de 718 GT4 Clubsport bekijk je op Autojunk.
hansiehansie zegt
De Cayman is de beste Porsche. There, I said it.
kareljansen zegt
@hansiehansie: Hoef je je niet voor te schamen hoor.. Kleiner, lichter, geen onnodige achterbank en motor op de juiste plek!
hansiehansie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
escort77 zegt
Een trackday-versie is toch meestal geschikt voor de openbare weg EN het circuit?
technopatat zegt
@escort77: de Zonda R is ook enkel een trackday auto eigenlijk hé, je kan met de Zonda aan geen enkele competitie meedoen noch op de openbare weg ermee rijden.
Ikzelf deel ook een E30 trackday speeltje dat in de verste verte niet meer straatlegaal is en waarmee ik ook geen races kan rijden. Enkel trackdays dus :)! (Maar het is het waard :D!)
n0zem zegt
Gaaf ding hoor! Bewegende beelden; https://youtu.be/H91GYZgMmTw
964rs zegt
Op veel dingen weer vooruit gegaan deze gt4! Hopelijk nu met een betere koppelcurve. Verder ziet het er enorm verbeterd uit!
langejohn zegt
@964rs: Wat was er mis dan met de vorige?
964rs zegt
@langejohn: koppel uit langzame bochten was te weinig in vergelijking met andere gt4’s. maar ook kleine dingen als geen uitneembaar stuur, geen pitlimiter maar een cruise control principe.
joris1988 zegt
@964rs: had meer met de bakverhouding te maken
bartteeuwen zegt
Ik dacht dat er een schade-auto op de header stond
Ram-G-maN zegt
@bartteeuwen: Thanos moest zo nodig met zijn vingers snappen en had halverwege spijt van. Dus je moet het hier maar mee doen.
Dutchdriftking zegt
Blijft een droombak.
gandini zegt
Heel eerlijk: ik zou ook niet kunnen wachten tot de verf is opgedroogd.
drdre1 zegt
Lijkt van voren wel een beetje op de nieuwe Alpine? ☺
autodidact zegt
@drdre1: ben je aan het vissen? ?
drdre1 zegt
@autodidact: haha, ja – sorry…vond ’t zo vermakelijk! ?
cayman981gt4 zegt
Laten we hopen op dezelfde 3.8L motor in de ‘normale’ 718 GT4 en natuurlijk die heerlijke zesbak.
cortinaracing zegt
@cayman981gt4: lees het persbericht dan even goed groetjes
cayman981gt4 zegt
@cortinaracing: Ik lees er waarschijnlijk nog steeds overheen, want ik kan niks vinden over de straatlegale 718 Cayman GT4 en zijn specificaties. Enlighten me, please!
mrB zegt
Een poetsbeurt voor de foto’s kon er niet vanaf. Jammer, want het is wel een dik ding.
bosje zegt
Alhoewel 6 cilinders fantastisch is mis ik toch wel informatie over de versnellingsbakverhoudingen. Zo ver ik weet was dat het grootste minpunt van de vorige GT4. 40PK extra zou kunnen helpen zolang dit betekent dat er onderin ook meer koppel is.
bosje zegt
@bosje: Even de specs opgezocht:
Vorige: Max power (385pk) @ 7400rpm, 420Nm@6000rpm (of 4750-6000rpm afhankelijk van de bron)
Nieuw: Max power (425pk) @ 7500rpm, 425Nm@6600rpm.
Er lijkt niet meteen meer koppel onderin te zijn. Dan mag ik toch stevig hopen op andere gear ratios..
hotze zegt
Specs lijken verdacht veel op die van de Ruf 3800S, die had 5 pk minder maar was wel met handbak leverbaar en een fraaiere kont (dubbele uitlaten aan beide zijkanten). En ook nog als Boxster. En dat al in 2013. Hoog tijd voor Alois en consorten om de motor uit de SCR 2018 in een Cayman te lepelen (510 pk).
hanso zegt
Wat een geweldig nieuws! het wordt helaas steeds zeldzamer maar er komen gelukkig nog steeds wagens uit die “kloppen”.