Vergeet de Audi A4, de nieuwe A5 is hier.
De modelnamen van Audi zijn allesbehalve spannend, maar nu doen ze toch een gewaagde zet: de traditionele modellen krijgen een ander cijfer. De Audi A4 wordt namelijk opgevolgd door de A5. Dat wisten we al een tijdje, maar nu krijgen we de auto ook daadwerkelijk te zien. De nieuwe Audi A5 is namelijk gelekt.
Het is meteen duidelijk dat Audi qua design geen rigoureuze beslissingen heeft genomen. De Audi A5 – en de Avant, die ook meteen gelekt is – zien er vertrouwd uit. Er is geen één Audi-klant die deze auto zal laten staan vanwege het design.
De Audi A5 is wel wat sportiever dan de uitgaande A4. Dat zit ‘m met name in de platte koplampen. Net als bij de e-tron-modellen vormen de achterlichten nu één geheel. En we kunnen onze ogen bijna niet geloven: in plaats van groter is de grille juist kleiner geworden.
Naast het exterieur is ook meteen het interieur van de nieuwe Audi A5 gelekt. Het instrumentarium en het centrale display zijn geïntegreerd in één breed scherm, á la BMW. Ook interessant: we zien een apart scherm voor de bijrijder. Dat heeft BMW dan weer niet.
Technische gegevens ontbreken nog, maar de A5 heeft sowieso altijd een verbrandingsmotor. Als je een EV wilt moet je straks bij de nieuwe A4 zijn. Voor alle info en foto’s moeten we even geduld hebben tot morgen, want dan staat de officiële onthulling van de A5 gepland. Maar er valt dus weinig meer te onthullen.
Via: Motor.es
SvenB zegt
Het heeft wel wat weg van een Mustang die neus
Roskampies zegt
Idd eerste wat ik ook dacht. Op zich niet verkeerd.
dracae zegt
Heel veel best leuke auto’s lijken tegenwoordig vanuit bepaalde hoeken op ‘ Mustangs’.
Vaak ook qua silhouet. Niet heel vreemd, want het ziet er gewoon goed uit.
Dit jammer genoeg in tegenstelling tot die rare driehoeken in bepaalde kleuren.
mashell zegt
Prachtige auto! Maar waarom Audi nu opeens op de onhandige lelijke deurklinken bandwagon springt is me een raadsel. De wagen is niet eens elektrisch, dus waarom onhandige deurklinken?
str8six zegt
Vind het juist wel strak ogen.
mashell zegt
De hele auto is strak en gelikt en nu zit er zo’n gat in de deur, dat kan fraaier.
tjorque zegt
idd het is echt een enorme breuk in de verder strakke lijnen…
Heeft dat écht aerodynamisch een meerwaarde?
nicolasr zegt
Kijk BMW. Zo kan het ook!
Robert zegt
Inderdaad, hiermee zullen ze maar weinig fans mee voor het hoofd stoten. En mogelijk zelfs was fans bij de concurrentie wegkapen.
Ze zullen ongetwijfeld prijzig zijn, maar toch vooral zakelijk worden gekocht en gereden.
ontploffer zegt
De verkoopcijfers liegen er niet om.. mensen hebben nog altijd liever een bmw
David zegt
Ik vind die station juist heel erg lijken op de 3 touring.
Friez zegt
De achterkant van de Avant is nog wel eventjes wennen. Ik denk dat ie op de A6 misschien beter tot zijn recht gaat komen.
b088y zegt
Leuk Ford focus st line met audi logo
Richmond zegt
Waar zie jij hier een ford focus in?
tocae zegt
Zowat in het gehele front misschien?
Richmond zegt
Ik dacht dat de ontwerpen van audi juist spannender gingen worden op basis van uitspraken van audi.
De achterkant van de sedan lijkt te zijn geïnspireerd op de bmw 2 serie GT.
smex zegt
De grill blijft toch wel een raar aanzicht. De rest ziet er gelikt uit.
bietje zegt
Mooie auto, maar wat ik dan niet begrijp zijn die ontzettend lelijke plastic-look-a-like inzetstukken in de luchtinlaten van de voorbumper… Ziet er zo cheap-ass uit ?
Ben zelf meer van de hardware-buttons in een interieur, maar verder mooie binnenkant.
Oopelkadet zegt
Afgrijselijk. Ik geef er -10 euro voor. Als je met johanna of ralf even een ommetje a5, a7 en weer terug (reistijd: 3 dagen) wil doen ga je toch niet tegen een muur van LED scherm kijken?
drtim zegt
Waarom die dikke stukken driehoekig plastic in de hoeken van de bumper? Doodzonde, bmw kan het ook niet laten..
harrie zegt
Zeker in het grijs ziet het er extreem knakerig uit.
ArnoldH zegt
T is dat er een Audi logo op zit anders zou je denken dat het om een facelift van de Ford Focus ging 😅
Richmond zegt
Denk dat je even langs hans anders moet
gilettelubbers zegt
Ik zie hier ook echt geen Ford (of iets wat er op lijkt) in
harrie zegt
Een nieuwe Audi, een nog bozere blik.
Kom eens met wat nieuws ipv een karikatuur van jezelf te worden.
admm zegt
Ik wil niet te vroeg oordelen maar dit is in weinig opzichten naar verwachting en wat Audi beloofde. De trend van doorlopende achterlichten en enorme touchscreens hebben we nu wel gezien en mag snel weer verdwijnen. Het probleem is nu niet alleen dat de modellen onderling niet te onderscheiden zullen zijn, maar ook tussen merken onderling. Een van de taken van ontwerpers is dat ze 5 jaar in de toekomst kijken bij het ontwerpen, ze moeten toch inmiddels zien dat de huidige trends de verkeerde kant op gaan gezien ieder merk hetzelfde doet. Audi zal het op deze wijze nooit goed kunnen doen omdat ze laat met nieuwe modellen komen en wat ze laten zien dan eigenlijk al gedaan is door tig andere merken. Dus hoe graag ze ook willen, ze zullen niet vernieuwend en fris overkomen. Daar is deze A5 een goed voorbeeld van en voor de nieuwe A6 geldt hetzelfde. Audi is de essentie van goed en eenvoudig design kwijt en over het algemeen is de creativiteit in automotive design compleet zoek. De nieuwe hoofdontwerper zal weinig verandering brengen zolang ze trends blijven volgen.
kennone zegt
Ziet er erg goed uit!
dtwo zegt
“De Audi A5 is wel wat sportiever dan de uitgaande A4. Dat zit ‘m met name in de platte koplampen. ”
Nou, de welvingen bij de heupen mogen dan toch ook niet onvermeld blijven lijkt mij!
“Het instrumentarium en het centrale display zijn geïntegreerd in één breed scherm, á la BMW.”
BMW? Dit interieur komt toch linea recta uit de Q6? Jatogniettan?
duke3 zegt
Had erg uitgekeken naar deze auto. Was erg gecharmeerd van de A5. Maar dit valt even tegen zeg. Anoniem front en achterkant doe mij denken aan een peugeot. En dat hele dashboard als scherm hoeft van mij ook niet. Liever een paar extra mulifunctionele knoppen in het middenconsole ala MMI of iDrive.
Poulusma zegt
Ja precies, de huidige A5 is ook gewoon een mooie auto. Jammere is dat ze daar weer een platgeslagen ‘sportback’ versie naast hebben gemaakt.
Ik vind de niet avant helaas ook teveel op die sportback lijken, dat had zeker nu de A5 de A4 vervangt gewoon een echte sedan moeten zijn….
De avant vind ik ook nog even wennen tov de huidige
Polo Fun zegt
Stoere voorkant. Lijkt iets te hebben van een open achterklep van´n touringbus. Dan zie je het grote blok draaien.
Dutchdriftking zegt
Hoezee! Een subtiele zwarte grille. Goed gedaan. Het is nu wel net een Focus. Maar ik graaf hem wel.
mattr zegt
“Het instrumentarium en het centrale display zijn geintegreerd in één breed scherm, á la BMW.”
En BMW kopieerde het scherm van Mercedes dat dit ruim 10 jaar geleden al in de vorige generatie S en E klasse had…
David zegt
Mercedes is tegenwoordig juist zo’n rijdende iPad a la Tesla. Een opplak scherm dat helemaal geen geheel vormt met de rest van het interieur.
BMW had dat voorheen beter voor elkaar met 2 schermen die mooi geïntegreerd waren in het dashboard. Jammer dat dat nu zoveel lelijker is geworden.
bmwadept zegt
Duidelijk geval van evolutie dan nieuw. BMW heeft het lef en durf om een nieuw design te produceren.
mashell zegt
Maar net als Audi niet bij de best verkochte wagens.
gilettelubbers zegt
Wat is er mis met evolutie wanneer ‘nieuw’ er keer op keer uitziet als een tia op wielen?
allesmetturbo zegt
Lijkt wel alsof byd en mustang een kind hebben gekregen
mc96 zegt
Ik vind het een beetje rommelig design. Het strakke design wat Audi zo kenmerkt wordt een beetje los gelaten. Minder fraai als de voorganger. Voorkant lijkt idd een beetje op een Focus. Jammer.
tenaci zegt
Design wordt steeds rommeliger. Ik begrijp wel waarom men er een Mustang front in zien. Maar die was vroeger ook een stuk strakker. En daarbij, de focus heeft inderdaad ook een Mustang front, maar omdat je die meer ziet associeer ik de nieuwe Audi snoet ook meer met de Focus dan de Mustang.
mascusfan zegt
Plak er KIA op een het zou ook kunnen. Ik vind dit jammer.