De Formule 1 auto voor 2022 is officieel. Wat valt ons zoal op?
De dag die je wist dat zou komen is eindelijk daar. De FIA heeft de Formule 1 auto voor volgend jaar officieel onthuld. Tijdens een livestream op hun website konden alle raceliefhebbers volgen hoe de wagen voor het eerst aan het publiek werd getoond.
Eindelijk grote velgen
In principe wisten we al hoe de auto eruit ging zien. Iemand was de FIA voor en gooide foto’s van de Formule 1 auto van 2022 al online. Maar nu de auto officieel is, weten we zeker dat er grote velgen onder komen te zitten.
Tot en met dit jaar rijden de auto’s nog met 13 inch velgjes, vanaf volgend jaar worden dat velgen van 18 inch. De banden komen ook volgend jaar nog gewoon van Pirelli.
Minder flapjes en flubbertjes op de vleugels
Dat is het volgende dat opvalt aan het uiterlijk. De vleugels zien er veel eenvoudiger uit. Dat heeft twee redenen.
Allereerst zou het met deze vleugels mogelijk moeten zijn om dicht achter elkaar te rijden, zonder gelijk de helft van je downforce te verliezen. Dat is dus goed nieuws voor de fans van close racing én voor de tegenstanders van DRS. Dat systeem zou namelijk de vuilnisbak in mogen als blijkt dat je ook zonder geopende vleugels kunt inhalen.
Daarbij kost het minder geld om de auto te ontwikkelen. En dat is dan weer goed nieuws met betrekking tot het budgetplafond waar de teams mee te maken hebben.
Max verstappen vindt het een mooie auto
Natuurlijk werd ook aan de coureurs gevraagd wat ze ervan vonden. De FIA had de Formule 1 auto voor 2022 meegenomen naar Silverstone zodat de rijders hem konden bewonderen.
Max kwam als eerste aan het woord en het zag er volgens hem goed uit. Hij hoopte vooral dat het inderdaad makkelijk wordt om dicht bij elkaar te kunnen rijden.
Afwachten of het werkt
Dat is het enige dat we nu kunnen doen. Afwachten. Want we zullen de wagens op zijn vroegst pas volgend jaar februari of maart in actie zien, tijdens de eerste testdagen.
Maar op het eerste gezicht zien de Formule 1 auto’s voor 2022 er volgens ons best geslaagd uit. Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments.
harrie zegt
[EDIT] Nu blij, meneertje ongeduld? ;-)
Volvo940polar zegt
Wat ik mij afvraag: Wie heeft dit promo model dan gebouwd? Of moet ik het zien als een samenraapsel van wat de constructeurs gaan bieden? Het lijkt mij namelijk gek dat de FIA de vormgeving van elk vleugeltje bepaald en dat iedere wagen er exact hetzelfde gaat uitzien
Design_Driven zegt
Het zijn nieuwe regels die ze met auto proberen te verbeelden. Ook hebben ze wind testen gedaan met het schaal model om te checken of wat ze dachten aan aerodynamica ook echt klopt. cq Word er inderdaad downforce gemaakt en kan de auto alla Mercedes GT3 niet plots omhoog klappen, is er inderdaad minder turbulentie achter de auto etc. De team zijn vrij hun eigen auto te ontwerpen zolang ze zich aan de nieuwe regels houden. De auto’s zullen er dan ook zeker anders uit zien dan deze demostrator.
berlinetta zegt
Het ziet er best straks uit. En als dit echt leidt tot meer inhaalacties en afschaffing van DRS dan ben ik helemaal voor.
osmo zegt
Dacht dat F1 voor innovatieve technologie stond… .
En wat is het nut van die 18″ velgen? Zodat je nu ook echte F1 velgen onder je golf kan leggen?
quincy zegt
Potentieel andere bandenleveranciers aantrekken. Ik dacht Michelin had bijvoorbeeld aangegeven alleen geïnteresseerd te zijn ook banden te willen leveren als het 18 inch zou worden.
Design_Driven zegt
Volgens Pirrelli heeft de techniek die ze voor 18″ banden moeten ontwikkelen meer directe invloed op de straat auto’s dan de 13″ banden met hele hoge wangen. Daar zal wel wat in zitten bovendien lijken de banden dan ook meer op de banden waar ze het geld mee verdienen.
Eerder hebben ze ook aangegeven dat ze minder snel zullen overhitten omdat de remmer meer ruimte hebben.
Richmond zegt
@osmo: wat is er innovatief aan vasthouden aan 13 inch wielen?
ericd zegt
Ik zie anders nog genoeg ‘flapperigheid’ voorop.
brammetjedeb zegt
@ericd: https://youtu.be/7dg9MoTr1Ag
janmetdelangeachternaam zegt
Qua uiterlijk niet mooi, ziet er bijna cartooneske uit
Instyle zegt
Lijkt op zuurstok kermis met spiegelende CD-tjes. Maar ach Bottas blijft ene geweldige vent.
nicolasr zegt
Dat is absoluut waar. Valtteri Bottas is en blijft een geweldige vent!
toniominestrone zegt
Wel wennen aan die 18 inch wielen, ik weet niet of ik het mooi vind.
Edge zegt
@toniominestrone: Het is vooral even afwachten hoe het eruit gaat zien. Op deze conceptauto die door de F1 zelf gemaakt is, hebben ze heel bewust voor zwarte wheelcovers met een kleinere zilveren ring gekozen. Hierdoor heb je niet echt in de gaten dat de velgen groter zijn en de wang van de band stukken kleiner is. Ik ben wel benieuwd of de F1 teams eenzelfde aanpak gaan volgen, of dat zij voor een ander ontwerp en design gaan waardoor je wel ziet dat de wielen significant anders zijn.
HZW zegt
Het design is een stuk cleaner dan nu, zonder al die overbodige troep aan, flapjes en flubbertjes overal op.
Ook veel minder aero verstel mogelijkheden, zo te zien, en DRS vond ik altijd al waardeloos.
Nu komt de moed van inhalen weer bij de coureur terecht.
mashell zegt
Dat zou ook een kostenbesparingsoptie kunnen zijn, de teams krijgen allemaal het CAD/CAM model van hoe de buitenkant eruit moet zien en de binnenkant vogelen ze zelf maar uit.
ericc zegt
Lijkt meer op Indy-cars.
Robert zegt
@ericc: komt vooral door de neus + pijlvormige voorvleugel.
IndyCar heeft de wielen inmiddels al zo ingekapseld dat het nauwelijks nog ‘open wheel racing’ genoemd kan worden.
pomoek zegt
Dat er nu nog weinig aero dingetjes op zitten is logisch, maar dat gaat wel veranderen de komende jaren. Het doet mij een beetje denken aan de 2009 auto’s die ook redelijk kaal waren. De achterkant heeft meer volume dan de huidige generatie auto’s en is ook duidelijk massiever. Van mij mag er wel een hoop aan geschaafd worden.
sportabgasanlage zegt
Is deze nu eindelijk ook weer kleiner dan die olietankers van nu?
alexlaba zegt
zeer hoog Matchbox gehalte uit de jaren ’90
sonnybonds zegt
vind hem al een stuk mooier dan het huidige model
Davion zegt
Dit is natuurlijk een standaardmodel dat de FIA heeft laten ontwikkelen, ben eens benieuwd wat de teams gaan maken ervan als ze de grenzen van de regels gaan opzoeken :).
sportevo zegt
@Davion: in grote lijnen lijken de huidige F1’s ook op elkaar. Dat wordt grotendeels door de regels gedicteerd.
Maar inderdaad zullen teams de randjes van de regels op gaan zoeken en daarbinnen de auto ontwerpen.
flyerbunch zegt
Hier de officiële presentatie met tekst en uitleg op video:
https://youtu.be/hBmWJOy9vT4
akabanga zegt
Kimi staat er weer als een baas bij met die bril op z’n kop.