Kunnen we spreken van een LL Cool Jesque comeback voor de Fiat Multipla? Jazeker!
Ja, we hebben er weer eentje. Het doorgaans goed ingevoerde Fiat Gazette heeft een productplanning voor Fiat bij de kladden! Altijd lachen, zo’n Italiaans merk dat ons toekomstmuziek voorspiegeld. Zo wachten we nog steeds met smart op de Giulia coupé, het nieuwe topmodel van Alfa Romeo en de samen met Sauber ontwikkelde sportwagens. Vaak zijn de verwachtingen hoog en eindig je met een Lancia Voyager. Maar ach, we zouden de merken alsnog enorm gaan missen mochten ze verdwijnen natuurlijk.
Het Fiat-gamma is de laatste jaren helaas ook flink uitgehold. Stap voor stap zijn grotere Fiats uit de showrooms en het straatbeeld verdwenen. Vroeger had je nog de Croma, de Tempra en later dan tenminste nog de Marea. Tegenwoordig doet Fiat het bijna uitsluitend met de kleintjes. De 500 is natuurlijk het speerpunt van het gamma. De 500X is een Jeep Renegade in 500-uitdossing. Daarnaast bestaat de Panda nog steeds als een opgehoogd crossover-achtig ding en heb je de Tipo, de bij Tofas gebouwde voordelige C-segmenter.
Het houdt al met al niet over. Eigenlijk heb je de 500e en daarnaast wat vulling om nog wat variatie in de showroom te hebben. Maar ook de verkoopcijfers liegen er niet om. Alle modellen behalve de 500e boeken dit jaar een dikke min qua aantallen. Tijd dus voor nieuw bloed.
En dat moet er dus aan gaan komen, aldus de genoemde bron. De Tipo, 500X, Panda en de nog niet elektrische 500 die hier en daar nog wordt aangeboden, gaan er allemaal uit. In plaats daarvan komt er een nieuwe 600 (vanaf volgend jaar al), een nieuwe Multipla (vanaf 2024) en een nieuwe Panda, die mogelijk door het leven zal gaan als Argo. Fiat gebruikt de laatste naam nu al voor een model dat het in Brazilië levert. Tenslotte moet er in 2026 dan ook weer een nieuwe 500e komen. In 2027 zijn dan alle modellen elektrisch. De Topolino staat ook nog in het overzicht hieronder, maar die tellen we niet mee als auto…
Toch is er ook slecht nieuws voor de fans van de oude Multipla. De auto wordt namelijk niet weer een MPV met twee rijen van drie zitplaatsen, maar een vrij conventionele elektrische SUV. Het is overigens ook nog niet helemaal zeker of de auto definitief de naam Multipla zal dragen. Tot op heden is dat echter bij Fiat wel de interne naam waaronder het project ontwikkeld wordt.
Jammer maar helaas dus: de tijden van de oude Multipla zullen hooguit in naam herleven. Want het was wel een sensatie toen. Ik weet nog goed hoe de vader van twee bevriende broers uit de straat er als vertegenwoordiger van Fiat een kreeg van de zaak. Enig gegniffel was mij niet vreemd dat de twee het daarmee moesten zien te stellen. Uiteindelijk lachten zij echter het laatst…Er stond namelijk ook regelmatig een 156 op de oprit. Poaaaah…
Liefhebbers van de oude Multipla kunnen wel altijd nog hun hart ophalen met de special van collega @willeme. Waarvan akte.
Johanneke zegt
Achja, de Puma is een crossover geworden. De Mustang. Alle sportwagenmerken hebben een crossover in de verkoop of in de planning. Dus waarom de Multipla niet. Ik weet nu al dat ie minder ruim zal zijn dan de originele, maar goed, urban jungle moet overwonnen worden, hoe hebben we het al die jaren zonder gekund. En iemand uit de comments hier kan zonder 8cm extra ophoging niet over de 75cm hoge vangrails heenkijken, dus alles moet een crossover worden.
vbarchetta zegt
Als een sportauto veranders in een crossover, dan zou de oude MPV Mulipla eigenlijk een sportauto moeten worden…. dat zou wel een leuke twist zijn…..
drtim zegt
Met z’n drieën op een rij zoals in de Mclaren F1 😇
rikv99 zegt
Beste Fiat. Alsjeblieft geef deze auto een goeie retro styling zoals de IDbuz en 500E. Oh en je moet natuurlijk wel met ze 3en voorin kunnen zitten.
Grazie mille.
tenaci zegt
Ben eerder benieuwd naar de Topolino, alhoewel de profielschets volgens mij al aangeeft dat het de Fiat-versie is van de Citroën Ami/Opel Rocks. Wat in Stellantis-verband ook wel te verwachten valt.
Estate_of_mind zegt
Ja, dat is de Topolini ook, en die rijdt zelfs al rond. Jammer.
W115 zegt
De panda heeft het eeuwige leven, heerlijk.
iphonistvongates zegt
Kratje gekoelde Buckler op de achterbank en späzieren! Blaupunkt Melbourne CR42 met Clarion speakers mogen niet ontbreken. Fel oranje Whoopies bovenop het dashboard geplakt. Wat een toekomst!
flyerbunch zegt
Multipla SUV? Mja als het maar niet weer een eendebek gaat krijgen..
mashell zegt
Een elektrische SUV? Fiat pakt dus de handschoen op en laat het niet over haar kant gaan dat Tesla met de Model Y nu de lelijkste auto op de markt heeft.
fedal zegt
Deze auto is zo lelijk dat ik er best in zou rijden. Maar dan wel alleen met een benzinemotor en niet op aaa-batterijtjes.
Michel-GR zegt
Lmao de lelijkste auto ooit gaan ze opnieuw uitbrengen het moet toch niet gekker worden!
cossiekiller zegt
Je vergeet de Pontiac Aztek van Walter…
(ooo--V--ooo) zegt
De nieuwe BMW’s zeker nog niet gezien?
LaLancia zegt
Fiat merk-CEO Francois gaf onlangs nog aan dat de naam Panda helemaal niet zal verdwijnen, maar dat er msischien een andere invulling aan zal worden gegeven. Argo als opvolger is helemaal niet logisch. Dat is namelijk een Punto-achtige, terwijl de Braziliaanse Uno juist meer met de Panda is te vergelijken.
Dutchdriftking zegt
Een elektrische 3+3 Multipla zou toch de ideale familie auto zijn. De naam Panda weggooien zou wel heel erg zonde zijn overigens…
jensoffbutton zegt
Eigenlijk zijn het weer allemaal dus Peugeots met ander plaatwerk, zoals de recente Opels, Jeeps, Citroens,..
Ik snap wel de kostenbesparende tactiek van Stellantis. Maar eigenlijk is het dus kiezen voor Stellantis of niet (rommel-reputatie hebben ze nog altijd, enkel Jaguar-Landrover heeft een slechtere reputatie qua betrouwbaarheid) en daarna je kleurtje/smaakje kiezen (voor welk merk ga je).
Fiat Topolino = Citroen Ami
Multipla = e2008
600 = e3008
enzovoort.
O plaat zegt
Vergeleken met die elektrische suv van BMW was de multipla mooi. Maar goed de keuze is dus binnekort tussen een retro 500 en een suv. Italiaans design is dood, morsdood.