
Wordt het toch nog spannend deze race of wordt er een geweldige vent achteraan gezet? Een motorwissel bij Mercedes zorgt voor spanning!
De Grand Prix van Rusland is traditioneel niet echt een hoogtepunt op de kalender. De Russische badplaats is normaal gesproken een uithangbord voor de dominantie van Mercedes, Hamilton, Bottas, Toto en Putin. Volgens mensen die er verstand van hebben, is het publiek óók nog eens het allerbeste publiek allertijden.
Maar voor de doorgewinterde fan is het meestal een snooze-fest. Mercedes pakt pole en rijdt onbedreigd naar de overwinning. Maar dit weekend is alles anders. De kwalificatie van de GP van Rusland was uitermate interessant en leverde een bijzondere top 3 op, zonder Mercedes!

Motorwissel Mercedes
Normaal gesproken kan Bottas profiteren van het telkens minder zeldzaam wordende geklungel van Lewis Hamilton, maar niet dit keer. Norris staat op pole, met Sainz en Russell op twee en drie. Volgens Bottas kwam dat omdat hij geen goede ‘clean lap’ kon rijden op de slicks.
Het maakt niet uit, want Bottas krijgt een gridstraf. Er zijn onderdelen aan de power unit van zijn Mercedes W12 vernieuwd. De motorwissel van Mercedes is een strategische beslissing geweest. Ten eerste omdat Bottas een motor (de oudste van de drie) in de vrije training op Zandvoort moest afschrijven. Ten tweede omdat Verstappen (die niet de hele wereld verwacht) ook achteraan start.

Motorwissel
Valtteri Bottas zal namelijk starten vanaf P17, Verstappen vanaf P20. Verstappen wil natuurlijk zo snel mogelijk naar voren rijden, Bottas moet dat tegen kunnen gaan houden. Het is niet de eerste keer dat Bottas ingezet wordt als een buffer.
Niet alleen Verstappen en Bottas hebben gridstraf door een motorwissel. Ook Nicholas Latifi (start vanaf P18) en Charles Leclerc (start vanaf P19) hebben gridstraffen. Bottas kreeg al een nieuwe power unit tijdens de GP van Italië. Met de nieuwe onderdelen moet hij in principe het tot het einde kunnen uitzingen.

De gridstraf hing al langer in de lucht. Toto Wolff liet gisteren in diverse interviews weten dat het een mogelijkheid was.
De startopstelling ziet er dus als volgt uit:
- Norris – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Russell – Williams
- Hamilton – Mercedes
- Ricciardo – McLaren
- Alonso – Alpine
- Stroll – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Ocon – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Gasly – Alpha Tauri
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Mazepin – Haas F1
- Bottas (gridstraf penalty)
- Latifi (gridstraf penalty)
- Leclerc (gridstraf penalty)
- Verstappen (DNQ)
Via: Formula1.com
Wat een zwaktebod van Mercedes, die hebben er duidelijk geen vertrouwen meer in dat Lewis het alleen af kan.
@harrie: Nou en of, neem dan RB. Die hebben zoveel vertrouwen in Max, en terecht naar mijn mening, dat zij accepteren dat hun tweede rijder kleurloze wedstrijden in het
@driftwood: middenveld rijdt
“Never a dull moment” this season!! Ik ga er zo voor zitten, heerlijk!
Met een beetje geluk wordt Hamilton in de mangel genomen bij de eerste bocht.
Een lekke band of kapotte voorvleugel, zou wel lekker zijn.
@HZW: klinkt heel sportief
@spideriv: Klonk Hamilton in Silverstone ook zeker?!
@HZW: LH44 loopt daar zeker risico, op Russell na verwacht ik dat de andere rijders daar er vol voor zullen gaan en weinig te verliezen hebben
@HZW: ik hoop het van harte, die heeft echt een beetje te veel geluk, en hij zal de mazzel wel hebben dat hij geen gridstraf hoeft te nemen.
Die Poetin regiseert ook alles he ;-)
Laat wel zien hoe zwak mercedes is in mijn ogen… en duidelijk het vertrouwen in lewis kwijtraken langzaamaan…
@petroldrinker: heeft niks met vertrouwen of gebrek aan te maken. Is gewoon tactiek. De weg naar kampioen worden is meer scoren dan degene die vlak achter / voor je zit. Elk punt telt. Dit kampioenschap wordt pas in Abu Dhabi beslist. Je gaat dan geen zaken overlaten aan het lot.
Aha, dus bocht 1 tikt Bottas Max eraf? Mooie afscheidsbonus ……?
Niemand die zich afvraagt waarom ie alweer een motorwissel doet? Vorige pot ook al in monza