Wir leben Autos –> Nous vivons voitures?!
Potjandrie! Volgens Bloomberg is de PSA Groep (Citroën en Peugeot) druk in gesprek met General Motors om de Europese tak van de Amerikaanse autoreus over te nemen, aldus ingewijden. Alleen al op basis van dit nieuws steeg het aandeel PSA 5,9 procent in waarde.
Zoals gezegd zijn de onderhandelingen op dit moment aan de gang. General Motors was buiten Opel en Vauxhall al niet echt meer vertegenwoordigd op de Europese markt. Zo werd nog niet zo lang geleden het merk Chevrolet van de markt gehaald. General Motors heeft Opel overigens al sinds 1931 in handen.
PSA en GM bouwen momenteel al samen busjes en SUV’s, dus het zijn zeker geen vreemden van elkaar. Een woordvoerder van PSA heeft het dan ook over “een uitbreiding van de huidige samenwerking”. Kan volgens ons alleen maar betekenen dat de berichten kloppen en dat een fusie er hard aan komt.
UPDATE: voor iedereen die twijfelde aan bovenstaand bericht: een woordvoerder van Peugeot heeft bevestigd dat de overnamegesprekken op dit moment worden gevoerd.
Foto: dikke Calibra door @randomuser via Autojunk
super zegt
ze hadden nog niet genoeg overlap in hun modellenlijn?
fiestacruizer zegt
@super: Toch, ik denk dat deze overname wel goed kan zijn voor het merk Opel. Van alle merken in Europa gaat de opel met de laagste kilometerstand gemiddeld naar de sloop.
Ook de privacy condities van GM OnStar zijn nogal ‘on-duits’. Als Opels betrouwbaarder worden door meer franse techniek*, en met betere software komen dan OnStar is het alleen mooi!
Go PSA!
*Klinkt een beetje raar, maar in geval van het duits merk is er alleen maar vooruitgang mogelijk.
cossiekiller zegt
@fiestacruizer: Martinus, ben jij dat?
danone zegt
@cossiekiller: Dat is ‘m! Zie ook reactie hieronder, kan niet missen!
rufctr01 zegt
@fiestacruizer: de Franse merken zijn daadwerkelijk beter geworden terwijl sommige Duitse merken stil zijn blijven staan en nog op de ‘goede’ naam teren.
super zegt
@fiestacruizer:
zolang het geen rampenbakken zijn interesseert zich niemand voor de hoeveelheid km’s die je er mee kunt rijden.
87sandyd zegt
@fiestacruizer: Fransen die moeten zorgen voor betere elektronica. Ik snap dat de Duitsers hun naam te grabbel hebben gegooid, maar de Fransen maken er nog steeds een potje van. Of ben je de Peugeot 508 vergeten, om maar over de huidige Renault modellenlijn te zwijgen…
krokant zegt
@fiestacruizer: Kan je de eerste alinea anders formuleren? Ik heb hem 10x gelezen maar kan er niks van maken…
Esprit_de_Flandre zegt
Eerst zien, dan geloven.
Zo’n geruchten steken om de paar jaar de kop op. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat GM uit Europa weg wil…
fiestacruizer zegt
@esprit_de_flandre: Vanaf 1999 alleen maar verlies, jaar-in-jaar-uit. De meest onduurzame/ onbetrouwbare auto’s van Europa. Megaveel vakbondsinvloed, die meer kapot maakt dan je lief is. Buicks die ook in de vs tot de slechtste auto’s van het land horen.
What’s there to like?
bassx zegt
@fiestacruizer: Dat is toch wel achterhaald nieuws inmiddels. PSA maakt al drie jaar achter elkaar goede winsten met hun recente modellen en al drie jaar opvolgend een groei in verkoop. En qua betrouwbaarheid, is ook al niet meer zo. Sta met de BMWs tegenwoordig ook veel bij de garage vanwege software en/of sensor fouten, versnellingsbakken die vervangen moeten worden na 20.000km op de teller. PSA heeft misschien niet de strakke en degelijke afwerking van de Duitsers maar het rijdt wel. Niet voor niets is het in 2016 tot de top van meest betrouwbare auto’s, boven elke Duitser.
fiestacruizer zegt
@bassx: PSA is wel significant winstgevend inderdaad, en ook wel aardig in de betrouwbaarheid. Daarom kan Opel er veel op vooruit gaan.
awesome zegt
@fiestacruizer: verlies omdat alle ontwikkelingskosten worden weggeboekt bij Opel, en niet bij Buick, chevrolet en wat ze nog niet meer badge-engineeren bij GM.
fiestacruizer zegt
@awesome: Dit is een mythe, die ook al jaren rondgaat. Veel innovatie komt er vandaag de dag ook niet uit Russelsheim. De elektroauto’s worden ontwikkeld door Deaweoo/GM Korea in Korea, ook in de meest concurrende klasse (A) komt de beste Opel uit Korea.
mashell zegt
@fiestacruizer: nou nou, die Opel haat en vakbondshaat zit diep. De invloed van de vakbond bij Opel is niet anders dan die bij Ford en VW (die het prima doen) en totaal invergelijkbaar met de invloed waarmee GM in de VS van doen heeft.
fiestacruizer zegt
@mashell: Volgens mij is GM als enige club de afgelopen 10 jaar is gered door de vakbond. Ik heb liefde voor Opel, en ik zie ze liever ‘shinen’ als frans betrouwbaar submerk zoals Dacia nu doet.. dan als het ongewenste en onderpresterende kind van GM.
PSA heeft nog geen submerk als Dacia. Opel zette afgelopen jaren in op een scherpe prijs strategie, dus met oude, geteste betrouwbare techniek zouden ze best een heel sterke concurrent van dacia kunnen worden.
mashell zegt
@fiestacruizer: alleen is Opel helemaal geen budgetmerk. Het is een bread and butter merk als Peugeot, Citroen, Ford en VW. Ik denk dat waarde van het merk Opel en hun huidige model paklet veel te groot is om het als budgetmerk te positioneren.
CriminalSausage zegt
Op het eerste gezicht lijkt het een rare move, maar door Opel over te nemen kan PSA grote hoeveelheden (indirecte) kennis van GM overnemen.
PSA heeft op dit moment nog geen modellen die aan de Amerikaanse wetgeving voldoen. Door Opel op te kopen krijgen ze een hoop kennis aan boord en kunnen ze potentieel een compleet nieuwe afzetmarkt aanboren!
wijsneus zegt
@CriminalSausage: Vraag mij af of dat nou echt de reden is. Als PSA auto’s wil maken voor de Amerikaanse markt is Opel overnemen een rare move. Dat ze geen modellen hebben die aan de US-wetgeving voldoen lijkt mij niet zo’n obstakel, meer een keuze. Ook heeft Opel geen naamsbekendheid in de US. Ook geen dealernetwerk als ze Opel loskoppelen van GM. Mij lijkt dit puur om schaalvergroting. Dat heeft VAG ook groot gemaakt.
fiestacruizer zegt
@wijsneus: En Buick.. is nou ook niet echt een topper in de VS. Ik voorzie ook niet dat de fransen de Amerikaanse markt zouden willen bestieren.
De meest innovatieve techniek van Opel (bijvoorbeeld de elektrowagens, maar de meest concurrerende A-segmenter) komen tegenwoordig bij Opel gewoon uit Korea.
Uit Europa komt niets met meerwaarde voor het GM concern. Zelfs al 17 jaar geen winst.
CriminalSausage zegt
@wijsneus: Buicks zijn gewoon gerebadgde Opels. Het mag dan wel zo zijn dat het merk Opel niet in de Verenigde Staten aktief is maar de modellen zijn dat dus wel degelijk. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om daadwerkelijk Opels te gaan verkopen in de VS, maar eerder de grotere en hoger geplaatste modellen (DS) naar de andere kant van de oceaan te brengen.
Vergis je niet in de ontwikkelingskosten van software en componenten die de Amerikaanse wetgeving vervullen. Alhoewel de meeste leken er anders over denken, is de wetgeving voor emissies en OBD in veel gevallen toch een stuk strenger (vooral Californie en staten die die wetgeving over nemen). In de autowereld gaat het gerucht dat PSA wil uitbreiden naar de staten al langer.
Schaalvergroting zal idd ook een belangrijke rol spelen, maar mark my words als dit waar blijkt te zijn ;)
wijsneus zegt
@criminalsausage: Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. In jouw scenario wordt het wel een complexe deal. PSA gaat dan Opel overnemen om vervolgens op het platform GM PSA-auto’s in de VS te gaan verkopen. Dan zou het naast een overname ook een soort van joint-venture worden opgericht. De toekomst zal het leren.
CriminalSausage zegt
@wijsneus: Je begrijpt me verkeerd, ik heb het niet over de overname van platformen. Ik doel specifiek op de kennis die bij Opel aanwezig is voor de certificering en implementatie van software ( voornamelijk zelfdiagnose (OBDII)). Met deze overname krijgt PSA deze kennis namelijk ook in huis.
Maar het wordt idd afwachten…
olivier420 zegt
@CriminalSausage: Wat een onzin. Het wordt een carve out op Opel tov GM, weinig kans Hans op kennis van het betreden van de US market.
On topic: een merge tussen een Duitser met -inmiddels lichtelijk- Amerikaanse roots en een Fransman… Lekkere uitdaging op integratie.
mart144 zegt
Misschien nog slechtere auto’s?
rufctr01 zegt
@mart144: dat krijg je pas als VAG Opel over gaat nemen.
dijan zegt
@rufctr01: Ik had toch gelijk met mijn reactie op jouw flauwe afgezaagde opmerkingen over Vag. Bij elk onderwerp probeer je vag er negatief bij te betrekken. Man , zorg dat je wat beter te doen hebt !!
rufctr01 zegt
@dijan: of jij die het continue de hemel in prijst…
Get a life, those days are long gone.
Ik bepaal zelf wel wat ik hier neerzet wijsneus! Daar heb ik jouw toestemming niet voor nodig!
rufctr01 zegt
@rufctr01: voor jouw info: we hebben hier een BMW, Peugeot en een Audi staan. De Audi is 2,5 jaa oud en staat het meeste bij de garage, dan bedoel ik buiten de beurten om. Afwerking is goed, ook het interieur, maar de 308 doet niet onder.
Techniek van de Audi is matig. Maar ja, de vrouw wil zo’n rammelbak dus moet het maar.
w211 zegt
@rufctr01: Als VAG opel overneemt koop ik morgen en insignia zoveel vertrouwen heb ik in die groep
bimmert zegt
Gm gaat Opel echt niet verkopen.
Het is de enige echte voet aan de grond in Europa, en ze halen enorm research en kennis bij Opel weg die ze weer in andere werelddelen gebruiken/verkopen (zie Buick).
Broodje aap dit.
Kvgorp zegt
Ik heb de Calibra van een afstand altijd op de Xantia doen lijken.
fanboy zegt
@kvgorp: Dan sta je wel vrij ver weg moet ik zeggen.
Kvgorp zegt
@fanboy: zei ik toch :)
KEV9 zegt
De Peugopel 509 OPC
kara zegt
@soulmaster: Peugeot zal na de 309 nooit meer de cijfer 9 gebruiken zeiden ze. dus het blijft allemaal hangen bij de 8.
henk123456 zegt
@kara: Weet je ook waarom ze de 9 niet meer gebruiken?
kara zegt
@henk123456: Ik weet niet waarom. Maar het is wel zo lees dit artikel bijvoorbeeld: https://www.autonabuurs.nl/kenniscentrum/De-nummers-van-Peugeot_70_38
gregorius zegt
“PSA is considering the takeover to boost its scale, get access to Opel’s engineering, electric-car technology and reap savings from joint purchasing and eventually cost cuts,”
Dus ja, wat willen ze nou eigenlijk? De scale en de joint purchasing kan je gewoon in de corporate bullshit koker gooien.
Engineering = meer fabrieken = goedkopere fabrikatie uitbreiding?
En dan het laatste, het meest interessante, is de electric-car technology. Ik weet niet of GM zomaar al z’n research en technology van hun laatste Ampera-e even mee verkoopt.
Dus de vraag is: wat kopen ze nou eigenlijk dan? Zijn de namen Corsa, Astra en Vectra zoveel waard?
arjontje zegt
@gregorius: idd de Ampera e is Amerikaanse R&D. Dat geven ze echt niet aan PSA. Zie Saab hier als voorbeeld van.
gregorius zegt
@arjontje: was het niet zo dat Saab in Zweden prima technologie van GM mocht gebruiken; zolang er maar niks in Chinese handen zou gaan vloeien?
martijn11 zegt
Ik denk niet dat het daar beter van wordt…
cazzo046 zegt
joint purchasing and eventually cost cuts.
Daar draait het om in de automotive en nix anders.
Design_Driven zegt
Op zich is groter tegenwoordig beter (betere inkoopprijzen, spreiding van R&D kosten etc) maar hier trek ik toch de wenkbrauwen op.
Volgens mioj is de EV techniek vooral in de VS en het lijkt me sterk dat ze het verkopen, als ze het wel doen ik het al verouderd want dan verkopen ze echt niet wat nu in ontwikkeling is.
Er is een sterke overlap in het programma, dat is nu al zo met Citroën en Peugeot en wordt met Opel nog erger. Wellicht dat ze Opel hoger in de markt kunnen zetten naast DS, maar dan nog.
Voor het VK voorspelt het niet veel goeds. Peugeot heeft al eens fabrieken gesloten in het VK (Coventry waar oa de 405 gemaakt werd) en zal dat wellicht weer doen. De verwachting is niet dat er plots meer capaciteit nodig zal zijn, naar alle waarschijnlijkheid juist minder, zeker in europa. Ook de R&D afdelingen van Opel Vauxhall in het VK kunnen zich zorgen maken. Daar worden nu juist dingen ontwikkeld die PSA juist heel goed zelf kan.
Ik vind het op het eerste gezicht niet heel logisch maar ik ken net als iedereen hier de details nog niet.
cazzo046 zegt
Overlap is toch geen probleem?
VAG heeft ontzettend veel overlap in hun gamma.
perry_snijders zegt
Calibra FTW!!1!
Author zegt
@perry_snijders: Sweet memories? ;)
perry_snijders zegt
@MauritsH: In the making, ik heb er nu eentje ;-)
Dimglor zegt
“PSA en GM bouwen al samen busjes.”
De Vivaro is toch gewoon een rebadge van de Renault Traffic?
Of heb ik iets gemist?
Bant zegt
@dimglor: Klopt. De Vivaro/Master is samen met Renault.
Dutchdriftking zegt
En dan gaat Renault Sport zich bemoeien met OPC. Geniaal!
futse zegt
@dutchdriftking: en Renault heeft hier wat precies mee te maken?
pjotr zegt
Heeft ome Sergio toch zitten suffen…
riri zegt
Porsche wilde VW ook kopen, het liep anders af.
misterdrogba zegt
Vind het toch een rare move van PSA, het is nu niet dat ze zelf zo enorm goed/sterk financieel zijn en geld in overvloed hebben. Om dan zo’n zwak merk er ook nog eens bij te betrekken kan wel eens nare gevolgen hebben voor PSA.
mashell zegt
@misterdrogba: misschien wel een kwestie van eten of gegeten worden?
mrrallycross zegt
Dan krijgen we ook zwevende opels
oemplus zegt
Nou een Opel hoef je dus ook niet meer te kopen..
michaelp zegt
Bouwen al busjes en suv samen? Ok de antara is in gm fabriek in korea begonnen met produceren, maar al een tijdje niet meer. De busjes die nu gepresenteerd zijn, in samenwerking met toyota!
desjonnies zegt
Ik kan me maar één goede reden bedenken en dat is dat PSA eindelijk de dictatoriaal communistische Franse arbeidsvoorwaarden kan openbreken door simpelweg Frankrijk te laten voor wat het is en PSA-OPELS in Duitsland te gaan bouwen.
De Franse arbeidsvoorwaarden zijn gewoon achterlijk te noemen nog achtelijker dan de onze.
Frankrijk is het nieuwe Engeland uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw, de vakbonden zijn de baas, kijk maar eens hoe KLM naar de kloten wordt geholpen door de Franse arbeids ‘moraal’, ik ben die Air France directeuren nog niet vergeten die moesten vluchten voor hun leven.
Frankrijk is economisch kapot gemaakt door pannenkoeken van presidenten die geen van allen de moed hebben gehad de nodige veranderingen op de Franse arbeidsmarkt door te voeren .
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: stond er laatst van te kijken toen iemand mij vertelde dat de Fabrieken van Renault in de maand augustus gewoon een hele maand op slot gaan. Onbesnut… alle orders worden met een maand vertraagd en de vakbond juicht dit allemaal toe. De Fransen mogen best wel verduits worden. Kan toch niet meer, een hele maand de fabriek sluiten. Misschien in 1970 maar we zijn nu 47 jaar verder…
klotskuukske zegt
Dan wordt het SOAP..
w211 zegt
Spijtig hoopelijk van niet
w211 zegt
@w211: * -o