Het is weer bijna tijd om te gaan stemmen. Uiteraard komen de mooie plannen weer op de programma’s te staan. Zo wil het CDA EV-voordelen verminderen.
Vroeger was het heel erg simpel. Je kocht een auto die je wilde kopen. Sinds de invoering van allerlei fiscale maatregelen en de CO2-taks is dat niet meer het geval. De mate van belasting heffen, bepaalt welke auto jij gaat kopen. Wat dat betreft is de automarkt niet vrij van communistische trekjes. De staat bepaalt wat voor auto je rijdt. Vroeger was dat een Trabant, nu is dat een Tesla.
CDA wil EV-voordelen verminderen
Maar er is een mogelijkheid dat er een einde komt aan al die scheefgroei in de markt. Dan moet je wel op het Christen-Democratisch Appèl stemmen. Althans, daar lijkt het op. Het CDA wil de EV-voordelen versneld gaan verminderen. Als je nu een elektrische auto rijdt, kun je daar voordelen aan ondervinden. Denk aan vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en bijtellingsvoordeel. Om maar te zwijgen van de ‘kleine’ voordeeltjes: dat je in steden gratis op een toplocatie mag staan en moet betalen om een eind verderop met je normale auto te parkeren.
Strekking is duidelijk
Aan dat laatste kan het CDA landelijk niet direct iets doen, maar aan die andere punten wel. Het is een voorlopig een concept-programma, dus ze gaan nog niet heel erg de diepte in. Echter, de strekking is duidelijk. Er moet een hervorming van de autobelasting komen. De elektrische auto moet nu op eigen kracht verkocht gaan worden.
EV’s moeten bijdragen aan wegenonderhoud
Dat niet alleen, elektrische auto’s moeten ook gaan bijdragen aan de onderhoud van wegen. Dat is een goed punt. Elektrische auto’s zijn namelijk zeer zwaar dankzij de accu’s. Bij sommige auto’s valt de schade mee (Tesla Model 3 is slechts 1.850 kg), maar bij andere auto’s niet (Honda e weegt 1.505 kg). Ten opzichte van een normale auto ‘belast’ een EV de weg dus iets meer.
Sigaar uit eigen doos?
Maar nu hoor ik u denken: Ja, dat is een heel erg mooi plan. Maar het wordt ongetwijfeld een sigaar uit eigen doos. Dan worden normale auto’s nog veel duurder. Maar nee, dat wil het CDA niet. Die vinden kennelijk dat belastingen op dit moment precies goed zijn, op die EV’s na. Kortom, eindelijk een politiek geluid waar de petrolhead een beejte blij van kan worden.
Een heel grote verrassing is het niet dat het CDA de EV-voordelen versneld wil verminderen. In de afgelopen jaren heeft CDA-kamerlid Omtzigt zich al meerdere malen uitgelaten over de enorm kromme subsidieregelingen en de uitwerking die het heeft op de automarkt.
Autoblog vroeg aan de BOVAG wat zij eigenlijk vinden van het voorstel van het CDA.
Dit zijn politieke afwegingen, waarbij echter niet de lopende afspraken uit het oog mogen worden verloren. De branche moet daar namelijk op anticiperen en dan kunnen niet tijdens de wedstrijd de spelregels worden veranderd. Dat zien we nu bijvoorbeeld bij de particuliere subsidie voor EV’s, waarvoor het beleid tot 2025 in principe is vastgelegd, maar het is nu in eerste speelminuten al jojo-beleid geworden. Zowel de branche als de consument weet niet waar hij aan toe is. Bovendien is de stimulering van EV’s bedoeld om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te kunnen halen.
Tom Huyskens, BOVAG
Het complete fatsoenlijke CDA-verkiezingsprogramma kun je hier lezen.
911targa zegt
Dat niet alleen, elektrische auto’s moeten ook gaan bijdragen aan de onderhoud van wegen. Dat is een goed punt. Elektrische auto’s zijn namelijk zeer zwaar dankzij de accu’s. Bij sommige auto’s valt de schade mee (Tesla Model 3 is slechts 1.850 kg), maar bij andere auto’s niet (Honda e weegt 1.505 kg).
Deze redenering komt mij onlogisch over, als je
grasvreter zegt
Nouna de 1 is een c segment sedan, de ander een elektrisch gebakje dat er zeer leuk uit ziet maar nogal zwaar is.
berlinetta zegt
Maar in absolute zin belast de Tesla het wegdek dus erger dan de Honda. Dat de Honda relatief gezien veel zwaarder is, heeft toch geen invloed op de belasting van het wegdek?
grasvreter zegt
Absoluut waar, maar de gemiddelde c segment sedan zal wat, 1400 kilo ofzo zijn, en de gemiddelde a of b segment auto zit onder de 1000 kilo, dus het verschil is groot binnen dezelfde klasse.
Maar eens met je stelling hoor, en ik vind dat het stukje ook iets anders geschreven had kunnen worden.
mashell zegt
Weet je wat pas zwaar is? Een vrachtwagen! En betalen eigenlijk maar heel weinig wegenbelasting en veroorzaken bijna alle schade aan het wegdek. De differentie op basis van gewicht voor personenauto’s is totole nonsens, gewoon een manier om de degenen met de dikkere auto’s meer te laten betalen.
dutchneon zegt
Ja precies dat @willeme zich voor die uitstraap laat lenen vind ik eigenlijk helemaal niet bij hem passen.
Belachelijk dat dit de nederland zo word aangepraat. Een zwaardere auto heeft meestal bredere banden en een groter contactoppervlak. Totaal verkeerde redenatie!
En dat het CDA schijnheilig over meebetalen van het wegenonderhoud praat is ook te kortzichtig. Net alsof dat potje vanuit de MRB netjes word gebruikt voor wegenonderhoud. Bah het is gewoon een algemene pot…
willeme zegt
@dutchneon:
Het is nu eenmaal hoe de wegenbelasting wordt berekend: wagengewicht.
Nu is dat met die banden redelijk in verhouding. Hoe groter de auto, hoe groter de banden. Het gewicht stijgt volgens mij harder, ook per vierkant centimeter ;-)
mashell zegt
Ik vind het maar vreemd dat mensen niet door hebben dat wegenbelasting de belasting op het gebruik van de wegen is en niet de belasting op de belasting van de wegen.
Als al de opbrengsten van de MRB aan de wegen besteed zouden worden dan waren al onze snelwegen minstens 5 rijstroken breed, verwarmd, overdekt, 24h per dag verlicht en waren de vangrails verguld.
jaapiyo zegt
Je kan vrachtbakken belasten, maar dan wordt de prijs alleen maar weer doorberekend aan de consument en pompen we dus nog meer belastinggeld rond.
mashell zegt
Transport nu eigenlijk veel te goedkoop. Zo goedkoop dat Nederlandse varkens naar Parma gaan om Parmaham te worden. Zo goedkoop dat het er uit kan een Poolse chauffeur 3 dagen op een parkeerplaats te laten verblijven wachtend op een vrachtje. Zo goedkoop dat een Nederlandse chauffeur zijn gezin niet fatsoenlijk kan onderhouden. Zo goedkoop dat er eigenlijk veel teveel vrachtwagens rondrijden.
500cicharger zegt
Ja en wat denk je van al die subsidies die tot op heden verstrekt zijn aan die Hybride shit en EV’s? Ook belasting centen van ons allemaal terwijl Jan modaal zich helemaal niet zo’n ding kan permitteren.
Daarnaast zijn er maar een handje vol fabrikanten die lachen, mensen als Elon Musk. Die denkt bij zichzelf, oow wat leuk, de Nederlandse overheid geeft
€ 4000,- subsidie op de aanschaf van een nieuwe E.V..
Denk jij ook niet als die subsidie gewoon helemaal wordt afgeschaft dat diezelfde E. M. dan niet in staat is om die 4000 gewoon van zijn nieuwprijs kan afhalen?
Wat mij betreft houden we op deze manier de nieuwprijzen van auto’s kunstmatig hoog,
japiejo zegt
Dat zal Elon Musk niet zo snel denken aangezien de EV subsidie niet voor een Tesla mogelijk is.
wheelzzz zegt
Ging ook helemaal niet over jan modaal wel/niet helpen maar om de technologie en bijbehorende infrastructuur te stimuleren. Dat is gelukt. En voor Jan Modaal komen de modellen nu langzamerhand in beeld en over een paar jaar tweedehands al helemaal.
De milieudoelstellingen zijn in NL bij lange na nog niet gehaald dus om e.e.a. nu versneld af te bouwen is minder handig dan het lijkt. En als we het dan over petrol heads hebben die blij zouden moeten worden. Door alle stikstof uitstoot is het nog steeds 100km/u op de snelwegen, als er veel meer EV’s zouden rijden, kon die snelheid ook weer omhoog. Kortom, ook weer een kul argument.
rs62k5 zegt
En grijs-kenteken busjes! Een beetje transporter / Crafter gaat heel ver boven de 2 ton. Voor 3 tientjes wegenbelasting per maand.
Kloet zegt
De wegen worden kapot gereden door vrachtwagens en niet door EV’s die 25 tot 30 % zwaarder wegen dan gewone auto’s
SimonMc zegt
*Zwaarder zijn of meer wegen ;-).
flutterby zegt
@911targa: belasten op gewicht slaat nergens op, enkel bij EVs wordt dat opeens als oplossing gezien. Auto’s moeten belasten worden op gebruik en niet op bezit. Voor ICE alles in de brandstofprijs en BEVs aan de kilometer- en/of liever spitsheffing.
mashell zegt
@flutterby: waarom voor EV’s een extra heffing terwijl de belasting op elektriciteit al zo hoog is?
Overigens ben ik van mening dat je veel meer bezit moet belasten dan gebruik. Goedkoop bezit zorgt voor een enorme parkeerdruk terwijl het gebruik vaak een economisch belang dient (je gaat meestal geld verdienen of uitgeven als je met de auto ergens naar toe gaat).
flutterby zegt
@mashell: voor jou en mij is de energiebelasting hoog, maar boven de 10.000 kWh per jaar gaat het fors omlaag. Daarnaast is een EV zelfs met deze hoge energiebelasting goedkoper dan brandstof. Wanneer de aanschafprijs dichter bij elkaar komt dan is dat een mooi gat om te benutten. MRB en BPM zijn al jaren een slecht idee, laten we daar met elektrische rijden wat aan doen.
PS: Eventueel valt er nog te corrigeren door laadpalen ipv auto’s te subsideren. Een laadpaal wordt niet geëxporteerd.
fransananas zegt
CDA? Wij zijn dat. Vooral Omzigt een een Kortzigt met een jaloerse inslag. Je hebt de massa nog niet mee en je begint al de voordeeltjes weg te nemen. Slecht moment lijkt mij. Mooi moment voor kilometerheffing
florisje zegt
@fransananas: Oh nee niet dat duivelse woord kilometerheffing! Je maakt ze bang!
flutterby zegt
@fransananas: precies en graag met hervorming van de onbelaste reiskosten vergoeding zodat het ook rustiger wordt op de weg.
leonlampe zegt
Geen voordelen voor brandstof auto’s, dus ik zie dit als compleet nadelig iets voor de auto industrie
michiel_vandelft zegt
@leonlampe: Geen nadeel kun je tegenwoordig ook als voordeel zien vind ik.. Ik denk echt niet dat auto’s met ICE op enkele manier nog gepromoot gaan worden door de overheid :)
Turbo S zegt
Inderdaad stoppen met die discriminatie.
kobus1967 zegt
Je kunt in 2021 beter een benzineauto dan een qua grootte vergelijkbare EV kopen/leasen.
Kameraad van mij was in de markt voor een Skoda Enyaq maar het is een Volvo V60 B3 geworden.
Dat was voor hem fiscaal interessanter en het hogere trekgewicht van de Volvo komt ook goed van pas.
scrmeagle zegt
Terecht al die fiscale voordelen slaan nergens op. Vrijwel niemand koopt/least een EV voor het milieu!
Gulli zegt
Nee maar het heeft wel hetzelfde voordelige effect voor het milieu, de reden waarom is dan even niet belangrijk
Variomatic zegt
Het is gods wil !!
mashell zegt
In de bijbel staat al in het begin dat de mens op aarde is om de schepping te bewaren. Eigenlijk zouden christelijke partijen super groen moeten zijn. Maar goed, sinds het CDA een VVD kopie is lijken ze alles wat in de bijbel staat wel helemaal kwijt te zijn.
lekbak zegt
@mashell: en de vvd is een pvda kopie, wat weer een D66 kopie is, wat weer een cu kopie is, wat weer een sp kopie is, wat weer een GroenLinks kopie is, wat weer een cda kopie is.
Het enige waar ze nog ruzie over hebben is welke kleur de letters moeten hebben. Inhoudelijk zijn ze het op alle belangrijke dingen volledig met elkaar eens. De een wil een aalmoes bij de zorg erbij en de ander wil dat die aalmoes naar onderwijs of Europa gaat. Tomado tomado.
pindakoning zegt
Het inconsistente overheidsbeleid mbt bijtelling van de afgelopen jaren echt om te huilen. Maak het eenvoudig en consistent, als ik het zo lees dan wil het CDA dat ook
flutterby zegt
@pindakoning: het is inconsistent, laten we het veranderen.. really?
Jochempie zegt
Er bestaan bezoekers op Autoblog die auto’s als een hoeksteen van hun identiteit zien, maar toch alles eraan willen doen om de negatieve effecten van autorijden, zoals milieuvervuiling, zo snel mogelijk terug te brengen. Mensen met passie voor vier wielen en snelheid, maar ook met verantwoordelijkheidsbesef. Precies het soort persoon dat jij wilt zijn. Iemand die grijstinten ziet, in plaats van alleen zwart en wit. Zaken als de huidige pandemie laten echter haarfijn zien dat een grote groep van de samenleving zich als een kind wenst te gedragen als het op verantwoordelijkheid aankomt. No offence aan verantwoordelijk gedragende personen van jonger dan 18: jullie zijn een hoop volwassenen al voorbij.
En juist doordat in onze primitieve breintjes verleiding en comfort het vaak winnen van verantwoordelijkheid, is het letterlijk van levensbelang dat ons sommige verleidingen moeilijker worden gemaakt. De prijs van een pakje sigaretten; het bouwen van een besmettingshaard sorry feestje; het financieel aantrekkelijker maken van auto’s met een lage well-to-wheel-impact, zoals elektrische auto’s. Ik zou ook graag een atmosferische V8 willen rijden. Maar zolang niemand met mij meedoet om dicht bij hun werk te gaan wonen, zodat die V8 enkel voor het plezier aangezwengeld wordt, zit dat er niet in. En terecht.
Ik hoop dat u samen met mij een rare smaak in de mond krijgt bij de zin “Kortom, eindelijk een politiek geluid waar de petrolhead een beejte blij van kan worden.” Want er zijn genoeg petrolheads die snappen dat voor de bulk van de kilometers, de dagelijkse, rondpruttelen met een V8 onverantwoord is. Ik gun iedereen een V8, maar ik gun onze planeet de gevolgen niet.
Het CDA weet wat u verleidelijk vindt: verkiezingsstandpunten die een korte-termijnpleziertje geven. Ik mag hopen dat u als stemmer de rug recht houdt, en kiest voor een koers met een resultaat dat u wellicht niet meer mee zult maken. En bedenk daarbij dat u zich niet opoffert voor een toekomstige generatie: generaties vóór u hebben u reeds opgeofferd om hun problemen op te ruimen. Het is klote, het is asociaal, maar door te stemmen op een kortzichtig plan als dat van het CDA, doet u exact hetzelfde. Breek de cyclus, u kunt het.
launchcontrol zegt
-edit: dat kan véél vriendelijker. Als je het oneens bent, kun je ook argumenteren. Dank alvast!-
karhengst zegt
Een weldenkend mens had dit bericht niet nodig om het CDA te mijden als de corona. Desondanks dank voor het betoog, ik kan het alleen maar onderstrepen. Daarnaast zijn het regelingen als deze die het hopelijk mogelijk maken over een aantal jaren een Model 3 Performance tweedehands op te kunnen pikken. Ook geen slecht vooruitzicht.
Jochempie zegt
Ik ben het met je eens, maar ook weldenkende mensen kunnen soms verkeerd ingelicht zijn. Desalniettemin begrijp ik het volledig als m’n betoog wat denigrerend overkomt. Maar om op te vallen moet je een beetje steken.
goodvibrations zegt
Ik rij ook elektrisch. Maar vind de hoeveelheid subsidie niet helemaal juist t.o.v. diegenen die het zich niet/moeilijker kunnen veroorloven…
Ik heb ook een koophuis en ben tegen de hypotheek aftrek..
Co2 en vervuiling kun je met minder (subsidie geld) effectief besparen in bijv. de haven van Rotterdam..
M.a.w. mits de belastingcenten goed worden besteed… Is een petrolhead meer een weldoener voor het milieu dan een elektrohead. ?
Begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen elektrisch rijden.. Maar beschouw mijzelf niet als wereldverbeteraar omdat ik het doe.. En bekijk het ook op de lange termijn… Als er niet zorg gedragen wordt dat deze auto’s in Nederland blijven… Dan is het al helemaal zonde geld geweest.. A la prius, opel ampera etc.
Dus zo onozel is CDA ook weer niet.. Met name de minister van financiën.. ?
pomoek zegt
Tja. Het verkiezingsprogramma van het CDA even gescand. Waar het gaat om klimaat, landbouw, mobiliteit en milieu zo snel een keer of 11 het woordje “innovatie” geturfd.
Met andere woorden: We weten niet hoe we het doel gaan bereiken, maar we hopen dat, als we er maar genoeg geld tegen aan gooien iemand, in de toekomst, een oplossing vindt waardoor we de kool en de geit kunnen sparen en nu geen harde keuze moeten maken.
Met het CDA gaan we de klimaat oorlog niet winnen.
Jochempie zegt
Het probleem is dat de achterban van het CDA een groep mensen is die absoluut niet gebaat zijn bij milieumaatregelen, omdat zij de huidige vervuilers zijn. Ik heb het inderdaad over de agrarische sector. Ik heb diep respect voor het feit dat ze de meest efficiënte boeren ter wereld zijn. Zelfs zo efficiënt dat 80% van alles dat we op deze natte postzegel verbouwen, geëxporteerd wordt. Heel knap. Maar daardoor bestaat er nu een onbalans: we produceren genoeg te vreten om heel Duitsland te voorzien, maar te weinig woningen om enkel onszelf te voorzien. Die onbalans vereist verandering, en het CDA kan enkel overleven als ze dit tegenwerken. Daarom is het CDA een onverstandige partij om op te stemmen. Ook als agrariër, want vooruitgang is toch onvermijdelijk. Kies eieren voor je geld (pun not intended).
hiostu zegt
Was toch al niet van plan op CDA te gaan stemmen, en de kans is hierdoor niet groter geworden.
gilettelubbers zegt
Terecht! Wat een meuk wordt er de weg op geslingerd door al die voordeeltjes, gauw afschaffen!
mlo zegt
Oeps het CDA is deze onzin ooit in 2008/2009 begonnen. Wie kent hem nog, Jan Kees de Jager. Omdat hij zelf ook zo’n Prius reed volgens mij. Enkele miljarden verder… Onder het motto beter vééél te laat dan nog meer kiezers kwijt staan ze nu opeens vooraan om deze “tijdelijke” stimulerings voordelen af te schaffen? Lekker bezig.
Dutchdriftking zegt
Goed bezig CDA. De voordelen hebben gewerkt. Iedereen kent nu elektrische auto’s en hun voordelen. Nu gewoon gaan betalen en op eigen benen gaan staan.
raoufff zegt
Goed plan CDA, lekker afschaffen al die voordeeltjes. Verlaag ook direct die kneiterhoge bijtelling voor auto’s met verbrandingsmotoren en jullie kunnen rekenen op een mooie verkiezingswinst op 17 maart 2021.
goodvibrations zegt
Ik geef ze wel gelijk.. Belangrijkste reden: je kunt met dezelfde hoeveelheid subsidie op andere manieren meer CO2 besparen..
Wegenbelasting zou niet brandstof afhankelijk moeten zijn maar enkel gewicht.. Maargoed.. Eigenlijk ben ik voor Europees beleid.. Laten we daar maar eens eerst op focussen..
Schipper zegt
Beroerd beleid van cda. Laat ze maar een keer mee investeren in klimaatverandering, ze doen alsof ze elektrische auto’s weggeven ?
misterBo zegt
Mensen met een geloof zijn echt nooit te vertrouwen…maar goed volwassenen die geloven in sprookjesboeken moet je per definitie laten opnemen en niet serieus nemen..:het is godverdomme de 21e eeuw en dan nog van die idioten die een 2000 jaar ouwe krant volgen
retetikker zegt
Wordt er nog een woord gerept over de belastingvoordelen op diesel en kerosine?
auto62 zegt
Zou ook graag et aantal ambtenaren aanzienlijk laten dalen evenals politici die allerlei ‘’leuke’’ dingen willen doen met mijn geld. Doe ik liever zelf. Koop liever dingen die werkgelegenheid opleveren en niet gesubsidieerde ambtenaren b