BYD beats Tesla. Tesla is niet meer de grootste EV bouwer ter wereld.
Elon Musk en zijn almachtige Tesla zijn nog steeds koning van de wereld. Doch waar alle adepten de aandelenkoers van het bedrijf torenhoog houden, zijn de piepjes en kraakjes hier en daar helder zichtbaar. De Cybertruck is een flop, de rest van het gamma stokoud, de afzet viel vorig jaar tegen en…Tesla is niet meer de grootste EV bouwer ter wereld.
BYD heeft die titel namelijk overgenomen. Tesla maakte vorig jaar 1.773.443 EV’s. BYD op haar beurt, maakte 1.777.965 EVs. Het verschil is dus maar 4.500 auto’s, maar goed, gevoelsmatig betekent dit natuurlijk meer dan dat. Tesla is niet meer de onbetwiste koning van de EV’s!!1! De Chinezen nemen de tent over!1!! Als schrale troost is Tesla nog wel koning als het aankomt op recalls.
De mijlpaal wordt nog indrukwekkender als je je bedenkt dat BYD ook nog plug-in hybrides maakt. Let wel, die zitten dus níet inbegrepen in bovenstaande getal. In totaal verkocht BYD 4,27 miljoen auto’s, 41 procent meer dan in 2023. Wie echter denkt een superdeal te scoren op de aandelenmarkt komt bedrogen uit. BYD is inmiddels ook 15 keer meer waard dan ons geliefde BMW.
Het laat ook zien dat je met de verkoop van elektrische auto’s wel degelijk geld kan verdienen. Het enige wat je hoeft te doen is wat goedkope doch loyale arbeid regelen. Waarvan akte.
romanzy zegt
Met innige deelneming. Gecondoleerd met dit enorme verlies. Heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd met jullie Teslablog.nl.
camber24 zegt
Als je denkt te lezen dat Autoblog pro tesla is dan zou ik morgen toch echt eerst even langs de opticien gaan.
THSD zegt
Ik denk dat je zijn reactie met een flinke korrel zout moet nemen…zit nogal wat sarcasme in 😉
ontploffer zegt
Een der meest lelijke auto’s op de markt.
Wolflow zegt
Het zijn beide geen auto’s maar Vehikels, waar denk je anders dat de V van EV voor staat?
geelbarrel zegt
Zetpil verslaat duckface
moveyourmind zegt
BYD….
Beat Your Duckface
Fernando zegt
Buy your dildo http://www.byd.de
Rick-dos zegt
Terwijl we in het westen zitten te janken over immigranten, de miljardairs steeds meer de macht over beginnen te nemen en in Amerika een narcistische worst met vingers (en dan bedoel ik niet Trump dat is een andere narcist) straks het presidentschap overneemt, lachen de Chinezen in hun vuistje en schieten ze het westen links en rechts voorbij.
ffw88 zegt
Och nou gefeliciteerd jonge. Taartje?
vetnek zegt
Produceren is één.. de rotzooi vervolgens aan de man brengen is twee.
Welke van beiden heeft de hoogste voorraden?
DeWitteCondor zegt
Gemaakt? Dus geproduceerd. Wie had de meeste verkopen? Dat lijkt me relevanter.
maotje zegt
Uiteindelijk zal de voortaad toch verkocht worden. Jij denkt dat ze auto’s bouwen die nooit verkocht zullen worden?
vetnek zegt
Op een dag worden ze zeker verkocht maar momenteel staan de terreinen wel vol met duizenden auto’s bij veel fabrikanten.
Het is niet voor niks dat de Italiaanse productie van Stellantis bijna stilgevallen is.
Er zit ergens een omslagpunt in kosten voorraad tegen x termijn vs. de productie doorzetten/stopzetten
maotje zegt
Daar geef je zelf al het antwoord.
“Op een dag worden ze zeker verkocht”
Ik ga dr wel een klein beetje vanuit dat de fabrikant iets meer inzicht heeft in zn eigen procesvoering en echt wel weet waar die mee bezig is t.o.v. De mensen hier 10.000 km verderop die autoblog lezen.
Op die terreinen staan ook enorm veel auto’s met verbrandingsmotoren. Alleen is dat geen interessant leesvoer want dat wilt men niet lezen.
Fernando zegt
Kiezen tussen de pest en de cholera of verder blijven rijden met je slurpende brandstofmotor.
Ik hou van de natuur, de aarde, het klimaat ( zonnig en warm ) bloemen en mooie vrouwen dus blijf ik eerder in Mijn Mustangs rijden dan in een Zetpil of Duckface.
chrisvis zegt
Mustang???? Heb je het dan over die overprijsde elektrische suv met meer plastiek dan er in mijn pmd zak zit of heb je het over die modellen dat een motor nodig hebben zo groot als een jacht om amper vooruit te geraken??? Ahh benzine-slurpend dus gewoon het laatste. Altijd lachen wanneer er zo een hoop kabaal naast je staat en je zetpil er zo voorbij zoeft…alles voor de beleving en voor het geluid dan maar he 😅
mashell zegt
Dat is het mooiste wat iemand ooit over de Mustang Mach E gezegd heeft!
ericc zegt
Met een door de overheid gesubsidieerde auto-industrie kun je niet eerlijk concurreren. Misschien het lijstje opnieuw maken zonder staatssteun.
mashell zegt
De Chinese overheid subsidiëren Chinese fabrikanten zodat Chinese consumenten Chinese auto’s kunnen kopen. Daar is natuurlijk niks mis mee. Dat de Duitse automobielindustrie haar grootste afzetmarkt daarmee verliest is jammer maar zo is het leven. Dat de Chinezen die wagens ook hier proberen te slijten is logisch, dat de Europese consument daar huiverig over is, ook logisch. Dat er enorme heffingen aan de Chinezen worden opgelegd is zelfs wat overdreven.
cdlop01 zegt
Dat is helemaal niet waar wat je zegt, CCP geeft niets om de eigen Chinezen….voorbeelden te over….communistische 1 partij staat in Kapitalistisch jasje.
De Chinezen hebben honderden miljarden staatsteun gegeven (en nog steeds) aan de eigen auto-industrie zodat deze auto’s tegen kostprijs of zelfs minder kunnen verkopen (naast veel andere subsidies). Met maar 1 doel, ontregelen Westerse economieën.
autodrome zegt
De Chinezen worden steeds beter als het om veiligheid, build quality en afwerking gaat. Wat mij nog tegenhoudt is het feit dat de Chinese overheid je gewoon kan volgen in je auto als zij dat eisen of wensen van de fabrikant, en die moeten aan dat ‘verzoek’ voldoen. Totdat de Chinese overheid met dat soort praktijen stopt, is het niet Chinees voor mij. Ik vraag me ook af hoe dat zit met Volve((Chinese Geely is eigenaar). Welke checks en balances zijn ingebouwd zodat deze merken ook niet onder het regime vallen? Ik heb mijn twijfels.
Richmond zegt
Je wordt liever gevolgd door de Europese overheid?
cdlop01 zegt
Misschien zou je ook eens moeten nadenken dat China, Rusland steunt, Iran en Noord-Korea. Een communistische 1 partij staat is met duizenden politieke gevangenen en meer dan 250 werkkampen. Taiwan wil inlijven en steeds agressiever optreedt tegen ook Japan. Kan je dit ook meewegen in de beslissing voor een Chinese auto?????
cloverleaf zegt
Als je 1.4 miljard mensen aanspoort om via subsidie een BYD tegen minder dan de kostprijs te kopen dan weet ik nog net zo niet of dit een prestatie is om trots op te zijn.
alloallo zegt
Ik deel je mening, maar Tesla profiteert toch ook van subsidies en belastingvoordelen? Bv in USA, nederland en Noorwegen??
Richmond zegt
Die zijn niet specifiek voor Tesla, maar tesla is nu eenmaal de beste in het maken van ev’s en profiteert daarom ervan. Net als voorheen de bluemotion zo populair was door de korting op bijtelling en daarvoor alle hdi’s, dci’s en andere zuinige diesels. Waarom met met twee maten meten?
cdlop01 zegt
Met 1,4 miljard Chinezen is het logisch dat Byd en ook Geely snel groeien, ongetwijfeld over paar jaar in top 3 staan van grootste autoproducenten. Chinezen kopen nu eenmaal ‘eigen’, zoals de Amerikanen dit doen door Gm te kopen, De Duitsers Vw’s. Etc etc.
audirs3 zegt
Tesla heeft sinds de model 3 en Y ook een waardeloze strategie gevolgd. Ze hadden al lang een soort Audi A2 en A3 concurrent kunnen uitbrengen, en dat dan uitmelken met sedan en sportback uitvoeringen. Ook een Model 3 of S touring zou best goed verkocht kunnen worden denk ik. Ook is de S en X ook wel eens aan een update toe. Daarentegen zijn de ontwikkelaars nu druk met de Cybertruck, roadster en Robo taxi…