Ze hebben het gaspedaal eindelijk gevonden.
Sinds de komst van de Chiron was de hamvraag: hoe hard loopt dat ding nou eigenlijk écht? Bugatti heeft er een snelheidsmeter ingebouwd die loopt tot een magische 500 km/u. De productie-exemplaren van de hypercar zijn elektronisch begrensd op 420 km/u. De snelheidsmeter heeft echter altijd hoop gegeven op meer mogelijkheden..
En of er mogelijkheden zijn! Bugatti heeft met een prototype van de Chiron het gaspedaal volledig ingetrapt op een testbaan in Duitsland. Het resultaat, daar kan je hoofd bijna niet bij. Bugatti is nu de eerste fabrikant ter wereld met een auto die de 300-mile-an-hour barrier doorbreekt. De Chiron wist een snelheid van 304.773 mph (490.484 km/h) te behalen.
Uiteraard spreekt Stephan Winkelmann, President van Bugatti, over een mijlpaal. Hij bedankt zijn team en testrijder Andy Wallace, die achter het stuur zat, voor het indrukwekkende resultaat. Bugatti zegt later met meer informatie te komen.
Het gestroomlijnde prototype waarmee Bugatti het record heeft gereden check je in de gallery. Het lijkt op een soort Chiron ‘Touring Package’ met een lange kont. De grote achterspoiler is niet meer. Of een dergelijke Chiron op de markt gaat komen is op dit moment nog niet bekend.
sralracer zegt
Zeer indrukwekkend, maar zolang er maar 1 van is, is het geen officieel record.
time30 zegt
@sralracer: Klopt officieel. Maar we zien hier een welgemeten 490, of hij nou officieel de boeken in gaat of niet. Punt. Heel indrukwekkend.
reactief zegt
@time30: Zeker indrukwekkend. Ik vraag me wel af waarom ze het met de reguliere Chiron niet willen doen, alleen met deze flink gemodificeerde versie. Zou de Chiron stiekem helemaal niet zo hard lopen vanwege matige aerodynamica?
dondeboer zegt
@reactief: matig is niet helemaal het goede woord, suboptimaal lijkt me beter passend. Maar ik denk dat de extra aerodynamische aanpassingen ten koste gaan van de dagelijkse bruikbaarheid, en dat is nou net het USP van de Chiron.
crosske zegt
@reactief: banden die dit aankunnen is een groot deel van de items die meespelen
reactief zegt
@crosske: Als banden hetgeen was waarom het niet eerder kon, hadden ze deze set banden van dit prototype net zo goed onder de standaard Chiron kunnen leggen.
crosske zegt
@reactief: ik zeg toch niet dat dit de enige reden is? De Bugatti’d zijn electronisch begrensd op 420km/u staat er. En da’s met spoiler en zonder aerodynamische aanpassingen. Dus, de speciale banden zijn een deel van de reden waarom ze het nu wel kunnen. Het is nog steeds de grootste reden naar mijn mening, naast aerodynamica, koeling en power.
woudloper zegt
@reactief: topsnelheid standaard chiron is 261 mph. Dat hebben ze kort na koenigsegg hun record wereldkundig gemaakt
bierbuik zegt
Maar is het officieel? Dat moet dan toch een productiemodel zijn, twee runs etc?
berlinetta zegt
Wauw die aanpassingen staan hem goed zeg. Mooiste Chiron die ik tot nu toe gezien heb. En de snelheid is echt indrukwekkend. Ben benieuwd hoe snel de tank leeg is bij die snelheid. Ik hoop in ieder geval sneller dan de banden het begeven.
joostvis zegt
@berlinetta: Inderdaad, met dit soort snelheden kan Shell nog geld verdienen aan banden verkoop naast de snelweg. Helaas, in een uur naar Disneyland zit er vooralsnog niet in
kempenaer zegt
Een technologische mijlpaal. Inderdaad.
emping zegt
Apart in Maart gaf Winkelmann nog aan dat het geen zak uitmaakt hoe hard de Chiron gaat en dat ze niet eens een record poging overwogen. https://www.autoblog.nl/nieuws/bugatti-maakt-geen-zak-uit-hoe-snel-de-chiron-gaat-108248?utm_medium=relevant_items
Mooi dat ze het toch hebben gedaan en wat een gave samenstelling zo dat zwart met oranje.
notsobig zegt
@emping: Pure marketing natuurlijk, zeggen dat een record je niet uitmaakt, wanneer je hem niet in je handen heb. En met je record lopen wapperen hoe goed je/de auto wel niet is, wanneer je hem wel in je handen hebt….
drdre1 zegt
@notsobig: mwoa… ?… Niet zo mee eens. Als dat namelijk zo was zou ik er geen donder om geven om met m’n Ford Focus 1.6 een record te vestigen. En dat wil ik nou juist WEL! ?… Nu alleen nog een passende uitdaging vinden…
harrie zegt
Natuurlijk gaat dit een speciaaltje worden, zou dom zijn om zoveel maketing waarde te laten liggen.
Ik gok op Bugatti Chiron Trecento.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@harrie: Is ‘Frans’ toch? Meer Troixcent dan…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Alleen kan de halve wereld dat woord niet uitspreken.
bouwt zegt
@berlinetta: dan noemen ze hem toch gewoon “croissant”
StijnB zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Waarom zou je een Bugatti naar een stock fund noemen (Troix…)?
mvdd zegt
@harrie: Van de Veyron waren er ook een World Record Edition en een World Record Car Edition, in zwart-oranje kleurstelling, dus dit zal ook wel zoiets worden
vtie zegt
Zodan! Zowel de snelheid als de looks! Ik vind de achterkant incl de oranje racestrepen het model heel veel goed doen. Dat productiemodel zal er lijkt mij dan vast ook komen.
Forza zegt
Kijk McLaren, dít is een Longtail!
marziale zegt
Grappig dat een sticker van Dallara op die teller staat,..
torsen zegt
@marziale: Bugatti werkt al sinds 2001 samen met Dallara.
In het TG artikel dat bij het filmpje hoort valt ook dit te lezen:
“Over the past six months, a team of engineers from Bugatti, Michelin and chassis wizards Dallara set about creating a car that can break the 300mph barrier.”
donald zegt
Nu eerst even tanken zeker ;)
KEV9 zegt
als ik de bestuurder was geweest had je een enorme lange bruine spoor achter de auto zien hangen.. man man man wat een ballen moet die gast hebben om zo snel te rijden.
rolov zegt
@Soulmaster: rechtdoor en in het midden houden. De auto zal nauwelijks bewegen.
galverink zegt
@Soulmaster: daarom is het ook Andy Wallace. De kombocht op Ehra-Lessien is neutraal bij 200 km/h. In die andere TG video zie je dat Charlie Turner zich daaraan houdt in de Chiron Sport.
Wallace zit al op 280-290 als ie de bocht uitstuurt naar het rechte stuk….
Dutchdriftking zegt
Een speciale LT dus. Minder mooi in mijn ogen, maar 490 km/h is wel echt idioot! Hier zal ieder ander merk een flinke dobber aan krijgen!
bartv8 zegt
Er was begin dit jaar een straatlegale Ford GT die 300.4 mph grens had bereikt. Gezien dat deze Bugatti ook geen productieauto is, is het toch niet mega bijzonder?
harrie zegt
@bartv8: Ik vind het allebei bijzonder
w0o0dy zegt
Flink aangepaste Aero en ongeveer 1600 bhp IPV 1500pk. Absoluut geen productiemodel dus kun je niet claimen dat een Chiron 490km/u haalt…
berlinetta zegt
@w0o0dy: Een standaard Chiron haalt het inderdaad niet, maar Bugatti toont nu wel aan dat ze een auto kunnen bouwen die zo snel kan.
w0o0dy zegt
@berlinetta: die dame die laatst verongelukt is heeft een record staan op 600+ km/u… Dus, wat zegt dit dan? Dat ze ruim 100 km/u langzamer zijn… Wow.
berlinetta zegt
@w0o0dy: Dat was in een straaljager op wielen. Dit is in een normale auto. Toch een klein verschilletje.
tjorque zegt
@berlinetta: zo’n straaljager heeft wat, 10-15000pk?
Kom maar op met je zuigermotortje ?
hartman zegt
@berlinetta: Nee hoor. 100 km/h in een straaljager op wielen of 100 km/h in een normale auto is beide 100 km/h. Of wat voor snelheid dan ook. Dus wat is je punt?
w0o0dy zegt
1578 bhp ipv 1479bhp en een langere 7e versnelling. Who are you trying to fool here?
galverink zegt
@w0o0dy: de Chiron en de Chiron Sport hebben de 1.500 pk versie. De 110 heeft al de 1.600 pk versie, dit kan niet anders zijn dan een prototype van de Chiron Supersport.
De actieve achterspoiler is er denk ik nog wel, afgaande op de sluitnaden in het plaatwerk. Maar in Vmax mode blijft die laag, net als bij alle eerdere modellen.
torsen zegt
@w0o0dy: er staat letterlijk ‘prototype’ in de tekst.
Misschien niet alleen afgaan op de clickbait titel.
ericc zegt
@w0o0dy: er zal wel een beperkte oplage komen met deze aanpassingen…..
suzikubelona zegt
Vierhonderdnegentig kilometer per uur. Miiiiiaaaauuuuw!!
michaelcorleone zegt
Als Koenigsegg of Hennessey denken elke keer de snelste auto te bezitten, gaat Bugatti daar elke keer weer ruim overheen. Eerlijk gezegd heb ik geen specifieke voorkeur als ik moet kiezen tussen die merken, ene keer is het Bugatti de andere keer Koenigsegg.
Zo raar is dat natuurlijk niet, wij weten allemaal waartoe Bugatti in staat is. Deze topsnelheid had denk ik niemand verwacht, 490 km/u echt bizar!
Nu een kwestie van tijd dat Bugatti zijn eigen record zal gaan breken en de magische 500 op de teller aantikt.
notsobig zegt
@michaelcorleone: Dit is geen productie auto, dus record blijft bij Koenigsegg/Hennessey of wie het record nu dan ook heeft…
jorden zegt
@notsobig: een productie auto is een auto waarvan er minimaal 40 gebouwd zijn. Als je het zo bekijkt, heeft Koenigsegg nog nooit een record gepakt.
Ander dingetje is dat het ovale circuit in het filmpje van VAG is. Een niet-VAG merk wordt daar nooit toegelaten om records te vestigen.
mashell zegt
@michaelcorleone: 490 km/h is inderdaad bizar maar tegelijkertijd ook een beetje net niet. Bugatti maar terug als je de 500 km/h weet te halen.
mark1055 zegt
Waanzinnig!!!! Absoluut een technisch meesterwerk,wat een beest
fordnut zegt
Het blijft een oerlelijk lomp ding. Wat heb je eraan. Waarom hecht iedereen zoveel waarde aan de rechte lijn speed van een auto. Iedere domme l.l kan hard rijden op een lang recht stuk, maar wat in de bocht die erop volgt?
Ik zie het dagelijks van die rechte lijn coureurs die zichzelf heel stoer vinden als ze op een recht stuk weg voorbij komen vliegen, om vervolgens als het bochtig wordt met een slakkengang te rijden omdat ze bang zijn voor de bochten.
dondeboer zegt
@fordnut: Wat je eraan hebt? Weinig. Een Dacia Logan MCV is alles wat je nodig hebt als je een auto als vervoermiddel ziet. Goedkoop, ruim, praktisch, betrouwbaar. Maar er zijn mensen die warm worden van automobieltechniek, en die vinden dit soort dingen leuk.
berlinetta zegt
@fordnut: Het gaat hierbij ook niet om de vaardigheden van de coureur, maar om de kennis en kunde van de engineers die deze auto hebben weten te bouwen.
fordnut zegt
@berlinetta: Ze hadden ook iets kunnen bouwen dat en mooi en snel is, en waarmee je ook nog een bocht kunt nemen.
dondeboer zegt
@fordnut: Je diskwalificeert de Chiron te snel tot one trick pony. Kijk anders een keer het filmpje wat Chris Harris maakte over de Chiron, het schijnt een verrassend capabele auto te zijn op bochtige trajecten. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit specifieke prototype dezelfde kwaliteiten bezit als de standaard Chiron, maar de productieversie kan echt wel meer dan hard rechtdoor.
probono zegt
@fordnut: stuur ze een anders een brief of mail met jouw bevindingen. Je weet maar nooit, wellicht hebben ze jouw argumenten totaal over het hoofd gezien?!
hartman zegt
@fordnut: De Chiron kan met 1,5 g door een bocht. Om maar te vergelijken, de 996 GT3 haalde 1,3 g. En de McLaren F1 1,2 g. Let wel, de Chiron weegt meer dan 2 ton.
mark1055 zegt
@fordnut: ik denk dat je stomverbaasd bent over de stabiliteit van de auto op die snelheid(en),tot op zekere hoigte klopt het wel wat je zegt maar het mooie hier aan is hoe in relatief alle rust de auto de auto dit kan
mark1055 zegt
@mark1055: pardon voor de fouten
basman147 zegt
Ik zou de “standaard” Chiron niet willen beschuldigen van matige aërodynamica. 420 kilometer per uur halen en niet bij het eerste zuchtje zijwind van de weg geblazen worden is ook een prestatie. Door de achterspoiler te vervangen voor een verlengde achterkant hebben ze gewoon andere keuzes gemaakt voor deze rit. Of het is toegestaan, geen idee, maar het is niet de eerste keer dat er modificaties worden uitgevoerd om een snelheidsrecord te halen (Jaguar xj220 buitenspiegels verwijderd, McLaren F1 toeren begrenzer opgehoogd, wat 50 ok oplevert).
basman147 zegt
@basman147: was bedoeld als antwoord op reactief 12:32
reactief zegt
@basman147: matig had inderdaad wel tussen ‘ ‘ mogen staan.. 420km/u is geen peanuts.
Maar ik vind het bijzonder frappant dat ze bij de reguliere Chiron geen run gedaan hebben. Iets zegt mij dat ze het wel gedaan hebben, maar dat het resultaat tegenviel en dus niets naar buiten is gecommuniceerd. Nu met alle aanpassingen, zie @Wooody, kunnen ze wel het ‘record’ pakken…
tjorque zegt
Ik ben benieuwd of Christian von Koeningsegg mee gaat met het wedstrijdje ver pissen!!!
Ik zou wel een 500km/h eitje (regera of one) willen zien ?
trolle zegt
@tjorque: natuurlijk gaat hij meedoen, de jesko 300(vandaar de naam) zou het ook moeten kunnen
gandini zegt
Zo. Weten Hennesey en SSC ook weer even wie de baas is.
android16 zegt
Lijkt meer op een ‘longtail uitvoering en wel grappig detail die gaten in het voor scherm lijkt op die van de EB110 SS. Maar nou is 500kmh toch stiekem ook wel mogelijk?
autodrome zegt
@android16: ja, mijn gedachten dan ook, dan maar meteen dik over de 500km ….
mashell zegt
Bij 272km/h waaide het “achterkant zwenkt uit” bord er af.
ive1 zegt
Wordt de Super Sport 300+
ive1 zegt
@ive1:
rolov zegt
@ive1: chiron longtail wr of zoiets. 10 stuks special edition.
Remkus zegt
Gaat helemaal nergens meer over dit soort snelheden.
mp014 zegt
Gelukkig dat er geen trekhaak onder kan!! Stel je voor dat die aan deze snelheid langskomt met een caravan er achter ??♂️
rolov zegt
@mp014: en om de 10 min tanken. En elke 20 min nieuwe banden ?
kennone zegt
490 op de GPS is gewoon eem gezonde 500 op de teller!!?
ra-smit zegt
Nu de buitenspiegels er nog vanaf het Het Beest gaat echt richting de 500km/h.
galverink zegt
Interessant: Car and Driver heeft veel meer foto’s. Ook van een formulier met de tekst:
Bugatti Chiron Super Sport 300 Edition Prototype