Over een paar weken kun je vermoedelijk voordeliger benzine of diesel tanken dan nu het geval is in Nederland. De brandstofaccijns gaan eerder omlaag.
Gisteren kwam het nieuws dat de brandstofaccijns omlaag gaan. Hoera. Alleen de kleine lettertjes waren wat minder plezant. De beoogde datum om de extra vorm van belasting te verlagen op brandstoffen was 1 juli 2022. Dat betekent dat automobilisten nog maandenlang met peperdure en mogelijk verder stijgende brandstofprijzen opgescheept zouden zitten. Een gevalletje blij maken met een dode mus. Daar komt nu toch verandering in.
Per 1 april
Niet in juli maar al in april gaan de brandstofaccijns omlaag, aldus RTL Nieuws op basis van bronnen. Dat betekent concreet dat je over exact drie weken meer behapbare prijzen aan de pomp mag verwachten. De benzineprijs zal door de maatregel 17 cent per liter voordeliger uitvallen en diesel 11 cent per liter. Het kost het kabinet vele miljoenen om deze maatregel uit te voeren, maar autorijdend Nederland moet een minder harde pijn voelen in de portemonnee. Het totale pakket kost de staat zelfs 2,8 miljard euro.
Het kabinet gooit de brandstofaccijns omlaag om de dreun door een dalende koopkracht enigszins te verzachten. Daarnaast valt straks ook gas en elektriciteit niet langer onder het hoge btw-tarief van 21 procent. Het lagere tarief van 9 procent gaat hier tijdelijk voor gelden. Overigens gaan die maatregelen wel pas van 1 juli 2022 van kracht.
Robert zegt
Tja, je moet toch wat als overheid, hè. De onbelaste reiskostenvergoeding voor woonwerkverkeer is tenslotte al sinds 2006(!) niet meer aangepast. En dat wijzigt vooralsnog niet vóór 2024…
doncorleone zegt
Als we voor die tijd tot 2,57 komen, zitten we nog steeds op 2,40 voor een liter benzine, of is dit nu te pessimistisch van mij?
FiXeR zegt
’t is wat het is heh.
doncorleone zegt
Tja…
dutchneon zegt
nee hoor niet pessimistisch….. over een paar weken staat de prijs op 3 euro en is die 17cent dus een driebubbele sigaar uit eigen doos…
harrie zegt
Mooi nieuws, nu ga ik toch maar weer VVD stemmen volgende week!
En om het te vieren steek ik nog een sigaar uit eigen doos op.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat voor die tijd de prijs zakt naar een euro of twee, dan komen we weer op een enigszins betaalbaar niveau.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik vind 1,83 nog steeds aan de hoge kant.
mashell zegt
BTW op groenten en fruit verlagen kon de belastingdienst niet aan en dan kan dit zomaar? Dat is toch niet geloofwaardig meer.
autogeak zegt
Is fruit de afgelopen paar maanden net zo idioot hard gestegen?
meneerdemeneer zegt
@autogeak: en ik eet minder appeltjes dan de liters diesel die ik in mijn auto gooi.
Maar goed, klinkt lekker even wat minder accijns op brandstof. Later moet het verlies van die inkomsten toch weer betaald worden. Het is meer dat de olie schurken ons in de tang hebben.
Er is immers zat olie maar ze hebben het goed voor elkaar door minder te leveren en meer te vragen.
mashell zegt
Nee. Groente en fruit zijn gezond daarom wilde de het parlement de BTW daarop verlagen maar dat ging niet door omdat de belastingdienst dat niet aankon. Dus wees niet al te blij, goede kans dat ook dit niet door kan gaan vanwege de incompetentie bij de belastingdienst.
flutterby zegt
@mashell: voor fruit moeten ze een aparte categorie maken en dat kan al jaren niet meer vanwege verouderde software. Het aanpassen van het tarief van een bestaande categorie kan wel en gebeurt vaker.
powerblue zegt
Gaat de accijns op LPG en (voor mij belangrijker) CNG ook omlaag?
berlinetta zegt
@powerblue: Die prijzen zijn toch nog steeds laag?
powerblue zegt
@berlinetta: adviesprijs LPG is 1,30. CNG betaal ik 1,75 per kilo voor. Dat was een half jaar geleden 1,33.
ns_tl zegt
Accijns op LPG gaat niet omlaag, volgens de Telegraaf.
DDX zegt
[quote]
Het kost het kabinet vele miljoenen om deze maatregel uit te voeren
[/quote]
Is dat zo ? Levert toch nogsteeds meer op dan vorig jaar zegmaar per liter ?
Robert zegt
@ddx: accijnzen zijn een vaste opslag, deze staat dus los van de netto brandstofprijs. De btw is een percentage over de brandstofprijs plus die opslag, dus ja, als de accijns wordt verlaagd, daalt ook de btw opbrengst, alhoewel dat laatste nog weer kan worden ‘gecompenseerd’ door een (nog) hogere netto literprijs.
Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom onze overheid zo halsstarrig blijft vasthouden aan die veel hogere brandstofprijzen t.o.v. Duitsland en België. Ik woon op 20 km van de Duitse grens en toch zijn er bij ons ook al massa’s mensen die in Duitsland tanken en er dan gelijk de boodschappen doen. Dat moet de Nederlandse schatkist toch ook miljarden aan misgelopen btw inkomsten, omzetbelasting etc. kosten. In Duitsland en België lachen de overheden daar zich waarschijnlijk de ballen uit de broek over zoveel Hollandse domheid.
dedon zegt
@RRRobert: Dat zal wel meevallen. De meeste mensen wonen in de Randstad. Voor hen is het niet voordeliger om naar de grens te rijden.
albertjan zegt
Goh..hier in Frankrijk gaan de prijzen maandag al omlaag, en wel met 35 cent
fapfap zegt
1 April…
gezondverstand zegt
België gaat waarschijnlijk meer verlagen.
Rupsje nooit genoeg in Den Haag blijft het hebberigste jongetje van de klas als het de auto betreft :(
Maar ze kunnen wel 150.000.000 uitgeven aan een schilderij van een schilder waarvan er al 22 schilderijen in het Rijksmuseum hangen.
mashell zegt
Het rijk geeft dit jaar in totaal €353.000.000.000 uit. Dat schilderij wordt niet minder waard, kan voortreffelijk als een onderpand voor iets gebruikt worden (alsof het rijk dat nodig heeft) maar kost eigenlijk gewoon helemaal niks. En het trek wel toeristen naar Amsterdam die daar geld uitgeven. Iets wat niet minder waard wordt is gewoon een goede investering (daarom is de woningmarkt ook zo overspannen). Maar dat kunnen we niet zeggen van die liter olie die jij gebruikt om naar het winkelcentrum te gaan om je zaterdagmiddagverveling tegen te gaan, die is gewoon weg, wordt omgezet in kilometers en giftige gassen waar kleine kinderen misschien wel kanker van krijgen. Laten we de accijns verhogen om meer Rembrandt’s te kopen!
nootdorp015 zegt
Is het niet zo dat ze dit al een jaar of 2 geleden hadden moeten doen?
Toen de benzine 1,60 was..
Benzine 1.30
Diesel 1.00
Zo moet het zijn
humpyourdog zegt
@nootdorp015: waarom zou diesel goedkoper dan benzine moeten zijn?
cloverleaf zegt
@humpyourdog: waarom zou wegenbelasting op diesel meer moeten zijn dan op benzine. Nu jij weer
nofxke zegt
@humpyourdog: diesel is een restproduct als men benzine ‘maakt’ uit olie
flutterby zegt
@nofxke: of benzine is een restproduct als je diesel maakt.
gezondverstand zegt
Ik denk omdat diesel van oorsprong transport brandstof was. Sterke motoren met veel koppel.
Om de transportsector te ontzien was de accijns lager, dus diesel goedkoper.
Toen de kleine turbo dieselmotoren kwamen gingen ook personen auto’s er op over voor de veel rijders.
Wel was de wegenbelasting voor diesel hoger. Waarschijnlijk om te ontmoedigen dat iedereen op diesel overging vanwege de prijs (omslagpunt). De overheid zou eens geld mislopen!
cloverleaf zegt
Het kost de overheid helemaal geen miljoenen. Iedereen die kan rekenen weet dat 21 over veel meer is dan over weinig! Door die hoge prijs krijgen ze 5 miljard meer binnen is berekend, niet meer dan logisch dat we wat terug krijgen.
noodlesoup zegt
Autorijden kost geld, punt. Voor mensen die veel moeten rijden naar werk is het ene probleem, de km vergoeding is wel erg laag. Laat ze de mrb maar verlagen als compensatie, voor veel mensen is het nemen van de auto op een behoorlijk deel van de ritjes een keuze.
quincy zegt
En weer neemt onze overheid een korte termijn besluit zonder enige visie. Maar waarschijnlijk vooral om het volk tevreden te houden, want stel je voor je loopt stemmen mis bij de verkiezingen.
Wanneer de overheid de accijns verlaagd, gooien de brandstofmaatschappijen de prijzen gewoon nog wat meer omhoog. Vrijwel niemand tankt er echt minder om (zeker niet ten opzichte van de corona periode die we net achter de rug hebben) en zij lopen lachend met de extra winst weg.
De overheid had de koopkracht beter direct aan mensen kunnen compenseren, want dat was een stijgende brandstofprijs veel meer opgevallen. Daarnaast zou je bij directe compensatie ook nog eventueel meer kunnen sturen richting de mensen die het echt nodig hebben.
Maar het volledige beleid van de afgelopen ruim 2 jaar (corona crisis en nu dit) op financieel gebied is gewoon onverstandig geweest. Voor corona waren er al meerdere tekenen dat we naar een correctie toegingen. Met alle maatregelen tijdens corona is alles virtueel omhoog gehouden en zelfs enorm gegroeid. Iets wat tijdens een crisis gek en onverstandig is. Allemaal met het idee dat het na corona wel weer goed zou komen en toen kwam de oorlog in Oekraïne. Het gaat van kwaad tot erger. En uiteindelijk is de generatie na ons en waarschijnlijk zelfs daarna de gebeten hond die overal voor opdraaien. En voor wat, het krampachtig proberen in stand houden van onze huidige economie. En ook nu weer zie je de mensen die het al erg goed hadden het alleen maar beter hebben gekregen. En zij die het al lastig hadden, het alleen nog maar lastiger hebben gekregen. Een gezin met twee gemiddeld werkende ouders (dus 1 full-time en 1 part-time) in bijvoorbeeld de zorg of onderwijs houden in de randstad (waar dat werk ook is) niet veel meer over. Die mensen kiest zo’n beroep waarschijnlijk al meer met het hart dan met de portemonnee, maar op deze manier blijft er weinig keuze over.
Beetje off-topic, maar uiteindelijk is ook deze maatregel onderdeel van mijn betoog ;-)