BMW, de Beierse Motorenfabriek, bouwt geen motoren meer voor auto’s in Duitsland.
We zijn bezig met een ongekende transitie van epische proporties. De wereld moet terug naar het stenen tijdperk om het milieu te redden. En dus moet de auto het onderspit delven. Eerst komt men voor de auto’s met verbrandingsmotoren. Maar in de toekomst zullen natuurlijk ook de elektrische auto’s moeten verdwijnen. Als blijkt dat al die oude accu’s gruwelijk zijn voor de natuur. En nog eens benadrukt wordt dat er wel loeiveel fijnstof van de remmen van de zware elektrische mastodonten afkomt. Persoonlijk vervoer zal dan louter nog bestaan uit een stalen ros. Of misschien een echt ros, voor de rijke grachtengordel elite.
Een sign of the times is dat BMW, dat letterlijk staat voor ‘Beierse Motorenfabriek’, helemaal geen verbrandingsmotoren voor auto’s meer bouwt in Die Heimat. Lokale kwaliteitspublicatie Bayerischer Rundfunk brak het nieuws, wat inmiddels ook door BMW bevestigd is. Zestig jaar lang bouwde BMW vier-, zes-, acht- en twaalfcilinders in München en omstreken. Maar aan die traditie is nu een einde gekomen. De laatste motor die de band heeft verlopen was naar verluidt ‘een V8’.
BMW bouwt nog wel verbrandingsmotoren in Europa, maar nu alleen nog in Oostenrijk bij Magna Steyr en in Hams Hall, Groot-Britannië . De 1.200 medewerkers die motoren bouwden in Duitsland, worden naar verluidt elders binnen BMW voorzien van een functie. BMW investeert 400 miljoen Euro om op de plek van de oude fabriek een nieuwe montagehal te realiseren voor nieuwe modellen. Tevens komt er een nieuw testcentrum voor EV’s en heeft BMW goedkeuring gekregen van plaatselijke overheden om in Straßkirchen en Irlbach een accu-fabriek neer te plempen.
Out with the old, in with the new dus. Treur jij voor M30B35, S14, S54B32 en S70/3? Of koop jij met liefde een EV van BMW? Laat het weten, in de comments!
turbotoll zegt
De uittocht van de Duitse industrie is begonnen. Bedrijfsleven investeert 1 miljard in Duitsland dit jaar. 135 miljard in het buitenland. De energie is gewoon niet meer te betalen. Leve de Enegiewende!
mattr zegt
Klopt. Maar je cijfers zijn typisch fake internet nieuws..
pomoek zegt
@turbotol: Lees voordat je reageert het hele artikel nog eens, BMW investeert 400 miljoen in een montagehal. Wat denk je dat ze daar gaan monteren?
bobje zegt
Dat is dan wel weer bijzonder als je weet dat er overcapaciteit is in de huidige beschikbare productiefaciliteiten. Zoals bijvoorbeeld straks bij VDL. Oh nee, daar werken hoofdzakelijk ondankbare Limburgse stak(k)ers.
slickrick zegt
De staat van de Duitse industrie lees je niet in 1 artikel op dit platform. De Duitse economie is vakkundig om zeep geholpen door de Amerikaanse buitenland politiek , I love it when a plan comes together…..zeggen ze in Washington
Homer55 zegt
Bayerische elektro werke ofzo
850t5restate zegt
Die promo foto’s van de bmw motorblokken blijven toch schitterend. Uit de tijd dat engineering een belangrijker onderdeel van de marketing was.
rwdftw zegt
Zodra je de techniek gaat afdekken met plastic kappen is voor mij de lol eraf. Die V16 is ontzettend gaaf maar die 6 in lijn doet het voor mij niet. Sommigen vinden dat vroeger alles beter was. Dat is niet altijd zo maar wat motoren betreft wel.
schreute01 zegt
British Motor Works.
wimof zegt
Verloedering noemt men zoiets
Hawkeye72 zegt
Timmermans predikt en wij volgen: Laat ons kapitaal, levensvreugd en welvaart offeren aan de god van het groene geloof.
alfa147ti zegt
Precies een grote fout die ons heel veel geld gaat kosten , en een hoop mensen die hier door werkloos gaan worden zoals vele toe leveranciers, maar ik zou wel onzin vertellen maar de tijd zal het leren.
Overigens dood zonde dat er over een aantal geen mooie zes inlijn meer te krijgen is alleen dat geluid al.
kniesoor zegt
Geen Motoren Werke . . . 🤨
steephh zegt
Accu’s zijn prima te recyclen. In tegenstelling tot de CO2 en schadelijke gassen uit een brandstofmotor. Zie: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-werken-bedrijven-toen-naar-95-procent-recycling-accupakket-ev/
Fijnstof met remmen is geen ding bij EV’s, ze regenereren juist energie die dan terug gaat richting accupakket. Met de brandstofmotor kan je dat niet. Daarmee maak je enkel warmte dmv remblok op riemschijf. En je verliest al zoveel energie, 70% van de energie uit je liter benzine wordt omgezet in warmte, daarom wordt een motor en uitlaatsysteem ook zo belachelijk warm :-)
Tuurlijk, ze wegen wel (nog) meer maar als dat een ding is kan je beter een heilige oorlog gaan voeren tegen SUV’s en pickups. Door allerlei ontwikkelingen op accugebied zullen EV’s iig wel een stuk lichter gaan worden in de toekomst.
—
Tuurlijk is het jammer dat men stopt met bouwen; aan de andere kant ben ik wel blij dat BMW iets doet aan de ontwikkeling van EV’s. Zou zonde zijn als alle Duitse autobouwers straks ombouwen omdat ze stug allemaal een Kodakje willen doen en we alleen nog maar Chinese EVs kunnen kopen. :-)
Hawkeye72 zegt
Dank voor je uitleg, Frans. De ruime hoeveelheid kantekeningen bij deze groene preek ken je zelf ook wel, neem ik aan…
steephh zegt
Nou kom maar op @hawkeye72 :D Want nu ben ik razend benieuwd!
tjorque zegt
Als bmw hier niet in mee gaat, dan is binnenkort de markt helemaal overspoeld met goedkope én dure Chinese ****zooi.
Ik wil niet beweren dat het (ondanks het veelal lelijke design, bmw is tegenwoordig ook veelal lelijk) allemaal rommel is, maar ik wil zo min mogelijk producten uit landen met totalitaire regimes zonder respect voor mensenrechten…
Fernando zegt
Na B komt C : CMW Chinese Motor Werke
willemveenstra zegt
Ik rij mooi door met het ouwe spul. Besteed geen Euro aan die emotie loze elektrische troep!
madhatter zegt
Wat ben je toch een emotionele jongen.
Tenzij je iedere dag met een V8 op pad bent, durf ik te wedden dat de acceleratie van een Tesla meer emotie oproept dan een 1.0 Ford Fiesta of andere gemiddelde auto die in Nederland gereden wordt.
Meer ervaring en minder onderbuik zou goed zijn voor de discussie.
mikespek zegt
Zover ik weet maakt bmw nog heel veel motorblokken in Duitsland, in Berlijn rollen er nog steeds duizende motorblokken van bmw van de band, een heel assortiment 6cil,4cil en misschien wel de bekendste 2cilinder.
driver79 zegt
Waarom creëren elektrische auto’s door hun gewicht meer fijnstof met remmen? Met one pedal drive regenereer ik juist bij gas los veel energie. Mijn remmen gebruik ik nauwelijks. Het minder gebruiken van de remmen is al meer dan 20 jaar het geval bij hybrides. De Toyota van min vrouw heeft 140k gereden, remmen zijn nog nooit vervangen…. Wat een slechte opmerking. Zo komen er sprookjes in de wereld. Of begrijp ik de humor niet?
tenaci zegt
Tekenend weer. BMW staakt het bouwen van motoren in Duitsland (maar gaat verder in Oostenrijk…) en @jaapiyo ziet weer voldoende aanleiding om zijn anti-verduurzamingspropaganda te strooien aan een publiek vol ja-knikkers. Er zijn er zelfs die doororeren over teloorgang van productie in Europa wat maar bewijst dat lezen en kennis tot je nemen ook niet de sterkste kant is.
Achterhaalde oude retoriek over niet te recyclen batterijpakkeyten erbij en het sprookje is weer compleet.
Begrijp me niet verkeerd mensen. De liefde voor techniek en mechaniek is ook in mij diepgeworteld. De huil van een flat twelve, het nagelen van een Cummins diesel, de roffel van een boxer of een mooie vijcilider. Ze zijn me allemaal lief.
Maar de tijd is nu om te onderkennen wat er gaande is. Momenteel de heetste hittegolf in Brazilië, smeltende poolkappen en niet te ontkennen bewijs dat onze co2 uitstoot daartoe bijdraagt.
Dit valt niet meer te ontkennen en @jaapiyo daar heb jij ook een verantwoordelijkheid als redacteur van een goed gelezen blog. Stop op z’n minst met het herhalen van achterhaalde standpunten.
Een onleefbare wereld is nog altijd veel erger dan een wereld zonder zes-in-lijn.
jaapiyo zegt
1) die onleefbare wereld waar alarmisten voor waarschuwen, is zeer twijfelachtig
2) zelfs als die onleefbare wereld eraan komt, doen we daar niks aan met nepoplossingen waarmee we onszelf keihard in de voet schieten
3) dus ja, er ligt een verantwoording: een verantwoording om de haatzaaiende woke agenda niet alle verworvenheden van de Westerse maatschappij, inclusief vrijheid van denken, doen et cetera, kapot te laten maken
tenaci zegt
Dank voor de bevestiging. I rest my case.
vondick zegt
Hey Jaapio. Ik had jou redelijk hoog zitten, dus I don’t rest my case yet.
1) Hier kan ik simpel in zijn. Hier moet je je stand 180 graden bijstellen. Lees je in. We zijn de jele pestbense naar de mallemoer aan het brengen. Er moet iets aan gedaan worden, whatever works.
2) Elektrisch is geen nepoplossing, het is een eerste stap in de goede richting. Wel moeten we onszelf KEIHARD beschermen hier in Europa tegen valsspelers overal en nergens. De afgelopen 30 jaar zijn we achterover gaan leunen en hebben in al onze naieviteit veel te veel laten afpakken door Aziaten en Amerikanen.
3) Om die maatschappij op poten te houden wordt het tijd dat we de handschoen weer oppakken en weer zelf dingen gaan uitvinden, bouwen en uitbuiten. Vol gas.