BMW levert fabrieksnieuwe dieselbeukers straks af fabriek af met HVO in de tank. Affengeil…
BMW blijft op alle paarden wedden in deze roerige tijden voor de autowereld. En misschien is dat ook wel de beste strategie. Hoewel het klimaat niet zoveel verandert, geldt dat wel voor het politieke klimaat. Van dag tot dag weet je als bedrijf nooit echt zeker meer waar je aan toe bent.
BMW’s CEO Oliver Zipse heeft al enkele keren duidelijk laten blijken dat hij persoonlijk geen fan is van ‘alles elektrisch’. Van alle CEO’s van grote autofabrikanten, is hij publiek het meest uitgesproken tegen een ban op auto’s met verbrandingsmotor in 203X. Zipse ziet meer in een mix van ‘oplossingen’. En het huidige aanbod van BMW reflecteert dat.
BMW heeft EV’s, PHEV’s, milde hybrides, dieselbeukers én benzineslurpers in de aanbieding. Veelal op hetzelfde platform. Maar er komen na de i3 nu ook weer EV op een eigen platform. En er komen twee nieuwe M3’s naast elkaar op verschillende platforms. BMW heeft kortom gewonnen met kwartetten en nu alle kaartjes in handen. Daarnaast is het een van de weinige merken die de waterstofauto ook nog niet heeft opgegeven. Deze wordt noest doorontwikkeld in samenwerking met Toyota.
Toch weet ook BMW wel dat volle bak blijven zwemmen tegen stromingen in soms weliswaar noodzakelijk is, maar ook vermoeiend. Wellicht daarom komt het nu met een nieuwe maatregel om de klimaatmaffialobby (soort van) te pleasen. Dikke BMW dieselbeukers, in Nederland uitsluitend nog gekocht door voormalig collega @willeme, worden (in ieder geval in Duitsland) vanaf 1 januari 2025 uitsluitend nog geleverd met HVO in de tank, in plaats van met goede oude diesel.
Wat is dat ook alweer, HVO? Ja, ik hoor het je denken en begrijpelijk ook want diesel is natuurlijk zo goed als doodbelast in Nederland. Welnu, HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is kort door de bocht het frietvet waar gisteren nog je Mexicano in gebadderd is, in je brandstoftank.
HVO heeft een aantal voordelen. Op papier dalen de emissies volgens echte kenners/luchtfietsers tot wel 90 procent door het recycleren van ‘afval’. Daarnaast is de verbranding an sich onder andere door het hogere cetaangetal efficiënter. Er komt minder stikstofoxide vrij. De brandstof is ook houdbaarder dan gewone diesel, omdat het geen water aantrekt. En sommigen zweren dat een motor er ook nog eens stiller en beter op nagelt loopt. Win, win, win, dus.
Het enige nadeel is dat het (in Nederland) circa twintig procent duurder is dan diesel en daarbij niet te koop op elke straathoek. Oudere diesels zijn ook niet altijd geschikt voor HVO100. BMW heeft zelf een overzichtje van de modellen die het veilig acht voor het tanken van het goedje op haar website staan. Sommigen daarvan zijn alweer bijna 10 jaar oud, dus BMW had een vooruitziende blik. Sinds enkele jaren zijn ook veel VAG producten geschikt voor HVO100.
BMW doet echter premium en geeft je de duurdere HVO100 gewoon gratis in de tank bij aanschaf van een nieuwe dieselbeuker. Of nou ja, bij de kosten rijklaar maken wikkelen ze het heus wel weer af natuurlijk. Cynici zeggen dat BMW hiermee tracht te signaleren naar politiek, media en publiek dat er andere mogelijkheden zijn behalve ‘elektrisch’ om schoner te rijden. Bijvoorbeeld HVO100 en/of synthetische brandstoffen. Met Zipse aan het roer en diens denkbeelden, zou dat ook zomaar kunnen. Maar goed, hebben de Münchenaren niet gewoon gelijk? Laat het weten, in de comments!
martijnev zegt
Dan kunnen de afleverkosten wel omlaag, de dealer hoeft niet meer af te tanken.
Diesel Rocks zegt
Ik tank al een tijdje HVO100 in mijn M340d. Echt super spul. Wel duur, soms 40ct/t duurder dan de goedkoopste diesel. Ik moet het eigenlijk vergelijken met premium diesel zoals BP Ultimate of Shell V-Power wat BMW adviseert voor deze motoren. Wel mooi dat ze nu HVO100 standaard aanraden.
Ik moet zeggen dat mijn diesel het erg goed doet op HVO. Gasrespons is echt on-diesels snel, het stinkt niet, het klinkt gewoon goed en loopt zeer soepel. Omdat dit een mild-hybrid is is de auto veel zuiniger dan mijn vorige (M550d), waardoor de brandstofkosten nu praktisch gelijk of zelfs iets goedkoper zijn. Voorheen 650 km op een tank, nu 950. Op lange afstanden haal ik soms 1:25, in. theorie zou ik op een vakantie rit 1400 km op een tank kunnen rijden.
Grootste voordeel van HVO100 is dat de uitstoot veel lager is, nee niet voor het klimaat maar voor de motor. Het EGR systeem voert uitlaatgassen terug de motor in, bij gewone diesel wordt dat al snel een enorme smeerboel. Met HVO100 rijdt dat zo schoon als op gas. Dus minder (preventief) onderhoud, veel minder AdBlue verbruik, minder vaak regenereren van het roetfilter. Je doet veel langer met de onderdelen en dus met de auto. Dat is misschien ook wel nodig als er straks geen diesel meer gemaakt worden. Voor mij is er geen betere aandrijflijn dan een dikke smeuïge diesel met 720 Nm koppel.
ouwedibbes83 zegt
Dank voor het delen van je ervaring. Moet je ook echt op zoek naar tankstations die het aanbieden of zijn dat er best veel ondertussen? Ook in het buitenland?
Ik kan me voorstellen dat dit voor vrachtwagens en ander zwaar materieel ook een hele goede oplossing kan zijn.
Diesel Rocks zegt
Je moet op zoek naar tankstations die HVO100 hebben, nog wel helaas. In het buitenland heb ik nog niet getankt met deze auto. Het is natuurlijk geen probleem om eens een keer gewone diesel te tanken. Tamoil heeft enkele stations in Nederland die het aanbieden, ik moet er 10 km voor rijden. Veel vrachtwagens rijden inderdaad al op dat spul. Ook Postnl, en natuurbeheer en boswachters rijden op HVO100 zag ik laatst.
ar166 zegt
Met alle respect, maar is het niet logisch dat een (mild)hybride sneller op het gas reageert en dat een 340d zuiniger is dan een 550d?
martinus.tussengas zegt
HVO heeft minder energie dan BO diesel en toch veel zuiniger rijden? Dat legt in ieder geval niet aan de getankte brandstof. Maar fijn dat je zo blij bent.
Diesel Rocks zegt
HVO heeft inderdaad iets minder energie. Mijn punt over de zuinigheid van mijn auto had geen betrekking op HVO100, daar was ik wat onduidelijk in. Ik bedoelde dat de hogere prijs per liter mij niet veel uitmaakt omdat ik met mijn vorige auto al gewend was aan een hoger verbruik en dus ook hogere kosten.
Diesel Rocks zegt
Het is inderdaad geen goed vergelijk, de M340d is in zichzelf al een betere machine dan de M550d en dat komt inderdaad door het mild-hybrid systeem. Maar ik merk dus wel verschil of ik BP Ultimate tank of HVO100, bij die laatste is de motor toch echt feller in de sportstand.
V8Vantage zegt
Mooi spul maar de laatste keer dat ik het rankte was het 2,60 per liter. En dat is volgens mij drie maanden geleden. Het is met die prijzen minder duur om je roetfilter bij de dealer te laten vervangen wanneer nodig.
Diesel Rocks zegt
Phoe, dat is extreem. Huidige prijs is iets van 2,04 per liter, drie maanden geleden was die in Nederland echt niet zo hoog als je suggereert. Ik zie de extra kosten als preventief onderhoud. En het geeft me ook rijplezier. Roetfilter vervangen kost zo’n 3000+ euro. Ik heb het even doorgerekend. HVO100 is ongeveer 29 cent duurder op dit moment. Als ik die 3000 euro aan HVO100 uitgeef (ipv andere diesel) dan is dat geld pas over 296.000 kilometer op. Een roetfilter vervang je normaal rond de 150k of 200k km. Doordat HVO100 tot 90% minder roet uitstoot zou je er dus zeker twee keer zo lang mee moeten kunnen doen (ok, een aanname). Dat lijkt me winst. Als je de auto tenminste niet voor die tijd wegdoet anders heeft de ander er plezier van.
kennone zegt
Wonder spul als je diesel te hoog scoort bij de roetmeting. Maat van mij komt er met stage 3 getunede Crafter, (lege kat, lege roetfilter, grotere turbo) en ruim 3,5 ton aan ervaring gewoon door de APK.