Huh, BMW is opmerkelijke genoeg niet de grootste in 2023 als het gaat om de verkopen.
Sommige dingen weet je altijd zeker aan het einde van het jaar. Bohemian Rhapsody is de nummer 1 volgens de muziekstemmers (niet te verwarren met muziekkenners). Winterbanden liggen na een lange discussie dan eindelijk onder je auto. Tenslotte vraag je je af waarom we in hemelsnaam oliebollen eten met Oud & Nieuw. Wat er zo aantrekkelijk is aan een deegbol uit een pan vet: geen idee. Maar kennelijk hoort er erbij.
Wat ook altijd het geval is: BMW is de grootste als het gaat om de verkoopcijfers. Nee, we doelen niet op de personenauto’s van het merk, maar de BMW Motorrad-divisie. Sinds 2001 is BMW namelijk altijd het bestverkochte merk geweest in ons land. Maar zoals de uitermate prikkelende titel al verklapt: het afgelopen jaar dus niet!
BMW is NIET de grootste in 2023
Nee, Yamaha is namelijk marktleider. Er werden 17.501 motorfietsen verkocht in ons land. Dat is een absoluut record en een flinke groei ten opzichte van 2022, namelijk 13%.
Het lag wel een beetje in de lijn der verwachting dat 2023 anders dan normaal zou verlopen. In het begin was Kawasaki bijzonder succesvol qua verkopen in Nederland en in de zomer deed Honda uitstekende zaken. Yamaha had echter de beste eindsprint. Overigens deed Honda het goed genoeg om de nummer 2-positie te bemachtigen. Dus BMW kukelt van de eerste plaats naar P3.
Volgens Nieuwsmotor komt het succes van Yamaha mede doordat er nog 81 motorfietsen werden verkocht in december, terwijl BMW juist bijna niets noteerde. Dan is er reden nummer 2 en dat is de BMW R1250GS, dat is een zeer populaire motorfiets en werd dit jaar vervangen, de levering begint nu op gang te komen. We verwachten dat BMW zeker terug zal slaan in het nieuwe jaar.
Best verkochte merken motorfietsen 2023
- Yamaha (2.730 exemplaren)
- Honda (2.514)
- BMW (2.276)
- Kawasaki (2.253)
- KTM (1.248)
- Suzuki (1.168)
- Harley-Davidson (775)
- Triumph (746)
- Ducati (621)
- Piaggio (608)
Beste verkochte modellen motorfietsen 2023
- BMW R1250 GS en GSA (793 exemplaren )
- Kawasaki Z900 (575)
- Yamaha MT-07 (498)
- Yamaga MT-09 (458)
- Yamaha Tracer 900 (457)
- Kawasaki Z650 (442)
- Yamaha Ténéré 700 (408)
- Piaggio Vespa GTS300 (371)
- Honda NC750X (336)
- Kawasaki Versys 650 (272)
- Kawasaki Versys 1000 (254)
- Honda CB750 Hornet (238)
- Suzuki V-Strom 650 (237)
- Yamaha Tracer 700 (209)
- BMW R1250RT (191)
KEV9 zegt
1 van die Ducs is van mijn zusje die in oktober haar nieuwe SP2 kreeg geleverd.
RobTWo zegt
En dan gaat BMW volgend jaar nog verder naar beneden, want bij BMW Motorrad NL zien ze hun klanten als mensen met teveel geld, die nooit tevreden zijn. Dat ga je nooit lang volhouden. 😂
ericc zegt
Verrassend dat er zoveel motoren 🏍️ zijn verkocht afgelopen jaar. Niet verwacht.
mashell zegt
Van dat frustraties wegrijden in de corona jaren hebben er blijkbaar een aantal een nieuwe hobby overgehouden. Maar het kan natuurlijk ook gewoon de toenemende vergrijzing zijn, die BMW op 1 doet dat wel een beetje vermoedden.
vetnek zegt
Nooit met eentje gereden zeker?
utregcity zegt
Knap van Honda met alleen die 2 modellen in dat rijtje. 💪
W115 zegt
Verrassend dat Ducati zo weinig verkoopt. Concurrerend geprijsd, betrouwbaarder dan ooit en heel veel sport heritage.
dondeboer zegt
Ik hou wel van een gefrituurde deegbal terwijl ik met volle teugen geniet van Bohemian Rhapsody. Motoren daarentegen, doen me volstrekt niets… :)
dondeboer zegt
Ik hou wel van een gefrituurde deegbal terwijl ik met volle teugen geniet van Bohemian Rhapsody. Motoren daarentegen, doen me volstrekt niets… :)
Dutchdriftking zegt
Dit heeft inderdaad alles te maken me de 1300gs. Deze wordt pas net uitgeleverd, en de uitlevering is hierna weer even gestopt omdat er al een terugroepactie was. Vanaf afgelopen zomer is de verkoop van de 1250gs al een stuk lager omdat men op de nieuwe GS aan het wachten was. En omdat het toch baggerweer is worden veel uitleveringen maar uitgesteld naar 2024, staat toch leuker op je kenteken. Best kans dat Q1 2024 BMW gewoon weer bovenaan staat.
tjorque zegt
Ik heb (in België) op de valreep nog een 1250GSa besteld.
De Adventure is nog niet geupdate met de X koplamp (die ik echt niks vind) en zo heb ik de laatste versie van de Adventure met de asymmetrische koplamp, en een aantal opties die ik nu mis op m’n huidige GSa.
Omdat m’n huidige GSa nog redelijk vers is (4j) krijg ik er nog een redelijk mooi bedrag van terug van de garage.