BMW blijkt echte premium te zijn en scoort de titel van het beste en betrouwbare automerk.
BMW’s staan bekend om veel goede kwaliteiten. Ultieme betrouwbaarheid is er daar echter niet per se een van. Tuurlijk, BMW’s zijn wel kwaliteitsproducten, maar er kan ook weleens wat misgaan. Het is geen Toyota of Honda, om het zo maar te omschrijven. Die merken staan immers synoniem voor auto’s die gewoon simpelweg niet te vermoorden zijn. Hoewel het de vraag is of dit imago nog helemaal terecht is zoals het dat in de 90s was, maar soit.
BMW is nu de absolute vedette
Dat dingen daadwerkelijk onderhevig zijn aan verandering blijkt wel uit het laatste betrouwbaarheidsonderzoek van Consumer Reports (CR). Deze organisatie is min of meer de Amerikaanse variant van de consumentenbond. Alleen dan machtiger, groter en Amerikaanser. Jaarlijks brengt men een rapport uit van wat de beste auto’s/automerken zijn. En zo waar, staat dit jaar voor het eerst in de geschiedenis BMW helemaal bovenaan in de lijst van 32 merken.
Het lijkt wel alsof BMW geld betaald heeft voor wat Jake Fisher, senior director van de afdeling auto’s bij CR te zeggen heeft:
BMW builds many high-performance, full-featured, and reliable models, so it’s not surprising to see it at the top of our brand rankings. But non-luxury brands like Subaru, Toyota, and Mazda have also consistently ranked high over the past few years, ensuring that consumers don’t have to sacrifice affordability to get a high-quality car.
Jake Fisher, heeft zelf mogelijk ook een BMW
Zoete overwinning
De overwinning is des te zoeter, omdat MINI ook goed scoort, terwijl grote rivaal Mercedes juist maar matig scoort. Waar BMW een score van ’81’ pakt, staat Mercedes juist in het rijtje van de laatste tien, met een score van ’56’. Audi, vorig jaar nog zesde, haalt net de staart van de top-10, met een score van ’74’.
Scores zijn berekend op vier pijlers, te weten betrouwbaarheid, veiligheid, rijtesten van CR zelf en klanttevredenheid. De betrouwbaarheid en klanttevredenheid meet CR aan de hand van vragenlijsten verspreid onder leden. De score op veiligheid komt van de gerenommeerde crash-testers. Hieronder de top-10.
Top-10 beste automerken volgens Consumer Reports:
- BMW (81)
- Subaru (79)
- MINI (79)
- Lexus (77)
- Honda (77)
- Toyota (76)
- Genesis (76)
- Mazda (75)
- Audi (74)
- KIA (73)
Helaas zijn er onder de ‘slechtste’ merken ook weer wat usual suspects waar wij zo van houden, zoals de producten van JLR en Alfa Romeo. Tevens zit er hier in de scores een gat tussen Chevy, Cadillac en Chrysler ten opzichte van Mercedes. De laatste zeven scoren echt onder de maat.
Top-10 slechtste automerken volgens Consumer Reports:
- Land Rover (45)
- Jeep (46)
- Jaguar (52)
- Alfa Romeo (53)
- Mitsubishi (54)
- GMC (55)
- Mercedes (56)
- Chrysler (62)
- Cadillac (62)
- Chevrolet (62)
De middengroep met Porsche en Tesla en co
Bekende merken die je nog mist zijn Porsche, dat met 70 punten op een veertiende plaats eindigt. Zowel Audi (-3 plekken) als Porsche verliezen dit jaar plekken ten opzichte van vorig jaar, waarbij Porsche dus ook uit de top-10 kukelt.
Tesla staat smack-dab in het midden met 66 punten (P16). Consumer Reports en Tesla hebben een nogal moeizame relatie, hoewel CR dit keer wel apart de Model 3 aanraadt als een toppertje. Op de Europese markt bekende merken als Ford, Volvo, Volkswagen en Nissan staan onder Tesla. Ze ontsnappen qua scores net aan de laatste tien.
Aangeraden modellen
Gek genoeg zit er onder de modellen die CR nadrukkelijk aanraadt, dan weer net geen BMW of MINI. De top tips zijn voornamelijk Aziaten die op onze markt nauwelijks een rol spelen, plus de Tesla Model 3. Voor de volledigheid, hieronder de lijst (in willekeurige volgorde):
- Toyota Corolla Hybrid
- Toyota Corolla Cross
- Toyota Camry Hybrid
- Lexus NX350h (stiekem Toyota Hybrid)
- Ford Maverick Hybrid (stiekem Toyota Hybrid)
- Nissan Leaf
- Tesla Model 3
- Hyundai Santa Fe Hybrid
- Kia Telluride
- Subaru Forester
Wat het waard is…
Tsja, ieder onderzoek is zo goed als de data waarop het gebaseerd is, de aannames die gemaakt worden, de belanghebbers die erachter zitten, et cetera. Het meest opvallende is dat BMW naar de top stijgt (vanaf P3 vorig jaar). Eigenlijk zijn dit soort lijstjes verder al jaren/decennia ongeveer hetzelfde, met Aziaten aan de top en Alfa Romeo plus Jaguar-Land Rover onderaan. Laat jij je er door beïnvloeden? Laat het weten, in de comments!
florisje zegt
Hoe controversieel het design ook is, het zijn wel allemachtig degelijke auto’s.
toniominestrone zegt
Mijn persoonlijke ervaring met Toyota is dat de bouwkwaliteit een stuk minder zijn dan pakweg een jaar of 10 geleden, ook zijn ze wat gevoeliger voor (kleine) storingen, nogmaals dit berust puur op eigen ervaringen.
lekkerlinksrijden zegt
Dus de Tesla model 3 staat op 7 en de model Y dan, want dat is dezelfde auto met een opgehoogde carrosserie???
CYBRTRK zegt
Die cijfers voor de auto’s zijn een beetje misleidend want het is geen top 10. Die auto’s zijn de beste in een bepaalde categorie, waarbij de model 3 de beste is in de categorie ‘electric’. Geen idee waarom ze voor de model 3 zijn gegaan i.p.v. de model Y
lekkerlinksrijden zegt
Dankjewel voor de info
Johanneke zegt
Een paar jaar geleden was een mazda benzine super, een diesel juist een ramp qua betrouwbaarheid. Nemen ze niet mee in dit soort onderzoeken.
Of zelfs bij dezelfde brandstof, de MPI motoren van Mitsubishi (en kia en hyundai en alle andere merken waar ze in terechtkwamen) van dik 20 jaar geleden waren extreem goed gebouwd, terwijl vrijwel geen enkele GDI zonder problemen de 2 ton haalde.
Nogal kostbare info welke je nooit uit dit soort onderzoeken haalt.
Janus zegt
‘BMW is het beste, betrouwbare merk’. Hoezo BREEK……?
Dat is toch niets nieuws?
Iedereen die dit tegenspreekt heeft nog nooit een BMW gereden!
bitd zegt
Lol, vroeger vlogen de knopjes je om de oren vanuit het Dashboard en er lijkt mij ook best een reden te zijn waarom er nog zo weinig uit die tijd zijn overgebleven.
Tegenwoordig lijkt een BMW best degelijk, althans zo ziet de afwerking er ook uit…
dijan zegt
Janus . Wel hoor ,een nieuwe BMW 320i coupe gekocht 2012 . Veel ellende mee gehad ,olieverbruik ,koppeling kapot ,slechte lak , gordelaangevers 3x kapot ,zijwindgevoelig . Na 11 maanden ingeruild bij Audi en nog steeds erg blij met daarna meerdere Audi s .
ECU zegt
Audi gehad van €70000, iets met RS en A6 logo. Nog nooit zulke troep gereden, vervangende Skoda die ik mee kreeg bij reparatie voelde beter aan.
Olie 1 op 1000, roest op velgen, haalde vermogen niet, elektronica om te janken, buren waren blij met alarm wat 6 x per nacht afging, Finnen vinden je een toffe vent en benaderen je te vaak, kraakt aan alle kanten.
Gelukkig weer een BMW 540. Nooit trap ik meer in deze Volkswagen val.
lexis zegt
Ik rij nu twee bmw producten (als we Mini ook even als BMW product beschouwen) uit de f series, dus pakweg een jaar of 6 oud. Wel ik durf eerlijk te stellen dat beiden onder gemiddeld betrouwbaar zijn. Issues tot nu toe op de bmw:
Krakend stuurhuis (slijtage al na 40k km)
Lekkend achter diff
Rammelend geluid achter instrument cluster (zelf moeten oplossen, na vervangen instrument cluster nog steeds niet opgelost).
Op de mini:
Lak problemen ( in garantie opgelost)
Trillen en bonken motor na 60k km. Motorsteunen defect.
Park stand automaat fout ( gekend issue op alle 1, 2 serie Bmw en alle mini met 6 speed auromaat)
Als het koud is allerhande storingen (cruise ctrl, esc) die gelukkig vanzelf weggaan.
Tja voorheen Lexus en Volvo gereden toen toch gespaard gebleven van deze vroegtijdige slijtages of problemen. Maar idd autos van pakweg 15 20j geledn waren gewoon beter.
Johanneke zegt
Opzich wel bijzonder, hier scoort BMW ook dr 1e plaats!!
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-merken-hebben-de-hoogste-onderhoudskosten-88028
zlover zegt
Ik heb met mijn Z3 weinig echte kosten gehad.
De Disa- klep was preventief en een nieuwe radiateur, omdat het expansievat lek was.
PunicaOase zegt
Twee MINI’s (3e gen.) gehad, wel wat dingetjes, maar geen grote kosten.
kniesoor zegt
Mijn 8 jaar oude 4 coupé met 110K kilometers op de klok is tot nog toe foutloos. Elke 30.000 km regulier onderhoud volstaat.
Johanneke zegt
Heel fijn, daar niet van, maar een auto moet wel serieus slecht zijn als er met 8 jaar en een ton op de klok al dingen mis gaan, op slijtage onderdelen na. Mijn ouders reden bijvoorbeeld een Space Wagon uit 2002 vanaf nieuw. Naast regulier onderhoud zoals remblokken en schijven, d. riem, banden, was er na 18 jaar en 175k km de 1e keer iets kapot. 1 achterrem was vastgelopen. Opzich zouden auto’s met goed onderhoud naar mijn mening niet veel moeten hebben voor de 2 ton, 1 of 2 dingen hooguit. Anders is de bouwkwaliteit gewoon niet goed, of is er slecht mee om gegaan.
kniesoor zegt
An sich heb je een punt, maar er zijn desondanks oto’s (ook van gerenommeerde merken) van die leeftijd en met die kilometrage, die al kuren vertonen. En m’n BMW wordt af en toe fors bereden (‘t is een M). Dan is er reden tot tevredenheid, denk ik.
lexusfan63 zegt
Rij al 24 jaar lexus. Alles wat er over is geschreven is waar. Betrouwbaar, super dealer service, smooth ride en bovenal kun je “dik” rijden zonder dat mensen je scheef aankijken iets wat met Biemers, Merc’s en boksbeugels wel het geval is.
Jeroen zegt
Ik heb een IS220d gereden met een extra chiptuning. Wat een heerlijke auto was dat. En daarbij die red carpet trearment, daar kunnen Mercedes en BMW echt iets van leren. Wat een top auto was het om te rijden. Ook al moet ik wel zeggen dat deze diesel last had van een vervelend issue (hij kon tijdens het rijden opeens in een safe modus schieten), maar zelfs dat werd goed opgepakt door de dealer.
lexis zegt
Komt me bekend voor. Zelfde gehad met zelfde diesel problemen. De is was een echte goeie auto als je hem met de v6 had. Heb nu een 4 serie op zich niet slecht, interieur kwaliteit eigen zelfs beter. Helaas had ik een 4 serie met een vervelende rammel vanuit de instrument cluster. Uiteindelijk na ellenlang zoeken via you tube filmpje oorzaak gevonden. Dealer wist er geen raad mee.
MAAR er gaat te veel en te snel stuk op de mechaniek . En red carpet dat kennen ze niet bij BMW, een schamele 2j fabrieksgarantie en that’s it.
ECU zegt
Blijft een ouwe lul bak met Toyota DNA, wordt nauwelijks verkocht dus ja de dealer houdt van je.
racerx zegt
Voor wat het waard is, ik rijd al mn hele automobiele leven BMW, met 1 uitstapje naar Alfa Romeo. Aan mijn BMW’s heb ik nooit serieuze kosten gehad, een behoorlijk contrast met dat uitstapje…
Paul58 zegt
Welk model was dat uitstapje als ik vragen mag? Grappig wel, bij mij exact andersom. Het model in kwestie was een zwarte 330i e46. Helemaal op leeggelopen. Twijfel om ooit nog een BMW te kopen, heb er wel een zwak voor en ze rijden vaak geweldig.
racerx zegt
Een late Alfa 159 SW, TBi. Met 90K op de klok. Wat een ellende… Scheelt weer dat degene aan wie ik ‘m verkocht heb er meer geluk mee heeft, maar dat mag ook wel na 4K aan ongepland onderhoud in 1,5 jaar tijd. En dan is de turbo nog niet eens kapot gegaan, gelukkig.
Rick-dos zegt
Kan ik wel onderschrijven. Ik heb eigenlijk altijd BMW gereden met een uitstapje naar een Golf VR6 en anders had ik altijd naast een ander merk ook een BMW voor de deur staan. Kan me niet herinneren dat ik noemenswaardige problemen heb gehad.
Er is een reden dat je nog steeds genoeg E36’s, E46, E60’s en E90’s rond ziet rijden.
dolledries zegt
Maar er wordt niet 1 model van BMW aangeraden. Is dit dan door prijs/kwaliteit verhouding? Ben okk wel benieuwd naa de klantevredenheid-vragen en hoe zwaar die wegen i.c.m. de andere factoren. Sentiment kan zeer variabel zijn.
eron zegt
Ik ga er niet blindelings van dit soort onderzoeken uit. Het kan wel een leidraad zijn bij het zoeken van een tweedehands.
Maar ik kijk vooral naar de tweedehands testen bij autoblog ed veel betrouwbaarder als een Amerikaanse onderzoeken.