De elektrische 3 Serie is eindelijk de i3 zoals we ‘m willen.
Een elektrische auto rijden is binnenkort geen statement meer. Dat is misschien maar beter ook. Net als de hybride-eigenaren van 10-15 jaar geleden zijn EVangelisten net zo erg als gezelschap te hebben als je lekker over auto’s wil praten.
Dat neemt niet weg dat er een hoop elektrische auto’s bijkomen. Sterker nog, de tijd dat er meer EV’s in de aanbieding zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor komt sneller dan je denkt. Dat is mooi, want dat betekent dat auto’s die wel wel leuk vinden, ook elektrisch worden. Want gekke crossovers met elektrische motoren kennen we inmiddels wel.
Elektrische 3 Serie
Ondanks dat de BMW i3 een bijzonder onbegrepen auto is voor velen, is ook die auto een rijdend statement. Het is ziet eruit als een concept car voor de openbare weg. Of beter gezegd: zag. De nieuwe BMW i3 wordt namelijk gewoon een elektrische 3 Serie, als we deze gelekte foto’s kunnen geloven.
Cochespias kwam ze tegen op het wereldwijde internet. Het ziet eruit als afbeeldingen voor het Chinese Ministerie van Transport bedoeld zijn. De auto ziet eruit als een ietwat aangepaste BMW 3 Serie van de huidige generatie. Gewoon keurig dus. Belangrijk detail is de ‘i3’-badge op de achterkant!
Techniek BMW i4
De techniek zal ongetwijfeld overeenkomsten vertonen met de eveneens elektrische BMW i4. Die is er nu als ’40’ en ’50’, daar is ook nog wel ruimte voor een bescheiden ’30’ met enkel achterwielaandrijving.
Wanneer we meer details hebben, zullen wij die zeker zo snel mogelijk met jullie delen. Tot die tijd hebben we wel een verzoekje aan BMW: kunnen jullie ook een i3 Touring maken? Alvast bedankt!
Via: Cochespias.
bernoulli zegt
Een elektrische sportsedan. Eindelijk!
Doodzonde alleen dat het geen dedicated EV-platform is. maar een ICE-platform waar batterijen en een elektromotor ingefrot zijn. Een 3-serie met de interieurruimte van een 5-serie zou namelijk ideaal zijn.
Magnut zegt
Ik ben het helemaal met je eens. Mijn vrouw heeft nu een mini elektric, super ding maar als ze de accu’s iets efficienter in konden richten had er een grotere range kunnen zijn. Met de mini halen wij in de praktijk nu niet de 200km op een accu (verre van zelfs). De mini zit overigens wel geweldig hoor super stoelen met een goede zitpositie, mijn Tesla model 3 heeft een iets verhoogde vloer en dat is niet altijd fijn maar dat heb ik dan wel liever vanwege de range.
Wat je waarschijnlijk veel gaat zien bij deze auto’s is dakkoffers. Ik had zelf hiervoor een 330e en die was 90% van de tijd prima ondanks de gigantische accu in de achterbak en ik had ook altijd een kinderwagen achterin. Naar zuid-Frankrijk met een dakkoffer erop en het is weer gefixt.
helpp zegt
De elektrische Mini heeft bewust een accu pakket van ‘slechts’ 32,5 KwH. De reden hiervoor is dat deze auto bedoelt is als stadsauto (+) en daarnaast de interne maten identiek zijn aan de benzine versie. Bij een grotere accu is het idee dat de ‘resources’ verkwist worden aangezien de auto voor kleine afstanden bedoelt is. Als je een accu van 300KM erin zou doen, maar hij rijdt maximaal 80KM ritten is dat dus zonde van de grondstoffen. Daarnaast is de accu opgeladen in 35 minuten. Ik betwijfel dus of dit ooit hoger zal worden daarom.
pyrat zegt
Zo te zien ook de facelift met de gladde koplampen.
Geruchten gaan dat niet de techniek van de i4, maar van de iX3 wordt gebruikt.
lekkerlinksrijden zegt
Niet opgehoogd? Zullen een hoop 50 niet leuk vinden, ik daarentegen wel. Er komt niet veel goeds de laatste jaren bij BMW vandaan, maar dit doen ze goed. Hoop dat de range een beetje fatsoenlijk is
rutgerg zegt
@lekkerlinksrijden: hint: je kunt m ook als 330d bestellen. Heb je bijna 1000km range ;-)
Redrum zegt
maar zo traag ;D
Sir_Vmax zegt
@Redrum: loopt 250? Traag?
tanzanitef30n zegt
@Redrum: lol een 330d traag? 6 cilinder, 250km top, 1000km range, 2 minuten tanken en je kan doorrijden naar Italie. In de winter blijft zijn range nog steeds 990 km. Geen lege elektrische paal die je moet zoeken.. etc etc en hij rijd 90% van de overige elektrische auto”s zoek…
RutgerK zegt
Ik weet niet wat fossieler is.
Voor de mensen die eens per week naar Italië rijden zeker een aanrader. Voor de overige kilometers krijgen we een mooier land als je de 3 serie als EV kan gaan bestellen.
Pascal zegt
Vergeleken bij de goedkoopste Model 3 voelt een 330d in het dagelijks verkeer wel degelijk behoorlijk traag aan hoor!
w0ut zegt
1000km? ik kwam met moeite boven de 500km. Op vakantie tripjes was het wel beter +- 700km. Maar zeker geen 1000km
seicilindri zegt
En in je woonkamer kan je je muziek nog beter laten klinken. Maar als je dat autobeleving noemt heb je het m.i niet helemaal begrepen
Rudy zegt
Met de hardware van een i4 een i3 Touring maken is best interessant. Een elektrische station mist momenteel in alle gamma’s.
Probleem is alleen dat ze dusdanig duur geworden zijn dat de meeste mensen hier niet meer voor gaan denk ik. Een beetje i4 40i met wat opties gaat al heel snel de €70k voorbij. Bijtellingsregels zijn niet meer zo gunstig volgend jaar.
Lees ook over enorme levertijden voor de i4’s. Zijn mensen die nu al praten over 2023.
camber24 zegt
@Rudy: dat klopt wat je zegt. Ik heb gekeken naar een i4, en vroeg terloops om de lever tijden. Doodleuk werd me gemeld dat dat Q2 2023 is. Bizar.
Wat betreft de prijzen; TCO ligt lager, zie je sterk terug in de lease prijs. Een i4 paste bij mij wel, een 14K goedkopere 320iA touring M sport (wel vol opties), paste niet. Was 200 euro per maand duurder in de lease.
kareljansen zegt
@Rudy: Wil zeker niet ontkennen dat het een flinke bak geld is, maar een 330i bestel je nieuw ook niet onder de 80k kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Rudy zegt
Ik was een van de eerste die een G21 330i kocht en had dus geluk hem voor 320i prijs te kunnen kopen en kwam rond de 70k uit met een (zo goed als) full option auto. Mis een dakraam en stoelverwarming achter.
Verbaasd me niets als je nu rond de 80 uitkom. Vanuit dat perspectief is een i3/i4 nog altijd wel aantrekkelijk natuurlijk.
kareljansen zegt
@Rudy: Zelf heb ik er 1 met een 15k op de teller uit Duitsland gehaald. Zit ook alles eigenlijk wel op, bij de meeste full options kan je nog wel even doorklikken 😅. Fiscale waarde van 80.600, is wel een xdrive overigens.
kareljansen zegt
@kareljansen: edit: maar kan inderdaad wel voor 70k. Heb je uiteraard geen laserlicht, je zal het maar nodig hebben 😄
w0ut zegt
Inderdaad begin oktober eens gaan kijken voor een i4. Op enkele 40 modellen na was heel de BE productie voor 2022 reeds uitverkocht. Zelfs een standaard 1 reeks was toen al wachten tot mei.
Op forums wordt er wel beweerd dat dit bewust gedaan is o.w.v. de tekorten. Kan dus zijn dat er extra productie komt.
L
mashell zegt
Rijden er nu heel veel drie series rond met een loze ruimte in de bodem voor een accupakket? Of heeft deze een heel klein accupakket op de benzinetank plek?
Richmond zegt
@mashell: zelfde platform als de i4 ofwel 4 serie gc.
seicilindri zegt
Het probleem met elektrische auto’s is , dat er gewoon niks leuks aan is. Het voldoet als vervoer waarschijnlijk prima, zoals een koelkast een prima manier is om je voedsel te bewaren en een magnetron een prima oplossing om je diepvriesmaaltijd te ontdooien.
Ik ken echter weinig mensen die een lans breken voor “hun” merk of type koelkast of magnetron.
Een electrische BMW. Het zal allemaal wel maar warm of koud kan ik er niet van worden.
rrk147 zegt
@seicilindri: nou ik heb een hoog glans zwarte Smeg koelkast, en ben daar erg blij mee! Dus dat deel ik dan ook op verjaardagen. Maar nee, ik begrijp je punt. Er zit weinig in emotie in tegenstelling tot een dikke benzine motor ( 6 cilinder busso, als je gebruikersnaam zie?).
frederik zegt
@seicilindri: Eens, alleen de Taycan lijkt me wel leuk.
ty5500 zegt
De gemiddelde BMW 3 rijder rijdt echter niet met een dikke zescilinder maar een viercilinder 318, 320,… in benzine of diesel. Eerlijk gezegd vermoed ik dat de elektrische drie dan een stuk fijner gaat rijden.
Fer-4S zegt
Ik kan wel warm worden van een elektrische 3. In de stad, op binnenwegen ervaar ik elektrisch rijden als fijner dan een ICE. Goed, de emotie van een ICE (met wat vermogen), mis je. Maar je mist ook in de stad een irritant start-stop systeem, en elektrisch ervaar ik zelf als wat comfortabeler. De 3 is altijd mijn favoriete auto geweest, als die in het huidige model al (volledig) elektrisch leverbaar was geweest had ik die ipv mijn Taycan zeker genomen. De afmetingen van een 3 zijn prettiger.
Redrum zegt
ola, valt zo’n Taycan dan zo tegen op de autostrade?
Fer-4S zegt
Nee hoor, Taycan is heerlijke auto, zeker op de snelweg. Taycan is stil, snel, comfortabel maar ook sportief. En mooie auto om te zien. (en heb er inmiddels al bijna 60.000 km in gereden).Heb persoonlijk alleen een voorkeur voor iets compactere auto’s. Heb veel 3-series gehad, en bewust nooit een 5-serie gekocht, omdat een 3 wat compacter en dynamischer is. En Taycan is maatje 5-serie. Geen moment spijt van de Taycan, maar als er toen een EV 3-serie beschikbaar was geweest, had ik die zeker overwogen. .
mashell zegt
Het probleem met “petrolheads” is dat ze gedragen als puristen en net als liefhebbers van klassieke auto’s slechte eigenschappen met karakter verwarren. Dus ik zal het gewoon heel duidelijk zeggen: een elektrische auto rijdt veel lekkerder! Omdat die veel soepeler versnelt (geen versnellingen dus geen onderbrekingen in de acceleratie, geen schokken), minder geluid maakt (en dus de muziek beter klinkt) en veelal gewoon een stuk sneller is een auto met een verbrandingsmotor. Mijn e-tron is de lekkerste auto die ik ooit gereden heb en daarom juist leuker!
tinnemans zegt
@mashell; In de auto luister ik zelden naar muziek, en zodra ik een leuke weg tegenkom gaat de radio zeker uit; de V8 klinkt echt veel fijner dan de stereo, zeker als die V8 flink op z’n donder krijgt.
Dat ligt niet aan de stereo overigens; die is best aardig.
Als je autorijden een belevenis vindt ga je niet voor je plezier een van je hoofdzintuigen wegsnijden. Geluid is voor mij een enorm groot onderdeel van de lol van autorijden.
Redrum zegt
Nu ben ik wel benieuwd wat je op de oprit hebt staan.
tinnemans zegt
@redrum; een 16 jaar oude 7-serie (740i). Niet echt heel bijzonder an sich, maar boven de 3500rpm is het inlaatgeluid van de V8 erg mooi (IMHO en YMMV). Niet eens heel hard, maar wel lekker. :)
Pascal zegt
@tinnemans verder levert zo’n V8 ook lekker veel emotie op wanneer je weer eens bij de pomp staat af te tikken of maandelijks de wegenbelasting overmaakt ;)
tinnemans zegt
@Pascal: Ach weet je, ik heb echt nauwelijks afschrijving met m’n 16 jaar oude 7. Of de kosten nou linksom of rechtsom komen maakt mij weinig uit. Al met al rij ik niet vreselijk duur, maar wel vreselijk fijn.
Pascal zegt
@tinnemans tuurlijk, bewuste keuze en zo’n echte BMW blijft gewoon leuk. M’n zus heeft net een F11 528i touring aangeschaft en is ook niet echt happy met wat die V6 verbruikt ook al rij je rustig, maar ach…. het plezier weegt er voldoende tegenop.
mashell zegt
Geluid is voor mij ook een enorm onderdeel van de belevenis, daarom ook de muziek. Want hoe leuk een V8 ook klinkt, de 9e symfonie van Beethoven klinkt beter. Voor mij is de belevenis soepel door het landschap glijden, muziek erbij, glimlach op de snuit. Daarbij liever geen vibraties en geluiden uit de aandrijflijn.
goodvibrations zegt
Al een NS abonnement overwogen? Focal utopia koptelefoon erbij… kan niet beter..
Waar ga jij naartoe vandaag?
mashell zegt
Met de trein reizen is inderdaad prettig, boekje, muziekje heel ontspannen. Maar je kent het probleem van de trein, die brengt je naar het station en het station is maar zelden mijn bestemming. Mijn bestemmingen liggen vaak nogal ver van het station.
Overigens vind ik het een beetje flauwe opmerking en flauwe opmerkingen kan ik natuurlijk ook, als het je om geluid en vibraties uit de aandrijflijn te doen is dan heeft easytoys producten die precies dat bieden, voor veel minder geld en daarbij veel meer beleving bieden dan een verbrandingsmotor ooit kan doen.
tinnemans zegt
@mashell; muziek luister ik thuis wel. M’n setup is een stuk beter dan je in welke auto dan ook kunt vinden. In de auto geniet ik vooral graag van de auto.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Fijn dat je dit stateert als een feit, maar ik ben het graag met je oneens – ik maak graag zelf uit wat ik lekkerder vind rijden, met uw welnemen. Je kunt mij ook niet aan mijn verstand peuteren dat kaviaar lekkerder is dan boerenkoolstamp of dat een symfonie van Beethoven lekkerder klinkt dan en nummer van The Tony Danza Tapdance Extravaganza – lekkerder is een kwestie van smaak.
Een elektrische auto is voor mij als engineer inderdaad een veel fijner ding om mee te werken. Geen versnellingen dus geen onderbreking van het aandrijfkoppel, veel koppel vanaf het moment dat hij begint te draaien (precies wanneer je het wilt), lekker stil, meer vrijheid qua packaging… helemaal top. Een paar inherente nadelen krijg ik er dan ook bij, met name de massa. Maar goed, niets is perfect en een verbrandingsmotor al helemaal niet.
Maar… als liefhebber van autorijden vind ik het vooralsnog he-le-maal niks. Dat ze door de bank genomen snel accelereren boeit me niet zo. Een elektrische auto is eerst en vooral een moderne auto, en die vind ik over het algemeen ook al niet leuk. Te stil, te comfortabel, te zielloos efficiënt en competent. Je bent gevoelsmatig veel te ver verwijderd van het rijden. De verbinding met de weg voel je niet echt meer – noch via het stuur in je handen, noch via de stoel in je kont. De auto heeft de bestuurder eigenlijk helemaal niet meer nodig om goed te rijden: hij weet en kan zelf alles beter. Je mag zo’n ding gevoelsmatig alleen nog suggesties doen, en de auto beslist dan wel in hoeverre hij daar gehoor aan gaat geven. Natuurlijk, dat is ook allemaal precies de bedoeling, maar dat maakt niet dat ik het leuk vind. Zo’n auto zou ik nooit voor de lol uit de garage pakken om een rondje mee te gaan sturen en dat is voor mij toch echt de graadmeter voor ‘leuk’ of ‘lekker’. Een elektrische auto beheerst het kunstje om je te isoleren van de rij-ervaring nog veel beter en is voor mij bijgevolg nog minder leuk. Voor dagelijks woon-werkverkeer is dat overigens ook voor mij prima hoor, want daar is sowieso weinig lol aan te beleven.
Doe mij voor een plezierritje op de zondag maar een ‘ouderwetse’ auto uit de jaren ’80 (om maar een stok in de grond te steken). Objectief en meetbaar mankeert daar alles en nog wat aan, en toch vind ik dat heel veel lekkerder rijden. Echt waar. Weerbarstige versnellingsbakken, gemankeerde onderstellen, eigenaardige koppelkrommes – bring it on.
Fer-4S zegt
Deel je mening wel, zeker omdat de jaren 80 veel enorm mooie auto’s met eigen (merk-)identiteit hebben voortgebracht. Das war einmal. Maarrrrr, voor de zakelijke rijder, en files etc, is de toekomst vooral elektrisch. Trajectcontroles, spits verkeer, drukte in steden. De auto uit de jaren ’80 is er vooral 1 voor in het weekend of max 4000km per jaar. (en daarin is het absoluut genieten, en het zijn kunstwerken om te zien)(Thema 8.32; 205 GTI; 288 GTO; etc)
En BMW zal het met een elektrische 3, prima voor elkaar hebben. Een Taycan is ook echt een goed sturende auto, met emotie. (Stap een keer in een 4-cilinder Macan en je verlangt direct naar een Taycan).
vaakbenjetebang zegt
@Fer-4S: Precies. Voor dagelijks in de trajectcontrole en zo zou het me ook allemaal niet echt uitmaken. Maar een EV die ik echt leuk vind, waarmee ik mezelf echt puur voor de lol op een rondje Eifel zou trakteren? Nee, die is er nog niet. Zo gaaf als een Taycan zeker is (doe mij maar zo’n ijsblauwe graag) en hoe fijn en goed hij ook rijdt – voor het genoemde plezierritje bleef hij toch echt thuis aan de lader staan en kwam er nog altijd één van de oude, trage, luidruchtige en anderszins gemankeerde lijken hier uit zijn hoekje.
mashell zegt
Maar je bent dus geen liefhebber van autorijden maar een liefhebber van imperfectie, van het omgaan met die imperfecties. Ik zie liefhebber van autorijden veel meer als het liefhebben van het reizen per auto, plekken ontdekken, genieten van het landschap en dat allemaal zo ontspannen en comfortabel mogelijk. En dat doet een Audi A8 beter dan een Polo en een elektrische auto gewoon beter dan een auto met verbrandingsmotor.
tinnemans zegt
@mashell: Mijn 7 doet dat beter dan jouw EV. Stil en idioot comfortabel op de lange stukken en speelgoed op de leukere bergweggetjes. En omgaan met imperfecties? Tsja, muziek is niet anders dan dat. Of luister je alleen naar zuivere tonen? Muziek is juist waar het knijpt, wringt, en daardoor tot leven komt. Net als bij een automotor dus. Die vreselijk EV toon is ehm, vreselijk. 😁
vaakbenjetebang zegt
@mashell: tuurlijk. Jij gaat mij even vertellen dat ik geen liefhebber ben van autorijden. Ik snap wat je probeert te doen, maar het raakt kant noch wal. Jouw redenering volgend zou iedereen die van autorijden houdt sportwagens moeten mijden als de pest en een limousine moeten kopen… Zoals je zelf al zegt: jij ziet een autoliefhebber als liefhebber van reizen, maar dan toevallig per auto. Prima – maar ik zie het anders.
Redrum zegt
“Het probleem met Elektrische auto’s”
Misschien moet je zo is een I4 (of eender welke andere potige EV) een weekendje gaan rijden.
Je wil noot meer terug naar je trage, reutelende hok.Als je geen AMG of ander beest rijdt, slaat die comment op niets.
Ooit hebt ik die dingen ook gezegd, nu wil ik gewoon niet meer terug.
seicilindri zegt
Ik heb een aantal leuke auto’s onder de bips inderdaad maar je mist mijn punt volledig.
Ik heb niet beweerd dat een elektrische auto geen prima vervoermiddel is.
Het is alleen niet meer dan dat.
Ik heb er niet meer emotie mee dan met een koelkast of magnetron en dan maakt het dus ook niet meer uit of je een Opel, KIA of BMW rijdt. Het is immers verworden tot uitsluitend een stuk gereedschap
tinnemans zegt
@redrum; dat valt nog wel mee hoor, eigenlijk zijn voor i4’s vooral belevingloos, maar de meeste andere motorconfiguraties zijn ‘best leuk’. Ik heb een paar jaar terug een rondrit gemaakt in oude 2CV, en dat motortje klinkt beter dan Beethoven.
kenner zegt
@seicilindri: ja laten we allemaal in een V8, V10 of V12 gaan rijden. Alle accijnzen op 0, max.snelheid afschaffen en lekker revven bij elk stoplicht. Kijken hoe lang dat leuk blijft en hoe lang de aarde dat volhoudt
seicilindri zegt
Ook al zo’n gehersenspoelde.
Misschien dat we ons beter eerst eens druk gaan maken over de werkelijke reden daarvan : De overbevolking .
In plaats van uitsluitend aan symptoombestrijding te doen ?
flik2punt0 zegt
Nu hopen dat er ook een i3 touring komt. Dan voorzie ik wel een succesje
flik2punt0 zegt
Nu nog hopen op een I3 touring. Ik denk dat dat wel een succesje kan worden.
Robert zegt
Zo te zien een iets dikkere bodem voor het accupakket? Dit ziet er dikke prima uit.
Hé BMW, doe es een stationwagen van maken! Wordt geheid een dikke hit in Leaseland.
@willeme: EVangelisten.
Leuk 😁
lexis zegt
Heeft er iemand een idee waarom BMW steeds van die afschuwelijke velgen onder hun ev’s monteert? Dat kan toch anders, bv op Telsa’Sl liggen er toch gewone alu velgen..Ook die lelijke blauwe accenten snap ik niet, een EV is toch op de eerste plaats een “groene” auto, waarom dan steeds dat blauwe?
faalhaas zegt
Veel EV’s en ex-14% bijtellers rijden met aërodynamische wieldoppen/dichte velgen. Scheelt verbruik.
mashell zegt
Waarom blauw in plaats van groen? In de jaren 90 was er ook een groene periode. Toen was ook elk merk bezig met iets schoons en groens bezig. Het publiek was dat helemaal zat (vooral omdat die wagens helemaal niet schoon of zuinig waren) en toen heeft groen helemaal afgedaan (behalve bij Skoda, daar is de memo in de interne post verloren gegaan). Toen een een aantal jaren terug weer een eco (dat woord is ook helemaal versleten) periode begon werd de kleur blauw.
En over die velgen, dit zijn waarschijnlijk de gaafste velgen die BMW ooit gehad heeft, ze lijken wel de inverse van gewone 5 spaaks velgen. Maar goed, ik vind wat dichtere velgen ook mooier dan van die open velgen waar je naar de remschijven kunt kijken. Dat is aerodynamisch niet zinvol en visueel niet aantrekkelijk.
mashell zegt
Als deze de aandrijflijn van de i4 krijgt dan kun je dus je BMW 340i inruilen op een BMW i3 40…
potenza zegt
Gebaseerd op de verlengde 3serie die in China blijft.
Kortom: helaas.
560pk zegt
Hij lijkt misschien iets hoger, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat BMW voor een facelift/LCI zowel de voorspatborden als alle 4 de deurpanelen opnieuw ontwerpt. De hockeystick ziet er echt heel anders uit
camber24 zegt
Gaaf! En idd als i3 Touring, I’m in!
Pascal zegt
Hele goede kans dat zij hier m’n volgende auto presenteren! Goede specs zijn wel een vereiste. Als deze zich qua specs (range, performance en laadsnelheid) kan meten met een Model 3, en daaraan de BMW bouwkwaliteit en luxe toevoegt; dan heb je wel zo ongeveer mijn ideale auto te pakken.