Millions of dollars…
De EU is niet blij met BMW. De Europese Unie beschuldigt het Duitse automerk van sjoemelen. Of zoals ze het zelf zeggen: samenwerkingen met niet nader te noemen Duitse automerken om uitstootvermindering te voorkomen. Er was recent al een bericht over samenwerking tussen BMW en Mercedes, maar dat ging juist over oplossingen voor schone mobiliteit. BMW ontkent noch bevestigt zelf (uiteraard) of dit ‘gesjoemel’ waar is.
BMW kan alleen loslaten dat het waarschijnlijker is dan niet dat de EU hen een flinke boete gaat geven. De advocaten van het merk gaan er alles aan doen om de claims te ontkrachten, uiteraard. Ook weet het merk al dat die boete naar alle waarschijnlijkheid de één miljard euro gaat overtreffen. Dat is een flink bedrag, niet echt fijn om dat even te moeten overmaken.
Het Beierse merk hoopt een schikking te kunnen bereiken met de EU. De één miljard euro gooit een hoop roet in het eten van de financiële doelen voor het eerste kwartaal. Er is nog niks concreets over het gesjoemel van BMW, maar Volkswagen leerde ons al een tijdje geleden dat valsspelen niet door de beugel kan. We hopen dan maar voor BMW dat het blijft bij deze ene boete. Er kunnen er nog veel meer volgen.
gokartmozart zegt
Tjonge, who’s next
rickyleek zegt
@gokartmozart: Tesla?
ri_ck zegt
@rickyleek: het schijnt als je een tesla terug rekent dat die gemiddeld ook 88gr CO2 uitstoot. Dit door de stroom die wordt opgewekt vanuit niet groene oplossingen zoals kolencentrales maar die wel je tesla opladen. Wassen neus is het eigenlijk ook allemaal..
rickyleek zegt
@ri_ck: psst, het was eigenlijk een grapje ?
stfu zegt
@ri_ck: ik laad anders voor een groot deel met zonnepanelen.. in een EV kan tenminste groene energie, in een sjoemelauto nooit.
royaledeluxe zegt
@stfu: Hebben die zonnepanelen geen CO² gekost als ze uit china komen, of de de basisgrondstoffen om ze te maken? Jongens alles kost CO² bij het ene wat minder dan bij het andere… 0 emissie bestaat niet.
flutterby zegt
@royaledeluxe: 8 maanden voor zonnepanelen om hun productie terug te verdienen.
Probleem is alleen dat er over 20-25 jaar geen recyclingprogramma is voor zonnepanelen…
pramm zegt
@flutterby: waarom zou die er dan niet zijn. Die is er nu niet omdat er nog nagenoeg geen zonnepanelen zijn die ter recycling worden aangeboden. Als dat over 20 jaar anders is, zal daar zeker business in te vinden zijn.
vondick zegt
@royaledeluxe: hoezo uit China. Fuck China, gewoon hier maken die dingen!
Donstil zegt
@ri_ck: Ja want benzine komt zo uit de grond. Daar hoeven geen fabrieken of vervuilende olietankers aan te pas te komen
schrik zegt
@Donstil: groeit tegenwoordig aan bomen
schuimbekje3 zegt
@donstil: zonnepanelen worden ook vervoerd met stinkende dieselschepen die een MAAND lang onderweg zijn. en dan heb ik het nog niet gehad over hoe warm je je keukenoven moet stoken om van quarts mineraal silicium te maken. Oven stoken is ook kolen stoken of gas of electriciteit of alle drie. En dan heb ik het nog niet gehad over silicium tetrachloride.. dat vreet je hand eraf als je het aan raakt.. oja, dat is afval van zonnepanelen. Typisch gevalletje van of roomser dan de paus of nimby….
ri_ck zegt
@Donstil: dat zeg ik niet, ik vergelijk alleen brandstof met “brandstof” elektriciteit dus. Gewoon een geinig feitje waarmee ik aangeef dat eigenlijk ALLES een wassen neus is qua CO2. Er zijn 100en theorieën maar ze maken mij niet wijs dat groen rijden de oplossing is. Grote industrie, vliegtuigen, schepen noem maar op. Hier gaat gewoon teveel geld in om waardoor dit niet wordt aangepakt, of goed gelobbyd wordt. Dan nog de landen die werkelijk overal schijt aan hebben, zo’n beetje alles behalve gedeelte west Europa en Scandinavië. Zolang dat niet veranderd zullen die paar autootjes en warmtepompen geen verschil maken. Zeker niet op deze stip op de wereldkaart die Nederland heet.
sanderp zegt
@ri_ck: Hier worden de elektrische auto’s opgeladen door de zon, vers van het dak. En wel appels met peren vergelijken hè, bezine teleporteert niet…
royaledeluxe zegt
@sanderp: Moesten we kunnen teleporteren dan had ik geen auto meer nodig :P
maotje zegt
@ri_ck: hoezo een wassen neus? Het draait toch niet enkel om de uitstoot van co2? Uit een uitlaat komt niet alleen maar co2.
aschja zegt
@ri_ck: heb je weer zo’n droeftoeter.
pramm zegt
@ri_ck: het schijnt dat bij het produceren van benzine en diesel ook CO2 en andere stoffen vrij komen. En nog ook bij het transport. Ow ja en ook nog bij het oppompen…
En het schijnt dat deze niet worden meegerekend bij de uitstoot van een auto.
Bij het bepalen van de CO2 uitstoot van energiecentrale moeten de producten de hele keten meenemen.
En… Het schijnt dat een ev ook op duurzame elektriciteit kan rijden…
cloverleaf zegt
Oh top. Lekker bmw aanklagen vanwege de daling restwaarde van mn 320d… kunnen we weer een keertje extra op wintersport
gokartmozart zegt
@cloverleaf: gratis omruilen voor een electrische M3 ?
bmwe81 zegt
@cloverleaf: heb jij toevallig je bmw ook niet goedkoper kunnen kopen dan doordat de uitstoot op papier minder was? Ik snap die verontwaardiging nooit echt van mensen die klagen dat ze opgelicht zijn.
cloverleaf zegt
@bmwe81: ik klaag toch niet. Ik ga weer een keertje extra skieen…
pivavar zegt
Sjoemelen klinkt zo veel beter dan onderlinge (prijs)afspraken.
baserace zegt
Die duitsers toch… het waren, zijn en blijven geen lieverdjes…
drdre1 zegt
@baserace: altijd weer die Duitsers hè! Geen kwaad woord over ze hoor!? Maar ALTIJD weer die DUITSERS, GRRR!
alfablog zegt
Is toch alom bekend dat VW Audi Porsche BMW en MB samen de ontwikkelingen afstemmen?
mashell zegt
@alfablog: het is een onderzoek dat loopt sinds 2017 dus inderdaad geen verassing.
enjoypunani zegt
@mashell: het moet inderdaad geen “verassing” zijn.
Jochen zegt
@alfablog: en wie zorgt voor de techniek, Bosch ?
Dutchdriftking zegt
Het zal wel niet de laatste zijn.
povel zegt
@dutchdriftking: wel of niet ? ;) . Maar he hebt gelijk, dan moet Mercedes minimaal de volgende zijn. Mooi om.op short te gaan?!
cpp1 zegt
kan mij het allemaal schelen, ik blijf toch wel BMW rijden
giulio zegt
De tweede ondergang van het derde rijk, in 1,2,3..
maferick74 zegt
Hmm als 1 miljard boete niet fijn is voor de cijfers van t eerste kwartaal, dan is de boete veel te laag. Zal 5 miljard wel impact hebben? Of word dan alleen alle roomboter bij de lunch omgeruild voor halvarine? Hup boete voor je gedrag, eikels
creaminator zegt
@maferick74: 1 miljard boete, 2.5 miljoen auto’s per jaar. 400 euro boete per auto in een jaar. Goede investering geweest waarschijnlijk.
rhellema zegt
@maferick74: dus hier mogen de boetes voor te hard rijden bijvoorbeeld ook verhoogd worden zodat jij niet meer kan eten nadat je geflitst bent?
drdre1 zegt
Freude am verschmutzung!
alfalfa zegt
Duitsers maken geen grappen..
roadster1976 zegt
In ieder geval wisten ze ervan! :)
lexis zegt
Kijk vond het altijd al raar dat bmw diesels minder vatbaar waren voor egr en dpf issues. Aapje komt dan toch uit de mouw?
ghost zegt
Komt die Apfe aus der Mouw!
mcshine zegt
Altijd weer die ICE’s…Afschaffen of zwaarder belasten, die hap..
alfablog zegt
Krijg het gevoel dat deze 5 of 3 concerns lekker hebben gezwelgd in zelfgenoegen in die bubbel terwijl Tesla en de Chinezen ze ondertussen voorbij streefden. Ze zijn stervende, ze weten het alleen nog niet.
gwnbmw zegt
@alfablog: de duitse 3 hebben zo veel geld, macht en (vooral mercedes, maar de andere 2 ook) status dat mensen die auto’s toch wel blijven kopen. Volkswagen was vorig jaar, ondanks alles, nog steeds de best verkochte.
Hupke zegt
@alfablog:
Als ze stervende zijn is het omdat Jan en alleman straks geen auto meer kan kopen. Niet omdat er een dreiging is van Tesla.
fanboy zegt
@hupke: Dat speelt alleen in Nederland en Denenmarken
schuimbekje3 zegt
@fanboy: en noorwegen, der rijden hier meer over de busbaan dan in Amsterdam zuid-oost… oja, in AMS mag het officieel niet :-)
frank2b zegt
Even een voorzieninkje treffen…
pindakoning zegt
VW heeft paar jaar geleden de hardste klappen ontvangen, BMW zal er (publiciteitstechnisch) beter vanaf komen, alhoewel het sowieso aardig wat geld gaat kosten
w0o0dy zegt
De niet nader te noemen merken zijn Volkswagen (groep), en Daimler.. tja, het beleid beïnvloeden door samenzwering met als doel de invoering van technische oplossingen tegen uitstoot af te remmen en dan daar bovenop ook nog de kluit belazeren met cheat-software.De verwachting is dat de boetes voor alle drie meerdere miljarden zullen bedragen. Wel fijn, hoeven de burgers niet op te draaien voor de Brexit. We verhogen gewoon de boetes!
azuli zegt
Het gaat hier om verboden onderlinge uitstoottechniek afspraken tussen VW, Daimler en BMW. De bedoeling was elkaar niet beconcurreren en daarmee had de consument geen vrije keus in schone techniek. Dit verhaal word wel heel eenzijdig gebracht door Autoblog. Er is veel meer aan de hand dan alleen maar BMW bereid zich voor op een mega boete.
mashell zegt
@azuli: nou. Volgens de SZ verwacht Daimler geen boete want die heeft het gemeld, VW verwacht een kleine boete want die heeft goed mee gewerkt (hun hele administratie lag natuurlijk al bij de officier van justitie) en BMW verwacht een hoge boete want zij hebben geweigerd mee te werken aan het onderzoek. Qua boete is het artikel correct, qua achtergronden hopeloos onvolledig.
giulio zegt
@mashell: al kan je de suddeutscher zeitung natuurlijk ook niet helemaal vertrouwen, valt allemaal onder dezelfde zuil en lobby.
mashell zegt
@giulio: laatste bastillion van onderzoeksjournalistiek, wat mij betreft de beste krant van Europa. Maar inderdaad zit de redactie wel in München.
stationcar zegt
@mashell:
Wauw, jij leest alle kranten van Europa?? ?
Waar staat de ‘Ede Stad’ in je rating? Moet toch een beetje weten of ons plaatselijke sufferdje zich een beetje kan meten met de concurrentie!
Mars2 zegt
@azuli: inderdaad een wel erg eenzijdig stukje. Kartelafspraken tussen VAG merken (Audi, Porsche), Mercedes en BMW hier omschrijven als sjoemelen van BMW. De beschuldiging volgens EU commissaris Margrethe Vestager: “Daimler, VW en BMW hebben mogelijk de concurrentie regels van de EU geschonden. Het gevolg is dat Europese consumenten mogelijk het recht is ontnomen autos’ te kopen met de best mogelijke technologie.”
Mars2 zegt
@mars2: update: volgens de EU hebben de kartelafspraken tussen de merken geleid tot vermindering van concurrentie op het vlak van innovatie bij uitstootvermindering en derhalve de consument verhindert de meest milieuvriendelijke auto’s te kopen. Temeer omdat de technologie bij de merken aanwezig was. Dit is volgens de EU een overtreding van het Europese kartelrecht, ondanks dat het niet om prijsafspraken ging.
racerx zegt
Dexit in 1,2,3… ?
rutgerg zegt
Niet nader te noemen duitse automerken. Volgens mij zijn er maar twee andere echt Duitse concerns VAG en Daimler… en inderdaad betreft het deze twee concerns. Waarom deze niet bij naam noemen? Doen ze elders ook :-).
tttijn zegt
Sjoemelen klinkt zo veel beter dan ‘ in de maling hebben laten nemen’.
joki zegt
Zouden die mensen die zo tegen verbrandingsmotoren zijn bij het volgende item over auto’s eens willen reageren op “ stofzuigerblog”. Dan zou ik veel minder comments moeten overslaan ….
Dank je
techniekmeneer zegt
Goh, wie had dat verwacht…
individual zegt
Tesla, wat gaat er met uw versleten batterijen gebeuren over enkele jaren ?