De eerste scheurtjes in het plan, althans de uitvoering. Betalen naar gebruik in 2030 gaat niet gebeuren.
Het ooit niet demissionaire kabinet had een hervorming van de autobelastingen gepland zoals we die kennen. In 2030 moest het er dan eindelijk van komen. Na tig jaren van proberen ging rekeningrijden dan echt gebeuren. Of, betalen naar gebruik, zoals je het ook zou kunnen noemen. Dit zou dan een alternatief moeten zijn op de motorrijtuigenbelasting, maar daar is nog veel onduidelijk over.
Nou, die 2030 gaan we in elk geval niet halen. Omdat het kabinet is gevallen kunnen sommige besproken onderwerpen controversieel worden verklaard door de Kamer. Dat betekent dat een volgend kabinet aan zet is om het weer op te pakken. Betalen naar gebruik is zo’n controversieel verklaard onderwerp en gaat dus zeker niet in 2030 gebeuren.
Betalen naar gebruik komt nu op de stapel te liggen. Eerst hebben we de verkiezingen. Dan volgen er tig maanden van een kabinetsformatie. En daarna pakt een volgend kabinet het onderwerp weer op.
Staatssecretaris Marnix van Rij zegt dat 2030 daardoor niet gehaald kan worden, hooguit 1 januari 2031 op z’n vroegst. Dat is ervan uitgaande dat er halverwege volgend jaar een nieuw kabinet is en dat men vijf jaar nodig heeft voor de invoering.
Dat laatste voel je natuurlijk al aankomen. Ook 2031 lijkt wishful thinking. We hebben het immers over de Nederlandse overheid. Als het kabinet iets nieuws verzint dat ingevoerd moet worden is het veilig om er gerust een jaar of drie bij op te tellen. Zeker zo’n grote hervorming van de autobelastingen, wat betalen naar gebruik in feite is.
Helemaal geen betalen naar gebruik
Dan is er nog een scenario dat betalen naar gebruik helemaal niet gaat gebeuren. Een volgend kabinet hoeft de handschoen van kabinet Rutte IV niet op te pakken. Het nieuwe kabinet kan beslissen de plannen uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen.
Kortom, voorlopig betaal je nog gewoon motorrijtuigenbelasting (MRB). Betalen naar gebruik gaat in 2030 niet gebeuren en het is nog een vraagteken wanneer dit wel het geval is. (via ANP)
Benzine accijnskorting status onbekend
Hoe het nu precies gaat aflopen met de korting op de benzine accijns is niet helemaal duidelijk. Als de al ingezette plannen gewoon doorgaan zullen de brandstofprijzen exploderen vanaf januari 2024. Deze maatregel of het opschorten ervan kan natuurlijk altijd nog door het demissionaire kabinet een bepaalde richting op gestuurd worden de komende tijd. De derde dinsdag van september (Prinsjesdag dus), zal hier meer duidelijkheid over geven.
Maar niet getreurd, eenieder heeft invloed op wat er de komende jaren gaat gebeuren. Want er zijn namelijk verkiezingen in 2023 en een aantal partijen hebben daar hun (concept) verkiezingsprogramma al voor gepresenteerd. En ja, het woord Rekeningrijden valt eigenlijk in elk programma.
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- Volt: terug naar 120 km/u als 80% van de auto elektrisch is
- CDA Verkiezingsprogramma: rekeningrijden niet op het platteland
Johanneke zegt
Los van het feit dat ik het een enorme rompslomp en dom plan vind, zeg maar, dat compleet buiten beschouwing gelaten. De prijzen die ze willen vragen die een tijdje geleden bekend werden waren echt te bizar voor woorden. Een D segment benzine zoals die ik heb kan zomaar van 180 per kwartaal naar +-350 per kwartaal gaan als ze hun zin krijgen. Dat is echt idioot. Ik heb al wel geld opzij staan voor een ev als volgende auto. Mochten ze dit echt door gaan voeren dan koop ik wel een EV, of ik het nu wel of niet. Want dan wordt de keuze of niet rijden of wel kunnen rijden.
Imo moeten we dit helemaal niet willen. Schaf de verkoop van benzine en diesel auto’s gewoon een keer af, en rij alle bestaande auto’s op. Dat is minder slecht voor het milieu dan een nieuwe EV maken. Geef ons lekker de tijd, jaartje of 25 nog, om de overstap voor iedereen te maken. Ieder jaar zal er een groter deel vd auto’s EV zijn, zonder dat je je burgers pest. Dus per 2030 of 2035 enkel nog EV’s verkopen, de rest komt vanzelf.
Jozo zegt
Eens, steek de kosten liever in subsidies voor het faciliteren van thuiswerken o.i.d.
Robert zegt
Ja, twee euro thuiswerkvergoeding per dag, zoals tijdens de covid-crisis zeker.
Wat Johanneke al zei, die gigantische rompslomp die zo’n kilometerregistratie gaat opleveren, dat moet je als overheid gewoon niet willen. en als privacy-koesterende burger al helemaal niet.
mashell zegt
Thuis is om te wonen, niet om te werken, door thuiswerk hebben de mensen grotere huizen nodig en krijgen we meer gezondsklachten omdat die keukentafel toch niet zo goed is. We moeten heel voorzichtig zijn met thuiswerken.
berlinetta zegt
Hoeveel ruimte heb je nodig om thuis te werken? Een klein kantoortje volstaat lijkt me. En gezondheidsklachten omdat je niet het juiste meubilair hebt? Dan moet je bij je werkgever aankloppen. Als die het toestaat om thuis te werken, dan is die ook wettelijk verplicht om voor een goede werkplek te zorgen.
Daarnaast ben ik van mening dat een paar dagen in de week thuiswerken gewoonweg noodzakelijk is. Geen mogelijkheid tot thuiswerken betekent dat de snelwegen en treinen nog drukker worden dan ze nu al zijn. Bovendien is het milieu er ook niet bij gebaat.
mashell zegt
Vroeger had ik een hobbykamer thuis nu een kantoor en geen hobby kamer meer. Zonder dat mijn werkgever mij daar een marktconforme vierkante- meter-prijs voor betaald. Overigens zijn ze inmiddels wel verhuisd naar een kleiner kantoorpand en besparen zo huur. En mensen die zo redeneren als jou zorgen er voor dat ze er mee wegkomen. Thuiswerkvergoedingen zijn veel te laag. Een bureau stoel aan de keukentafel hoort gewoon niet.
Vanuit de corona crisis kunnen er meenemen dat thuiswerken kan, als het de medewerker eens goed uitkomt maar het moet zeker niet de norm worden.
Rudy zegt
Daar zijn geen subsidies voor nodig, als werkgever mag je deze kosten ook gewoon vergoeden. Met €500 ben je een heel eind. Alleen als werkgever is thuiswerken echt een lastig ding. Je kunt totaal niet controleren of medewerkers op een fatsoenlijke manier thuiswerken, maar je bent er als werkgever wel verantwoordelijk voor.
En dan heb ik het nog niet over de punten van @mashell waar hij helemaal gelijk in heeft.
Ik heb overigens helemaal geen moeite met thuiswerken qua basis, alleen moet er wel een goede verhouding zijn. Je ziet dat zelfs de grote amerikaanse tech bedrijven terugkomen van fulltime thuiswerken omdat dit het zakelijke belang van het bedrijf niet behartigd. Een (paar) dagen in de week kunnen prima. Echter zet dit geen enorme zoden aan de dijk denk ik. Een groot deel van werkend Nederland moet gewoon fysiek ergens zijn: de medewerkers in een ziekenhuis, fabriek of een docent.
mashell zegt
Wat je beschrijft is gewoon wat er gepland is. Niemand wordt verplicht zijn oude barrel voor een nieuwe EV om te ruilen (hoewel ik vermoed dat sommigen daar wel van dromen, gesubsidieerd een nieuwe auto in plaats van een oud barrel) doordat er vanaf 2030 alleen nog EV’s nieuw verkocht worden gaat die transitie vanzelf en geleidelijk.
waterisnat zegt
Als jij denkt dat het ze gaat om je naar een EV te krijgen (of “de planeet te redden”) en een EV kopen het dus goedkoper gaat maken, dan heb ik slecht nieuws voor je.
pomoek zegt
Rekening rijden is een compromis zoals er vele worden gesloten in Den Haag. Niemand is er echt blij mee. Mensen moeten betalen voor een ingewikkeld systeem. Want meer betalen aan de pomp is nog steeds een no go.
Voor de goede orde: Als het plan in 2030 daadwerkelijk tot een wet gaat leiden en we rekeningrijden gaan invoeren: Dan is het alweer 40 jaar geleden dat er voor het eerst in het parlement over rekeningrijden werd gesproken.
Toen heette de Opel Astra nog gewoon Opel Kadett, zat Elon Musk nog op de middelbare school en reden in Nederland iets meer dan de helft van het aantal auto’s rond als dat we nu in bezit hebben.
Flutterbear zegt
Jammer want betalen aan de pomp werkt wel ontzettend goed. In de grensregio zal het wat inkomsten kosten maar vermoed dat in de praktijk ruimschoots gecompenseerd wordt vanuit de Randstad.
Enige nadeel is elektrische auto maar laten we daar nu beginnen met rekeningrijden. Gewoon op basis van de kilometerteller tegen lage prijzen om misbruik te voorkomen. Voor een paar cent per kilometer gaat niemand belastingfraude riskeren.
Dutchdriftking zegt
Ik ben bang dat wat er voor in de plaats komt weinig intelligenter is. En in het horrorscenario van Timmermans zou het wel eens naar voren gehaald kunnen worden. Ik hoop op een wat verstandiger en realistischer kabinet wat een beetje een lange termijn visie heeft. Inzetten op kernenergie, en een verantwoorde manier om gas uit Groningen en de Noordzee te halen. Daar is veel meer milieuwinst te behalen dan automobilisten pesten, en landschapsvervuiling met wind en zon energie.
por100 zegt
Ze gaan aankomende januari, eindelijk ná 7 jaar uitstel de Omgevingswet in werking stellen. Hoewel die Ow en vooral de ICT daarachter nog verre van klaar is, heeft dat dus al zo’n aanlooptijd gehad dat je zeker weet dat het rekeningrijden:
– ofwel helemaal niks gaat voorstellen en ook makkelijk te omzeilen is;
– ofwel zo vaak gaat worden uitgesteld dat het al niet meer nodig zal zijn (grotendeels elektrisch);
– ofwel het gaat zo veel falen dat het rekeningrijden binnen 2 jaar wordt teruggedraaid;
De beste begrenzing van de megalomanie van Haagse Politici blijft toch wel de amateuristische ambtenaar.
Andere belastingen kan niet, minder regelzucht voor politie kan niet, een snelle treinverbinding kan niet. Goedkoper reizen met OV door OV-chipkaart kan niet, nieuwe woningen voor asielzoekers/starters kan niet. Niets kan, hoeveel ze ook willen
petroldrinker zegt
Ik ben er niet rauwig om, alleen al het feit dat we buitenlandse kms moeten betalen was ik al tegen het plan, vond dat te belachelijk voor woorden.
Los van het feit dat ze op die manier het autorijden natuurlijk weee veel duurder zouden maken, laat ze hun geld eerst beter besteden ipv constant meer, meer, meer vd belastingbetalers verwachten
maotje zegt
Je mrb staat ook niet stil wanneer je in het buitenland. Dat geeft dus geen verschil.
Jeroen zegt
Bij een autovakantie naar Spaanse/Italiaanse kust heb je het snel over 4000km retour. Bij 10 cent per km is dat 400 euro, de huidige mrb voor 2 weken is nog geen 50 euro. Dus ik begrijp de reactie wel. Daar komt dan nog verbruik, afschrijving en buitenland tol bovenop, waarmee we straks dus iedereen het vliegtuig induwen icm. een huurauto ter plekke. Het milieu zal ons dankbaar zijn.
melcon zegt
Die staat wel degelijk stil, dat is een vast bedrag onafhankelijk van het aantal kilometers wat je rijdt. Of je nou 2000 kilometer of 10.000 kilometer in het buitenland rijdt, het bedrag veranderd niet. In tegenstelling tot het voorgestelde plan waar elke gereden kilometer in het buitenland belast wordt. Zelfs als je al belasting betaald in het buitenland in de vorm van tol of een vignet(!). Dat betekent (verboden) dubbele belasting! Juridisch zitten er dus echt nog wel een significant aantal haken en ogen aan. Heb je nou echt niet door wat je zelf schrijft?
V8Vantage zegt
Nou zelfs als het ingevoerd moet worden, de Belastingdienst heeft al een enorme achterstand met allerlei IT-projecten. Die is door de kindertoeslagaffaire alleen maar opgelopen en zit nu ergens tussen de 5 en 10 jaar. Dus maak je maar geen zorgen voorlopig. De mensen hebben ze niet en extra mensen kunnen ze ook niet makkelijk vinden.
Luuk zegt
Ik zie het al helemaal voor me dat we straks 12 miljoen van die GPS kastjes hebben laten maken en dat vervolgens een of andere slimmerik ontdekt dat als je ergens een magneetje plakt de kilometers maar voor de helft geteld worden.
Jeroen zegt
Een aluminium hoedje om de GPS module, en je auto is nooit van huis geweest 🫣
marcomanta zegt
Waarom lukt het ons land niet om eens te kijken naar andere landen. Oh nee, het wiel uitvinden en onderzoeksburo’s vorstelijk betalen om voor de zoveelste keer een advies opzij te schuiven.