Het is niet bepaald het moment om slingers op te hangen of om taart te kopen. Want de benzineprijs staat op het record uit 2012 en is nu geëvenaard.
Gisteren schreven we al hoe dichtbij de recordprijs uit 2012 voor een litertje Euro95 is gekomen. Nou, dat had ik geen twee keer hoeven zeggen. Amper 24 uur later zitten we op het recordniveau van 2012. Gefeliciteerd. Of, eigenlijk moet ik gecondoleerd zeggen. Feitelijk heb je nog mindere kwaliteit ook, want in 2012 was Euro95 nog niet met maximaal 10 procent bio-ethanol gemengd.
De benzineprijs van het record van oktober 2012 stond op 1,895 euro voor een liter Euro95. Vandaag staat de landelijke adviesprijs op hetzelfde niveau, aldus United Consumers. 5 mei 2021, een historische dag. De kans bestaat dat het record zomaar gebroken gaat worden en richting de 1,90 kruipt. Voor Euro98 zie je al veel gekkere prijzen.
200 euro voor een volle tank
Een tankstation in het Rotterdamse Hillegersberg (zie foto) vraagt vandaag 2,049 euro voor een liter Euro 98. Met een Bugatti Chiron betekent dat meer dan 200 euro (!) afrekenen in het geval van een lege tank. Een vergelijkbaar resultaat haal je bijvoorbeeld met een Mercedes G-klasse. Ook deze auto heeft een enorme tank.
Met een verbruik van 26,1 l/100 km in het geval van de Bugatti tikt dat lekker aan. Ook de minder bedeelden onder ons die misschien een zuipende vijf, zes- of achtcilinder rijden gaan dit voelen met het evenaren van het record voor de benzineprijs.
Als je kijkt naar de afgelopen jaren was 2016 het gouden tijdperk voor ons Hollanders. Toen lag de adviesprijs op gegeven moment onder de 1,50 euro voor een liter Euro95. De jaren daarna schommelde de prijs, maar de laatste maanden is de literprijs voor benzine enorm hard gestegen.
Fotocredit: Via @hakansimsek op Autojunk
koen23 zegt
Pakken we de fiets maar weer wat vaker voor de korte stukken. Of de motor weer wat vaker, zo’n 15L tank is gevoelsmatig toch een mindere aderlating. Lekker jezelf voor de gek houden als mooi excuus de motor weer te pakken
knapzuur zegt
Terwijl kilometer per liter motoren vaak vrij slecht scoren! (en het verschil praktijk/test nog groter is dan bij veel auto’s)
Dutchdriftking zegt
@knapzuur: Dat zie ik toch anders. Ik rij stevig door op de motor en haal alsnog 1 op 19, doe dat maar eens na met de auto. Met heel zuinig doen kan hij 1 op 20 (marginaal verschil dus daarvoor doen we ons best niet) en dat doet hij ook volgens de folder.
markz1981 zegt
@dutchdriftking: eens! Mijn Triumph haalt met gemak de 1:20. Heb zelfs zonder veel moeite de 1:25 gedaan (veel 80 km wegen).
Ik ken weinig auto’s met gelijke preformance en verbruikscijfers
faalhaas zegt
@koen23: Ik heb geen last van de hoge brandstofprijzen, ik tank niet in Hilligersberg!
widodh zegt
Ik tank al jaren voor 20 euro! Is er nog nooit duurder op geworden
towi1989 zegt
Ik lach me ’n deuk, die heb ik nog niet eerder gehoord….
theblazerunner zegt
@widodh: Wel een stuk minder
gregorius zegt
Met dank aan de kartels! Dat mag nog gewoon.
Op het moment wordt er ongeveer 90% van de olie uit de grond gehaald tov eind 2019 (per-covid). Er wordt rond de 92-95% van de olie ‘gevraagd’ tov 2019.
Dus ja, de olieproducerende landen hebben het weer goed gedaan: lekker die prijs opdrijven.
petroldrinker zegt
@gregorius: kartels? Je bedoeld zeker dat kartel in denhaag wat wij een overheid noemen, de enige prijs voor die achterlijk hoge benzinw prijzen in nl zijn die belachelijke belastingen die we hebben…
Robert zegt
@gregorius: beetje kortzichtig. De prijs van ruwe aardolie bepaalt maar voor een klein deel de prijs aan de pomp. De kosten van raffinage, de verhoudingen tussen vraag en aanbod van de verschillende producten uit die raffinage (behalve benzine o.a. naftaleen, kerosine, diesel, etc.), de valutakoersen, de hoogte van accijnzen, etc. zijn van een veel grotere invloed.
En ter geruststelling, met een inflatiecorrectie op de prijs is de benzine aan de pomp nog altijd zo’n 20-25% goedkoper dan in 2012.
ronaldotour zegt
@RRRobert: klopt helemaal, de inflatie wordt vergeten blijkbaar
Gulli zegt
De wet van vraag en aanbod geldt niet aan de pomp blijkbaar
krisp zegt
Succes bij de pomp jongens, mijn EV ‘tankt’ voor €0,11 per kWh, dat is omgerekend nog geen euro per liter (als je de dichtheid van benzine neemt). Daar rijdt hij ruim 7km ver mee, ongeveer 1:70.
Ik rijd dus voor de helft van het geld en 3-6x zo zuinig. En maar roepen dan ICE’s superieur zijn…
petroldrinker zegt
@krisp: ik betaal met liefde de brandstof prijs om niet in een duracell te hoeven rijden… kwa gevoel en beleving is de ice toch echt altijd superieur
fanboy zegt
@petroldrinker: leg dat even uit aan de gemiddelde truttenschudder met 3 cilinder. Als we het over 90% van de auto’s hebben is elektrisch vele malen beter en hoef je je niet zo te laten naaien door de OPEC en vriendjes.
petroldrinker zegt
@fanboy: je bedoeld laten naaien door de overheid, vd prijs van een liter is meer dan een euro belastingen, wie naait ons dan? Echt niet opec maar die achterlijken in denhaag….
screamer zegt
Hey, mijn Smart Roadster heeft maar 3 cylinders, maar ik heb er niet minder plezier om hoor ;)
Afhankelijk van mijn rijgedrag haal ik 400 of 600km op een tank van maar 25liter, dus de prijzen per liter 98 moeten wel verdubbelen voordat ik minder ga rijden.
edward330d zegt
@petroldrinker: maak je niet druk… Dit zijn van die gepamperde lease rijders die voor 150€ bijtelling in de maand in een zakelijke auto rijden. En een paar zwaar gesubsidieerde zonnepanelen op het dak hebben liggen. Dan is het makkelijk duiden. Als ze het allemaal zelf moesten betalen reden ze ook een in golfje en stonden te knarsetanden bij de pomp.
barendbotje zegt
Ik heb tzt een lease aanbod van een model s afgeslagen omdat ik liever mijn eigen RS5 bleef rijden. Beste keuze ooit geweest 😉
fanboy zegt
@edward330d: haha zonnepanelen worden niet meer gesubsidieerd maar leveren wel de stroom voor mijn zelf gekochte EV
theblazerunner zegt
@fanboy: En die 4000 euro subsidie heb je zeker ook afgeslagen, omdat je die EV zo nobel en iedere cent waard vindt?
fanboy zegt
@theblazerunner: haha inderdaad, het was een gebruikte dus het gaat om 2000 euro. En ik ga ook niet vrijwillig wegenbelasting betalen als het niet hoeft.
Aan de andere kant, ik geef weer wat geld uit aan accusystemen en direct op zonne-energie rijden dat ik ook niet terug ga verdienen maar gewoon mooi vind.
maotje zegt
@edward330d: ook als je zelf betaald kun je tegenwoordig gewoon leasen hoor. Dat hoeft tegenwoordig echt niet meer vanuit de werkgever te gebeuren. Maar dat is ondertussen al een jr of 10 hoor dus volgens mij loop je een beetje achter.
edward330d zegt
@maotje: ga er maar vanuit dat dit verhaal redelijk actueel is. 95 procent van de EV rijders zijn zakelijke lease rijders en als ik die mogelijkheid had deed ik het ook, de meeste private lease auto’s waar jij op zinspeelt zijn kleinere stads auto’s.
dutchneon zegt
@krisp, ja precies ik ken het, om goedkoop kilometers te vreten moet je een EV hebben. Op de koop toe ook geen wegenbelasting…..
Zo was mijn voordeligste auto een model-s, 3 jaar mee gereden, die auto verdiende letterlijk geld voor me, zelfs met 19ct de km.
Friez zegt
@krisp: onze lease-stofzuiger (lees: EV) staat sinds maandag bij de garage… hij laadt niet meer op. De auto is pas 4 maanden oud.
Dan merk je toch, dat een ICE zo gek nog niet is. Ik zou privé nog niet willen overstappen naar een EV. Dan gooi ik nog liever 1,90 euro per liter in de tank, met de zekerheid dat ik ergens kom.
widodh zegt
Ik vind twee dingen in je verhaal apart:
– 11 cent per kWh? Hoe krijg je dat voor elkaar?
– 7km op een kWh van wall-to-wheel? Dat is wel echt heel knap
Ik rijd een Model S (2013 en 2018) en daarvoor betaal ik thuis zo’n 20 cent per kWh en realistisch rijd ik wall-to-wheel daar 4km op 1kWh.
Die twee getallen liggen zo wel erg ver weg van jouw getallen.
krisp zegt
Die 11 cent is gebaseerd op de teruglever-vergoeding die ik krijg van mijn energieboer. Ik wek meer op dan ik verbruik. De kostprijs van die stroom is 6ct, maar als ik er elders meer voor krijg, reken ik met dat getal.
Ik rijd een Ioniq, die inderdaad gemiddeld 13kWh/100km haalt, in feite zelfs iets lager. Conversieverlies wall-to-tank vind ik lastig in te schatten, maar daarmee zou het iets ongunstiger kunnen liggen.
Dutchdriftking zegt
Vanmorgen bijna 100 euro in de Passat, dat wat toch best pijnlijk. TOV een jaar geleden scheelt het bijna 30 euro op een tank….
db86 zegt
@dutchdriftking: aiiiii, een al te bekend verhaal, voor meer dan 100 euro aan euro98 erin vandeweek, pijnlijk voor de portemonnee, fijn voor de passat
Dutchdriftking zegt
@db86: Euro98 krijgt de BMW maar de Passat moet het maar met E10 doen. Er kan 62 liter in en hij was aardig leeg, vandaar dat er bijna 100 euro in ging.
flatsix010 zegt
Bij dit tankstation komen ook vrijwel alleen typetjes die ook gezien willen worden dat ze daar tanken heb ik het idee…Erg stoer natuurlijk.
kniesoor zegt
Dat. Plus een klein aantal mensen, dat niet zelfstandig een tankpistool wil/kan vasthouden, het is de enige bediende pomp in de wijdere omgeving.
petroldrinker zegt
met de prijzen in nl mag er bij elke pomp wel een ambtenaar staan om het te doen voor je met de belasting die we betalen, in andere landen staan ze je ook voor je te tanken ondanks dat de prijs 15 cent de liter is ofzo….
mlo zegt
@amghans: Argos aan de Wilgenlaan in Berkel en Rodenrijs doen ze dat ook. Ideaal!
Charles Taycan 4S zegt
Voorheen tankte ik de 911 met 98 hier in FR vol voor €100,- ongeveer, nu laad ik de Taycan thuis voor €0,133 per kW voor €11,- helemaal vol…. terwijl ik slaap…. heerlijk! Vive la France!😉👍☀️
ghost zegt
@Charles Taycan 4S: rijd je wel met allemaal idioten om je heen daar, moet je maar willen..
Charles Taycan 4S zegt
@ghost, integendeel, sinds het puntenrijbewijs…😜
z4coupe30si zegt
@Charles Taycan 4S:
Ja en dan woon je in Frankrijk… succes daar.
Charles Taycan 4S zegt
@z4coupe, merci! Ja super hoor!👌😉
petroldrinker zegt
Tja of je daar nou vrolijk van word…
Charles Taycan 4S zegt
@petroldrinker, ja ik iig wel! Jij ook?😉
Hubert zegt
Hier 70 liter getankt van het dure E5 spul.
Kwam boven de 135 euro.
Toch maar beetje rustig aan met het gaspedaal.
allesmetturbo zegt
Gelukkig gaat er maar €0,90 ofzo naar de staat..
Diesel tanken in duitsland loont ook al minder sinds januari.
Allemaal jammer.
Achja, hobby mag geld kosten dus gooien we ‘m toch het liefst weer vol met een lekker sapje..
fanboy zegt
Iedereen laat zich lekker een oor aan naaien door OPEC, de overheid en de Shells van deze wereld. De vraag is gedaald maar de prijs gaat omhoog, heel logisch.
Bij ons zijn de meeste kilometers elektrisch, heb je daar allemaal veel minder last van.
kniesoor zegt
@fanboy : Kijkend naar het aandeel van de belastingen in de brandstofprijs is de hoge benzineprijs voornamelijk te ‘danken’ aan onze onvolprezen overheid. Toch ben ik nog niet zover, dat ik omwille van de kosten een auto voor een vervoermiddel wil verwisselen – dat wordt pas iets voor einde dit decennium.
berlinetta zegt
Geniet er nog maar van nu het kan, want hoe meer mensen over stappen naar elektrisch rijden hoe duurder dat gaat worden.
fanboy zegt
@berlinetta: prima, maar de auto heb ik al en de energie probeer ik zelf zoveel mogelijk op te wekken wat erg scheelt. Niet jaar rond natuurlijk.
baf07 zegt
Eerst diesel in de ban gooien en dan de benzineprijs omhoog, voila de overheid heeft het begrotingstekort wat kleiner gemaakt
MetalLaires zegt
Leuk man, mijn Grand Espace IV met 2.0T… lekker 1 op 8 rijden met een tank van 80 liter.
Nixz mis mee, vergeleken met een vrachtwagen.
Hubert zegt
Leuke is dat de overheid alle inkomsten toch nodig heeft. Dus als iedereen electrisch gaat rijden, zal dat straks onbetaalbaar worden.
RiKe zegt
De prijs per vat is nog ver verwijderd van de hoge bedragen die we in de afgelopen 2 jaar voorbij hebben zien komen, en ook de tankers lagen voor de kust omdat ze niet konden lossen want de voorraad was vol. Het is gewoon een heel vies spelletje wat ze in Den Haag spelen en wij zijn gewoon de klos en worden MEGA opgelicht. Daar moet toch iets tegen te doen zijn?
slickrick zegt
@rike: wen er maar aan, de olie voorraden zijn sterk aan het dalen , zodra het vliegverkeer weer op gang komt gaat de prijs nog een stuk omhoog.
hansjeb zegt
In 2012, tijdens het vorige record, was de olieprijs usd106. Nu is ie usd 66. Moet je eens opletten wat er met de benzineprijs gebeurt als de literprijs weer naar usd 106 zou gaan. Maak je borst maar nat!
frederikvc zegt
mijn cng aan 5€/100 km lig ik daar niet wakker van
brera22 zegt
Er is maar 1 die de boel naait en dat is niet de Opec of de olie maatschappij maar dat is de overheid…
Die pakken inmiddels meer dan 1 euro netto van elke liter….
Dus we worden gewoon vd gek gehouden ,maar geloof me maar de BEV zijn over een paar jr ook aan de beurt met MRB en die zal niet mals zijn denk ik…
Dus ik blijf lekker doorrijden met mijn snelle ICE
MarcoM zegt
Hebben jullie het niet gehoord, Mark en zijn volgers hebben grotere harken gekregen, we gaan vanaf nu meer rijden is gebleken, dus maken we de brandstof duurder. Voor degene welke het nog niet hebben gemerkt, gas in huis daarvan is 1 januari ook de belasting verhoogd, dat merk je natuurlijk niet omdat je toch een vast bedrag per maand betaald. Strekking van dit verhaal, meer binnenharken maar ook “ ga EV rijden en ga van het gas af thuis”. Conclusie, meer EV verkoop, meer zonnepanelen en warmtepomp plus isoleren levert de schatkist nog meer op.
brera22 zegt
Marcomanta…
Ze dringen je de BEV gewoon op en als de meeste mensen BEV gaan rijden gaan ze de MRB invoeren vd stofzuigers en die zal niet ,als zijn…
Geloof mij nou maar,Rutte of wie dan ook van elle partij moet geld in het laadje brengen..
crashingduke zegt
Ik heb sinds 1990 niet zo weinig uitgegeven aan benzine als de afgelopen 14 maanden.
kniesoor zegt
@crashingduke: Bevalt je pensionering een beetje ? 🙂
flyerbunch zegt
Deze zomer gaan de prijzen nog meer stijgen volgens internationale media.. EV is the future?🤔
rumour zegt
In Dld testen ze Nederlanders gratis bij tankstation sneltest straat. Na kwartier mag je tanken of doorrijden naar bakker, slager of supermarkt etc. De (negatieve) test is minimaal 48 uren geldig.