Zowel ’s ochtends als ’s avonds staan we op op s’ heeren wegen vaak muurvast in de spits. Algemeen wordt aangenomen dat dit het gevolg is van mensen die naar en van hun werk rijden. Maar is dat ook zo?
Wel in de ochtend, want alleen de verstokte forens komt om stupid ‘o clock zijn nest uit om het wegennet of de trein op te zoeken. Nou ja, dit is niet helemaal waar, maar toch bijna de helft van al het verkeer ’s ochtends is het gevolg van mensen die zakelijk op pad zijn. Van het overige deel gaat het in 31 procent van de gevallen om lieden die onderwijs volgen of op weg zijn naar een cursus. Ook een soort werk dus, alleen word je daar niet direct voor betaald.
De avondspits daarentegen wordt níet in de eerste plaats veroorzaakt door mensen die vanaf hun werk op weg naar huis zijn. Het meerendeel van de reizigers is op dit tijdstip onderweg voor andere zaken, zoals boodschappen, sporten, de kinderen ophalen, of straatracen. Van je 9,7 miljoen lotgenoten in de avondspits staan er slechts drie op de tien direct na weer een hele dag noeste arbeid op de zaak stil.
Deze cijfers komen uit het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland van het CBS. waarin mensen gevraagd wordt naar hun verplaatsingsgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat de ochtend- en avondspits verschillen van elkaar, zowel in omvang als in samenstelling. Ook zijn er verschillen per dag. In 2014 had donderdag bijvoorbeeld de gemiddeld de drukste ochtendspits en waren er op deze dag meer mensen onderweg voor studie of een cursus dan op de andere dagen.
Autoblog top tip: mocht je een dagje vrij kunnen nemen in de week, vergeet dan maandag, woensdag of vrijdag. Donderdag is de bom.
str8six zegt
Willen we meer of minder dagjesmensen in de file? Minder! Minder! Minder!
keeper1 zegt
@str8six: of we willen gewoon geen files. Kan ook
raoufff zegt
@str8six: dan gaan we dat regelen!
Jochempie zegt
@str8six: Om eerlijk te zijn zou ik het asfalt liever voor plezier gebruiken dan voor werk. Oftewel, werk je achter een bureau? Doe dat eens even lekker thuis.
martinus zegt
@str8six: Minder files begint met het verbieden van het vrachtverkeer in de spits. Vrachtwagens rijden 20~40~50 km/h minder hard dan het overige verkeer en creëren daarmee grote snelheidsverschillen die tot files leiden.
Een chauffeur kan de hele dag werken, waarom men kiest specifiek in die uren te rijden waar ook goedbetaalde mensen naar hun arbeid rijden.
Elke chauffeur die wel betrapt wordt in de spits zou wat mij betreft ook een beroepsverbod moeten krijgen.
maxidyne zegt
@martinus: ik heb een eigen transportbedrijf, wat je hier schetst slaat werkelijk nergens op. Mijn bedrijf is gespecialiseerd in bulk transport. De bedrijven waar wij aan leveren zijn 24 uurs bedrijven. Dus zowel overdag als in de nacht worden er grondstoffen aangelevererd. Dit geldt zo’n beetje voor de gehele transportsector. 24 uurs economie. Zonder transport staat alles stil. Jij wilt toch ook een eten hebben, een TV kunnen kopen of wat dan ook?
Zeer denigrerend opmerking over dat goedbetaalde mensen maar vrij baan moeten krijgen.
Heb het hier eerder gezegd: als we rekening met elkaar houden op de weg, dan komen we allemaal veilig en heelhuids op plaats van bestemming aan. Met een beetje begrip en geduld kom je een heel eind…
wijsneus zegt
@martinus: Oplossing: Tussen 7:30 en 9:30 en tussen 16:30 en 18:30 de maximumsnelheid op de snelwegen verlagen naar 80 km/h in de randstad. Geen last meer van irritante snelheidsverschillen.
lekbak zegt
@martinus: dan leren die opgefokte goedbetaalde lui maar eens sociaal rijden. Dat ikke en de rest kan stikke gedrag zit er bij die groep vuistdiep in, en daarmee veroorzaken ze zelf die irritante files!
lotuselises2 zegt
@martinus: Waarom kiezen “goed betaalde mensen” er specifiek voor om in die uren te rijden wanneer er ook veel vrachtwagens rijden. Zouden per direct een beroepsverbod moeten krijgen.
stationcar zegt
Ja. Dus als je eerst je kinderen ophaalt en dán naar huis gaat na een dag werk ben je opeens niet meer forens?
Wat een rare cijfers, daar kán inhoudelijk niks van kloppen.
Ik zal uiteraard niet roepen dat ik wél de juiste cijfers weet maar áls het waar is dat slechts 30 procent van het verkeer in de avondspits bestaat uit mensen die uit het werk komen en het overige verkeer is is mensen die andere dingen doen, hebben we een bedroevende arbeidsparticipatie in dit land.
Bovendien, wat gaat 70% van het verkeer elke dag dán doen? Boodschappen? Via de snelweg?? Kortom, ik geloof er helemaal geen fluit van.
Als dit de uitkomst is van een onderzoek zijn er waarschijnlijk een paar komma’s verschoven of nulletjes weggevallen…
Of ik begrijp er weer eens niks van natuurlijk.
jack_abarth zegt
“Het meerendeel van de reizigers is op dit tijdstip onderweg voor andere zaken, zoals boodschappen, sporten, de kinderen ophalen, of straatracen. ”
Oftewel dingen die je doet na het werk ONDERWEG terug naar huis….
Commissie open deur heeft weer puik werk geleverd!
kliko zegt
@jack_abarth: Ja, ik doe alleen aan straatracen uit mn werk. Met mijn meusli-leasebak met 0.5l 2 cilinder diesel trek ik wel de straatstenen uit de grond! ;)
Oke, nu zonder dollen: Ik zat precies hetzelfde te denken. haha
sjaakjwt zegt
Iets meer nuance kan geen kwaad, Autoblog.
Het gaat om alle verplaatsingen: auto, fiets, trein, openbaar vervoer. En onder avondspits verstaan ze: de periode van 16.00 tot 18.00 uur.
Ga er maar vanuit bij waar jullie op doelen (het in de file staan), dat daar het aandeel ‘forens’ en stuk hoger ligt dan hoe jullie het nu presenteren.
sjaakjwt zegt
@sjaakjwt:
Aanvullend hier op: zie ook de reacties onder het LaFerrari van Alonso topic. Autoblog, kijk aub uit dat het niet te kinderlijk en te simpel wordt allemaal. Wat jullie hier doen is een nieuwsbericht kopiëren en plakken met een populair sausje er over heen.
jeroenwz zegt
Breek en correctie: avondspits komt niet ALLEEN door de forens…
granlusso zegt
Donderdag de bom? Vanwege de vele files of als ’the bomb’; dat is de beste dag om je vrije dag te kiezen?
Bij mijn weten is de dinsdag en de donderdag altijd the horror op de Nederlandse wegen.
Kan me voorstellen dat die mensen van het CBS best veel plezier in hun werk hebben, helemaal als je verwachtingen totaal niet kloppen. Je zit wel de hele dag op een kantoor, maar goed, dat hebben wel meer mensen he.
pomoek zegt
Het gaat dus om de verplaatsingen (de spitsen) en niet om de files. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat kinderen jonger dan 16 jaar verantwoordelijk zijn voor files in de ochtendspits. De uitkomsten zijn zeggen echt niets over files en waar deze door worden veroorzaakt.
bennyyy zegt
Volgens mij ligt dit iets genuanceerder. Ze tellen namelijk voetgangers, fietsers en mensen die naar de supermarkt rijden enz. ook als forens. Statistieke zijn altijd leuk, je moet er alleen wel goed mee omgaan #media.
janmetdelangeachternaam zegt
“Breek”
potver7 zegt
Ik weet het niet hoor, maar de meeste echte files staan op snelwegen. Als ik boodschappen doe, ga sporten of de kinderen moet ophalen, kom ik niet op een snelweg. Ergo conclusio: deze conclusie de Autoblog aan de cijfertjes van het CBS heeft gekoppeld, is een beetje voorbarig.
Het CBS heeft namelijk alleen het aantal verplaatsingen (‘ritjes’) gemeten, niet de lengte ervan. Als je het aantal verplaatsingen zou vermenigvuldigen met de gemiddelde lengte ervan (dus voertuigkilometers per ritcategorie) dan ontstaat er ongetwijfeld een heel ander plaatje.
Gulli zegt
Het probleem is een beetje dat er met twee soorten chauffeurs wordt gemeten. De chauffeurs die vanuit hun werk direct naar huis rijden en geen andere dingen meer doen voordat ze de voordeur binnenstappen (dat zijn er dus erg weinig), en chauffeurs die na het werk nog ff naar de Appie gaan of meteen langs kinderdagverblijf Dolle Dreumes om het kroost op te halen. Ze staan in dezelfde file maar worden onder een andere noemer geplaatst.
potver7 zegt
Ik weet het niet hoor, maar de meeste echte files staan op snelwegen. Als ik boodschappen doe, ga sporten of de kinderen moet ophalen, kom ik niet op een snelweg. Ergo conclusio: deze conclusie de Autoblog aan de cijfertjes van het CBS heeft gekoppeld, is een beetje voorbarig.
Het CBS heeft namelijk alleen het aantal verplaatsingen (‘ritjes’) gemeten, niet de lengte ervan. En bovendien hebben ze ook verplaatsingen per fiets, bus en trein meegeteld. Als je het aantal verplaatsingen zou vermenigvuldigen met de gemiddelde lengte ervan (dus voertuigkilometers per ritcategorie), en dan ook nog zou uitsplitsen per vervoermiddel, dan ontstaat er ongetwijfeld een heel ander plaatje.
Erik zegt
En dan hebben we het nog niet eens over de flex-werkers. Zelf begon ik vroeger om 07:00 uur (reis 05:30-07:00) op mijn werk en ging ik om 15:00 uur (reis 15:00-16:30) naar huis. Geen file veroorzaker dus :-))
tjwh zegt
@erik2907: Zolang je afstand houdt tot je voorligger en niet voor niks op de rem gaat staan om 16.30 uur, anders ben je juist 1 van de file veroorzakers voor de avondspits. Maar ach, er is altijd wel iemand anders die het nodig vindt om op de linker baan te remmen…
https://www.youtube.com/watch?v=goVjVVaLe10
circlestorm69 zegt
Konden jullie geen betere foto van de avondspits vinden?;-)
esprit84 zegt
@circlestorm69: met Noble? Nooit!
potver7 zegt
@circlestorm69: Hoezo, ’t is toch gewoon openbare weg? Dat ’t rijtje auto’s niet in Nederland staat, en veroorzaakt wordt door een slagboom… ach who cares… :)
kvh87 zegt
Zijn er anno 2016 nog bedrijven/organisaties die hun werknemers verplichten om op vaste tijdstippen te beginnen? Want niemand heeft toch zin om op onchristelijk vroege tijdstippen je bed uit te komen en dan netjes aan te sluiten achteraan in de file. Dan ga je toch later van huis! Ik doe dit in elk geval wel zoveel mogelijk, dit betekent uiteraard ook dat ik pas later naar huis toe ga. (lukt niet altijd omdat veel mensen nog steeds het 9 tot 5 werkdag-principe vast willen houden).
Gulli zegt
@kvh87: Ik denk dat met name winkeliers en ambtenaren (waaronder docenten) hier niet zoveel aan hebben. Niet iedereen werkt in de IT of ergens achter de schermen bij een dienstverlenend bedrijf.
dutchneon zegt
@kvh87: Als consultant elk jaar wel een nieuwe klant die ik het opnieuw moet uitleggen, dat ik beter een uurtje later en een uurtje eerder weg kan gaan en die uren thuis inhaal, dan dat ik mn tijd en gezondheid in de file verdoe.
Punt is vaak dat later beginnen niet zo’n probleem is, maar later doorgaan gaat vaak niet bij de wat kleinere bedrijven want de deur gaat tussen 5 en half 6 dicht als de directeur naar huis gaat ;)
RobTWo zegt
Als 10 % van de automobilisten op de motor zou stappen, heb je 90% minder files.
kvh87 zegt
@robtwo: Als het weer 90% verbeterd, ben ik de beroerdste niet!
pinut187 zegt
Beetje vaag verhaal..
bmwtouring zegt
Daar heb je dat suffe “breek!” weer…