
Markeer de dag in je dagboek.
Mensen die een tattoo hebben van de boksbeugel kunnen wellicht vast een tripje plannen naar hun favoriete inktshop om er een datum bij te laten zetten. 30 juli 2018 zal namelijk de geschiedenis ingaan als de dag dat Audi in het Hongaarse Győr begon met de serieproductie van elektromotoren. Joechei Joechei! Bij de productiestart waren natuurlijk de nodige bonzen van Audi aanwezig, maar ook de Hongaarse minister van Buitenlandse Handel en Buitenlandse Zaken Peter Kössler. Achim Heinfling, Managing Director van Audi Hungaria, heeft er vast zin in:
We gaan een pioniersrol spelen in de productie van elektrische motoren.
Hij zal toch wel weten dat Tesla en anderen al een tijdje bezig zijn, niet? Enfin, misschien probeert Audi een voorsprong door techniek te krijgen met de schaal waarop Audi elektromotoren gaat bouwen. In eerste instantie zullen er 400 per werkdag van de band rollen, maar dat aantal zal snel uitgebreid worden. Ter vergelijking: in Győr worden nu zes verschillende benzine- en drie verschillende dieselmotoren gebouwd voor Audi’s. Vorig jaar waren het er 1.965.165 stuks.
Als het hele gamma moet bestaan uit EV’s, mag er dus nog wel een tandje bijgezet worden, te meer daar de Audi e-tron bijvoorbeeld twee elektrische aandrijfsystemen per auto nodig heeft om zowel de voor- als de achteras aan te drijven. Quattro yo!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Musk won!
@deeberton: op basis van wat heeft ie gewonnen? Groene cijfers? Verkoopaantallen? Dealer locaties? Tevreden personeel? Bonussen personeel? Modellen gamma?
@stuko: wilde hij met Tesla de gevestigde orde niet uitdagen ook te beginnen met stroomwaggies? Denk dat @deeberton daarop doelt.
@stuko: dat kan ik je wel vertellen: infrastructuur , geen enkel ander merk heeft een netwerk van superchargers in Noord Amerika en Europa.
Ik vraag me af hoe de andere merken dat gaan oplossen…. heb je een dikke elektro Audi gekocht moet je een aantal uren bij fastned staan op hem op te laden….
@slickrick: uhh, nee. Audi en Porsche hebben een nieuwe laadstandaard ontwikkeld om met 350kW te laden. Tesla superchargers laden met maximaal 120kW. FastNed heeft al aangegeven dat ze de nieuwe laadstandaard (gaan) ondersteunen. Dat betekent dat de e-tron concept met 95kW accu in [95/380=0,27) in 17 minuten kan opladen. Een Tesla met dezelfde accu doet er 47 minuten over…
@a6jw: je vergelijkt een nieuwe techniek die nog geïntroduceerd moet worden met een bestaande techniek die al jaren wordt toegepast door Tesla, je denkt toch niet dat Tesla stil staat ? Die komen tot die tot heus wel met een 2e of zelfs 3e generatie accu en laadtechniek.
Feit is wel dat ze de infrastructuur al hebben terwijl elk ander merk afhankelijk is van derde partijen om iets neer te zetten. Ben best wel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen….
@slickrick: je moet je afvragen of wat Tesla doet werkelijk nodig is in de toekomst (in het begin was het wel nodig). Zodra het commercieel interessant is zullen er genoeg partijen zijn die er hun core business van maken en het efficiënter en beter doen dan de merken zelf. Zover ik weet is er geen enkele automerk wat hun eigen tankstations in bezit heeft om maar een vergelijking te maken. Ik hoop dat Tesla een goede speler blijft in de toekomst, maar ze hebben nog stappen te zetten op meerdere vlakken. Er vanuit gaan dat ze voorop blijven lopen qua technologie op de gevestigde orde is redelijk naïef naar mijn mening.
@slickrick: ok.. zet bij iedere dealer en servicepunt zo’n ding neer en het is klaar toch?
Pionier in het maken.
Middeleeuws in het prijzen en verkopen!
@gregorius: op de markt voor 3 kippen?
Er schijnt nu ook een nieuwe A2 e-tron te gaan komen op basis van MEB.
Ook die kan met 2 motoren uitgevoerd worden, en die zou een stuk betaalbaarder worden en dus meer verkopen lijkt mijn.
Heb een E tron Quattro plaats gereserveerd. Dus snel met die productie!
@dunhozzie: Moet je daar nog voor aanbetalen net als bij Tesla?
@evdw: yup €2000. Maar ik krijg het terug als ik afbestel (zonder opgaaf van reden) of als ik de leasemaatschappij mijn plek laat gebruiken.
@dunhozzie: Oke dus dat Tesla dit ook doet is helemaal niet zo vreemd.
@evdw: pas op wat je schrijft, voor je het weet ga je met pek en veren autoblog af?.
Voorsprong door marketing. Ze blijven het maar elke keer voor elkaar krijgen om ‘nieuwswaardige’ berichten de wereld in te slingeren waarin ze zogenaamd weer iets mega vooruitstrevends en uniek aan het doen zijn. Terwijl elders meerdere fabrieken al complete elektrische auto’s uitspugen, inderdaad inclusief motor….
@trustmeiamanengineer: noem er minimaal 5.
@momo: Nissan/Renault, PSA/Mitsubishi, BMW, Tesla, Jaguar, VW, Mercedes/Smart en dan vergeet ik er vast nog één of twee.
@torsen: BYD..
@torsen: Hyundai..
De slogan Voorsprong door techniek is in mijn ogen al jaren achterhaald.
@monsieurleloure: sterker nog, wanneer was het actueel?
@str8six: begin jaren ’80. Rally en zo… Daarna is het gewoon gebakken lucht.
@maxidyne: Twee rijdertitels en twee constructeurtitels. Er wordt altijd net gedaan alsof Audi jaren de rallywereld geregeerd heeft. Het was van korte duur.
Die lompe vijfcilinder in lengte voor de vooras. Hoe verzin je het.
@karaya: maar kneiterdik en rap was ie wel! Nondeju!
@str8six: Een sport quattro mag je zo in m’n garage zetten. (niet verder vertellen)
@str8six: zover wilde ik niet gaan, anders krijg ik de Audibrigade over mij heen.
@monsieurleloure: Ach, als marketing termen waarde zouden hebben betekend het dat Renault ook het beste maakt. Anders zou Mercedes er geen motoren afnemen.
Fijne motor hoor die 1.5 DCi maar das beste?….
Bij sommige zeurpieten kan Audi NIETS goed doen . Wat een kleuters.
@dijan: Noem eens iets goeds op.
@karaya: mooiere en kwalitatief betere interieurs dan concurrenten.
@henk_he:
Mooier? Kijk eens wat voor mensen Audi “mooi” vinden.
Dan ben je snel klaar.
Blijkbaar heb je dezelfde smaak als een gefrustreerde sales manager of een ramkraker.
@karaya: Nee ,dan is jouw smaak als gefrusteerde basher ……
@karaya: ja mooier samen met Mercedes onverslaanbaar op het gebied van werkplek constructie.
@tttijn: Dat je een Mercedes of een BMW koopt kan ik goed begrijpen.
Bij een Audi kan ik niks bedenken.
@karaya: Wat ik niet snap is dat mensen zo erg met een auto merk in hun maag kunnen zitten dat ze elke kans aangrijpen om hun gal te spuwen bij elk mogelijk artikel of reactie.
Zo erg dat het bijna obsessief gedrag lijkt te worden.
Dat je de reactie geschiedenis van die personen bekijkt en er bijna alleen gezeur staat.
@karaya: zo denk ik over BMW, bepaalde M modellen uitgezonderd.
@karaya: Ik rij al meerdere jaren met VAG en heb veel andere merken daarvoor gehad . Met Vag betere ervaringen dan de merken hiervoor. En wat is jouw ervaring met Vag ? Of gewoon een haat ?
@dijan: Ik kan me een nagelnieuwe Passat herinneren die zoveel onderstuur genereerde dat ik dacht dat ik aan het roer van de USS Nimitz zat.
Onlangs passagier in de nieuwste Golf, het interieur ademde de sfeer van een crematorium op maandagmorgen.
En taxi’s van Skoda. Die mogen qua ondersteltechniek wel eens bij Mercedes in de leer. Je tanden rammelen uit je mond. Het interieur, zie boven. (maar dan nog erger)
@karaya: ahh ja nee natuurlijk, de interieurs van BMW zien er feestelijk uit..als je het over saaie interieurs hebt.
@dijan: Idem. Het merk dat bij de tourritten die ik regelmatig rij de meeste storingen geeft komt uit Beieren
@tttijn: Ingolstadt?
@jaapiyo: nee toevallig die laatst ook zo fantastisch uit dat onbetrouwbaarheid onderzoek kwam. Nou ja zijn ze ergens nummer 1 in want een goede sportwagen hebben ze ook nog nooit kunnen ontwikkelen.
@tttijn: de M1 wordt tegenwoordig best hoog aangeschreven. Oké die auto werd in ‘samenwerking’ met Lamborghini ontwikkeld maar was die R8 niet stiekem een Gallardo…
@karaya: RS2, RS6, R8, Q7, Quattro, RS3, TT, S4.
@ikleesookoverautos: Voor al die auto’s bestaat er een beter alternatief.
@karaya: voor jou ook, borderliner
@justsomebody: hihi
@dijan: Audi trekt zich er niks van aan, goed voorbeeld doet volgen.
@henk_he: procon ten
@dijan: ach jongen toch….
@dijan: ach jongen toch…
Ik ben benieuwd of Audi electromotoren ook een hoog olieverbruik hebben. Denk van wel…?
@bartsmit: Is de speelgoedwinkel al gesloten? Wat een achterhaalde flauwe afgezaagde oude opmerking ,die nergens op slaat. Jij wint hiermeee niet de gevatheidsprijs ,je bent de grootste kleuter.
@dijan: de flessen Autoblog-azijn schijnen op te zijn, anders had er vast 1 naar je opgestuurd kunnen worden
@dijan: je laat je wederom weer goed kennen. Lontjes van vagrijders zijn erg kort.
Neem het allemaal niet zo serieus man
@monsieurleloure: ergens heeft hij gelijk. De vaghaat is hier op ab best wel hoog. Maar goed ieder zij smaak natuurlijk. Audi blijft toch auto’s verkopen dus wat wij hier op ab ervan vinden interesseert hen niet veel denk…
@fouadski: het woord haat is wel erg overdreven. Een merk kun je niet eens haten, hoogstens een hekel kun je er aan hebben.
Audi doet voorkomen dat het innovatief is maar dat valt een mijn ogen reuze mee. Dat innovatieve dicht ik eerder aan mercedes toe.
Let op. Dit is een mening, doe er mee wat je wil.
@monsieurleloure: ?
@monsieurleloure: ja dat zou je denken. Maar dan krijg je dit soort reacties cadeau als je aangeeft dat je ouders vw rijden.
“@torsen:
Trieste ouders heb jij. Gelukkig ben je verwekt voor ze een VW hadden, je weet dat VW zaaddodend is, maar nu ben jij waarschijnlijk ook gelukkig in je UP-je”
@torsen: en was het nou alleen deze zin geweest had ik er nog om kunnen lachen ook. “Gelukkig ben je verwekt voor ze een VW hadden, je weet dat VW zaaddodend is”
Best een goeie grap.
@torsen: Dat gaat inderdaad ietwat ver.p
@bartsmit: Ik moest lachen +1
Vag antipathie, hoge bomen vangen veel wind zullen we maar zeggen. Ik vind Toyota een saai merk maar als zij een 4wd aangedreven coupé hadden met een eenvoudig te tunen turboblok en automaat met dubbele koppeling had ik die mogelijk daar gehaald. Puur omdat Toyota de naam heeft onverslaanbaar te zijn op betrouwbaarheid.
Sow zeg VAG gaat elektromotoren bouwen. Nou nou.
Zouden ze dat nou wel gaan doen. Siemens bijvoorbeeld kan dat misschien wel beter. En goedkoper. En in grote series. En beter. (of had ik dat al gezegd?)
Doe mij maar 6 en 8 cilinders.
Al dat geouwehoer over hybride, e-tron, GTE, 1.0 TSI, 1.5 TSI, 1.6 TDI. Ga toch weg. Als je eerlijk bent wil je dit helemaal niet en ben je een volger
@drommedaris: persoonlijk heb ik liever iets lichts met dito motor dan.
Lotus exige oid.
Maar gezien dat niet echt fijne en betaalbare auto’s zijn zakelijk neem ik best genoegen met een 1.5 TSI.
Privé spaar ik lekker verder voor een 1 liter 4 cilinder.