Audi koopt naar het schijnt McLaren. Nadat het al Lamborghini had gekocht. En er zijn nog een paar merken in het portfolio van de Volkswagen Group. Waarom dan per se het merk uit Woking?
Op het oog lijkt het heel erg goed te gaan met McLaren. Het automerk verkoopt een hele hoop verschillende supercars van heel erg snel tot bizar snel. Daarbij gaat het nu ook een stuk beter met de sportieve prestaties van het Formule 1-team. Het Honda-debacle ligt inmiddels ver achter hen en dit jaar zijn ze met Ferrari verwikkeld in een strijd om de derde plaats.
Toch ging alles achter de schermen niet perse crescendo. Niet alle straatauto’s verkopen naar wens en de slechte F1-jaren hebben financieel er flink ingehakt. Daarbij heeft corona ook niet geholpen, uiteraard. Het indrukwekkende hoofdkantoor van McLaren is verkocht om iets van cashflow te genereren. Ze huren het pand terug, dus verhuizen hoeft niet, maar de situatie is weleens beter geweest.
‘Audi heeft McLaren gekocht’
Gelukkig is Audi daar to-the-rescue volgens de Engelse media. Want zeer betrouwbare bronnen hebben aan het doorgaans uitstekend geïnformeerde Autocar bevestigd dat Audi McLaren heeft gekocht. Het zijn niet eens geruchten dat het nog moet gaan gebeuren, alles schijnt al in kannen en kruiken te zijn.
Voor Audi heeft het een paar voordelen. Zo zou het kunnen gebruik maken van de ontwikkelingsdivisie van McLaren. Dat niet alleen, zo kan het wellicht ook techniek delen met Audi, McLaren een Lamborghini. Ook op het gebeid van elektrificatie kan alles over meerdere merken worden uitgesmeerd.
Maar de belangrijkste troef is natuurlijk dat Audi op deze wijze eindelijk toegang heeft tot de Formule 1. Ondanks alle successen op Le Mans en in het WRC heeft Audi nooit meegedaan aan de F1. Sterker nog, de Volkswagen Group heeft alles gewonnen wat er te winnen valt, maar van serieuze F1-deelname is het nooit gekomen. Tot nu dus?
Lobby
Dit verklaart eveneens waarom Volkswagen zo enorm aan het lobbyen was bij de FIA omtrent de motoren. Volkswagen heeft nooit een geheim gemaakt dat ze interesse hebben, maar wel als de omstandigheden juist zijn.
Nu Audi McLaren zou hebben gekocht, is het F1-avontuur voor concern-broeder Porsche nog niet afgelopen. Dat merk volgt een eigen richting, maar zal zeker nauw samenwerken. Volgens AutoCar is de kans erg groot dat Porsche als motorleverancier in gaat stappen met Red Bull. Of dat een overname is van Red Bull Powertrains of dat ze gaan fuseren is natuurlijk nog niet duidelijk.
UPDATE!!
McLaren heeft inhoudelijk gereageerd op de kwestie en aangegeven dat het een substantie betreft, afkomend van de endeldarm van een mannelijk rund:
McLaren Group is op de hoogte van de berichtgeving dat het is verkocht aan Audi. Dit is absoluut niet correct. McLaren probeert het verhaal te verwijderen. Mclaren’s strategie is bijna altijd in samenwerking met andere relevante partners, leveranciers, waaronder andere automerken.
McLaren, is nog altijd niet van Audi volgens McLaren.
Hoe dan ook, er is geen verandering qua eigenaar of eigenaar-structuur van de McLaren Group
Edge zegt
” Of dat een overname is van Red Bull Powertrains of dat ze gaan fuseren is nog niet duidelijk.”
Red Bull heeft meermaals aangegeven niet nog een keer in het schuitje te willen zitten dat ze geen fabrieksondersteuning hebben, en hebben aangegeven daarom de boel in eigen hand te willen houden. Ik ga er dus van uit dat als Porsche instapt, ze 49% van Red Bull Powertrains mogen kopen en engineers mogen leveren, maar dat de zeggenschap en eigendomsrechten in handen van Red Bull blijven.
Johanneke zegt
Ben ook benieuwd hoe Honda hier in staat. Hun IP komt zo ook bij VAG terecht. Zal vast over nagedacht zijn hoe en wat, daar niet van.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Redbull heeft wel vaker hoog van de toren geblazen, ik zie toch een gebeuren dat Porsche de toko overneemt. De vraag blijft dan alleen, wie blijft er nog met een Renault motor rijden?
Robert zegt
Alpine. En verder… niemand.
Het is sneu voor die Fransozen, maar wel ronduit gênant dat je eerst door het ene klantenteam (Red Bull) wordt zoek gereden en dan door het andere klantenteam (McLaren). Waar die laatste ook nog eens een flinke sprong naar voren maakt op het moment dat ze de beschikking krijgen over de motoren van de concurrentie.
Nee, mocht er nog eens een heel armlastig team zijn op zoek naar een alternatieve Formule 1 krachtbron (Williams? Sauber? Haas?), dan zou er nog best wel eens een tweede team met Renault motoren kunnen gaan rijden, maar tot die tijd gaat dat echt niet gebeuren.
HZW zegt
Williams en Sauber werden al genoemd in de eventuele Audi/Porsche F1 plannen, Ook McLaren kwam in die geruchten voor.
Waar bij Sauber een connectie naar Audi werd gelegd zou het bij William om Porsche gaan als motoren leverancier gaan.
Ook het RED Bull en Alpha Tauri werden aan Audi Gelinkt.
Met het McLaren verhaal erbij, zou het kunnen zijn dat Audi F1 Motoren gaat leveren aan McLaren en Alfa Touri en dat RED Bull helemaal overgenomen wordt.
Sauber en Williams zouden dan met Porsche in zee kunnen in welke vorm dan ook.
maarteno zegt
tjah iet met Seidl, McLaren en Porsche/Audi….ik snap de link wel…
Edge zegt
Alpine zelf natuurlijk. En wie weet dat Williams of Alfa Romeo in de toekomst wel naar Renault-power wil overstappen.
LaLancia zegt
Die weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen. Aan de ene kant roepen dat de VW Groep keuzes moet maken en moet afslanken, en dan nu dit.
Waarom de vrachtwagendivisie verzelfstandigen, Bugatti ‘verkopen’ en Ducati/Lamborghini in de etalage zetten om vervolgens McLaren over te nemen.
Vragen, vragen.
Dutchdriftking zegt
@LaLancia: Misschien was het wel spotgoedkoop? En kunnen ze zo de kosten van nieuwe aandrijflijnen weer spreiden over meer modellen.
maarteno zegt
McLaren kan best Audi invloed gebruiken in de straatauto’s….zijn toch niet bijster betrouwbaar…
welkom101 zegt
Wow
dutch zegt
En Amber Branden gaat de F1 programma’s op viaplay presenteren. Wat zullen we Rob Kamphues missen..
jeroen82 zegt
@dutch: Of nee, toch niet..
maarteno zegt
denk dat alleen Amber, Ho Pin, Rick Winkelman, Renger en dan een magere voor Doornbos…een voldoende scoren
Henkie zegt
Dit zag ik niet aankomen. Wel evt als motor leverancier (ivm historie van Seidl).
iphonistvongates zegt
Ik zie hier de kundige hand in van dr. W. Ullrich die zijn opvolger goed advies geeft. Mercedes-AMG raakt een klant kwijt! 😧
Hoe gaan de VAG bobo’s dit uitleggen aan de Groenen en hun aandeelhouders (Duitse Deelstaten) met de Green Deal in het achterhoofd.
ghini zegt
@iphonistvongates: hybride motoren haha, maar F1 wil toch ook groene synthetische brandstoffen in 20zoveel?
ghini zegt
Het zou mij verbazen als Porsche zelf ook instapt met andere motoren. Of is die laatste alinea gewoon vaag geschreven? Ik verwacht wel dat VAG meteen 2 teams wilt of iig aan meerdere teams motoren leveren.
berlinetta zegt
Het lijkt me wel heel gaaf als Audi en Porsche instappen in de F1. Meer motorenleveranciers zijn altijd welkom.
omarrs6 zegt
@berlinetta: motor concurrentie is welkom. Mag ook gebeuren met de banden van mij. Pirelli is momenteel de ‘baas’. Zou leuk zijn als Michelin of een ander merk ook instapt
Richmond zegt
@berlinetta: maar worden ze alleen leverancier of ook constructeur? Ze zijn tenslotte eigenaar van McLaren nu.
flyerbunch zegt
Dit kan voor interessante constructies zorgen.. Dat Red Bull zou gaan samenwerken met Porsche/Audi dat was al eerder bekend ipv een eigen motor te gaan ontwikkelen. Mogelijkheden zijn idd aandelen in het bedrijf, maar RB gaat momenteel niet speciaal een hele fabriek bouwen om het dan te verkopen aan VAG en opnieuw afhankelijk te zijn.
gregorius zegt
McLaren en ‘sportwagens’. Voor de marketing zal je dan vast als meerder sportwagens kunnen noemen, ik zie echter voornamelijk 1 model met 1 blok en dan een hoop smaakjes.
Ook lijken de verkopen het goed te doen, al is mij wel eens uitgelegd dat McLaren die auto’s gewoon maakt en die bij de dealers zet (auto = verkocht) en dan de dealer m dan maar aan een klant door mag verkopen.
En ook schijnt de after sales zo ongeveer niet bestaand te zijn. Maar goed, ik kan t ook mis hebben.
En dan Audi (VAG) die eigenaar van het F1 team wordt; dan kan je er vanuit gaan de MB zegt: je krijgt geen motoren meer.
Waar moeten ze dan heen? Terug naar HONDA! Of hoe die dingen dan ook zullen heten, die nu achterin de RB liggen. Uiteindelijk is het wel interessant als je dan dus 2 F1 teams (met ambities en funding hebt, AT tel ik even niet mee), + 1 wereld autobedrijf dat samen graag wil dat die motoren het goed gaan doen.
cptchaos zegt
Dit bericht is onjuist. Het team uit Woking heeft een persbericht gedaan om dit te verduidelijken; https://www.mclaren.com/racing/inside-the-mtc/mclaren-group-statement-sale/
ty5500 zegt
Op sommige sites circuleert ook dat BMW enorm geinteresseerd zou zijn. Dit zou wel een stuk logischer zijn gezien het ontbreken van supercars bij BMW en de vroegere samenwerkingen.
Edge zegt
Volgens diezelfde geruchten zou BMW echter alleen interesse hebben in de sportwagentak en niet zozeer McLaren Racing.
basman147 zegt
BMW en VAG hebben al een heleboel ervaring met het opkopen en splitsen van Engelse merken, vraag maar aan Rolls Royce, Cosworth en de Rover Group. Een van de 2 koopt het geheel en verkoopt het gedeelte waar ze niet in geïnteresseerd zijn.
tortuga zegt
Pffft ben is benieuwd hoe hard het op een Huracen of Urus gaat lijken over 5 jaar
kniesoor zegt
McLaren klinkt dan ook een stuk beter dan VonLaren. Kortom : hoezee !
mashell zegt
Volstrekt onlogisch, Volkswagen groep is helemaal op de groene toer. Nu nog in de F1 stappen heeft geen zin en waarom zou je McLaren sportwagens willen als je al Lamborghini hebt?
fapfap zegt
Nog meer Duitse teams in de F1… Nog meer gesjoemel en illegale trucjes dus.
Ik zie zelfs Mercedes en Audi wel samenwerken om Red Bull op afstand te houden.
ericc zegt
Audi deed toch al mee in de F1 als Auto Union type C!
Auto Union gebruikte ook al de 4 ringen voor het van naam veranderde.
johanw zegt
de Volkswagen Group heeft alles gewonnen wat er te winnen valt…
maar de meest aansprekende raceklassen dus niet, Formule 1, MotoGP en Indycar…laat Honda dat nu wel doen tegelijk in alle raceklassen….
Bastiaan Williams zegt
Audi? Verdienen die überhaupt nog wel geld? Als het echt zo is wordt McLaren ook zo’n zaaddodende auto zonder een greintje gevoel. Liever dat BMW McLaren overneemt dat blijft er nog een beetje gevoel over.