Daarna is het klaar met de zelfontbranders. Audi diesels zijn vanaf morgen niet meer te bestellen (voor Nederland).
Ergens was het altijd een topcombinatie, een Audi met een zelfontbrander onder de kap. De auto’s uit Ingolstadt (en Neckarsulm) zijn vaak geweldige lange-afstandscruisers waarbij de nadruk niet direct ligt op sportiviteit. Maar aan alles komt een einde.
Audi Nederland stopt namelijk met de levering van de Audi diesels. Vanaf 1 april zal Audi zich enkel en alleen gaan richten op het leveren van turbo-benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s.
Audi diesels niet populair meer in NL
Volgens Audi bestelde slechts 1 procent van de klanten nog een Audi met de befaamde TDI-motor. 1! Dan is het inderdaad niet heel erg rendabel om die motoren te leveren. Audi Nederland voorziet ook dat de fiscale maatregelen en ontmoedigingsbeleid ervoor zorgt dat de vraag naar dieselmotoren nog verder zal afnemen.
Het is ook prettiger voor de dealers, want die hoeven hun monteurs er niet meer voor op te leiden, er hoeven minder onderdelen op voorraad te zijn en wellicht dat de folders 0,0000000001 gram lichter zijn omdat de TDI-sectie verwijderd is.
Benzine, plug-in, elektrisch (en een V10…)
Het modelgamma wordt zo wel een stuk overzichtelijker nu de diesels komen te vervallen. Bij de A1, Q2, A4, A5 en TT kun je nu alleen maar kiezen uit een benzinemotor. Bij de A3, Q3, Q5, A6, A7, Q7, A8 en Q8 is een plug-in hybride aandrijflijn ook nog mogelijk.
Wil je een volledig elektrische auto, dan zijn er drie: de Q4 e-tron, e-tron en e-tron GT. Misschien moeten ze nog wat doen aan de naamgeving met die e-trons. Als laatste is er nog de Audi R8. Ondanks dat Audi meldt dat alle benzinemotoren voorzien zijn van een turbo (TFSI), zal de R8 zijn atmosferische V10 behouden.
Vanaf 1 april zijn de TDI’s niet meer te bestellen, dus ben je een veelrijder met behoefte aan vier ringen, haast je dan heel erg snel naar de dealer!
Meer lezen? Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet!
Dutchdriftking zegt
Dat zal de druk op de occasionmarkt vast nog een stukje opvoeren.
karhengst zegt
@willeme: Het grootste verschil voor de dealers zal het wagenpark zijn met betrekking tot proefritjes. Het lijkt me namelijk erg sterk dat ze per direct de service voor diesels ook stoppen.
harrie zegt
Matige 1 april grap waarmee je volk naar de dealer lokt?
Robert zegt
@harrie: precies wat ik ook al dacht.
flutterby zegt
@harrie: wel slim eigenlijk, al is het op het randje van misleiden.
Overigens vind ik meestal de verwijzing naar dag (morgen, a.s vrijdag, ect) meestal beter dan de datum noemen.
enricoleerdam zegt
1 april of…toch echt?
VeniVidiVici zegt
@enricoleerdam: Geloof er geen bal van, want een Audi diesel in Duitsland of België kopen en importeren is anders zo gedaan haha
flyerbunch zegt
Met z’n allen daarheen! Lol
remmenisangst zegt
Everyone is coming back to their annual period…
gregorius zegt
Is de 2e hands dieselmarkt eigenlijk al ingestort?
In vele landen bij NL (waar door belasting diesel goedkoper is dan benzine), is diesel gewoon 10-20 ct duurder dan benzine.
In het echie is het makkelijker om zuinig te rijden met een diesel vergeleken met een benzine; maar als diesel daadwerkelijk duurder is, dan valt het voordeel weg. Daarnaast maakt met het geluid en met een moderne benzine-turbo is het ook geeneens lekkerder rijden met een benzine.
Dus tja, voor je restwaarde is het ook niet handing om een diesel te nemen.
danmar zegt
Iets teveel verwijzingen naar een 1 @willeme
Zie 1 procent en 1! en 0,0000000001
(maar goed ik dacht dat die sneeuw ook een 1 aprilgrap was)
cloverleaf zegt
2x zoveel brandstof verbruiken dus. Ome Vlad zal wel blij wezen
volvov7025t zegt
1 april??!?
Variomatic zegt
Grappig, in de rest van Europa staat de diesel nog steeds met stip op de eerste plaats in de verkopen en aandeel in het bestaande wagenpark. Maar oh wat deugen we weer hier in NL..
taarmen zegt
16,5% vd nieuw verkopen in Europa was vorig jaar een diesel.
En er zijn nog veel Diesels in Euorpa in gebruik maar niet de helft.
Bron: http://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/#:~:text=Diesel%20saw%20an%20even%20stronger,2020%20to%2016.5%25%20last%20year.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_cars_in_the_EU#Overview:_car_fleet_grows.2C_alternative_fuels_still_have_a_low_share
AudiRS zegt
@variomatic: met dank aan de verlinksing van NL.
mashell zegt
Verlinksing? Links is niets meer in dit land. We hebben zo veel rechtse partijen (die er stuk voor stuk een puinhoop van maken) dat als we nog rechtser zouden worden we uniformen moeten gaan dragen.
crashingduke zegt
@variomatic: vroegûh werden diesels in Nederland ook niet veer verkocht. Het is pas in het midden van de jaren ‘90 populair geworden. In Nederland reden we op LPG.
mashell zegt
De diesel werd immers ook pas met de TDI een beetje leuk.
VeniVidiVici zegt
@variomatic: We sukkelen ook als enige 100km/h 🙈
sabrerator zegt
@venividivici:
Wat dat betreft zijn we niet veel opgeschoten….
kevertje zegt
1 April of niet, het zit al wel langer in het hoofdje dat we beter kankerverwekkende benzeen-dampen en meer fijn stof inademen dan een gemiddelde hypermoderne diesel. Bovendien daarmee veel meer kostbare brandstof verbruiken en CO2 uitstoten, bovendien motoren sneller laten slijten met additieven zoals alcohol. Onze ‘groene’ politici zijn een soort van permanente April-grap geworden. Ah ja, hybrides en EV’s lossen alles op, dat is ook waar. Nog meer April-grapperij…
flutterby zegt
@kevertje: gelukkig kan je er nog om lachen want anders is de grap niet grappig. Een grap hoeft namelijk niet waar te zijn, maar wel grappig.
iphonistvongates zegt
Geldt dit ook voor de Audi derivaat; Lambo Aventaduur V12 TDI 🙃
Focus zegt
Werd blij gemaakt met dode mus, ik las verkeerd.
BREEK: Audi alleen VANDAAG nog leverbaar.
bramos zegt
Had ze wel eerder met A4 en A5 plug-in verwacht… laten Markt liggen.
HansTT zegt
Allemaal in de flauwe 1 april grap getrapt! Jammer…
redbeams zegt
Wat geen 1 april grap is…vag gaat ongeveer 111.000 auto’s terugroepen vanwege brandgevaar.
wimof zegt
Diesels banden niet.
redbeams zegt
@wimof: In dit geval is het niet de diesel die brandt 😉
lexis zegt
Niemand die hier wakker van ligt, vraag is gewoon wie volgt er? Waar geen vraag naar is moet je als fabrikant ook niet bouwen één van de beginselen van economie.
wimof zegt
Dat ze liever beginnen met Russisch gas, benzine, diamanten en waarom ook niet nikkel uranium en graan.