De duidelijkste aanwijzing tot nu toe dat Audi denkt aan een entree in de hoogste klasse van de autosport?
De geruchten zijn al zo oud dat het bijna een running gag is geworden onder race- en autofans. Alleen het gerucht dat ‘de volgende’ Corvette een middenmotor krijgt is misschien nóg ouder. Maar kennelijk is de hel officieel bevroren, want het lijkt er op dat beide geruchten binnen afzienbare tijd eindelijk bewaarheid worden.
Volgens de Duitse site spox.com zullen vertegenwoordigers van Audi aanstaande vrijdag namelijk aanwezig zijn bij een meeting om over de F1-motoren/power units van 2021 te spreken. Volgens Toto Wolff is de ontmoeting bedoeld om de mening van fabrikanten te horen over hun visie op de racemotor van de toekomst. Naast de merken die momenteel al actief zijn in de sport zijn ook enkele andere partijen van de partij, waaronder dus Audi.
Mocht Audi daadwerkelijk toetreden tot de F1 wordt het de eerste keer in de historie van het VAG-concern dat het meedoet in de F1. Porsche heeft in het verleden weliswaar al eens meegedaan als fabrieksteam en later als leverancier van McLaren (onder de naam TAG), maar destijds was het merk nog niet ingelijfd door de gigant uit Wolfsburg.
We moeten natuurlijk nog wel even afwachten of het nu écht gaat gebeuren. Zeker is wel dat Audi bezig is een nieuwe lijn uit te zetten met haar autosport afdeling. Audi verschijnt dit jaar voor het eerst sinds lange tijd niet aan de start van de 24 uur van Le Mans en voormalig teambaas Wolfgang ‘Schieb ihn raus‘ Ullrich heeft het veld moeten ruimen. In plaats daarvan is Audi ingestapt in de Formule E en het TCR-kampioenschap.
Met name de toekomst van de Formule E zou Audi’s beslissing wel eens kunnen beïnvloeden. Als die klasse uitgroeit tot een belachelijk succes, is de noodzaak om F1 te gaan doen opeens een stuk kleiner. Faalt de elektrische raceklasse echter schromelijk, heeft het meer zin om het beschikbare budget elders te besteden.
Pratende over budget: een van de kernpunten van de meeting deze vrijdag is naar verluidt het terugdringen van de kosten van de power units. Zak Brown, de Amerikaanse teambaas van McLaren, zegt bijvoorbeeld dat in het IndyCar-kampioenschap de motoren voor een heel jaar slechts 1,2 miljoen Dollar kosten. Dat staat in schril contrast met de kleine twintig miljoen die een F1-team jaarlijks kwijt is voor de broodnodige power. Ook Ross ‘de nieuwe Bernie’ Brawn is deze kostenpost een doorn in het oog.
Voordat je echter al weer hoopvol begint te denken aan een terugkeer van de jankende atmosferische blokken van weleer hebben we slecht nieuws voor je. Afgelopen weekend grapte Christian Horner nog dat de best klinkende auto in Melbourne de Minardi tweezitter was van twaalf jaar oud. Als het aan FIA-baas Jean Todt ligt, dan blijft dat echter zo. Hij vindt dat de Formule 1 een voorbeeldfunctie heeft en mee moet gaan met de tijd. Daar horen turbo’s en hybrides ook bij, volgens de Fransman.
Bedankt Dennis voor de tip!
Edge zegt
Ik schreef er al kort even over in mijn reactie op het vorige F1 artikel. Spox.com spreekt naast Audi ook van Japanse fabrikanten en onafhankelijke motorenleveranciers. Bij mij komt natuurlijk direct Toyota op, maar omdat men spreekt van fabrikanten ben ik wel benieuwd wie die andere Japanse fabrikant(en) zijn. Mitsubishi of Mazda wellicht? Ik zou het van beide niet zo snel verwachten maar je weet maar nooit.
Wat de onafhankelijke leveranciers betreft ben ik ook wel benieuwd. Cosworth is natuurlijk de obvious candidate, maar wellicht dat een bedrijf als Ricardo of Ilmor (het nieuwe Ilmor, niet de tak die tegenwoordig Mercedes heet) ook interesse heeft.
jaapiyo zegt
@edge: Misschien Dome.
bluebird zegt
@Edge: Yamaha?
pjjmv zegt
@edge: Nissan/Nismo?
dutchymc zegt
@pjjmv: lijkt me sterk, want Renault
saikol zegt
Dat zou mooi zijn! Gok dat bmw dan niet achter kan blijven. Is er ook bekende welke buitenstanders qua fabrikanten nog meer aanwezig zijn?
Rick-dos zegt
Audi hoorde dat Mercedes olie verbrandt in hun F1 motor toen dacht Audi: “Hé! Daar zijn wij expert in!”
Zullen wel weer teleurgesteld vertrokken zijn toen ze hoorden dat sjoemelen óók in F1 illegaal is…
dijan zegt
@rick-dos: Blijft flauw!
viezefreddyw zegt
@dijan: Maar toch goed!
Edge zegt
@rick-dos: Kom jij toevallig ook wel eens op de Formule 1 subreddit?
Rick-dos zegt
@edge: Formule 1 subreddit? Qu’est-ce que c’est?
Dutchdriftking zegt
@Rick-dos: hahaha te makkelijk.
Rick-dos zegt
@dutchdriftking: ;)
eelco74 zegt
@Rick-dos: hihi….hij maakt m gewoon die grap.
2505 zegt
@eelco74: goed gezien
LaLancia zegt
@rick-dos: Ik dacht een zelfde soort grap te maken toen ik de titel van het artikel las, maar jij was me allang voor haha.
rufctr01 zegt
@Rick-dos: haha, wel goed!
rufctr01 zegt
Misschien brengt het wel meer muziek in de F1. Audi kan heel goed high end motoren bouwen.
jansuh87 zegt
@rufctr01: of ze komen met een diesel
edftw zegt
https://wtf1.com/post/audi-will-send-a-representative-to-the-next-f1-engine-meeting/
Misschien dit artikel ook ff lezen, staat niet zo gek veel meer info in maar is in ieder geval wat meer nuchter en wat minder stemmingmakerij. Audi komt niet naar de F1
Dutchdriftking zegt
Tja, onder welke naam komen ze dan? Stel je voor, Max in een Lamborghini Ferrari’s pesten.
tarquesh zegt
Meningen, verschillende meningen.
Eerst het gerucht dat Audi de F1 betreed. Als ik het plaatje bekijk van de F1 Audi, dan zeg ik, meedoen Audi.
Chris wil de oude jankers terug, Jean vind dat het stille hybrides en turbomotoren moeten zijn.
Het mag niks kosten van Ross.
Zonde, zonde, zonde. Geef fabriekanten de vrije ruimte om zelf met de beste motor te komen, zonder te moeten voldooen aan een uitgaveplafond. Als Ferrari 50 miljoen voor een seizoen uitrekt voor de motor alleen al, swa. Als Haas niet meer kan uitgeven dan 1 miljoen, dan is het zo en kan je achteraan mee rijden.
Atmosferisch, turbo, electrisch, hybride, Dat is aan de renstal zelf om hun keuze te maken.
Al rijden ze met een quad turbo 16 cilinder, zolang je maar de snelste bent en goud pakt.
Banden, geef ze de ruimte, sta iedere bandenleverancier toe. Wel tot vier types gelimiteerd, namelijk slik, regen, intermediat, profiel.
Maximaal 10 teams, ieder twee auto’s.
sbmmaxx zegt
Hopelijk is het een 1 APRIL grap!
goodolddays zegt
Formule 1 is ten doden opgeschreven…
LaLancia zegt
Wat een onzin trouwens, voorbeeldfunctie. F1 is, naast een geldmachine, toch vooral volksvermaak.
clarkson zegt
Bernie we need you!
pinut187 zegt
Audi komt dus want de Formule E zie ik niet zo snel een kijkcijferkanon worden..
koeckenbacker zegt
Hadden naar mijn idee beter in WEC kunnen blijven. Volgens mij komt er meer personenauto-revolutie daaruit als in de dichtgetimmerde f1..
wernerv8 zegt
Als ze nou eerst eens geld spenderen aan een fatsoenlijke kwaliteit van de auto’s voor dat ze zich aan dat soort grappen wagen.
bosje zegt
Of dit is gewoon een briljante marketingstunt. Stuur een enthousiaste stagiair van engineering naar zo’n bijeenkomst en BAM! Heel het F1 nieuwscircus heeft het tot 2021 over je zonder ook maar een vingertje uit te steken.
mrrallycross zegt
IndyCar rijdt ook met wat simpelere blokken dan de f1