Zit je gezellig de superkom te kijken, valt er opeens een bericht uit Engeland op de deurmat. Toch maar even kijken, want de Aston Martin Vantage is nieuw en heet.
Aston Martin leek even een dubieuze richting op te gaan met de Valkyrie en de Valhalla. Begrijp ons niet verkeerd, het zijn natuurlijk waanzinnige bleppers. Althans de Valkyrie, de Valhalla is er nog niet. Maar, beide zijn veel meer raceauto dan GT. En dat laatste is nou juist wat Aston Martin zo goed doet. Het Britse traditiemerk moet eigenlijk geen McLarens gaan bouwen, dunkt ons. Of in ieder geval, niet alleen maar.
Het goede nieuws is dan ook dat Aston Martin onder bezielende leiding van Lawrence Stroll, toch gewoon door gaat met de GT-lijn. Althans dat blijkt wel uit het feit dat de DB11 onlangs een zeer ingrijpende facelift kreeg en omgedoopt werd tot DB12. En nu volgt het kleine broertje in de vorm van de Vantage hetzelfde recept.
De naam is niet veranderd, maar technisch en optisch is er wel wat gebeiteld en gehakt. Het kloppend hart is een stuk krachtiger geworden. De Mercedes-tor levert nu 665 pk. Zo maar 30 procent meer dan voorheen. De ratio’s van de versnellingsbak zijn tegelijkertijd wat ‘korter’ gemaakt. Dus dat belooft nog giftigere reacties op het gas. Het onderstel is ook aangepakt, met een bredere spoorbreedte voor en achter.
De gewichtsbalans is nog steeds ‘perfect’, in de zin dat het gewicht precies evenredig verdeeld wordt over voor- en achteras. Het droog gewicht is volgens Aston Martin 1.605 kilo. De velgen zijn 21″ jetsers met 275 mm dikke banden voor en 325 mm dikke banden achter. Voor cijferfetisjisten: het is goed voor een nul-naar-honderd in 3,5 seconde en een top van 325 kilometer per uur.
Maar ja, hardware is een ding, maar het is zeker tegenwoordig niks meer zonder de juiste software. Aston Martin heeft ook daar flink aan gewerkt. De versnellingsbak is samen met ZF nog sneller gemaakt. De Traction Control is nu door de bestuurder (m/v/i) in te stellen op wens en een stuk fijngevoeliger, volgens Aston.
Uiterlijk zijn er ook verschillen, een beetje in lijn met de nieuwe DB12. Een extreem grote muil geeft een open blik (en open pad voor lucht) naar de oliekoelers vrij. De hele koets was al redelijk dik, maar is parallel aan de spoorbreedte nu 30 mm dikker. Hier en daar zijn er wat extra inkepingen en aero-trucjes voor meer koeling en downforce. Enige waar we niet direct héél enthousiast van worden zijn de koplampen met Matrix-LED verlichting. Het misstaat niet, maar het is wel een beetje generiek.
Maar misschien wel het grote verschil, is net als bij de DB12 het interieur. Snel en mooi was de Vantage toch al wel. Maar het interieur leek te komen uit een snelle Mazda van medio jaren ’90. Alleen dan met wat afwerkingsmissers. Wel, dat is nu verleden tijd. Het interieur lijkt erg op dat van de DB12, met Astons eigen combinatie van touchscreen met fysieke knoppen. Zijn we heel erg fan van, in deze tijd van louter goedkope touchscreens. Op de officiële persplaatjes zien we een uitvoering met carbon, in het zwart met wat geelgroene details. Maar, voer dit uit met hout en een fraaie kleur leder en je hebt precies wat je wil.
Kortom, Aston heeft weer iets moois neergezet. Ondergetekende wordt er in ieder geval direct hebberig van. En dat is niet meer héél vaak het geval bij splinternieuwe auto’s. Richtprijs in Engeland is circa 160.000 Pond, dus in Nederland wordt dat waarschijnlijk 1.600.000 Euro na belastingen. Koop dan?
Loek zegt
Poeh, ik vind de DB12 al een van de lelijkste Astons ooit, dit is nog een tandje erger.
Hoop dat ze in het echt beter zijn, DB11 en de eerste nieuwe Vantage waren ook wennen maar die koplampen zijn imho totaal uit proportie met de rest van de auto. Ik weet het niet, ik ben bang dat Aston een beetje een dieptepunt tegemoet gaat op deze manier.
drdre1 zegt
Dacht dat ik de enige was. De grill is gewoon te groot, véél te groot. De achterkant te overdreven gevouwen. De diffuser, al dat zwarte gebeuren rondom de uitlaten… Yuk… ’t oogt behoorlijk druk, niet in balans met de rest van het design.
jaapiyo zegt
Gekkie. Enige wat ik wat minder vind is dat de heuplijn een beetje afloopt en profil. Misschien een omgekeerde banaan als verre voorvader. Mss ook omdat ‘ie zo breed en kort is, wat op zich ook wel weer dik is. Maar ja dit heb je toch veel liever dan zo’n Macca 🤪
Loek zegt
@jaapiyo: op zich heeft AM de onmogelijke opgave om de ’04 Vantage op te volgen met een mooiere auto: bijna onmogelijk. En ja, de opvolger daarvan (en eigenlijk waar deze nieuweling dus grotendeels op lijkt) was ook vrij ongemakkelijk, maar na de meerdere grille-opties en de V12 versies gaat dat wennen. Al is ‘ie nog steeds niet mooier dan zijn voorganger.
Er klopt vrij veel wel aan dit ontwerp, begrijp me niet verkeerd. Alleen de voorkant klopt imho van geen kant. Dit is het lichaam van een supermodel met het hoofd van Ton Elias en dat is niet mijn ding.
coupedriver zegt
De eerste Vantage was veel te kort en te rond, deze vind ik ronduit prachtig!
Stefje zegt
Zo zie je maar dat smaken verschillen. De DB9 was perfectie, los van de techniek. De DB11 sloeg de plank helemaal mis. Maar gek genoeg kwam de Roma uit en die leek er op 2 druppels op.
De DB12 vind in dan weer een schitterende wagen. En deze nieuwe GT heeft eindelijk de mooie koplampen die hij verdient. Verder was ie al prachtig.
Loek zegt
@Stefje: voor de DB11 geldt ook dat ‘ie wel gaat, als DBS is het zelfs een schitterende auto. Maar het toont vooral aan dat de Fisker-periode (DB9, DBS, Vanquish, Virage) gewoon erg moeilijk is om te overtreffen. Dat kon de DB11 niet en ook al vind ik het inmiddels best een puik ontwerp, dat gaat ook gewoon niet lukken.
Dat de Roma op een AM lijkt heb ik nooit echt begrepen. En profil wellicht, maar qua details is het meer een mix van Jaguar met wat 365 GTB/4 retro dingen erop.
PunicaOase zegt
Van achter krijgt het een soort ‘Dakar-look’ met al dat zwart.. Geen fan van. Verder gave wagen!
Gulli zegt
Lijkt alsof ze niet alleen de motor van AMG hebben gepakt maar nu ook de koplampen van de GT hebben overgenomen.
bitd zegt
En het stuur van MB?
Reimon zegt
Exact dat..
jaapiyo zegt
Niet hetzelfde maar het zal ongetwijfeld van Bosch komen ofzo.
coupedriver zegt
Wauw! Echt super knap! Net als de DB12 een zeer geslaagde upgrade, heb de DB12 in het echt gezien en die is gewoon schitterend. Echt serieuze upgrades tov de bestaande modellen. En eindelijk ook dat interieur, met mooi geïntegreerd scherm en voldoende fysieke knoppen. Nog even sparen…
Rudy zegt
Enorm veel vermogen voor de instapper, je zou bijna denken dat er nog ruimte over is om een stukje Aston Martin traditie terug te brengen: een 6 in lijn (AMG 53 motor) met een ~500pk?
Auto is wel geslaagd overigens, echt veel mooier dan de vorige generatie die mij niet kon bekoren. Heb ook het idee dat die slecht verkocht?
Friez zegt
Het lijkt alsof de ontwerper van de achterkant al enige tijd met verlof is. Net als bij de DB12 is daar maar weinig veranderd.
Verder vind ik het een geslaagde upgrade!
xj220 zegt
Aston Martin slaagt er telkens weer in om die voorkant en zijlijnen fantastisch mooi te maken (vind ik althans) en de achterkant over te laten aan de plaatselijke stagiair. Die achterkant is overgedesigned (itt de cleane lijnen over de rest van de auto). Ik ga toch maar voor de Continental GT.
ericc zegt
De achterkant heeft geen belang. Is voor het pleps dat achter een AM rijdt!!! Configurator staat ook on-line.
petroldrinker zegt
Mooie auto geworden, alleen hout in een auto zoals jullie aanhalen? no thx, tenzij het een Bentley of Rolls Royce is, zodra er hout in een interieur zit voelt en oogt het in mijn ogen direct als een bejaarden auto somehow
kniesoor zegt
Hout ?!?!? In een dergelijke Aston Martin ?!?!? ARRRRRGGGGHHHH, dat zijn symptomen van een èrnstig geval van willeme-itis ! Volstampen met (zelf)medicatie, die jaapiyo. Voor het te laat is.
robertvanheerde zegt
De grootste stap is gezet in het interieur. Ziet er heel goed uit wat mij betreft. Het front is er ook op vooruit gegaan, maar had nog een stukje beter gekund. Gevoelsmatig komt de grille nu te ver naar voren waardoor het een vissenbek lijkt…
ponnie zegt
Als je van de zijkant kijkt en het stuk voor de voorband en achter de achterband er af hakt is het een mooie auto.
Wat zijn ze toch aan het doen bij aston martin, ik kan me alleen voorstellen dat het is omdat chinezen dit mooi vinden.