Americaaah…merde oui! De familie Andretti gaat samen met Renault de F1 aanvliegen.
We worden bestookt met hete ontwikkelingen rondom Amerikaanse F1 teams zo ver het oog reikt dezer dagen. Er is natuurlijk vooral veel te doen om het gedoe met Haas F1, dat verband houdt met de extracurriculaire activiteiten van Vladimir Vladimirovitsj in de Donbas. De speculaas vliegt daarom begrijpelijkerwijs weer alle kanten op. Hoe moet het verder met het team? Komt er een andere sponsor? Moet Nikita Mazepin wieberen? En zo ja, wie komt er dan voor in de plaats?
Andretti clan
We waren natuurlijk ook nog niet vergeten dat er onlangs nog een ander would be Amerikaans F1 team de vloedlichten pakte. De Andretti-clan maakte namelijk bekend dat men van plan was in 2024 een eigen team aan de start te brengen. Zo snel als het gerucht de wereld in geholpen werd door ijzervreter Mario Andretti, zo rap was de FIA er echter bij om een ambigue statement uit te brengen dat, nou ja, laten we zeggen het initiatief in ieder geval niet direct ruimhartig omarmde.
Alle Amerikanen op een hoop?
Een Amerikaans team onder druk dus en een potentieel Amerikaans team dat langs de zijlijn staat te springen om mee te doen. Het optelsommetje werd door sommigen al snel gemaakt: misschien zou Andretti wel wat kunnen doen met Haas F1 dan. Maar ja, het is natuurlijk een beetje simpel gedacht dat alle Amerikanen op een hoop gegooid kunnen worden. Vandaag blijkt namelijk dat de Andretti’s op de achtergrond gewoon stug door gaan met het opzetten van hun geheel eigen team, onafhankelijk van wat Haas allemaal uitspookt en de statements van de FIA.
Amerikaans-Franse alliantie met Renault
Journalist David Land schoot Andretti even aan voor een gezellige conversatie in het kader van de Grand Prix van St. Petersburg. Deze race vormt de start van het nieuwe IndyCar-seizoen en wordt dit weekend verreden in Rusland Florida. Mario maakt in het vraaggesprek geen geheim van zijn plannen. Sterker nog: hij bevestigt zelfs dat de plek van de fabriek in Engeland al is uitgezocht én…dat er al een motorendeal is gesloten met Renault!
Magie in Viry
Die keuze is in zekere zin logisch, daar Renault de enige fabrikant op de grid is die momenteel alleen het eigen fabrieksteam Alpine van motoren voorziet. De Fransen hebben eerder aangegeven dat dat hun goed uitkomt, maar iedereen weet dat het vooral zo is omdat niemand hun motoren wil hebben. De Renault staat namelijk niet te boek als het grootste powerhouse van het veld en door ontwikkelingslimieten, is het de vraag of daar snel verandering in komt. De Andretti’s hopen echter kennelijk dat men in Viry iets van de oude titelwinnende magie terugvindt.
Enfin, lekker Amerikaans zegt Mario dat zijn familie allin and ready to go is. Klinkt in ieder geval vast goed. Zie jij het gebeuren, of wordt dit het nieuwe USF1?
Image-credit: Team USA in de A1GP met Marco Andretti aan het stuur
Rick-dos zegt
Het zal wellicht gebeuren maar of het lang blijft bestaan is een tweede. Tenzij er een miljardair a la Mateschitz achter zit dan kan het nog wel wat worden maar anders zie ik dit team binnen een paar jaar weer vertrokken zijn.
De naam Andretti mag misschien wel succesvol en groot zijn in Indycar, maar in de F1 heb je wel wat meer nodig. Kijk naar Haas. Dat is ook een grote naam in de racerij in Amerika maar die kunnen ook maar moeilijk het hoofd boven het water houden in F1.
Edge zegt
Andretti is wel van een hele andere orde dan Haas. Gene Haas is iemand die zijn naam op een raceauto plakt en vervolgens niet of nauwelijks aandacht eraan geeft. In NASCAR was dat ook zo, pas toen hij de helft van zijn belang verkocht en er anderen iets te zeggen kregen over het team ging het een beetje lopen.
Andretti is wat dat betreft veel serieuzer, die zorgen doorgaans wel voor een goed plan en/of goede partners zodat ze geen pleefiguur slaan.
jaapiyo zegt
Ze zijn ook van een andere orde qua pegels. Gene heeft er 250 miljoen, Michael 40. Jaartje geen sponsor vinden en hij is net zo vermogend als wij.
poes zegt
@jaapiyo: dit is natuurlijk hèt probleem. Leuk die budget cap, maar in de F1 vliegen de euro’s je nog altijd om de oren. En als je ziet hoe moeilijk teams als Sauber (Alfa), het oude Force India (Aston Martin), Renault/Alpine het hebben, dan vraag je je toch af wat Andretti in hemelsnaam anders en dus beter denkt te gaan doen…
ghini zegt
Renault wilt natuurlijk graag kosten spreiden. Het is nog even afwachten of die nieuwe motor echt beter is dan die van afgelopen seizoen. Andretti heeft wel een grote mond, praat iig als een echte Amerikaan wat opzich best leuk is in die plat geslagen F1 media wereld. Maar dat hij al weet waar de fabriek komt etc daar geloof ik weinig van. Pas als er bekend wordt wie hoeveel geld investeert ga ik het geloven. Overigens denk ik niet dat ze toestemming krijgen om als nieuw team toe te treden.
harrie zegt
Vraag anders ff aan Alonso hoe die nieuwe motor het doet.
poes zegt
@ghini: of de deal is dat Renault als team verdwijnt. Dan is de plek van fabriek stiekem al wel bekend 🙂
kniesoor zegt
EDIT: lange ij’s en korte ei’s zijn de bane of my existence. Er is geen regel voor…Kan mijn brijn niet aan.
OT : doet denken aan de dagen, dat Renault huggie huggie, kissie kissie deed met AMC. Dan weet ik wel een geschikte naam voor het team : Pacer F1 . . . 😝
jaapiyo zegt
Eerste auto mag dan de Andretti LeCar 01 worden. En dan kijken we vast uit naar 2092, als de LeCar soixante neuf wordt gelanceerd.
kniesoor zegt
Die laatste zal dan wel vaak . . . hmmm, kuch . . . over de kop gaan 😂
HZW zegt
Het lijkt mijn eerder dat ze een team overnemen, dan dat ze het van de grond opbouwen.
Ik zie ze bv wel Alpine Renault F1 overnemen, die zitten in Enstone Verenigd Koninkrijk.
Renault gaat ook steeds meer richting elektrische auto’s, dus misschien zien ze wel een F1 team verkoop zitten.
Robert zegt
Ik kwam in een ander nieuwsbericht een uitgebreide uitleg van Andretti tegen. Hij noemt zelfs al een naam van een potentiële coureur én verklapt waar hij de inspiratie vandaan heeft gehaald:
Andretti says he is already quite clear in some key details about his F1 entry, with him committed to bringing his IndyCar driver Colton Herta to grand prix racing.
Andretti believes Herta’s presence would be one of the keys to making the team’s presence a success for F1 as a whole, at a time when there are two races in America – at COTA and new-for-2022 Miami – and a third is being planned for Las Vegas.
He suggested that the way Max Verstappen has boosted Dutch interest in grand prix racing proves that an American driver could do the same for the potential audience in the USA.
“You look at the growth in ratings in the Netherlands because they’ve got a driver,” he said. “There’s none here. If you get a good driver with a good following like Colton, I think they’ll be in great shape.
Waarvan akte.
HZW zegt
Dat idee gaat alleen maar werken als hij ook voorin rijd, en zo nu en dan op het podium weet te komen.
Robert zegt
@hwz: klopt, de laatste Amerikaan in de Formule 1 was Alexander Rossi, die in 2015 vijf races mee deed was voor het weinig enerverende staartteam Manor Marussia F1. De op één na laatste Amerikaan was Scott Speed, en ook zijn twee seizoenen bij Toro Rosso was geen onverdeeld succes. En dat is inmiddels al weer 15 jaar geleden, trouwens.
flyerbunch zegt
Veel blah blah blah, eerst zien dan geloven..