De knoflookpellers zetten een knoflookpeller op de rue. Alpine en Ocon zijn geen stel meer! Wut?
Het is misschien wel de meest onbegrepen keuze ooit gemaakt in de Formule 1: Pierre Gasly en Esteban Ocon samen in één team. Zelden waren er twee coureurs die zo’n oprechte hekel aan elkaar hadden als die twee.
Maar ja, Alpine F1 Team staat er wel bekend om om vreemde beslissingen te maken. Zo hebben ze zo ongeveer alle goede mensen ontslagen (denk aan Otmar Szafnauer, Alain Prost, Nico Hülkenberg, Alan Permane) en in plaats van hen compleet ongeschikte mensen gezet. Aan het begin van dit seizoen stapten er nog een paar vaste krachten op.
Alpine zet Ocon op straat (na het seizoen)
Vandaag gaat er weer iemand weg, namelijk Esteban Ocon. Dat is een bijzondere move. Het Franse wonderkind werd 5 jaar geleden binnengehaald. Hij zat zonder team, nadat Lance Stroll zijn stoeltje in nam bij Racing Point.
Bruno Famin, de baas van Alpine F1 heeft besloten om het aflopende contract van Esteban Ocon níet te verlengen. Daarmee lijkt het erop dat Ocon echt aan de kant is gezet en niet zozeer dat hij een ander team heeft gevonden. Alpine deelt mede dat ’te zijner tijd’ de line-up van Alpine in 2025 bekend wordt gemaakt.
Uiteraard bedankt Famin Ocon heel erg en andersom is dat ook het geval. De timing is wel heel erg bijzonder. Afgelopen race (de GP van Monaco 2024) was er een incident tussen Ocon en Gasly, waarbij Ocon wellicht een tikkeltje te fanatiek verdedigde:
Grote belofte
Overigens heeft Esteban Ocon het niet eens zo heel erg slecht gedaan. In 2022 werd hij achtste overal. In 2021 won hij de GP van Hongarije (mede dankzij Fernando Alonso) en in 2020 was hij tweede bij de GP van Sakhir. Vorig jaar werd Ocon nog derde bij de GP van Monaco.
Ondanks deze successen heeft hij overigens nooit écht de belofte waar weten te maken. Het lijkt ons niet heel aannemelijk dat ze bij Red Bull zitten te azen op de Fransman, alhoewel Esteban testrijder voor Mercedes is geweest. Sterker nog, Toto Wolff is nog altijd de manager van Ocon…
Via: Formula1.com
harrie zegt
Zal wel eens lastig voor hem kunnen zijn om een ander stoeltje te vinden, veldvulling met een vervelend karakter.
Richmond zegt
Kmag komt er ook steeds mee weg
jensoffbutton zegt
Beetje een clickbait titel want het gaat dus duidelijk over het feit dat zijn contract niet verlengd wordt, de titel suggereert dat hij nú al zijn zitje kwijt is.
Lijkt me een oké keuze. Ocon is niet slecht maar ook niet heel goed. Middelmaat. Dan kan je al eens het risico nemen een youngster in de auto te steken.
panam1 zegt
Euuhhhh, dan moet je toch echt wat meer leren omtrent deze wereld. Normaliter zou een aflopend contract en daadwerkelijk einde pas einde jaar worden bevestigd, of als een coureur al een nieuwe plek had gevonden. In dit geval wordt hij echt op straat geknikkerd, geloof mij, op junior teams na (vroeger toro Rosso) is er in het huidige F1 tijdperk geen enkel team wat met twee rookies aan de start wil verschijnen. Ga ervan uit dat binnen een maand bekend wordt gemaakt dat Gasly heeft bijgetekend.
991TurboS zegt
Jaarcontract bij Mercedes, wanneer Toto Max zover weet te krijgen om voor 2026 te tekenen, kan hij hem dan weer aan de kant schuiven.
Edge zegt
Ocon naar Mercedes is helemaal niet zo vergezocht. Toto Wolff en Mercedes zijn nog steeds verantwoordelijk voor het management van Ocon. Bovendien heeft Wolff dat trucje al eens eerder gebruikt toen hij de door hem gemanagede Bottas bij Williams wegplukte om het stoeltje van Rosberg te vullen.
Ik vraag mij alleen af wat er dan met Kimi Antonelli gaat gebeuren, want tot nu toe lijkt het erop dat Mercedes hem volgend jaar in de Formule 1 wil hebben. Ik overdrijf, maar die jongen zit zowat elk weekend dat hij niet in de F2 hoeft te rijden in een oude Mercedes F1 auto rondjes te rijden. Eerder werd nog gespeculeerd dat hij à la Russell bij Williams gestald zou worden, maar daar lijkt Sainz en Bottas nu de voornaamste kandidaten om het stoeltje van Sargeant over te nemen.
Richmond zegt
Dat kan alleen als Andrea Antonelli een contract tekent bij Mercedes en elders in F1 rijdt of nog een jaartje f2 doet, om daarna naar F1 te gaan. Want toto gaat niet het risico nemen om hem kwijt te raken, zoals met Verstappen
Robert zegt
Ik snap dat het vor de coureurs niet prioriteit nummer één is om vrienden te maken onder je collega’s, maar het andere uiterste, wat Ocon in zijn jaren tot op heden heeft geëtaleerd, lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling. Of je moet zo op een voetstuk staan zoals die Monegaskische Belg met Nederlandse racelicentie…
Roadster1976 zegt
Het zit wel diep he?
Dutchdriftking zegt
Hij zal al veel met ome Toto gebeld hebben gok ik zo…
Loek zegt
Zeker één van de coureurs aller tijden. Vooral dat ene in die race ooit was echt een actie.
Ik denk dat het feit dat je Ocon’s enige winst vooral herinnert vanwege het verdedigingswerk van Alonso, en niet perse zijn eigen kundigheid, zijn carrière erg goed samenvat.
Johanneke zegt
Als de situatie zich voordoet moet je er staan, maar die hele race was raar. Bottas en Stroll (wie anders) die gaan bowlen, Mercedes die als enige te dom was om Hamilton bij de herstart de pit in te gooien. Ja dan worden er wel even heel wat concurrenten voor je uitgeschakeld. Maakt het wel wat makkelijker.
Loek zegt
@Johanneke: nou ja, dat dus. Die Alpine had best wat pace dat jaar en iedereen die echt sneller was werd eraf gestriked door dat gekke ongeluk. Dan de tactische misser van Mercedes met de banden van Hamilton waardoor Ocon ineens op P1 staat. En dan ook nog Alonso die als een bezetene verdedigt tegen Hamilton waardoor je eigenlijk de race enkel nog uit hoeft te rijden. Een win is een win, maar je zou bijna zeggen dat je echt een topniveau pannenkoek moet zijn als je dan nog niet weet te winnen.
Tonnie zegt
Overal 8e is wel bijzonder consistent.
panam1 zegt
Hij komt nergens meer aan de bak voor 2025 door dit incident. Er zij genoeg getalenteerde en marketing technisch veel aantrekkelijke coureurs dan Ocon. C’est fini
Edge zegt
Onderschat Toto Wolff (zijn manager) niet. Ik zie hem echt wel in staat om een stoeltje voor Ocon bij Haas te regelen. Ocon als leider van het team, Oliver Bearman als rookie erbij. Dan heb je als Haas zijnde gewoon een prima lineup. En Haas heeft de afgelopen jaren Magnussen onder contract gehad, dus die zijn ook wel wat gewend qua coureurs die op de baan soms niet de meest lieve persoonlijkheden zijn.
harrie zegt
Toto zal voor de buhne nog wel een paar keer roepen ‘hij verdient een stoeltje in de F1’ net als bij Mick Schumacher en De Vries, maar hij heeft Wehrlein ook ooit gewoon laten vallen vanwege een te scheve talent/grote bek ratio.
potver7 zegt
Maar Magnussen rijdt bij voorkeur coureurs van andere teams van de baan, Ocon doet dat liever met z’n teamgenoot. Daar zitten ze bij Haas niet echt op te wachten hoor, die hebben al genoeg Schumachers en Mazespins gehad.
Geen enkel team zit te wachten op een coureur die netjes opzij gaat als er iemand langs wil, maar onnodig schade rijden wordt over het algemeen ook niet echt gewaardeerd.
str8six zegt
Heeft Hulkenberg niet onlangs bijgetekend bij Haas?
jaapiyo zegt
Nee bij Sauber, dat Audi wordt.
Richmond zegt
Stake F1 dan
Richmond zegt
Nee Hulk gaat naar audi
petroldrinker zegt
Hopelijk ook geen ander team wat hem wilt, zal niet gemist worden uit de F1… toch wel opvallend dat er telkens 1 iemand betrokken is als er in 1 team hommeles is tussen 2 teammaten, ocon is er dan veelal bij betrokken (met Perez toen, Alonso maar ook Gasley natuurlijk, geen goed visite kaartje naar toekomstige teams)
MaartenD zegt
Middelmatige en onsympathieke coureur, wellicht dat hij nog kan aansluiten bij een achterhoede team als Haas maar anders is het denk ik einde verhaal van zijn F1 avontuur
mark997gt3 zegt
Zijn reputatie is niet best. En ook marketing technisch is hij niet echt een magneet. Talent wel bovengemiddeld.
Denk wel dat iedereen het niveau van een ervaren coureur tov een rookie onderschat.
Rookie heeft gewoon 3 jaar nodig om op snelheid te komen.
Voor een achterhoede team is hij dus wel goed. Minder schades en garantie voor paar puntjes.
outlook zegt
Agree, zeker bovengemiddeld. Vervelend en onaangenaam zijn is niet hetzelfde als een slechte coureur zijn. Kijk naar zijn staat(je) van dienst. Hier kan menigeen een puntje aan zuigen, ja ook een sympathieke gast als Hulkenberg heeft nog zelfs na 214 races nog nooit op het podium gestaan.
Qua marketing, geen onbelangrijk detail is hij wellicht wat minder aantrekkelijk..
HZW zegt
Een achterhoede team zit niet op een bakken met geld kostende brokken piloot te wachten.
Alle schade bij Alpine dit jaar komt de ontwikkeling van de auto niet ten goede, op die manier kom je heel snel tegen het budget plafond, en blijft er steeds minder over voor de ontwikkeling van de auto.
Kapotte/beschadigde F1 auto’s kosten een team mega veel geld, om te herstellen.
rogerzz zegt
Wat Ocon deed in Monaco was geen verdediging maar een torpedo-move, op de verkeerde plek, op het verkeerde moment, op zijn teamgenoot, terwijl ze ergens op P16/17 reden?
Echt totaal geen gemis, die arrogante Baguette.
jaapiyo zegt
En terwijl er een rode vlag ging zwaaien, wat het team hem ook had mogen vertellen trouwens…
doncorleone zegt
Moet dat knoflookpeller er steeds bij staan als het om fransozen gaat? Is dat echt nodig? Gaan we dan de italianen spaghettivreters noemen en Duitsers braadworst fanaten?
petroldrinker zegt
@doncorleone voelde je je aangesproken?
driver79 zegt
Willeme de knoflook eh kaaskop? Wie deze omschrijvingen gebruikt mag hem terug verwachten. Benieuwd of AB dit laat staan…
Roskampies zegt
Owww nagelschaartjes nodig! lange tenen gesignaleerd! :).
pomoek zegt
Hmm, vorig jaar was Ocon zo’n beetje de op 10 na beste coureur van de grid. Volgend jaar komen waarschijnlijk Bearman Antonelli en Lawson in de F1 rijden. Guanyu, Ricciardo, Magnussen en Sargeant zullen, denk ik worden bedankt voor bewezen diensten.
Dus ik vermoed dat hij wel een plekje vindt voor volgend jaar. Haas F1?