Alpine F1 Team wordt een Formule 1 team en zal Renault Sport gaan aflossen.
Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het officieel. Renault Sport is binnenkort niet meer aanwezig op de Formule 1 paddock. Tegelijkertijd maakt juist Alpine F1 Team een glorieuze comeback.
Renault Sport wordt Alpine F1 Team
En het gaat nog snel gebeuren ook. Vanaf 2021 (het volgende eizoen dus) zullen er geen Renaults aan de start verschijnen. Het team wordt simpelweg omgedoopt tot ‘Alpine F1 Team’ en de auto zal gebruik maken van de Renault E-Tech motor. Een ‘Alpine-Renault’ dus. Cyril Abiteboul blijft teambaas, met Esteban Ocon en Fernando Alonso als coureurs. Heel kort door de bocht kun je zeggen dat ze nieuwe kleding krijgen bij het Franse team uit, eh, het Britse Enstone.
Racehistorie
Volgens Renault is de keuze heel erg logisch. Alpine is een merk met enorm veel racehistorie. Dat klopt weliswaar, maar de hoogtepunten van Alpine waren gelijktijdig met die van Creedence Clearwater Revival. Een tijdje geleden, dus. Renault bevestigd nogmaals dat ze van plan zijn door te gaan in de Formule 1 (onder de naam Alpine F1 Team) en dat ook de komende vijf jaar zullen doen.
Raar
De keuze voor Alpine is enerzijds logisch, maar vooral heel erg raar. Het merk Alpine bestaat uit één auto, die nota bene door Renault Sport gebouwd wordt. De toekomst van dat ene model is door de vele corona-bezuinigingen vooralsnog vrij onzeker. Om daar een heel Alpine team van te maken, is misschien een beetje te veel. Dat is net zoiets als een compleet F1-team runnen om een crossover en sedan aan de man te brengen. Oh.
Kleurstelling Alpine F1 Team
Wel gaaf: de kleurstelling van de nieuwe Alpine Formule 1-auto’s. Het kenmerkende zwart-geel van Renault komt te verdwijnen. In plaats daarvan komt de Franse driekleur weer terug. Alsof Vaillant weer een F1-team gaat beginnen. Bijzonder gaaf en een leuke (al dan niet onbedoelde hoedtik) naar de allerbeste coureur aller tijden.
Onduidelijk
Ondanks een uitgebreid persbericht, is het even onduidelijk wat ze nu willen bereiken. Renault is een gigantische fabrikant dat bijna overal ter wereld auto’s verkoopt. Alpine is een klein merk, dat bijna niemand kent. Als je dan toch bezig bent met marketing, maak er Alpine by Renault van (of andersom). Dat je voor beide merken reclame kunt maken. Aan de andere kant, Cupra is nu een merk, net als DS. We leven in bijzondere tijden.
De Alpine F1 Team auto’s zullen vanaf 2021 aan de start verschijnen.
ericd zegt
Mooi, dan weten we ook dat blijvend geinvesteerd zal worden in Alpine als road car merk.
JanJansen zegt
@ericd: dat hele F1 team kan mij ook niet zo boeien, maar dat Alpine weer een toekomst wordt gegeven is fantastisch nieuws.
De Alpine is een van de best sturende auto’s op de markt. En dat komt door zijn gewicht. Er zijn zo weinig merken die een lichte sportauto op de markt brengen.
Zelfs de lichtste Porsche die je nu kunt kopen weegt >1300kg.
Loek zegt
@JanJansen: ik vind het belangrijker dat hij licht én bruikbaar is. Jouw Porsche-voorbeeld klopt maar een Cayman is dan ook een hele bruikbare auto met een hoop luxe opties aan boord. De andere kant van het spectrum is een Lotus of een Alfa 4C, waar de optielijsten zo klein zijn dat het lekker zal rijden, maar geen stuurbekrachtiging en verdere luxe opties zou mij tegenhouden om die auto’s veel te gebruiken.
Alpine zit daar mooi tussenin. Ze besparen waarop ze kunnen besparen en dat is echt een hele hoop. Het zijn daardoor lichte auto’s met voldoende pk. Maar vervolgens krijg je wel een mooi interieur met voldoende luxe en daardoor bruikbaarheid.
Dutchdriftking zegt
@ericd: inderdaad. Zou zonde zijn als de stekker er weer uit getrokken wordt…
flutterby zegt
@dutchdriftking: ik trek elke dag de stekker uit mijn auto.
erics zegt
Kunnen ze de auto mooi voorzien van Alpine navigatie en audio…..
toniominestrone zegt
Zoveelste marketing truuk, na Caterham en de reïncarnatie van team Lotus zal dit ook van korte duur zijn.
dirkv zegt
@toniominestrone: Denk dat je gelijk hebt. Zou er niet van staan te kijken als Renault er uit wil stappen en het team over willen doen aan een andere partij. Met het Renault logo er op is dat lastig.
fastshifter zegt
Dat denk ik ook. Tot voor kort wilde ze de stekker nog uit het merk trekken. Waarom zou je zoveel geld stoppen in een merk dat circa 5000 auto’s per jaar verkoopt. Of zouden ze het als performance aanduiding op de snelle Renault’s gaan hanteren?
bernoulli zegt
Komen ze dan in de F1 ook met een retro jaren ’60 auto?
hiostu zegt
Je zou dus kunnen verwachten dat Renault meer Alpine modellen gaat ontwikkelen, anders is het wel een hele vreemde keuze. Misschien wordt Alpine de AMG voor Renault en gaan ze sport versies maken van bestaande modellen?
pindakoning zegt
@hiostu: wellicht worden modellen als Megane RS de Megane Alpine oid
HzR zegt
@hiostu: of ze gaan SUV’s bouwen, net als Cupra.
henkp1 zegt
Alpine blijft, dat is ook besloten niks geen onzekerheden wat dat betreft.
Renault Sport verdwijnt of beter gezegd dat wordt Alpine. Kans is groot dat bijvoorbeeld de Mégane RS straks ‘Mégane Alpine’ wordt. Net als dat je vroeger de Renault 5 Alpine had.
Ja nu is er nog maar één model bij Alpine, maar binnen één of twee jaar komt er één bij. Crossover, zoiets als een Macan ofzo.
Met de huidige Alpine A110 wordt ook geraced.
Alpine is bovendien alweer enkele jaren actief op Le Mans.
Maar in het door Porsche gedomineerde Nederland wordt daar helaas weinig aandacht aan besteed.
daniel1975 zegt
Ik vind het niks, Renault heeft naam in de F1 en het Alpine portfolio van straat auto’s is maar heel mager…
crashingduke zegt
Alpine heeft meer lading en geschiedenis dan Renault Sport. Dus het is wel logisch. Verder moeten wij nuchtere Nederlanders niet vergeten, dat wij nuchtere Nederlanders zijn. Ik heb de Daimler modellen van Jaguar altijd een beetje als badge engineering gezien, maar merk dat in andere landen, zoals België, er een heel ander imago aan hangt.
pomoek zegt
Renault is toch een paar keer constructeur lampioen geweest in de F1.
henkp1 zegt
Ja en heeft een paar rijderstitels.
Bovendien zijn er nog heel veel teams kampioen geworden met de Renault motoren.
toniominestrone zegt
@crashingduke: niets logisch aan, Renault heeft een rijke historie in de formule een, de pioniers van de turbo motor.
mashell zegt
@crashingduke: in Duitsland is Daimler echt wel een dingetje..
Loek zegt
@mashell: schijnt dat ze een submerk hebben wat ook nog eens genoemd is naar Carl Benz. Maar is een beetje obscuur allemaal.
W115 zegt
Alpine heeft geen bestaansrecht. Focus op de bread and butter Renault.
henkp1 zegt
Dat is jouw mening. Gelukkig zijn er anderen (zoals degenen die bepalen wat er met Alpine gebeurt) die een andere mening/visie hebben.
harrie zegt
Slim, zo kunnen ze veel makkelijker uit de F1 stappen.
pomoek zegt
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Het vertrek van Alpine uit de F1 zal veel minder spektakel opleveren dan het vertrek van Renault. Maar misschien dat, mocht het team weer wat meer voorin gaat meedoen, de hele club weer wordt omgedoopt in Renault.
Skynet zegt
@harrie: Dat dacht ik ook precies. 1 of 2 seizoenen met Alpine, waardoor iedereen het gevoel hweft dat Renault er niet meer in zit. Vervolgens kunnen ze zonder gezichtsverlies de F1 verlaten.
henkp1 zegt
Zou kunnen. Je kan je sowieso nog afvragen wat voor bestaansrecht de F1 nog heeft.
pomoek zegt
https://64.media.tumblr.com/f948b25d2090da7d5f992e9ba76de535/tumblr_mmze2apUkc1qegrf6o1_400.gifv
Creedence!
xander62 zegt
Prachtig,Alpine is een heerlijke naam in de race en rally historie.De huidige Alpine kan heel goed een grotere bekendheid krijgen.Hopelijk slaat het aan en kunnen ze genoeg geld vergaren voor verdere uitbreiding van het huidige model programma zoals bv.een cabrio en uitvoering met handbak en een geheel uitgeklede versie zonder electronische liflafjes (gewoon draairamen,geen airco of wat dan ook)
scalvaro zegt
CCR rocks!
deSjonnies zegt
In principe is Renault Sport dus Alpine Renault, want Renault Sport bestiert de Alpine fabrieken in Dieppe, de geboortegrond van Alpine. Renault heeft zelf een zootje gemaakt van de nomenclatura, de officiële naam van snelle Renaults was altijd Gordini, naar de huistjoenert, de oer A110 1100 & 1300 gebruikten dan ook het hele technische gedeelte van de R8 Gordini, de A 110 1600 weer die van de R 12 Gordini, evenald de A 310 vier cilinders; met de komst van de R5 werd het weer de 5 Alpine en geen t Gordini, terwijl de 5 Turbo die de naam Alpine niet droeg juist in Dieppe bij Alpine werd gemaakt. Daarna is er kennelijk een Franse cocosmacron gekomen die de namen Gordini & Alpine overboord gooide om er Renault Sport van te maken.
De wedstrijdafdeling van Renault zat altijd in Dieppe dwz voor de Le Mans wagens, de rally wagens en de toerwagens. De naam Alpine heeft historisch gezien niets te doen met de F1.
Amédé Gordini, de Frans Italiaanse huistjoenert van weleer is in de vijftiger jaren kapot gegaan aan de F1 en is zo bij Renault terecht gekomen.
henkp1 zegt
Ja. De Renault 5 Alpine heette in het V.K. nog wel Gordini, ‘Alpine’ was daar geclaimed door Sunbeam. Amedee Gordini was rond die tijd niet meer actief en Renault had zojuist Alpine overgenomen. Logisch dat Renault de positieve uitstraling (en vakkennis) van Alpine wilde gebruiken. Inderdaad erg jammer dat ze later Alpine hebben laten versloffen. Alle snelle uitvoeringen van Renault hadden natuurlijk onder het Alpine label kunnen vallen, inclusief (vooral) de Renault Sport Spider.
Renault Sport is overigens al in 1976 opgericht, juist door het samenvoegen van Alpine en Gordini. Best logisch dus.
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Renault_Sport
87sandyd zegt
Ik denk dat dit ook het gevolg is van jarenlang onder presteren met Renault. Er komt een aardige smet op het merk Renault door het F1 team. Ze worden notabene door teams met motoren van Renault om de oren gereden.
Ik ben ook bang dat steeds minder merken hun naam aan de F1 linken. Neem Ferrari als voorbeeld. De straatauto’s zijn niet anders, maar in de F1 gaat het dramatisch. Dat heeft toch invloed op je merknaam.
Alfa Romeo F1 rijdt constant achteraan, dat is toch niet goed voor je merk. Een team als Williams of Racing Point heeft toch minder last van een merknaam.
Waarom dan wel Alpine? Nou simpel, die naam als merk is sws niet sterk. Ze hebben 1 auto. Het heeft als merk gewoon weinig waarde. Het is een iconisch merk, dat wel. Maar wel een merk dat geen sterke positie heeft.
banderas zegt
Leuk, weer een marketingnaam in F1. Net als Infiniti… en Aston Martin.