Formule 1 coureur Fernando Alonso gaat komend seizoen rijden voor Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team.
Het is nu officieel! Alonso heeft de knoop doorgehakt en gaat in 2023 voor een nieuw team rijden. Hij tekent bij Aston Martin een meerjarig contract. Uiteraard is het team zeer verheugd te kunnen bevestigen dat ze Alonso met zijn ongelofelijke ervaring en tempo kunnen werven.
Alonso en Aston Martin
In een persbericht schrijft het raceteam dat Alonso een duidelijke commitment heeft uitgesproken om een winnend Formule 1-team te ontwikkelen. Dat is het doel en de coureur gaat zich daar 100% voor inzetten.
Alonso zegt er het volgende over.
Dit Aston Martin-team gebruikt duidelijk de energie en toewijding om te winnen. En het is daarom een van de meest opwindende teams in de Formule 1 van vandaag. Ik ken Lawrence en Lance voor vele jaren en het is overduidelijk dat ze de ambitie en passie hebben om te slagen in de Formule 1. Ik heb gezien hoe het team systematisch geweldige mensen heeft aangetrokken. Ik ben bewust geworden van de enorme inzet voor nieuwe faciliteiten en middelen op Silverstone. Niemand in de Formule 1 toont een grotere visie en absolute toewijding om te winnen. En dat maakt het een echt een spannende kans voor mij. Ik heb nog steeds de honger en ambitie om te vechten om vooraan te staan. Ik wil deel uitmaken van een organisatie die zich inzet om te leren, te ontwikkelen en te slagen”.
Winnend team
Lawrence Stroll van Aston Martin:
Ik ken en bewonder Fernando al vele jaren en hij is altijd duidelijk geweest dat hij net als ik een toegewijde winnaar is. Ik ben begonnen om de beste mensen bij elkaar te brengen en de juiste middelen en organisatie te ontwikkelen om te slagen in deze zeer competitieve sport”. Deze plannen krijgen nu vorm op Silverstone, maar ook met het aantrekken van Alonso. Beide mannen hebben dezelfde ambitie: winnen!
Of dat volgend seizoen al reëel is, dat moet nog blijken. Maar het lijkt erop dat Aston Martin serieuze stappen zet.
Vettel
Alonso vervangt Sebastian Vettel, die na een lange en behoorlijk succesvolle carrière stopt met racen in de Formule 1. Voor Alonso is het zeker niet zijn eerste stoelendans. Het is de zesde keer in de carrière van de veteraan dat hij wisselt van Formule 1-team.
mashell zegt
Alonso verlaat de F1 pas als hij voor alle teams gereden heeft.
stigspielberg zegt
Hahaha. En sowieso niet voor zijn 67ste. Maar: WIE gaat voor Alpine rijden nu? Olav Mol in ieder geval niet, gegeven zijn grote voorliefde voor het land van oorsprong van het racemerk. 😉
okdoei zegt
Simpel. Piastri.
stigspielberg zegt
Dat zou je denken inderdaad. Dacht ik ook. Maar ja, Formule 1 is niet zo voorspelbaar… 😉 #stoelendans
pomoek zegt
Toch wel gek. Ik dacht dat het huwelijk tussen Alpine en Alonso wel gelukkig was. Blijkbaar was de liefde niet wederzijds. ik vermoed dat vanuit Alpine is aangegeven aan Alonso dat hij een andere werkgever moest gaan zoeken? Ik snap anders niet waarom hij voor die droeftoeters van AM gaat rijden. Wellicht of waarschijnlijk om ruimte te maken voor Piastri.
gerran_jansma zegt
Ik denk dat het juist Alonso was die z’n kans rook. Bij alpine is het geen geheim dat ze wat met Piastri willen en moeten. Als vettel niet vertrok zou alonso max voor een jaartje bij kunnen tekenen bij Alpine. Nu vettel weg gaat ziet Alonso een team waar hij nog voor langere tijd kan rijden. En AM heeft een ervaren rijder nodig want aan lance heb je natuurlijk helemaal niks.
lebeaunl zegt
De boordradio gisteren gaf al een hint, liefde voor Franse team en Franse collega is wel over :-)
isleofman zegt
Hij zat toch best lekker bij Alpine? Of hadden zij al andere plannen?
harrie zegt
Ja, een hoop geld besparen met Piastri in dat stoeltje.
bernoulli zegt
Alonso wilde een meerjarig contract. Alpine een éénjarig contract. Bij AM krijgt hij wel een meerjarig contract. Dus keuze snel gemaakt.
W115 zegt
Een rijder als Alonso kan voor elke team rijden. Weinig van zijn snelheid verloren en wat meer een teamplayer geworden.
adbrotjeknor zegt
Vier dagen geleden zeiden jullie nog: “Hij presteert uitermate goed bij Alpine. Dat is meteen de reden waarom wij denken dat Alonso bij Alpine zal blijven. Dat is sinds kort het vierde team van het veld, terwijl Aston Martin het negende team is. Alonso zal niet weer in de achterhoede willen fungeren.” Ik denk dat Alonso voor de uitdaging kiest. En stel dat het hem wel lukt….
Dizono zegt
Verrassend. Kans lijkt me nu vrij groot dat Piastri bij Alpine zal instappen.
Overigens wordt dit al de 7e wissel voor Alonso
-Minardi
-Renault
-McLaren
-Renault
-Ferrari
-McLaren
-Alpine
-Aston Martin
royaledeluxe zegt
Dat is al een record op zich! ‘t is te hopen dat hij ze vooraan krijgt.
jaapiyo zegt
Nee hoor, Andrea de Cesaris deed 10 teams in zijn carrière.
bernoulli zegt
Goed nieuws dat Alonso in de F1 blijft.
Goed nieuws dat Piastri nu hoogstwaarschijnlijk in de F1 komt.
Top.
racerx zegt
Ik denk dat Lawrence hem een mooie zak geld gaat geven, toch best lekker zo voor je pensioen. Alpine zal daarentegen Piastri wel op het oog hebben.
berlinetta zegt
Zou het Alonso echt nog om het geld gaan denk je? Ik denk dat die kerel gewoon lekker wil racen en van een uitdaging houdt.
stigspielberg zegt
ALO is een echte coureur. Rijdt goed in zo ongeveer alles wat wielen heeft. Dakar, Le Mans, Formule 1, IndyCar, karting, … Maar na zijn uitstapjes miste hij F1. Logisch: de top van de autosport. Maximale professionaliteit, de nieuwste innovaties. Alonso vindt momenteel het racen het belangrijkste. En de pecunia die Lawrence meebrengt naar Fernando? Mooi meegenomen, toch?
rollingstoned zegt
Alonso had zelfs aangegeven gratis voor Ferrari te willen rijden toen ie nog bij McLaren zat. Hij wil liever een auto die mee kan doen om de knikkers dan een grote zak geld.
Maar dat verklaart deze move naar Aston Martin dan weer niet helemaal… 🥴
revstars-net zegt
Ik ga ervan uit dat Alonso moest wieberen bij Alpine en gene keus had, anders kan je dit niet verklaren. Wel mooi dat hij in de F1 blijft en misschien kopieert AM voor aankomend seizoen de juiste auto (Red Bull).
stoffels70 zegt
Haha , nu is de carrière van Lance stroll helemaal om zeep. Want ploegmaat van alonso is altijd miserie.
Edge zegt
Je bedoelt dat de carrière van Alonso om zeep is? Elke ploegmaat van Lance Stroll is met pensioen gegaan of ontslagen ;-)
Richmond zegt
Deze zag ik ook niet aankomen. Misschien de combinatie met ocon. Team grijpt vaak niet in wanneer ocon zijn plek onnodig hard verdedigt tov een snellere Alonso
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat een hele grote zak met geld de enige reden is dat hij dit doet. Of hij moet iets weten over de 2023 auto dat wij niet weten.
flyerbunch zegt
Het lijkt een samenloop van omstandigheden te zijn.. Alonso wetende dat Alpine graag Piastri in F1 wilde hebben en dan Stroll die met een grote cheque staat zwaaien. Benieuwd of het de juiste keuze zal zijn ondanks de mooie woorden van Stroll en Alonso zelf. Zou jammer zijn dat hij wegkwijnt zoals Vettel bij AM.
flyerbunch zegt
Update: Dit is het miljoenenbedrag dat Alonso bij Aston Martin gaat opstrijken: https://www.gpblog.com/nl/nieuws/122301/dit-is-het-miljoenenbedrag-dat-alonso-na-contractverlenging-gaat-opstrijken.html
berlinetta zegt
Ik vind het wel een logische keuze. Als AM zijnde wil je gewoon een ervaren coureur die mee helpt met de ontwikkeling van de auto. Dan is Alonso een hele goede keuze. Daarnaast zou je in de andere auto het liefst een jong talent hebben die races gaat winnen zodra de auto goed is. Helaas zit Lance met de bankbiljetten van zijn vader vastgeplakt aan dat tweede stoeltje dus daar zal geen verandering in komen.
stigspielberg zegt
Ik dacht het al gelijk toen Vettel aankondigde te vertrekken bij Aston Martin. (Proof: check m’n Twitter timeline 😉) Alonso had de druk bij Alpine verhoogd door te stellen dat hij elders zou kijken als er meer mogelijkheden waren, alhoewel hij ook zei bij Alpine door te willen. ALO wil zich blijven ontwikkelen, kijkt telkens naar nieuwe contracten, en dus geldt 1+1=2. ALO naar AM. 😀👍
bassrt zegt
Ik had hem dan liever indycar zien rijden ipv formule 1 met Aston Martin. Alonso heeft nog zo veel potentie en snelheid in hem dat die daar kan strijden om de overwinningen en nog de tripple crown. Bij Aston Martin rijd die in niemandsland.
okdoei zegt
Jammer, maar hoop dat hij het voor elkaar krijgt om AM iets vaker in de top 10 te laten rijden. Wel leuk om de kwaliteiten van Piastri te zien.
gregorius zegt
Die papa Stroll toch. Hij lult ze wel om.
Vorig jaar, na de podcast (on the grid) met papa Stroll geloofde ik zelfs in zijn ‘visie’. Beste mensen (zegt hij) gehaald, geinvesteerd in luxe onderkomen.
En dit jaar, is het gewoon bagger. Zeer slecht uit de startblokken.
Maar, ze beginnen wel te komen, waar Alfa, Haas en AT lijken stil te staan (net zoals Willams, but what’s new)(en op zich ook niet gek door de wat kleinere budgetten); haakt Aston Martin wel weer aan.
Het zou me niks verbazen als ze het lek boven hebben volgend jaar en Alonso soms voor Alpine rijdt.
Ik hoop en denk dat Alonso het ook niet gaat pikken als Lance een betere auto krijgt; dus dan zou het ook leuk zijn als je ziet dat Lance echt het snot voor de ogen word gereden.
Het zou me niks verbazen als dit ook Exit F1 voor Ricc kan betekenen. Toch zonde, die jongen had nu voor het 2e jaar op rij 2e in het kampioenschap kunnen staan bij RB als hij had geaccepteerd dat MV toch net 1 stapje beter was.
Edge zegt
Ik denk dat dit juist de redding van Danny Ric is. De afgelopen dagen werden de geruchten steeds hardnekkiger dat Mark Webber met McLaren in gesprek was in de hoop Piastri aan Ricciardo’s zitje te helpen. Nu Alonso naar Aston Martin vertrekt en Alpine Piastri hoogstwaarschijnlijk een eigen stoeltje geeft, zal Danny Ric zijn contract netjes kunnen uitdienen en (voor hem) hopelijk zijn carrière redden met een sterk 2023.
drdre1 zegt
Wat een ongelooflijke PR tekst. Als pa Stroll het zo belangrijk vindt om te winnen, moet ie z’n zoon er uit schoppen.
Edge zegt
@drdre1: Nee Joh. Zolang Aston Martin geen auto heeft die mee kan doen om overwinningen, maakt het geen zak uit wie er in die auto rijdt. Papa Stroll heeft geld als kraanwater, dus die is echt niet rouwig om een paar miljoen prijzengeld meer of minder omdat zoon Lance er rijdt in plaats van een betere coureur. Pas als de auto om de prijzen meedoet zal papa Stroll moeten kiezen tussen zijn zoon en succes. Tot die tijd maakt het echt niet uit wie er in die auto’s rijden.
Sterker nog: Zolang Lance zijn auto op de baan houdt en niet teveel schade rijdt, heeft Aston Martin er zelfs profijt van dat Lance zo matig is, want hoe lager je in het constructeurskampioenschap eindigt, hoe meer CFD- en windtunnelsimulaties je krijgt.
drdre1 zegt
Dat klopt, maar een coureur kan het proces om een winnend team te worden wel versnellen door bijv in zekere mate gedegen feedback te geven mbt de auto en diens ontwikkeling en resultaat af te dwingen van het team. Maar daar zijn dan wss de senior rijders, Vettel en nu Alonso, voor in dienst.
Edge zegt
Ik vind dit een hele slimme zet van Aston Martin. In mijn eerdere reacties raadde ik Nyck de Vries nog aan, maar als je Fernando Alonso binnen kunt halen moet je dat altijd doen. Niet als Red Bull, Ferrari of Mercedes, maar voor alle teams daaronder is hij een aanwinst.
Voor Alonso is het ook een logische stap. Alpine is op dit moment het betere team, maar afgezien van het aantrekken van Otmar Szafnauer hebben ze heel weinig laten zien bij Alpine. Er wordt telkens gerept over dat ze over een aantal jaren een topteam willen zijn maar dat plan wordt elke twee jaar weer bijgesteld, terwijl er intussen weinig progressie was. Daarbij wordt van diverse kanten gemeld dat Alonso nog lang niet klaar is met de F1 en een meerjarige deal wilde, terwijl Alpine niet verder wilde gaan dan een eenjarige deal zodat Piastri eventueel in 2024 kon instappen. Alonso heeft nu wat hij wil, een deal voor minimaal twee jaar, een goed salaris, en een team dat genoeg geld heeft geinvesteerd in het aantrekken van talentvol personeel en het verbeteren van de faciliteiten. De hamvraag is vooral of Aston Martin snel genoeg stappen kan maken zodat Alonso hier ook de vruchten van kan plukken.
sportevo zegt
Prachtig dat hij nog gewoon een paar jaar doorgaat met iets waar hij nog steeds de energie voor kan opbrengen en dus ook plezier in heeft om te doen.
Carspotter-t zegt
Nu nog botas naar Aston en het is het beste team