De vers onthulde Alfa Romeo Milano heeft nu al een nieuwe naam!
De meest besproken auto van de afgelopen week was natuurlijk de nieuwe Alfa Romeo Milano. Dit is om meerdere redenen een controversiële auto. Bijvoorbeeld omdat het design vrij polariserend is. En omdat het de eerste elektrische Alfa is. Daarnaast blijkt de naam óók nog eens controversieel te zijn.
Zoals we vrijdag al schreven is de Italiaanse overheid niet blij met de naam Milano. Volgens minister Adolfo Urso is dit misleiding, omdat de auto helemaal niet in Milaan gebouwd wordt, maar in het Poolse Tychy. De Alfa Romeo Stelvio wordt trouwens ook niet gebouwd op de Stelviopas, maar dat is blijkbaar geen probleem.
We hadden niet verwacht dat Alfa Romeo voor deze kritiek zou zwichten, maar wat schetst onze verbazing? Alfa maakt zojuist bekend dat de Milano een nieuwe naam krijgt. Dit doen ze middels een passief agressief persbericht met de strekking ‘Is Milano niet goed? Oké, we hebben nog genoeg andere leuke namen.’
De grote vraag is: hoe gaat de Milano dan wél heten? Dat zullen we meteen verklappen: Alfa Romeo Junior. Hier zal ongetwijfeld ook niet iedereen het mee eens zijn, want dit is natuurlijk een iconisch naam. Maar goed, de Italiaanse overheid kan er in ieder geval niet over zeuren.
Overigens is Alfa Romeo niet van mening dat ze zich schuldig hebben gemaakt aan misleiding: “Hoewel Alfa Romeo van mening is dat de naam aan alle wettelijke eisen voldoet en er zaken zijn die veel belangrijker zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten deze te veranderen van ‘Milano’ naar ‘Alfa Romeo Junior’ in de geest van het bevorderen van wederzijdse begrip.”
De ondertoon van het persbericht is dat de Italiaanse overheid aan het muggenziften is, maar intussen heeft Alfa Romeo dus wel eieren voor hun geld gekozen. De naam Milano mag je dus per direct vergeten, de Alfa Junior is terug!
Edge zegt
Wat een idioterie van de Italiaanse overheid. En van Alfa Romeo ook trouwens, dit was dé perfecte kans om de fout recht te zetten en het ding alsnog Brennero te noemen.
camber24 zegt
Hmmmm, idioterie… Ze trekken 1 lijn hierin. Parmaham mag alleen parmaham heten als het in Parma is gemaakt (ja, ik weet het, Nederlandse varkens worden dan op de vrachtwagen naar Parma gezet, en ineens is het parmaham). In dat licht vind ik het niet zo gek.
Richmond zegt
is onzin want bij auto’s geld dat niet. Zijn geen beschermde producten. Dan moet je de Fiat 500 ook aanpakken omdat het meer dan 500 van gemaakt worden en de panda omdat het niks met panda’s te maken heeft en zo met alles
rwdftw zegt
De Italianen zijn hier lang niet de enigen in. Champange mag ook alleen uit de Champagne streek komen. Alfa Romeo ging er ook altijd prat op dat de auto’s in Italië gebouwd werden maar Stellantis, globalisatie en goedkope lonen landen maken dat er buiten Italië gezocht wordt.
De 500 in Fiat 500 slaat overigens op de cilinder inhoud. Dat klopt echter ook niet, want de kleinste is 900cc. Wel een 2 cilinder.
Anyway, ze plakken een naam uit de geschiedenis op dit gedrocht. Als Alfist draai je je dan toch om in je graf? Is er dan niets meer heilig?
Richmond zegt
van alfisten alleen rookt de schoorsteen niet, geen enkel merk overleefd het met het luisteren naar Liefhebbers
ronnys zegt
De originele 500 had wel een 500cc blok!
Daarna is het mis gegaan.
basman147 zegt
@ Richmond: Bij de introductie van de eerste Panda heeft Fiat anders een flink pak geld naar het Wereld Natuur Fonds geschoven omdat die niet blij waren dat een autofabrikant er met hun symbool vandoor ging.
tweetyv6 zegt
Lulkoek
Kijk eens hoeveel producten er op de markt zijn die Italiaanse naamgeving hebben en/of namen van Italiaanse steden gebruiken die niet in Italië gemaakt worden c.q. op de plek van de naam van het product.
Dit lijkt me eerder gevalletje: ik ben ook een belangrijke minister, kijk eens wat ik kan.
En wat betreft de levensmiddelen die een D.O.P. hebben; dat is dan weer Europese regelgeving die zich niet enkel tot Italië beperkt. Klok & klepel.
mc96 zegt
Alfa Junior. De nieuwe naam voor een auto die waarschijnlijk vooral door 60 plussers zal worden gekocht (die willen een elektrische met hoge instap en hebben wél geld voor een nieuwe auto).
406_v6 zegt
Ken zat 60 plussers die maar net genoeg hebben om hun 2e hands Toyota Yaris te blijven rijden…
timdawg zegt
@406_v6: ken er nog vééél meer waar het geld tegen de plinten klotst. De Nederlandse pensionado is, weliswaar huizenbezit en pensioenopbouw meegerekend, de rijkste bevolkingsgroep ter wereld. De meesten kunnen zo’n nieuwe Alfa cash aftikken zonder enkele moeite, zelfs met vermogen in de stenen.
potver7 zegt
Ongetwijfeld waar, maar gepensioneerden hebben gemiddeld meer te besteden dan 65-minners…
tweetyv6 zegt
Deze 65-minner heeft ongeveer 5x zoveel te besteden als zijn gepensioneerde vader.
mashell zegt
Ze hebben ook langer kunnen sparen en veel minder vaak de nieuwste Galaxy S gekocht.
mlo zegt
Hou toch op. Kom uit je bubbel.
Brigadier Broekhoest zegt
Alfa Romeo Boomer was inderdaad toepasselijker geweest
lpgbarrel zegt
Alfa Romeo Vecchio Bacucco is het voor mij..
degrotemuis zegt
Bijzonder dat Alfa toegeeft op zo’n onzin geval, misschien gevalletje goodwill kweken of zo? Jammer dat ze Junior gekozen hebben als alternatief. Hadden ze voor dit geval niet de naam Arna weer uit de mottenballen kunnen trekken en de naam Junior kunnen gebruiken voor een auto die de GT Junior recht doet?
Dutchdriftking zegt
Als je zelf Adolf heet dan snap ik wel dat namen een dingetje voor je zijn.
William zegt
Dit klinkt als een zeer slechte 1 april grap, maar blijkbaar is het echt? Te bizar voor woorden.
Poulusma zegt
‘De grote vraag is: hoe gaat de Milano dan wél heten? Dat zullen we meteen verklappen: Alfa Romeo Junior.’, ‘heeft Alfa Romeo besloten deze te veranderen van ‘Milano’ naar ‘Alfa Romeo Junior’’, dus met andere woorden heet de bewuste auto nu Alfa Romeo Alfa Romeo Junior? Een beetje zoals de Ferrari La Ferrari, wat ik eigenlijk ook al apart vond!
ericc zegt
En Ferrari dan? De Roma of Portofino worden toch ook niet in die plaatsen gemaakt??
Allison Burgers zegt
Het ging ze erom dat de Milano niet in Italië wordt gebouwd las ik. De Ferrari’s worden daar wel gebouwd.
Maar blijft weer iets typisch Italiaans. Straks lekker ananas op de pizza!
mashell zegt
Pizza Hawaii mag alleen Pizza Hawaii heetten als deze in Hawaii gemaakt wordt!
HZW zegt
Alfa Romeo heeft gekozen om de “Milano” in Polen te bouwen, omdat ze zodoende de auto € 10K goedkoper op de markt konden zetten.
Dit was ook al schoppen tegen de scheenbenen van de Italiaanse vakbond, door geen Italiaanse arbeiders te gebruiken.
Ik vind het een prima standpunt van de Italiaanse regering, je wil wel een Italiaanse stad naam gebruiken voor je auto, maar geen Italiaanse Arbeiders gebruiken om hem te bouwen.
bobje zegt
Een ander, niet onbelangrijk, voordeel is dat de Poolse Fiat’s aanzienlijk betrouwbaarder zijn dan de Italiaanse. Dat zal dan ook voor de AR’s zo zijn, lijkt mij. Dat doet in Milaan extra pijn….
Poulusma zegt
Laten we ook gewoon eerlijk zijn dat 10K op de markt ook nog een groot verschil in de verkopen kan betekenen. dus ik snap wel dat ze uiteindelijk de productie dan in Polen doen.
roverbmwdriver zegt
Hoewel ik geen Alfisti ben, kan ik me wel indenken dat deze naamskeuze in Italië wat losmaakt. Tot de Alfasud kwam prijkte Milano op het embleem van Alfa Romeo, dus de tijden van de Giulia’s en alle illustere voorgangers. Dat behoeft toch geen verdere uitleg mag ik hopen. Nu komt Stellantis op het idee om een in Polen gebouwde electro auto Milano te noemen, die eigenlijk de naam Alfa Romeo nog niet eens waardig is. Dan begrijp ik best wel dat er mensen zijn in Italië, die daar wat van vinden en blijkbaar zelfs een minister.
sabrerator zegt
Dus in het rijtje Fiat Gingo (werd Panda), Volvo F4 en S4 (werd de V40 en S40).
De folders waren al gedrukt, maar de naam wijzigde nog.
Allison Burgers zegt
Was het F4? Ik dacht F40, waarna Ferrari protesteerde. De Volvo F4 was een vrachtwaren in de jaren 80.
coupedriver zegt
Het was beide, idd S4 en F4, maar Audi was er tegen, dus een nulletje erbij, en toen was Ferrari not amused, dus werd de F een V…
PunicaOase zegt
“Junior” klinkt mij cheap in de oren.. Onervaren, gebrekkige skills, nog in opleiding, onder toezicht, etc..
pomoek zegt
Haha, wat een stel Calimero’s die baasjes van Alfa Romeo. Als ze ballen hadden gehad dan hadden ze de auto de Alfa Romeo Tychy genoemd. Dan had ik een of meer nieren verkocht en met de opbrengst er eentje gekocht.
Stivali di merda.
rijnounsdoor zegt
Ferrari Roma anyone? En die Fiat Croma reed als een pak boter.
joppe zegt
Waarom hebben ze dit niet uitgezocht voordat de auto werd gepresenteerd?
JelmerS zegt
ze passen aan op de mening van deze Italiaanse bobo, dat is niet direct de eerste plaats waar je je naam gaat checken.
HZW zegt
Ik vind Junior een prima naam voor de eerste elektrische Alfa Romeo.
Svenska II zegt
ik had dit model vernoemd naar die minister! De Alfa Romeo Adolfo…
mashell zegt
Brennero was ook een optie geweest…
iphonistvongates zegt
Apart dat de Alfa bobo’s niet creatiever omgaan met dit overduidelijke overheids machtsmisbruik…..we hebben het hier wel over het meest integere EU-lid sinds de oprichting.
v10m5 zegt
Had er gewoon een paar in Italië afgebouwd een paar jaar op rij en er was geen vuiltje aan de lucht geweest. Twee uit Italië en 20.000 uit Polen elk jaar. Vroeger waren ze toch creatiever met “we rijden even naar een andere locatie en daar staan er nog meer” en snel werd alles naar naartoe gereden 😅
Specht zegt
Of het nou politieke spelletjes zijn of niet, Alfa Romeo staat nu wereldwijd voor lul met dit verhaal.
En als het nou een geniale fantastische ontworpen auto was geweest waren ze er nog wel mee weggekomen, maar nee het is een lelijke Peugeot rebadge. Dus het management dient zijn biezen te pakken, met dikke boomer CEO Imperato als eerste.
citroen55 zegt
Bij het registreren, octrooi aanvraag, van een product, in dit geval de naam passend bij het product, dan zo zo’n thema als nu ook een rol hebben moeten spelen. Bovendien bij de regering Meloni kan je van alles verwachten wat dit betreft.
mashell zegt
Als de regering je helpt bij de marketing campagne…
adbrotjeknor zegt
“De Alfa Romeo Stelvio wordt trouwens ook niet gebouwd op de Stelviopas, maar dat is blijkbaar geen probleem”. Hahaha. Niet cynisch bedoeld: Ik kom hier voor autonieuws, maar zit te schaterlachen achter mijn pc. Dank!
citroen55 zegt
En de Brera evenmin in de wijk met deze naam…
bmwfe zegt
De naam alleen voor Italië veranderen en voor de andere landen lekker zo laten.
mustang750supersnake zegt
misschien eroesto?
hennyhuisman zegt
Hee wie heeft die dubbele uitlaat er onder gephotoshopt??!!111!
machielvdd zegt
Hij is er ook nog gewoon met verbrandingsmotor ;)
cossiekiller zegt
Junior voor auto die ongeveer 1m70 hoog is…