Het is officieel: Adrian Newey pakt zijn biezen bij Red Bull.
Red Bull houdt dit jaar de gemoederen flink bezig en dat is niet omdat Max Verstappen de overwinningen aan elkaar rijgt. Het rommelt op z’n zachtst gezegd flink binnen de gelederen van Red Bull. Toch is er nog niemand opgestapt. Zelfs Christian Horner niet.
Nu gaat er toch iemand vertrekken bij Red Bull, en dat is Adrian Newey. Dit nieuws dook vorige week al op als gerucht, maar inmiddels is het helemaal officieel. Red Bull maakt bekend dat Adrian Newey hen gaat verlaten.
De grote vraag is natuurlijk: wat gaat hij hierna doen? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Uit het bericht van Red Bull is op te maken dat Newey nu al zijn F1-taken bij Red Bull neerlegt, maar nog wel het hypercar project gaat afronden. Volgend jaar vertrekt hij definitief en is hij dus vrij om te gaan en staan.
Newey heeft het in zijn statement over “nieuwe uitdagingen” dus het lijkt erop dat hij nog niet aan zijn pensioen denkt, al is hij inmiddels 65. De geruchten gaan dat Ferrari Newey binnen gaat halen. Volgens Italiaanse media heeft Vasseur gisteren een ontmoeting gehad met Newey. Dus wie weet heeft Ferrari binnenkort groot nieuws.
Hoewel er journalisten zijn die anders beweren heeft Adrian Newey natuurlijk een heel groot aandeel gehad in het succes van Red Bull. Hij deed in 2006 zijn aantrede bij Red Bull Racing en is dus al sinds de vroege jaren betrokken bij het team. Zijn vertrek is dus een enorme aderlating voor Red Bull.
flow82 zegt
Jammer maar aan alle mooie dingen komt een eind. Ben benieuwd wat zijn volgende stap zal zijn.
Svenska II zegt
De wereld rondzeilen…
Het is alleen nog de vraag of het een tijdelijke gardening leave is, of dat hij er gewoon mee kapt
Edge zegt
Geen van beide. Newey stopt bij de F1 tak van Red Bull en gaat zich tot en met eind maart 2025 bemoeien met de RB 17 trackday auto. Per 1 april 2025 is hij vrij om een ander F1 team aan de slag te gaan. Dit jaar RB17 is effectief zijn gardening leave.
Chauffeur zegt
Samen met Max naar Aston per 2026?
Richmond zegt
Max gaat niet naar Aston zonder zeker te weten dat hij daar kan gaan winnen en in 26 weet je dat niet.
Boeman zegt
Zeker weten dat hij gaat winnen heb je voor 2026 bij geen enkel team, er gaat zoveel veranderen…. RedBull moet het vanaf dan ook doen met de eigen motor, terwijl Aston Martin dan juist weer met Honda verder gaat.
Richmond zegt
Klopt, maar de honda motor van 26 heeft niks te maken met die van nu. En bedenk dat Renault met Red Bull voor het hybride tijdperk alles won en datzelfde Renault een draak van een motor (aandrijflijn) bouwde daarna waardoor Red Bull overging op honda. Alleen maar omdat Honda nu de beste is wil dat niet automatisch zeggen dat het straks ook is. Dus afgaan daarop is een fout.
Edge zegt
Mwah. Daarmee geef je Renault toch wel iets teveel eer. Ook in de laatste jaren van het V8 tijdperk was de Renault de zwakste motor van het veld. Het verschil was alleen niet zo groot als in het hybridetijdperk, waardoor je dat gebrek aan pk’s goed kon compenseren met een geweldig chassis en geweldige aero. In het hybridetijdperk, en zeker in het begin, lag Renault zo ver achter dat je daar niet omheen kon werken door de rest van de auto beter te maken dan de concurrentie.
mashell zegt
Max bleef ook bij Red Bull toen die naar Honda gingen en dat zag er toen ook bepaald niet veel belovend uit. Eigenlijk is het simpel, daar waar Newey zit heb je meer kans om te winnen dan ergens anders.
sportevo zegt
‘Hoewel er journalisten zijn die anders beweren is Adrian Newey natuurlijk cruciaal geweest in het succes van Red Bull.’
De invloed van Newey is al wel eerder merkbaar geweest. In 1997 was Williams nog een topteam maar in de loop van 1997 mocht Newey bij McLaren aan de gang en het was tegen het einde van het seizoen al merkbaar dat de McLaren een steeds betere auto werd. In 1998 was de Williams al weggevallen en de McLaren het te kloppen team.
kniesoor zegt
Het grote speculeren over Newey’s toekomstige activiteiten kan beginnen . . . 🙂
gallardogt zegt
Vanaf 2016 gaat Newey alleen doen wat hij leuk vindt en low profile op de achtergrond lekker F1 schetsjes maken voor Ferrari.
Richmond zegt
Vanaf q2 2025. Per direct is zijn gardening leave ingegaan eh werkt hij alleen nog aan de rb 17 hypercar tot deze af is. Dus per april 2025 kan hij gaan doen wat hij wil.
Edge zegt
Eerder werd er nog geschreven dat de PA van Horner die hem beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag ook als PA van Newey werkte, en dat Newey sinds de beschuldigingen van Horner in onmin met hem leeft. Newey’s vertrek zou daar ook mee samenhangen. De geruchten dat Verstappen zijn opties open houdt komen daar ook uit voort. Als Verstappen vertrekt is Marko ook weg. Meerdere engineers zullen dan ook wel eieren voor hun geld kiezen. Met andere woorden: toch knap dat de Thaise kant van Red Bull bereid is het hele team op te blazen enkel om hun vriendje Horner in het zadel te houden.
Van Newey zelf is het de vraag wat hij gaat doen. De geruchten over een overstap naar Ferrari worden steeds hardnekkiger, maar stiekem zou ik het zelf leuker vinden als hij samen met Verstappen naar Aston Martin of Mercedes gaat en daar de boel aan de praat weet te krijgen. Lekker vanaf de andere kant van Motorsport Valley een lange neus maken naar Horner en Red Bull.
Richmond zegt
Mercedes heeft al gezegd dat Marko welkom is
Edge zegt
Klopt, maar dat zal dan wel afhangen van de komst van Verstappen. Ik denk niet dat ze op Marko zitten te wachten als Verstappen bij Red Bull blijft of naar Aston Martin gaat of zoiets.
pjotr zegt
[La Gazzetta dello Sport] Goodbye Red Bull, Ferrari-Newey here we are: the genius met with Vasseur in London
https://www.gazzetta.it/motori/ferrari/01-05-2024/newey-ferrari-accordo-vicino-ha-visto-vasseur-a-londra.shtml (ff vertaalknopje in je browser gebruiken indien nodig)
sanderkomnogeensergens zegt
Het speculeren over wat hij gaat doen haalt de aandacht weg van de reden waarom hij vertrekt. En die reden zit toch echt binnen het Red Bull formule1 team.
Richmond zegt
Dat maak jij ervan. Hij wilde vorig jaar al weg en toen speelde er nog niks. Daarnaast 19 jaar is een lange tijd bij eenzelfde werkgever. hij was geen fan van de vorige set regels en aanvankelijk ook niet van deze. Maar bij het bestuderen vond hij toch uitdagingen. Nu heeft hij 3 auto’s Al ontwikkeld en alle 3 hebben alles gewonnen. De laatste binnen de huidige regels gaat dat ook doen, die zal hij ook al grotendeels al ontwikkeld hebben. Dus met nieuwe regels komt ook een nieuwe uitdaging en dat kan ook het moment zijn, om ook van werkgever te veranderen na 19 jaar.
mashell zegt
Als ik zou ontdekken dat mijn PA niet alleen niet persoonlijk was maar ook nog eens met een directe collega en de vader van een collega sliep en ze maar twee dagen in de week bij mij was en dus vijf bij hen dan zou ik me ook tekort gegaan voelen…
Allison Burgers zegt
Is er eigenlijk een afkoelperiode? Of mag je gewoon van de ene op de andere dag al je kennis meenenem naar een ander team?
Richmond zegt
Er is een afkoel periode, dat noemen de Engelsen “gardening leave”. Dat is je concurrentiebeding.
Afhankelijk van je functie is dat een paar maanden tot een jaar. Een Lollipop man zal weinig hebben, maar iemand die direct bij de ontwikkeling betrokken is zoveel mogelijk. In het geval van newey is dat een jaar dat per direct is ingegaan. Dus per q2 volgend jaar is hij pas vrij om naar een ander team te gaan.
notsobig zegt
Het zal waarschijnlijk wel niet gebeuren, maar wat als Newey naar het zuster team gaat, om dat naar een hoger niveau te brengen… Zou ik ergens wel cool vinden als hij daar een winnend team van kan maken. Heb je straks 4x RB (Racing/Red Bull) bovenaan…