Wait…What?
Het 2toDrive-experiment is uitgedraaid op een belachelijk succes. Voor degenen die hun hippe marketingtermen met combinaties van letters en cijfers niet meer uit elkaar kunnen halen: 2toDrive was het opzetje van Minister Melanie om jongeren eerder hun rijbewijs te laten halen. In plaats van met 18 jaar, mochten dankzij het programma adolescenten van 16,5 jaar al beginnen met rijles. Vanaf 17 jaar mochten ze dan ook daadwerkelijk voor hun papiertje opgaan. Enige caveat was dat ze, todat ze de volwassen leeftijd van 18 bereikten, alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg opmochten.
Eind vorig jaar leek het programma even te stranden in de ambtelijke molen, doordat er geen officiële wet voor was vastgelegd. Maar vanaf 15 maart (deze donderdag dus), kunnen jongeren weer compleet losgaan in hun lesauto’s. De proef was namelijk zo succesvol dat de nieuwe Melanie het concept van 2toDrive opgenomen heeft in the law of the land.
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat jongeren die hun eerste rij-jaar onder begeleiding de weg opgaan, het rijden serieuzer nemen en veiliger rijden. Daarbij haalden vorig jaar voor het eerst relatief gezien meer 17-jarigen dan oudere examenkandidaten hun rijbewijs bij hun eerste poging. Sinds 2toDrive begonnen is, hebben al meer dan 240.000 jongeren hun rijbewijs voor hun achttiende verjaardag binnengetikt.
Image-Credit: meisje met rijbewijs via de Texaanse overheid
royaledeluxe zegt
Leuk voor jonge NL’ers, dit is er in BE al een eeuwigheid ondertussen. Mijn madam heeft zo haar rijbewijs gehaald.
keeper1 zegt
@royaledeluxe: gefeliciteerd
gove zegt
@royaledeluxe: alee darom denk ik dat het op autoblog.nl staat en niet op autoblog.be
torsen zegt
@gove: Ook een leuk weetje over taalverschillen tussen NL en BE is de associatie met het woord madam:
“Een madam of hoerenmadam is een vrouw die andere personen laat werken in de prostitutie. Tegen betaling door de prostituees verzorgt een madam de bemiddeling tussen prostituee en klant. Ook verzorgt zij vaak een locatie, zoals een bordeel. Ten slotte bieden madams fysieke bescherming tegen eventuele agressieve klanten.”
gove zegt
@torsen: the more you know the less you care
gove zegt
@torsen: lol die rijbewijzen zijn wel 18 plus haha
torsen zegt
@gove: Haha! Rijschool69 schijnt een goeie te zijn.
BaRa zegt
@gove: tik even autoblog.be in, en kijk waar je uitkomt…
jaapiyo zegt
@bara: alleen als je dat vanuit Nederland doet kom je op autoblog.nl uit, vanuit België helaas niet ;)
BaRa zegt
@jaapiyo: TIL: ik woon in Nederland. Gek eigenlijk, ik dacht altijd dat Gent in België lag.
kenner zegt
@royaledeluxe: Belgische chauffeurs hebben hun rijbewijs echt bij een pakje boter gekregen, lijkt het wel. Man man man. Of in dit geval bij een reep kinderbueno
Edge zegt
@kenner: Zo gek is dat ook niet. In België mag je immers nog rijles krijgen van je familie. Toch net even wat anders dan rijles van een bevoegd instructeur
r32turbo zegt
@edge: Dan heeft iedereen in BE rijles van zijn schoonmoeder gekregen.
BaRa zegt
@r32turbo: dat is ook zo. Vandaar dat je mensen die niet een relatie zitten, ook niet met de auto ziet rijden. Het is een van de meest aangehaalde redenen om te trouwen in België: het kunnen halen van een rijbewijs via de schoonmoeder.
SimonMc zegt
@edge: En daarna moet je ook geen examen afleggen. Oh wacht…
SimonMc zegt
@edge: Dat klopt, echter zijn de voorwaarden ietsje aangescherpt. Nu moet een begeleider een “vorming” doen van 3 uur, ongeacht of je familie bent of niet. De voorwaarden van de begeleider zijn onveranderd ( minstens 8 jaar rijbewijs, en mag niet ingetrokken geweest zijn de laatste 3 (?) jaar. )
Na het halen van je theorie, kon je al na 3 maand je praktijkexamen afleggen. Dat kan ook niet meer, het is nu minstens 9 maand. En tot slot, moet je verplicht na een half jaar nadat je je vast rijbewijs hebt behaald, terugkomen voor een halve dag rijles.
Als men daar niet tevreden is over de gemaakte vorderingen, kan men je het rijbewijs niet meer afnemen, maar wél kunnen ze je opnieuw rijlessen verplichten.
Als begeleider kan je overigens niet opgeschreven staan voor 2 verschillende personen in één jaar, tenzij je “familie” bent ( in de ruime betekenis ). De reden daarachter begrijp ik niet goed. Ik ga begeleider zijn van m’n collega op het werk, maar ik mag het niet zijn voor zijn vriendin…tot volgend jaar.
BaRa zegt
@kenner: wat me opvalt aan Nederlandse chauffeurs in Nederland is dat ze veel te dicht tegen elkaar aan rijden. Er moet er maar eentje op de rem gaan, en je hebt brokken. Ze voegen ook veel te kort in. Wat me opvalt aan Nederlandse chauffeurs in België: dat hun auto een geel nummerbord heeft. Verder gedragen ze zich net als elke andere Belg.
porker zegt
@BaRa: als die auto voor me nou eens een beetje doorrijdt hoef ik niet zo te duwen. Vreselijk die bumperklevers aan de voorzijde
SimonMc zegt
@kenner: Alsof Nederlandse bestuurders heilig zijn. Je wil niet weten hoeveel Nederlandse middenvak-rijders ik zie rondrijden.
kobus1967 zegt
@royaledeluxe: zijn de vaardigheden van uw madam nu beter dan toen ze 17 was?
toyotavenray zegt
Ik heb die ook zo gehaald. Is veel fijner. En als je dan een jaar met begeleiding hebt gereden. Dan is het weer wat veiliger op de weg.
ariif zegt
Mag je ook meteen een aantal tientjes extra betalen voor een miezerig pasje met alleen wat belettering van je naam & met wie je mag rijden… Draait uiteindelijk toch allemaal om geld
berlinetta zegt
Ik reed in mijn jongere jaren ook rustiger en veiliger als een van mijn ouders naast me zat, maar zodra ik alleen was reed ik ook veel harder. De conclusie dat 17-jarigen serieuzer en veiliger rijden, vind ik dus wel voor discussie vatbaar. Ik ben benieuwd wat de argumenten van het SWOV zijn.
torsen zegt
@berlinetta: Theoretisch heb je een langere periode waarin iemand met meer verkeersinzicht de pubert kan attenderen op hoe hij/zij beter kan anticiperen op gedrag van andere weggebruikers.
berlinetta zegt
@torsen: Ja dat is ook wel zo. Op de langere termijn geloof ik ook wel dat het beter is, maar de tekst suggereert dat ze in hun eerste jaar al veiliger rijden. Zoals ik al aangaf, komt dat waarschijnlijk doordat er een waakhond in de vorm van papa of mama naast ze zit en niet omdat ze uit zichzelf veiliger rijden.
torsen zegt
@berlinetta: Ja, moest het nog een keer nalezen maar dat staat er inderdaad.
Weet niet of het veelzeggend is in dat geval.
1audi1 zegt
@berlinetta: Ja tuurlijk, maar dat is dan ook het hele idee :p
kenner zegt
@berlinetta: ik rij met met mn (schoon)moeder altijd een stuk rustiger. Misschien wel dé oplossing voor te hard rijden; verplicht je moeder mee
rhellema zegt
@kenner: met mijn schoonmoeder in de auto rijd ik altijd veel harder…hoe eerder op de plaats van bestemming des te beter.
volvov70 zegt
Echt hoe komen jullie nou weer op die headerimage ?
2wheeler zegt
@volvov70: hahaha ik moest ook al lachen
Loek zegt
Ik zit midden in mijn traject. In mei mag ik zelf aan de slag. Naar het schijnt is nog niemand bij mij in paniek geraakt dus dat is fijn. Wel mijn eerste schade gereden dit weekend, een zelf gemonteerde kentekenhouder heeft het verloren van een drempel. Maar goed, klein stukje plastic, komt wel weer goed.
Gulli zegt
@720s: ach als dat je eerste is. Mijn eerste schade was een boom op de plek waar bij een Mondeo doorgaans het ruitensproeierreservoir hoort te zitten ?
“Pap, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws…”
Loek zegt
@gulli: Het goede nieuws: je airbags werken prima!
Maar inderdaad, mijn vader deed er niet echt moeilijk over, tis maar een kentekenplaathouder. Als het een bumper was geweest had ik waarschijnlijk een groter probleem :)
cossiekiller zegt
Persoonlijk nooit veel verschil gevoeld in 17- of 18-jarigen…
hondacrx96 zegt
@cossiekiller: ???
martijn1994 zegt
Alleen ben je 7 jaar beginnend bestuurder wanneer je hem haalt als je onder de 18 bent?
hollandbest zegt
Onzin op m’n 19e lekker mijn rijbewijs gehaald, goeie leeftijd. 19e jarige zijn toch ff een stuk volwassener dan 17 of 18 jarige die net voor het eerst legaal uit kunnen gaan en zuipen
2wheeler zegt
@hollandbest: de tering, over onzin gesproken…
mashell zegt
@hollandbest: als dat volwassenheid, “uitgaan” en zuipen het criterium vormen zijn kunnen we misschien maar beter rijbewijzen pas vanaf 35 jaar gaan uitgeven, dan hebben de meesten die wilde fase wel achter de rug.
Gulli zegt
Hoe zou dat werken bij motorrijlessen? Moet dan het eerste jaar je vadsige oom bij je achterop omdat hij er toevallig ook al een paar jaar een heeft?
2wheeler zegt
@gulli: haha, begin maar niet over motorrijlessen. Dat systeem hebben ze al een tijdje niet onder de knie. Mijn vriendin heeft haar mrbw gehaald in een periode dat ze moest beginnen met een 11kw fiets… ding liep net 130 en was gewoon gevaarlijk op de snelweg.
Gulli zegt
@2wheeler: ja idd, en ik heb hem in december gehaald en mag van het CBR een week later doodleuk op een Kawasaki H2 stappen want ik ben ouder dan 24. Kwalijk zakie! ?
racerx zegt
@gulli: gewoon prima, de oude regeling van 21+ was wat mij betreft top. Mensen moeten lekker zelf weten waar ze op rijden, heeft de overheid m.i. niets mee te maken.
bfvo zegt
Unaniem een belachelijk groot succes!
iemandvandezaak zegt
Kan dit beamen. In mijn 17de levensjaar geen enkele auto in de prak gereden maar dat was met 18 wel anders.