• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breder bestaat niet: Oettinger-Käfer (255 pk)

Auteur: robbie, gepost 5 december 2010 om 17:02 – 54 Reacties

Oettinger-Kafer


Inderdaad, met een breedte van 220 cm is dit inderdaad de breedste (klassieke) Kever van heel Europa. En dan ligt er achterin ook nog eens een heel lekker motorblok.

Op basis van een Kever 1303 is in 1973 door tuner Oettinger voor een Kever fanaat dit bizarre apparaat gebouwd. De standaardmotor heeft plaats moeten maken voor een tot 255 pk getunede 2.2 liter zescilinder boxermotor van Porsche. Gelukkig zijn er ook Porsche remmen gemonteerd om het geheel vanaf zijn topsnelheid van 210 km/u weer veilig tot stilstand te kunnen brengen. En echte kenners zien natuurlijk meteen dat het neusje van de Kever moet lijken op de beroemde Porsche Flachbau.

Wil je dit gevaarte een in het echt aanschouwen? Dan moet je een bezoekje brengen aan het Volkswagen AutoMuseum in Wolfsburg. (Fotocredit: GS1311)

Oettinger-Kafer

Oettinger-Kafer

Oettinger-Kafer

Ook interessant!

  • Oettinger Golf 8 GTI
    Oettinger Golf 8 GTI is keurig en subtiel. Huh?
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

kever, Klassiekers, oettinger, Porsche, tuning, Volkswagen, wit

Vorig bericht: « Geen lijkwagen, wel veel ruimte: Binz E-Klasse XTEND
Volgend bericht: BMW verlaat het WTCC (een soort van) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    5 december 2010 om 17:05

    Ja, ik was er op het 1e plaatje wel ingetrapt (titel dinges plaatj, je weet wel die eerste, helemaal bovenaan, ja, die ja, boeven de tekst, goedzo!)!!

    Login om te reageren
  2. doepidoepidoe zegt

    5 december 2010 om 17:12

    het meest walgelijke gedrocht ooit

    Login om te reageren
  3. doepidoepidoe zegt

    5 december 2010 om 17:12

    he kijk herbie staat daar

    Login om te reageren
  4. E320cdi zegt

    5 december 2010 om 17:14

    Doe het niet.

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    5 december 2010 om 17:18

    Jeetje, dat ziet er toch niet uit? Afwerking lijkt ook niet geweldig.

    Yuk. Zonde van die Kever.

    Login om te reageren
  6. Hermann zegt

    5 december 2010 om 17:18

    Dus daar is de porsche uit voort gekomen ;)

    Login om te reageren
  7. Rob USA zegt

    5 december 2010 om 17:23

    “in het echt aanschouwen” ! Nee dank U !

    Login om te reageren
  8. JamesBond007 zegt

    5 december 2010 om 17:24

    Login om te reageren
  9. mrB zegt

    5 december 2010 om 17:25

    oke, net zo breed als een murcielago. En zo kort als een kever, lijkt met niet echt heel chill rijden

    Login om te reageren
  10. Stender zegt

    5 december 2010 om 17:27

    Haha al die lolbroeken met 33cl blikjes in hun velgen…

    Hier kun je 1,5l Coca Cola flessen in kwijt!

    Login om te reageren
  11. BMW über alles zegt

    5 december 2010 om 17:31

    achterkant lijkt op een oververkrachtte Porsche

    Login om te reageren
  12. bpc zegt

    5 december 2010 om 17:33

    lijkt sterk op oude de 911 , rijdt waarschijnlijk even goed …

    Login om te reageren
  13. Mpower zegt

    5 december 2010 om 17:34

    nu zie ik wat Jeremy Clarkson altijd bedoeld als hij het over een 911 heeft :0

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 december 2010 om 20:50

      @Mpower: Idd, de aanduiding ‘platgeslagen kever’ wordt plots iets TE duidelijk.

      Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    5 december 2010 om 17:34

    Doet me meteen aan zo’n Batmanmobiel denken…
    ZIet er toch niet uit..

    Login om te reageren
  15. delimburger zegt

    5 december 2010 om 17:37

    Op een dag vind je de auto van je dromen…

    Login om te reageren
  16. Griffin zegt

    5 december 2010 om 17:43

    ’t Ziet er uit alsof het ieder moment op de grond kan flikkeren. Ik zou geneigd zijn wat flinke spijkers door dat plaatwerk te jassen zodat ’t in ieder geval nog op z’n plek blijft zitten (lelijker kan het toch niet worden). Wat een misbaksel…

    Login om te reageren
  17. Patrick zegt

    5 december 2010 om 17:46

    En toch heeft Porsche daar iets heel moois en historischer van weten te maken of die Keveramateurtjes wilden graag de 935 als voorbeeld gebruiken haha!


    )
    )

    Login om te reageren
  18. kakharses zegt

    5 december 2010 om 17:59

    dit is zo’n belachelijk slecht ding, ik wil hem!

    Login om te reageren
  19. P.K. zegt

    5 december 2010 om 18:10

    WTF? Zelden zoiets fugly gezien!

    Login om te reageren
  20. bmwkevin zegt

    5 december 2010 om 18:42

    herbie aan de anabolen

    Login om te reageren
  21. ZonParaplu zegt

    5 december 2010 om 18:54

    Haha, een enorm overdreven bodykit en een spoiler formaat smart.
    Briljant!

    Login om te reageren
  22. RickB zegt

    5 december 2010 om 19:32

    Is nu zelfs een kever die op het onderstel (incl. motor etc.) van een Boxster staat, echt gaaf!
    Dit ook, maar dit is echt overkill IMO!

    Login om te reageren
  23. porsche911turbo2 zegt

    5 december 2010 om 19:37

    wahhaa super grappig :D

    Login om te reageren
  24. frarissimo zegt

    5 december 2010 om 19:44

    Is dit de nieuwe 911 GT 2?

    Login om te reageren
  25. jp zegt

    5 december 2010 om 19:53

    Een auto verbreden (zoals bovenstaande Porsche) vind ik altijd wel vet, de kever maakt duidelijk dat je daar dus ook te ver in kunt gaan.

    Login om te reageren
  26. corvettez06 zegt

    5 december 2010 om 20:20

    zo zie je maar dat porsche niets meer is als een kever met een hoge bloeddruk?….

    Login om te reageren
  27. gmw zegt

    5 december 2010 om 21:07

    We hebben het wel over tuning uit 1973 !!! Is niet vandaag of gisteren zo in elkaar gezet…

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      5 december 2010 om 21:25

      @gmw: Nou en? Dat het uit ’73 is geeft ze geen vrijbrief voor zwakzinnigheid :P

      Login om te reageren
  28. six-trey zegt

    5 december 2010 om 21:22

    only in america oei blijkbaar zijn er ook europeanen zonder smaak

    Login om te reageren
  29. 288 GTO zegt

    5 december 2010 om 21:32

    Hahaha, het lijkt wel een ufo uit een goedkope sf-film.

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    5 december 2010 om 21:47

    Wat een bouwpakket zeg, het ziet er op zich nog wel grappig uit:P

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    5 december 2010 om 21:49

    Je moet dit zien in de geest van die tijd. Toen was dit soort tuning echt hot, al is Oettinger inderdaad wel heel ver gegaan.

    Nordstadt deed het veel subtieler, met de Porsche boxer achter de voorstoelen gebouwd. Ook zij namen een 1303 (met de bolle voorruit) als basis.

    Zelf deed ik ’t nog veel subtieler. Met een Golf GTI blok in een 1303 S. Ik mis die auto nog steeds…

    Login om te reageren
    • P.K. zegt

      6 december 2010 om 16:36

      @Klassiekerrally: Watskeburt met die Kever? Is ie over de lengte door t midden gezaagd en n stuk in gelast ofzo? Man, wat breed…..

      Login om te reageren
      • Klassiekerrally zegt

        6 december 2010 om 20:07

        @P.K.: Spatborden zijn verbreed. Koets is qua formaat niet aangepast voor zover ik weet.

        Login om te reageren
  32. 288 GTO zegt

    5 december 2010 om 21:51

    Deze Koenig Testarossa is vlgs. mij ook 2.20 mtr breed. Ziet er wel iets beter uit hè?
    http://s267.photobucket.com/albums/ii307/Egwin_F/?action=view&current=Koenig_Ferrari_Testarossa_023.jpg

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      5 december 2010 om 22:00

      @288 GTO: De Koenig 512BB is ook 2.2 meter breed als ik me niet vergis. Ik zal ’t binnenkort even opmeten ;)

      Login om te reageren
  33. 288 GTO zegt

    5 december 2010 om 21:53

    [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii307/Egwin_F/Koenig_Ferrari_Testarossa_023.jpg[/IMG]

    Login om te reageren
  34. max zegt

    5 december 2010 om 22:00

    Ik heb hem met de rest van het museum en de fabriek laatst (z’n 2 maanden geleden) mogen bewonderen.

    Login om te reageren
  35. rick zegt

    5 december 2010 om 22:16

    max gefeliciteerd, ik ben naar het laatst naar het vaticaan geweest en heb de route 66 gereden (voor wie het wil weten…)

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      5 december 2010 om 22:56

      @rick: Cool. Maar ik neem aan dat je niet via route 66 naar het Vaticaan gereden bent?

      Login om te reageren
  36. Emerald_Green_Jag zegt

    6 december 2010 om 08:18

    Ik heb een 1303 nooit mooi gevonden, laat staan dit gedrocht.
    Een ouderwetsch Brilletje (u weet wel, zo’n Kever met een spijltje in de achterruit) of Ovaaltje (zonder spijltje) heeft charme. Nee, het gaat niet snel, maar dat is ook niet de bedoeling met zo’n karretje.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      6 december 2010 om 20:06

      @Emerald_Green_Jag: De 1303S wordt/werd veelal gezien als de minst aantrekkelijke Kever, dus daarin sta je niet alleen.
      Snel rijden was inderdaad niet de bedoeling van de Kever. Maar ’t maakt ’t wel veel leuker IMHO ;)
      En met ’t onderstel van de 1303 kom je ook een heel eind. Lijkt erg veel op dat van een Porsche 924, wat draagarmen betreft.

      Login om te reageren
  37. de sjonnies zegt

    6 december 2010 om 09:20

    ’t was serieus ‘HOT’in 1973.
    Ding heeft toen alle autobladen gehaald.
    Iedereen wist gelijk wie Oettinger was.
    1973, kostte een setje lichtmetaal voor je Alfa meer dan een maandsalaris.
    Tjoende je nog alleen mechanisch
    Digitale horloges waren er nog niet.
    Vliegen was spannend en romantisch
    Als je auto 180 haalde was je de bink
    In Porsches kon je je nog deaud rijden
    Opel Manta’s en Ford Capri’s waren stoer.
    Wou dat ik een dag terug kon naar 1973 om wat inkopen te doen
    Wat zou jij eigenlijk kopen als je 1 dag in 1973 zou kunnen shoppen?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      6 december 2010 om 10:46

      @de sjonnies: Een retestrak zittende broek met hele wijde pijpen, zodat ik in de disco mooie danspasjes kon doen op Earth, Wind & Fire en de Commodores. Of bedoelde je dat niet? :)

      Login om te reageren
      • de sjonnies zegt

        6 december 2010 om 11:00

        @sir_smokalot:
        Eerder :
        Dino Ferrari nieuw uit de doos
        RS 2000 Escort
        Alpine Renault A 110
        Rover P5B Coupe
        Citroën DS 21 Pallas
        Innocenti Cooper 1300 (3 stuks)
        Alfa Giulia (hele dag productie van de fabriek)
        Renaultje 4 (stuk of zes)
        Allemaalde tijdmachine induwen en een gedeelte verkopen.
        We doen 50/50 ok?

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          6 december 2010 om 14:01

          @de sjonnies: Ik wil ook wel meehelpen hoor. Ik neem genoegen met slechts die DS21 als verdiensten… ;)

          Login om te reageren
    • norge zegt

      13 december 2010 om 10:31

      Aandelen Microsoft?@de sjonnies:

      Login om te reageren
  38. bozewolf zegt

    6 december 2010 om 12:20

    Sjonnies wordt hier helemaal nostalgisch.

    Moest wel hard lachen om je grapje over de Giulia.

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    6 december 2010 om 13:59

    Volgens mij was het handiger geweest om het dak van een Porsche wat te verhogen, had je ook een snelle kever gehad… Wat een ding zeg. :D

    Login om te reageren
  40. Hilbert zegt

    6 december 2010 om 15:26

    Je moet er van houden,Testa-rossa is beter…

    Login om te reageren
  41. Jochempie zegt

    6 december 2010 om 17:29

    255 pk is wel erg veel voor een atmosferisch 2,2 liter boxerblok!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      12 maart 2013 om 16:27

      @Jochempie: iets met carburateurs?

      Login om te reageren
  42. Klassiekerrally zegt

    6 december 2010 om 20:06

    Foto’s!
    http://www.autojunk.nl/2010/12/kever-1303s-gti#comment-228469

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North