Inderdaad, met een breedte van 220 cm is dit inderdaad de breedste (klassieke) Kever van heel Europa. En dan ligt er achterin ook nog eens een heel lekker motorblok.
Op basis van een Kever 1303 is in 1973 door tuner Oettinger voor een Kever fanaat dit bizarre apparaat gebouwd. De standaardmotor heeft plaats moeten maken voor een tot 255 pk getunede 2.2 liter zescilinder boxermotor van Porsche. Gelukkig zijn er ook Porsche remmen gemonteerd om het geheel vanaf zijn topsnelheid van 210 km/u weer veilig tot stilstand te kunnen brengen. En echte kenners zien natuurlijk meteen dat het neusje van de Kever moet lijken op de beroemde Porsche Flachbau.
Wil je dit gevaarte een in het echt aanschouwen? Dan moet je een bezoekje brengen aan het Volkswagen AutoMuseum in Wolfsburg. (Fotocredit: GS1311)
Jokkebrok zegt
Ja, ik was er op het 1e plaatje wel ingetrapt (titel dinges plaatj, je weet wel die eerste, helemaal bovenaan, ja, die ja, boeven de tekst, goedzo!)!!
doepidoepidoe zegt
het meest walgelijke gedrocht ooit
doepidoepidoe zegt
he kijk herbie staat daar
E320cdi zegt
Doe het niet.
bozewolf zegt
Jeetje, dat ziet er toch niet uit? Afwerking lijkt ook niet geweldig.
Yuk. Zonde van die Kever.
Hermann zegt
Dus daar is de porsche uit voort gekomen ;)
Rob USA zegt
“in het echt aanschouwen” ! Nee dank U !
JamesBond007 zegt
mrB zegt
oke, net zo breed als een murcielago. En zo kort als een kever, lijkt met niet echt heel chill rijden
Stender zegt
Haha al die lolbroeken met 33cl blikjes in hun velgen…
Hier kun je 1,5l Coca Cola flessen in kwijt!
BMW über alles zegt
achterkant lijkt op een oververkrachtte Porsche
bpc zegt
lijkt sterk op oude de 911 , rijdt waarschijnlijk even goed …
Mpower zegt
nu zie ik wat Jeremy Clarkson altijd bedoeld als hij het over een 911 heeft :0
Esprit_de_Flandre zegt
@Mpower: Idd, de aanduiding ‘platgeslagen kever’ wordt plots iets TE duidelijk.
Dimglor zegt
Doet me meteen aan zo’n Batmanmobiel denken…
ZIet er toch niet uit..
delimburger zegt
Op een dag vind je de auto van je dromen…
Griffin zegt
’t Ziet er uit alsof het ieder moment op de grond kan flikkeren. Ik zou geneigd zijn wat flinke spijkers door dat plaatwerk te jassen zodat ’t in ieder geval nog op z’n plek blijft zitten (lelijker kan het toch niet worden). Wat een misbaksel…
Patrick zegt
En toch heeft Porsche daar iets heel moois en historischer van weten te maken of die Keveramateurtjes wilden graag de 935 als voorbeeld gebruiken haha!
)
)
kakharses zegt
dit is zo’n belachelijk slecht ding, ik wil hem!
P.K. zegt
WTF? Zelden zoiets fugly gezien!
bmwkevin zegt
herbie aan de anabolen
ZonParaplu zegt
Haha, een enorm overdreven bodykit en een spoiler formaat smart.
Briljant!
RickB zegt
Is nu zelfs een kever die op het onderstel (incl. motor etc.) van een Boxster staat, echt gaaf!
Dit ook, maar dit is echt overkill IMO!
porsche911turbo2 zegt
wahhaa super grappig :D
frarissimo zegt
Is dit de nieuwe 911 GT 2?
jp zegt
Een auto verbreden (zoals bovenstaande Porsche) vind ik altijd wel vet, de kever maakt duidelijk dat je daar dus ook te ver in kunt gaan.
corvettez06 zegt
zo zie je maar dat porsche niets meer is als een kever met een hoge bloeddruk?….
gmw zegt
We hebben het wel over tuning uit 1973 !!! Is niet vandaag of gisteren zo in elkaar gezet…
bozewolf zegt
@gmw: Nou en? Dat het uit ’73 is geeft ze geen vrijbrief voor zwakzinnigheid :P
six-trey zegt
only in america oei blijkbaar zijn er ook europeanen zonder smaak
288 GTO zegt
Hahaha, het lijkt wel een ufo uit een goedkope sf-film.
Cantago zegt
Wat een bouwpakket zeg, het ziet er op zich nog wel grappig uit:P
Klassiekerrally zegt
Je moet dit zien in de geest van die tijd. Toen was dit soort tuning echt hot, al is Oettinger inderdaad wel heel ver gegaan.
Nordstadt deed het veel subtieler, met de Porsche boxer achter de voorstoelen gebouwd. Ook zij namen een 1303 (met de bolle voorruit) als basis.
Zelf deed ik ’t nog veel subtieler. Met een Golf GTI blok in een 1303 S. Ik mis die auto nog steeds…
P.K. zegt
@Klassiekerrally: Watskeburt met die Kever? Is ie over de lengte door t midden gezaagd en n stuk in gelast ofzo? Man, wat breed…..
Klassiekerrally zegt
@P.K.: Spatborden zijn verbreed. Koets is qua formaat niet aangepast voor zover ik weet.
288 GTO zegt
Deze Koenig Testarossa is vlgs. mij ook 2.20 mtr breed. Ziet er wel iets beter uit hè?
http://s267.photobucket.com/albums/ii307/Egwin_F/?action=view¤t=Koenig_Ferrari_Testarossa_023.jpg
Klassiekerrally zegt
@288 GTO: De Koenig 512BB is ook 2.2 meter breed als ik me niet vergis. Ik zal ’t binnenkort even opmeten ;)
288 GTO zegt
[IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii307/Egwin_F/Koenig_Ferrari_Testarossa_023.jpg[/IMG]
max zegt
Ik heb hem met de rest van het museum en de fabriek laatst (z’n 2 maanden geleden) mogen bewonderen.
rick zegt
max gefeliciteerd, ik ben naar het laatst naar het vaticaan geweest en heb de route 66 gereden (voor wie het wil weten…)
Klassiekerrally zegt
@rick: Cool. Maar ik neem aan dat je niet via route 66 naar het Vaticaan gereden bent?
Emerald_Green_Jag zegt
Ik heb een 1303 nooit mooi gevonden, laat staan dit gedrocht.
Een ouderwetsch Brilletje (u weet wel, zo’n Kever met een spijltje in de achterruit) of Ovaaltje (zonder spijltje) heeft charme. Nee, het gaat niet snel, maar dat is ook niet de bedoeling met zo’n karretje.
Klassiekerrally zegt
@Emerald_Green_Jag: De 1303S wordt/werd veelal gezien als de minst aantrekkelijke Kever, dus daarin sta je niet alleen.
Snel rijden was inderdaad niet de bedoeling van de Kever. Maar ’t maakt ’t wel veel leuker IMHO ;)
En met ’t onderstel van de 1303 kom je ook een heel eind. Lijkt erg veel op dat van een Porsche 924, wat draagarmen betreft.
de sjonnies zegt
’t was serieus ‘HOT’in 1973.
Ding heeft toen alle autobladen gehaald.
Iedereen wist gelijk wie Oettinger was.
1973, kostte een setje lichtmetaal voor je Alfa meer dan een maandsalaris.
Tjoende je nog alleen mechanisch
Digitale horloges waren er nog niet.
Vliegen was spannend en romantisch
Als je auto 180 haalde was je de bink
In Porsches kon je je nog deaud rijden
Opel Manta’s en Ford Capri’s waren stoer.
Wou dat ik een dag terug kon naar 1973 om wat inkopen te doen
Wat zou jij eigenlijk kopen als je 1 dag in 1973 zou kunnen shoppen?
sir_smokalot zegt
@de sjonnies: Een retestrak zittende broek met hele wijde pijpen, zodat ik in de disco mooie danspasjes kon doen op Earth, Wind & Fire en de Commodores. Of bedoelde je dat niet? :)
de sjonnies zegt
@sir_smokalot:
Eerder :
Dino Ferrari nieuw uit de doos
RS 2000 Escort
Alpine Renault A 110
Rover P5B Coupe
Citroën DS 21 Pallas
Innocenti Cooper 1300 (3 stuks)
Alfa Giulia (hele dag productie van de fabriek)
Renaultje 4 (stuk of zes)
Allemaalde tijdmachine induwen en een gedeelte verkopen.
We doen 50/50 ok?
Citrofiel zegt
@de sjonnies: Ik wil ook wel meehelpen hoor. Ik neem genoegen met slechts die DS21 als verdiensten… ;)
norge zegt
Aandelen Microsoft?@de sjonnies:
bozewolf zegt
Sjonnies wordt hier helemaal nostalgisch.
Moest wel hard lachen om je grapje over de Giulia.
Citrofiel zegt
Volgens mij was het handiger geweest om het dak van een Porsche wat te verhogen, had je ook een snelle kever gehad… Wat een ding zeg. :D
Hilbert zegt
Je moet er van houden,Testa-rossa is beter…
Jochempie zegt
255 pk is wel erg veel voor een atmosferisch 2,2 liter boxerblok!
betonstaal zegt
@Jochempie: iets met carburateurs?
Klassiekerrally zegt
Foto’s!
http://www.autojunk.nl/2010/12/kever-1303s-gti#comment-228469