Vers van de pers! Twee Zweedse vakbonden (Unionen & Ledarna) hebben bij de rechtbank in Vänersborg en faillissementsaanvraag voor Saab Automobile AB ingediend.
Was het verkopen van het Phoenix platform dus niet meer dan een laatste stuiptrekking? De vakbonden geven aan dat ze het zat zijn om te wachten en dat ze moeten denken aan hun leden. Die zitten immers al weken op hun geld te wachten.
Het is overigens niet zo dat Saab nu dood & begraven is. Deze 2 vakbonden hebben nu een verzoek ingediend bij de rechtbank en die gaat dat eens bekijken en zal dan een oordeel vellen. Dit proces kan enkele weken in beslag nemen. En bij diezelfde rechtbank moest Saab vandaag ook al verschijnen ivm hun eigen reorganisatieplannen. Grote kan dus dat beide zaken worden gecombineerd of iets dergelijks.
Ook kunnen de vakbonden hun verzoek weer intrekken op het moment dat het personeel betaald is (bijvoorbeeld met geld uit China). Het zal een druk dagje worden bij die rechtbank in Vänersborgs. (via: ttela.se)
UPDATE Een derde vakbond (Sveriges Ingenjörer) sluit zich aan bij de faillissementsaanvraag. Alleen IF Metall wacht nog even af.
UPDATE 16:00 – Persbericht van Saab
SAAB AUTOMOBILE CONFIRMS BANKRUPTCY FILING BY SWEDISH UNIONS
Zeewolde, The Netherlands, 12 September 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) and Saab Automobile AB (Saab Automobile) confirm that Swedish unions Unionen and Ledarna filed for bankruptcy of Saab Automobile. The court has received the filing, but has not yet rendered a judgment which could take a few weeks.
– Ends –
UPDATE 16:45 – Wederom een persbericht van Saab
SAAB AUTOMOBILE LODGES APPEAL AGAINST DISTRICT COURT RULING
Zeewolde, The Netherlands, 12 September 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB and its subsidiaries Saab Automobile Powertrain AB and Saab Automobile Tools AB (collectively Saab Automobile) today lodged their appeal against the District Court’s decision last week to reject Saab Automobile’s proposal for voluntary reorganization. The appeal will be heard by the Court of Appeal in Gothenburg, Sweden.
Saab Automobile is of the opinion that by rejecting the voluntary reorganization proposal based on the reasons cited in the rejection statement, the District Court went considerably further in its consideration than what the legislator intended. Saab Automobile is of the opinion that the District Court has left out of consideration that the District Court’s assignment is to avoid pure abuse of the Swedish Company Reorganization Act and approval of a reorganization request shall be based on the provision of a limited amount of documentation. Thus, Saab Automobile is of the opinion that in its ruling, the District Court has applied a much stricter standard of proof than is required under the Act.
The documentation for appeal contains, among other things, a number of improvements Saab Automobile has implemented since the last reorganization. This includes a patent application for Saab Automobile-developed extended range propulsion technology (EREV) that would considerably reduce fuel consumption in next-generation Saab vehicles, as well as the Saab Automobile-developed modular vehicle architecture.
In the meantime, Swan and Saab Automobile continue discussions with several parties about obtaining additional funding for the short term. Pang Da and Youngman continue working on obtaining approval from the National Development and Reform Commission (NDRC) for their equity investments worth EUR 245 million in Saab Automobile and have no reason to believe that the approval process will not be completed, nor that there will be unexpected delays. The approval process is expected to be finalized early November. Youngman and Pang Da intend after the initial equity contribution to contribute with additional capital.
The EUR 70 million commitment of Youngman and the technology license agreement between Saab Automobile and a special purpose vehicle, as communicated in the press release of this morning, are part of a bridge financing transaction. This bridge financing transaction and receipt of funds by Saab Automobile are still subject to finalization of definitive transaction documentation with the lender that will provide the bridge loan. Saab Automobile expects to finalize this process by September 26. Furthermore, international banks have shown interest in taking over Saab Automobile’s existing loans in order to add further liquidity to the company.
– Ends –
fiatsco zegt
Knackerbrod iemand?
Poll zegt
@fiatsco: haha zowel nickname als comment zijn briljant
stationcar zegt
Tja, dat moet je maar doen als vakbond… Niet heel slim eerlijk gezegd. In plaats van nu alles te doen om een laatste keer salaris los te peuteren dienen ze hun leden beter door te helpen een structurele oplossing te vinden zodat hun leden meer toekomst hebben dan slechts 1 schamel salarisje!
timmy zegt
@stationcar: Je moet niet vergeten dat er toch heel wat moet gebeuren alvorens Saab kan overgaan tot het betalen van de salarissen. Zo is er beslag gelegd op alle Zweedse rekeningen. Eerst moeten een aantal crediteuren betaald worden alvorens Saab ook maar een cent aan salarissen mag besteden.
Voor het personeel heeft een faillisement het voordeel dat een overheidsinstantie alsnog de salarissen over augustus (en straks september) zal uitbetalen. En dat ze in de toekomst van het Zweedse sociale stelsel mogen genieten.
Overigens had ik, net zoals de andere vakbond, even gewacht tot het hoger beroep van de reorganisatie-aanvraag was behandeld…
Esprit_de_Flandre zegt
@stationcar: Dat schamel salarisje, of liever het gebrek daaraan, is wel een ferme streep door de rekening van de werknemers. Daarnaast zullen die vakbonden dat ook niet zomaar doen. Ik denk dat dit wel eens slecht zo kunnen aflopen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En de spanning stijgt!
Komt allemaal goed.
Dit is waarschijnlijk de reden voor de ‘Phoenix-deal’…
timmy zegt
Het behandelen van het faillisement zou tot 4 weken in beslag kunnen nemen. Tussen nu en dat moment heeft men bij Saab dus nog een hoop te doen, en mogelijk dat het reorganisatieverzoek ze tot een jaar lucht verschaft.
robbie zegt
@timmy: ik hou het voorlopig even op “weken” ipv 4 weken. Op dit moment lijkt alles sowieso per minuut te veranderen ;)
timmy zegt
@robbie: Vandaar dat ik ook “tot” 4 weken zeg ;-)
Carreza zegt
“Dit proces kan enkele weken in beslag nemen…”
Dus als ik het goed begrijp: als er binnen die enkele weken wel geld gevonden wordt, kan die aanvraag worden tenietgedaan toch?
Want met een goedkeuring over die 70 miljoen euro komen ze toch weer een eind…
robbie zegt
@Carreza: dat heb je goed gelezen, maar dan moet die deal van 70 miljoen euro wel goedgekeurd worden.
En 70 miljoen is genoeg voor de lonen (11 miljoen), maar niet voor schulden bij leveranciers (150 miljoen). Als de leveranciers ook faillissement aanvragen ziet het er een stuk slechter uit.
Carreza zegt
@robbie: Om de leveranciers al wat te kalmeren is er nog 59 miljoen om al te verdelen. Kunnen ze ook al wat mee!
Spannend is het in ieder geval, nu nog de happy end.
timmy zegt
@robbie: Het “enige” dat ze op dit moment moeten doen zijn een aantal leveranciers tevreden stellen (volgens mij staat er nog 4 miljoen Kronen uit) en daarna zijn de rekening gedeblokkeerd en kunnen ze overgaan tot het betalen van de salarissen.
De meeste leveranciers hebben al aangegeven akkoord te gaan met het aanbod dat Saab eerder deed (x percentage nu, rest na een paar maanden en betaling bij aflevering).
stationcar zegt
@robbie:
Jij weet vast wel hoe het zit met die lonen, maar het gaat telkens over 11 miljoen aan lonen maar Muller zelf zegt 8 miljoen, tenminste, dat zei hij in het radio 1 journaal laatst, toen corrigeerde hij nadrukkelijke de journalist die hem interviewde. Wat denk jij wat is waar en waar komt dit verschil vandaan?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@stationcar: Verschil komt van de Telegraaf…
robbie zegt
@stationcar: ik gok 3 miljoen belastingen.
stationcar zegt
@robbie:
Mmmm, belastingen, oké, ja dat zou kunnen ja, klinkt niet onlogisch.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Maar heeft de staat dan wel geduld… ?
trisx zegt
Er werd toch 70miljoen geinesteerd
the-budel-guy zegt
heeft een van de vakbonden zich niet terug getrokken en wacht op het hoger beroep of loopt RTLZ nu achter?
robbie zegt
@the-budel-guy: dat is een andere vakbond (IF Metall). De vakbonden die nu het faillissement hebben aangevraagd zijn: Unionen & Ledarna.
the-budel-guy zegt
@robbie: oke bedankt. mijn fout o.O
desjonnies zegt
Vakbonden zijn de niet meest creatieve geesten deze wereld.
Soort van alleen rechtuit “Allons enfants de la Patrie-hieje ” kort denkers.
Uit een zwaar socialistische achtergrond met een generische kaptiaal ketterige achtergrond.
Waren ze dan nl niet geweest, hadden ze een “deal “gemaakt.
Megakix zegt
@desjonnies: met respect voor je ‘woordenbrij’…maar wat LUL je kerel ! :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog wat achtergrond-info.:
The union “unionen” and the smaller union “ledarna” which mostly represents white-collars and management staff at Saab, at 13:00 demanded a bankruptcy from SAAB. This bankruptcy can be withdrawn should the salaries be paid to the members accounts.
This decision by “ledarna” to file for bankruptcy did not come form the local branch of the union, but from a central level in Stockholm. The central management in stockholm did talk with the local branch first who were of the opinion that due to recent events and positive news from Saab, the union should await the decision of the Court of Appeals in Gothenburg. The central management did not abide by the recommendations of the local branch and demanded a bankruptcy even so.
I had a nice talk with Thomas Haglund who is the local representative of that particular union and he felt that perhaps it would have been good to abide by the advice of the local branch. There is supposed to be a meeting tomorrow (tuesday) where the issue were to be discussed further but the central management of Ledarna decided not to wait for that but to go ahead anyway. The central management felt that they had the mandate to act against the advise of the local branch since on tuesday last week a meeting was held with the local members and warrants were delivered by all members for the union to act on their behalf. A vote was however performed where it was established that Ledarna would not demand a bankruptcy if nobody else did so first. Which is what has happened.
An individual member has the right to revoke ones warrant if one does not agree with the decision of the central management of Ledarna. But one then runs the risk of having to push legal matters alone against Saab should the company go bankrupt and no money is being paid to the employees.
robbie zegt
UPDATE Een derde vakbond (Sveriges Ingenjörer) sluit zich aan bij de faillissementsaanvraag. Alleen IF Metall wacht nog even af.
robbie zegt
PS Laten we maar hoop putten uit het feit dat de koers van SWAN 100% hoger staat ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Is toch ‘on hold’ op de beurs? Of snap ik de grap niet??
Ik snap nu trouwens wel waarom mevr. Olofsson in China zit. Als de hogere rechter het reorganisatieverzoek goedkeurt, worden de lonen betaald uit een garantiefonds van de Zweedse staat. Maudje snapt natuurlijk dat ze het niet kunnen maken dit te weigeren, dus nu is het ineens WEL in haar belang dat er schot in de zaak komt!!
Politics, politics…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: on hold? Sinds afgelopen vrijdag wordt er gewoon weer gehandeld in het aandeel SWAN hoor.
venzi zegt
Doei saab
Stender zegt
Ik snap niet waarom de vakbonden SAAB zo nodig failliet willen hebben. Zeker niet vanuit de werknemers. Als je moet kiezen tussen ontslag + loon tot nu toe, of een tijdje geen loon maar wel een baan, dan hebben die werknemers toch veel meer baat bij dat laatste? En zo niet dan kunnen ze ontslag nemen.
robbie zegt
@Stender: ze moeten wel faillissement aanvragen. Als ze dat niet doen en Saab gaat failliet zonder dat ze een claim indienen heeft het personeel geen recht op een uitkering. En dan heb je de poppen pas echt aan het dansen. De vakbonden hebben Saab al meer dan genoeg tijd gegeven om alsnog te betalen.
En ook nu heeft Saab nog tijd om met een oplossing te komen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Precies. De druk wordt gewoon op de ketel gezet. Vind ik opzich niet verkeerd, de impasse duurde al veel te lang…
oxymoron zegt
@Stender: Het is niet dat ze SAAB failliet willen hebben, ze moeten die aanvraag indienen, dat is wettelijk zo geregeld in Zweden. Zoals Robbie al zegt: geen claim, geen centen. En dan zijn de leden pas echt boos.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@oxymoron: precies, formaliteitje.
robbie zegt
UPDATE 16:00 – Persbericht van Saab
dennisr zegt
huh, vanochtend nog in het nieuws dat ze Saab gaan helpen, en dan ineens vragen ze faillissement aan ? vage zweden..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: Ja, je loopt alweer zeker 20 minuten achter joh! keep up! ;)
Niet normaal hoe snel het nieuws nu gaat…
dennisr zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: idd, niet bij te houden :P ik lees ook in verkeerde volgorden, ik las eerst deze en dan pas dat vorige bericht :P
the-budel-guy zegt
robbie zegt
dennisr zegt
@robbie: is het goed nieuws ? :lol: wat een woorden man.. ik verdwaal in die Engelse teksten.. :lol:
robbie zegt
@dennisr: dit maak ik er van:
– Saab heeft hoger beroep aangetekend tegen het besluit om geen reorganisatie toe te staan
– Die 70 miljoen van Youngman komt niet voor 26 september
– Goedkeuring uit China wordt niet voor begin november verwacht
Het gaat dus allemaal nog wel ff duren. De komende twee weken komt er dus iig nog geen geld. En het is maar te hopen dat ze in hoger beroep wel toestemming krijgen voor reorganisatie. Als die toestemming er is zal er voorlopig geen faillissement komen.
Als het hoger beroep wordt afgewezen lijkt een faillissement redelijk onafwendbaar.
dennisr zegt
@robbie: aah, wederom aardig van je :P thnx! ik verwacht toch wel een faillissement..
timmy zegt
@robbie: Hopelijk is ook het bezwaarschrift weer online te vinden. Ben vooral benieuwd naar de bijlages zoals voor de “extended range propulsion technology”. Misschien dat dat meer vertelt over de toepassing van de e-AAM technologie
dennisr zegt
aah iemand is zo vriendelijk geweest om de boel te edit-en :P plaatje staat er :D
robbie zegt
@dennisr: Robbie heeft de boel even lopen editen ;)
@the-budel-guy: had de url van de pagina gebruikt ipv de url van het plaatje. Je moet rechtklikken op het plaatje en dan die url gebruiken. Dat is niet altijd dezelfde URL als boven in je browser staat.
the-budel-guy zegt
@robbie: aa oke gaat lekker vandaag met mij :P
lincoln zegt
sommige omstandigheden moeten beginnen met “Harry” ..
en eindigen met “Bennett” ..
aufrossen met die onderduikige populisten kliek ..
FIAT127 zegt
Alle aandelen aan de medewerkers van SAAB.
MAB zegt
@FIAT127: dan zijn toch geen fuck meer waard..
bigcar zegt
HET IS EEN SOAP… dus, je weet echt niet hoe het af zal lopen, er is immers een toveraar bezig om allerlei rare fratsen uit te halen..
lincoln zegt
@bigcar:
3 films maakt nog geen soap ..
althans .. volgens Gandalf dan ..
Jazzie zegt
Wat een gedoe allemaal. Ik zie wel wat er met SAAB gebeurt, maar het zou wel jammer zijn als het merk daadwerkelijk verdwijnt.
phantom95 zegt
Vragen ze voor SAAB faillissement aan of voor Swedish Automobile? Gaat spyker ook ten onder als SAAB failliet gaat?
captainslow zegt
@phantom95: Saab Automobile is een dochter van Swedish Automobile (SWAN). Als ik het goed heb, zijn SWAN en Spyker niet betroffen, het faillissement richt zich specifiek op de dochter, Saab. Saab is natuurlijk wel de meest actieve tak van SWAN en SWAN stelt weinig voor zonder Saab. Maar goed, VM is bestuursvoorzitter van SWAN. Dus gaat Saab failliet, kan VM gewoon verder met Spyker alsof er niks aan de hand is. Spyker is alleen nogal stil natuurlijk.
Megakix zegt
@Robbie: wat is de ‘salarisschuld’ van Saab dan ? En waarom kon dat niet normaal betaald worden (ze hadden toch een dekking van de EIB) ?
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: In dat potje kunnen ze niet zomaar hun handjes steken. Daar moeten ze toestemming voor krijgen voor elke euro die ze eruit halen. Blijkbaar krijgen ze geen toestemming om daaruit de lonen te betalen…
gerrelekker zegt
Zeg maar daag met het handje!
captainslow zegt
Wat een figuur is VM toch. Volgens mij moet hij toch echt een boek verkopen, want dan is die 150 miljoen zo bij elkaar. Positief of negatief, maar er zijn weinige mensen die zoveel meemaken.
betonstaal zegt
De redding van Saab: