Zojuist is uitgelekt dat Saab een strategisch partnerschap met het Chinese Hawtai gaat sluiten. Hawtai Motor Group opereerde tot en met 2009 onder de naam Huatai, waar de trouwe Autoblog bezoeker wellicht eens van gehoord heeft. Wanneer de namen Hawtai en Huatai je niet bekend in de oren klinken, herken je vast iets in het voormalige Hawtai logo. Dat was een beetje BMW, beetje Microsoft Windows. Ook maken ze een soort van Porsche Cayenne met Bentley grill.
Dinsdag 8.30 uur (CET) volgt een persconferentie in Peking. Victor Muller zal daar Spyker Cars, de eigenaar van Saab, vertegenwoordigen. Eerder vandaag werd al bekend dat Saab de productie op korte termijn zal hervatten. Wanneer er meer nieuws naar buiten komt zijn jullie uiteraard de eersten die het weten!
resulutionNL zegt
Het eerste wat ik d8 toen ik die logo zag was: MICROSOFT WINDOWS….
stationcar zegt
Goed, geen geniaal logo inderdaad, en vast al net zo niet-geniale auto’s, maar ja, als ze geld hebben kunnen ze al snel iets goeds doen voor Saab. Ik wacht vol spanning af.
Renesis zegt
@stationcar: Is een oude logo, maar goed neemt niet weg dat hun huidige auto’s zo’n imitatie bentley grill hebben. Maar goed Saab wat gaat het worden een chinese partner waar saab hun auto’s kunnen produceren in china of gaat het om echte aandelen die met elkaar uitgewisseld worden. Dat horen we dus dinsdag wel.
stationcar zegt
@Renesis:
Sorry maar ik snap geen bal van wat je zegt…
Gideon zegt
Kun je dat eten?
Roelio zegt
@Gideon: alleen met sambal bei. Anders niet.
bmwalpina zegt
Kan het bedrijf nog dieper zinken?
Flamingo zegt
naja zolang het maar blijft bestaan en mooie auto’s bouwt vind ik alles best
Barnato zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bmw van deze samenwerking vind.
Benjamin1 zegt
Saab met bsod ’s en RWD!
Oja, en de bouwkwaliteit van een speelgoedauto en de rijkwaliteit van een bamihap.
The360box zegt
Wat zijn die chinezen toch kut, ze kopieren alles en ook zichzelf, 1,3 miljard chinezen. Atoombom?
Renesis zegt
@The360box: Ohja een aantal bedrijven kopiëren en gelijk is een compleet land “kut”. Gooi gelijk alle chinezen producten die in je huis staat naar buiten? Begin maar alvast bij je Xbox waarschijnlijk staat er FOXCONN made in CHINA op ;)
Megakix zegt
@The360box: lekker op de jeugddrift geraakt ?
T16 zegt
Saab + houjetaai = lekker verse modellen
of
gerecyclede oude troep.
We zullen het zien. ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@T16: Lekker verse modellen hier, en gerecyclede ouwe troep in China. Best ok dus… :mrgreen:
ReintJan zegt
Hawtai – De SUV staan allemaal op de chassis van de nieuwe santa fe, Dit komt omdat ze een aantal modellen van Hyundai maken voor de Chinese markt. (zn 350.000 autos per jaar)
veder hebben ze in 2010 een fabriek gebouwd die moderne diesel motoren kan maken. (voor de chinese SUV’s)
in kort, Lijkt goed, Hawtai is veel groter als wij denken.
ze zijn in China al erg in trek. nu hier nog, saab lijkt daarvoor het perfecte hulpmiddel
robbie zegt
@ReintJan: sinds 2010 hebben ze geen samenwerking met Hyundai. En die techniek van die dieselmotoren hebben ze van het Italiaanse VM Motori. Als “autofabrikant” stelt het geen fuck voor, maar er schijnt wel geld achter te zitten.
http://www.chinacartimes.com/2011/04/15/hawtai-motor-invests-3-5-billion-rmb-in-bank-of-beijing/
norge zegt
SAATAY ?
Laue zegt
@norge:
LOL :D
Laue zegt
Noem een merk op die NIET met de chinezen samen werkt……
Esprit_de_Flandre zegt
@Laue: Morgan… ?
Laue zegt
@Esprit_de_Flandre:
http://morgan-cars.com.cn/
Esprit_de_Flandre zegt
@Laue: Verkopen is niet hetzelfde als samenwerken. Ik verwacht van deze Saab-Hawtai-collaboratie een geldstroom van China naar Zweden, een aandelenstroom van Zweden naar China, productiemogelijkheden in China, misschien oudere Saab-modellen onder Hawtai-badge (hoewel de 9-3 en de oude 9-5 al door BAW worden gemaakt en die misschien exclusiviteit hebben).
Citrofiel zegt
Saab naar China. Misschien moeten ze daar de oude 9-5 maar weer gaan produceren, de laatste versie met die gekke bril. Chinezen schijnen van gek te houden, aan hun auto’s te zien.
robbie zegt
@Citrofiel: de rechten op dat model hebben ze in 2009 al verkocht aan het Chinese BAIC.
Citrofiel zegt
@robbie: Dat is jammer…
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel:
BAW C71 aka oude 9-5.
BAW C60 aka huidige 9-3.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Die zien er misschien wel minder Chinees uit dan de Europese versies! :lol:
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Idd, zeker de 9-5 is erop vooruit gegaan…
Roelio zegt
Dat “nieuwe” logo is gewoon een mix tussen Infinity en Honda. (een omgedraaid infinity-logo met die “inkeping” in de vorm van de ‘H’ van Honda.
Atenza zegt
@Roelio: Infiniti, slimmerd..
The360box zegt
Saab gaat naar de klote, maar ach, het is een bodemloze put. Wat proberen ze hiermee te bereiken
Atenza zegt
@The360box: jij bent ook niet heel snugger he. Wat dacht je van geld en steun om nieuwe auto’s te kunnen produceren? Of denk je nu echt dat Saabs voortaan door Chinezen ontworpen zullen worden..?
The360box zegt
@Atenza: Nee maar zo wordt het een weerwar van leningen. Spyker is nu de eigenaar maar kan niet eens zichzelf uit de brand helpen
Megakix zegt
-edit: gefixed, dank u!-
Atenza zegt
Andere auto’s van ze:
B21
B11
Meer: http://car.autohome.com.cn/pic/brand-87-117.html
Atenza zegt
Eerder op de dag werd bekend dat Spyker een lening ter grootte van 30 miljoen euro heeft gekregen van investeringsfonds Gemini Investement Fund. Verder zal Saab een aanvraag indienen voor uitbetaling van 29,1 miljoen euro aan leningen van de Europese Investeringsbank (EIB). In totaal komt dan zo’n 60 miljoen euro beschikbaar. Met dat geld kan de productie bij Saab weer worden opgestart.
.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/9678792/__Saab_gaat_samenwerken_met_Chinees_autobedrijf__.html?p=1,2
carbert zegt
@Atenza: Dat klopt helemaal. Had je vanmiddag ook al hier kunnen lezen, daarom is het niet uitgebreid in dit artikel beschreven ;)
Atenza zegt
@carbert: sorry mijn fout