Is het definitief afgelopen met Saab?
Nou, dat nog net niet. Maar het scheelt niet veel! Vanochtend heeft de Raad van Toezicht besloten om bij de rechtbank uitstel van betaling aan te vragen zodat er in alle rust een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd kan worden. Saab heeft namelijk besloten dat ze als zelfstandig bedrijf verder willen. Ze gaan zich concentreren op productie, design en engineering in Zweden. Binnen 3 weken zal Saab een voorstel sturen naar de schuldeisers. De productie loopt trouwens voorlopig nog wel door.
Ik vraag me serieus af hoe ze dit op gaan lossen. Zeker omdat zowel GM als de Zweedse overheid niet kunnen en/of willen helpen om Saab er weer bovenop te helpen. (via: Automotive News, foto via saabsunited)
PS: Saab een hart onder de riem steken? Stuur dan een van deze Don’t let Saab die kaarten naar de Zweedse regering en/of GM: deel 1 & deel 2.
UPDATE 1: Persbericht (11:00u)
Saab On The Road to Independence
Swedish court process to reorganize Saab into a fully independent business Three new models ready to be launched over the next year and a half Saab aims to bring resources back to Sweden Funding sought for ‘new independent Saab’ Trollhättan. As a result of GM’s strategic review of the global Saab business the Saab Board announced today that it will file for reorganization under a self-managed Swedish court process to create a fully independent business entity that would be sustainable and suitable for investment.
The reorganization is a self-managed, Swedish legal process headed by an independent administrator appointed by the court who will work closely with the Saab management team. As part of the process, Saab will formulate its proposal for reorganization, which will include the concentration of design, engineering and manufacturing in Sweden. This proposal will be presented to creditors within three weeks of the filing. Pending court approval, the reorganization will be executed over a three-month period and will require independent funding to succeed.
“We explored and will continue to explore all available options for funding and/or selling Saab and it was determined a formal reorganization would be the best way to create a truly independent entity that is ready for investment,” said Jan Ake Jonsson, Managing Director for Saab Automobile. “With an all new 9-5, 9-3X and 9-4X all ready for launch over the next year and a half, Saab has an excellent foundation for strong growth, assuming we can get the funding to complete engineering, tooling and manage launch costs. Reorganization will give us the time and means that help get these products to market while minimizing the liquidity impact of Saab on GM.”
Funding for the restructured company will need to be secured during the reorganization process and will be sought from both public and private sources.
Saab will continue to operate as usual and in accordance with the formal reorganization process, with the Government providing some support during this period. The reorganization should have no impact on other GM operations. Details of the progress will be provided as milestones are achieved.
UPDATE 2: Saab zegt zo’n 800 miljoen euro nodig te hebben om zelf voorzienend te zijn. Ze hebben bij de EIB (European Investment Bank) alvast een verzoek ingediend voor een lening van 500 miljoen euro. Saab Automobile zal vanmiddag een persconferentie geven.
Voor de goede orde: Saab Automobile heeft aangegeven dat ‘File for reorganisation’ geen Chapter 11 is of het Nederlandse ‘surseance van betaling’. Het Zweedse rechtssysteem blijkt een vorm aan te bieden waarbij je als organisatie de mogelijkheid hebt om te reorganiseren. Daarmee kan Saab de benodigde maatregelen nemen om zelfstandig levensvatbaar te worden. In de tussenliggende periode draait het bedrijf normaal door.
UPDATE 3: Lees dit artikel…
hubert zegt
Vond dit op een duitse site :
Die General Motors-Tochter Saab stellt Antrag auf Insolvenz. Dies beschloss der Aufsichtsrat des Unternehmens am Freitag. Die Produktion soll aber fortgesetzt werden. Als mögliche Rettung für Saab gilt nach Medienberichten ein Zusammengehen mit Opel.
Dus misschien krigen we straks luxe opels met een Saan logo. (of andersom natuurlijk)
Zou wel een ideale oplossing voor beiden zijn. Saab kan weer even door, en opel heeft eindelijk zijn devisie luxe wagens.
Onehp zegt
De harde waarheid is dat Saab op een jaar of twee na altijd met verlies heeft gedraaid. Dus de Zweedse staat wil daar geen geld in pompen en krijgt nu in de zweedse media steeds meer begrip voor. En ja, net als alle andere regeringen is de staatseconomie niet bijster en ook vele belastingsbetalers willen niet dat hun geld daar naartoe gaat.
Ik hoop dat ze eindelijk eens zelf op hun benen leren staan, misschien niet per se als persoonwagenbouwer…
/Vanuit Stockholm – Onehp
Laue zegt
Ik hoop echt dat saab (en opel) een zelfstandig bedrijf worden. die amerikaanse bobo’s weten niet hoe ze een goed een europees bedrijf moeten runnen. Go for it SAAB!
Smokin zegt
Als men Opel wil losweken van General Motors en dit gaat combineren met Saab, dan zie ik daar op zich best wel levensvatbaarheid en interessante modellen in. Opel en Saab kenden elkaar al.
2 vliegen…
Knud knudsen zegt
Niets voor volkswagen???????
BananaFlip zegt
Activeer uw turbo-gen.
U rijdt al een Opel 9-3 Norden Business voor €28.677,-.
PantheraLeo205 zegt
Ze bouwen hun vliegtuigen iig wel zelf.
Jesper zegt
Als die 2 samengaan, wordt dat inderdaad wel interressant.
Ze deelden toch al aardig wat technologie en platformen. Maar de vraag blijft;
Zullen ze die van GM mogen gebruiken als ze zelfstandig verder gaan, of behoud GM het gebruiksrecht op de huidige platformen? Dan zijn Opel en Saab echt f*cked!! Dan moeten ze een heel nieuw platform ontwikkelen :(
Zo’n fusie zou ook kunnen betekenen dat Saab een A- en B-segment auto kan gaan ‘produceren’. Namelijk een Agila en een Corsa. Dat wordt leuk.
Misschien dat ze zodoende de Zweedse overheid kunnen overtuigen dat er toch nog toekomst in Saab zit. Een Agila met Saab styling lijkt me echt vet! :D
Bert zegt
Dacht dat die Zweden altijd alles zo goed doorgedacht hadden.
Dan hadden ze ook beter bestand moeten zijn tegen een paar mindere jaren.
Doodzonde van het merk, maar toch wel aan hun zelf te danken vind ik.
Zeer zwak en lelijk modellen aanbod wat amper veranderd en verders niet echt innovaties van belang. Tja…dan ben je ineens vervangbaar.
San Sebastiano zegt
Naast de JSF en de Saab Gripen, is nu ook Opel in de race als vervanger van de F16 ;-)
Olleh zegt
@OneHP: Je snapt dat Saab een van de grootste werkverschaffers is van Zweden? Als Zweden Saab gewoon kapot laat gaan, kan dat gevolgen hebben voor de hele Saab industrie. De Saab Scania afdeling is misschien wel marktleider van de vrachtwagens over de hele wereld. En niet te vergeten Saab aviaton afdeling, de Grippen.
Als Saab besluit: ohh jullie zijn te beroerd ons auto-onderdeel te helpen in barre tijden? dan zoeken wij wel een ander land uit om ons te vestigen, dat dit niet goed zal zijn voor de totale Zweedse overheid?
Elk land pompt momenteel geld in zijn trotse autoindustrie. GM lijdt al jaaaaren verlies en krijgt het ook voor elkaar, waarom moet je Saab dan maar gewoon laten vallen?
JANUS zegt
Al maanden lang is die SAAB-spammer als eerste met een reactie maar nou zi ik hem nergens ! ;-)
Robert zegt
Bye Bye, Zwaai Zwaai!
Wel jammer, maar 20 jaar mismanagement kan niet ongestraft blijven.
Bert zegt
@ Olleh, das dan jammer….Nederland heeft ook Fokker failliet laten gaan.
Nederland heeft ook toegestaan dat zon beetje alle ambachten zijn verdwenen naar China….etc.
Wat daar niet gemaakt word kunnen ze ergens anders weer een slaatje uit slaan…
zo werkt het leven gewoon. Hadden ze maar mooie autos moeten maken.
marktwerking, wellicht open het kansen voor Nederland?
Jesper zegt
800mil… Da’s wel ff wat redelijker dan die tientallen miljarden die GM iedere keer achterover smijt… Ik begin hoe langer hoe meer respect te krijgen :)
Citrofiel zegt
Het belangrijkste punt vind ik dit:
– Three new models ready to be launched over the next year and a half
Ze zijn al bijna klaar! Laat die modellen er komen, geef ze nog even de ruimte, en kijk of ze het weer goed gaan doen. Met die nieuwe modellen maken ze juist een aardige kans, het zou zonde zijn om ze af te schrijven zonder het nog te proberen…
Laurens zegt
Quote van de website met de hoogste waarde (plaats 1, net voor Autoblog) GeenStijl:
“Dé auto van babyboomend Nederland. Dé absolute voorkeursauto van middlemanagers op het Mediapark. Het merk dat symbool staat voor semilinksig cultureel lullen en toch -matig- proberen te vullen. Dat merk genaamd ‘Saab’ is nu bijna kapot. Eigen schuld. Het design dat al dertig jaar gebaseerd is op schetsen van een bezopen elandenjager bereikte de afgelopen jaren een nieuw dieptepunt met de zogenaamde dame edna bril’. Het interieur is dan zogenaamd gebaseerd op een straaljager maar zelfs Saabrijders doen dat af als onzin. Saab is gewoon een Opel Vectra. Het Unique Selling Point: Je krijgt bij de auto een branded ijskrabber met schaamhaar van de kerstman. Bloomberg heeft constante updates over de naderende ondergang. Dag Saab!”
Zelf zeg ik: “Over de doden niets dan goeds.”
LJ zegt
800miljoen is een schijntje in vergelijking met wat de Big Three willen..gewoon geven..of inderdaad een doorstart met Opel, klinkt ook niet verkeerd;-) een Saab Insignia en een Opel 9-3X:P
LPJ zegt
@Olleh: het “auto-onderdeel” heeft niets meer te maken met Scania of Saab als vliegtuigfabrikant.
Frank zegt
Saab auto’s heeft al lang niets meer te maken met Scania en ook al decennia niets met de vliegtuigbouwer Saab. Dus een surceance van Saab auto’s is niet zo dramatisch voor Zweden als boven wordt gezegd. Overigens zou het wel mooi zijn als Saab auto blijft bestaan natuurlijk.
Michiel zegt
Ik denk een onverwachte redder… BMW! Die waren toch al op zoek naar een merk voor “erbij”! Misschien leuk om Saab turbo techniek te ontwikkelen voor BMW’s, zoals VW groep al breed heeft, goed voor het downsizen. Kan Saab weer mooi terug naar waar ze ooit goed in waren. BMW en Saab, lijkt me wel wat!
Go for it saab! zegt
Saab, krijgt waarschijnlijk net voor hij net onder gaat toch hulp aangeboden! het is een merk waar zweden heel trots op is! te trots om het ten onder te laten gaan! hopelijk kan saab zich alleen redden! zoals laue===> GO FOR IT SAAB
de sjonnies zegt
Voor Saab zal zich vooralsnog niemand melden, BMW zal Saab zeker niet kopen omdat er dan weer een vis uit de vijver is verdwenen.
Niemand anders zal zich voor Saab melden, behalve degenen die van Saab bewust een sterfhuisconstructie zullen maken, nieuwe modellen die bijna-productie klaar zijn eruit halen en ‘omkatten’ met een ander logo.
Of Saab als kleintje zelf kan overleven, dat hangt af van de inventiviteit van de afdeling inkoop.
Ze zullen dan komplete aandrijflijnen bij derden moeten kopen (zoals ze ooit deden bij Triumph) en slim andere duur ontwikkelde komponenten van derden moeten kopen, maar dit acht ik dan ook als enige kans voor Saab.
Race_Kees zegt
Opel kan niet los van GM, daarvoor zijn gewoon te veel platforms en componenten gedeeld met andere GM modellen.
Die 800 miljoen kan Saab niet redden, mocht het ze lukken dan nog koopt niemand die auto’s. Als ze echt wat willen moeten ze die oude meuk met chromen bril eruit wippen en nieuwe toffe shit maken. Ik ben ook voor de reproductie van de oude 900 cabrio.
robbie zegt
@Citrofiel, weet je ook wat die drie modellen zijn?
9-3X = Bestaand model + extra plastic
9-4X = Ontwikkeld door GM
9-5 = Zijn ze mee bezig, maar is ongeveer 100 jaar te laat.
Jandepandaman zegt
Als Saab gaat, krijgt de hele Zweedse economie een enorme Opdonder.
Maar tegelijkertijd denk ik dan- Als die zaak dan zo rot is, dan is het verloren gaan van Saab-automobielen misschien alleen maar een vorm van Schoon-Schip maken waardoor uiteindelijk de economie als geheel weer een beetje gezonder wordt. Nu is een groot deel van onze wereld-economie blijkbaar gebaseerd op een hele hoop lucht in de vorm van leningen en een stuk minder vastheid. Misschien dat dat nu dan eens een beetje meer vastheid en een stuk minder leningen kan worden…?
Herke zegt
Het komt heus wel goed met saab, denk niet dat bepaalde overheden dat soort bedrijven laat sterven.
Rutger zegt
Ieder merk kan losgekoppeld worden van een ander merk en gewoon de platforms blijven delen. De veel lossere joint-venture is een prima mogelijkheid (bijvoorbeeld de Ford Galaxy op het VW Sharan platform).
Ik denk dat Saab nog een kans heeft als het alles zet op de hoogwaardige duurzame auto’s. Saab zou de Tesla en Fisker van Europa moeten worden. Opzouten met de grote motoren en opzouten met de 9-4x en 9-5. Saab moet staan voor hybride/biofuel, downsizing en lightweight. Ik denk dat de Zweedse overheid een prima partner is om de infrastructuur voor alternatieve energiebronnen op te zetten.
gusto zegt
Saab zou het trucje net zo ver moeten doorvoeren met Opel als Audi met volkswagen.
Audi is een gehypte VW of Skoda waar mensen graag teveel voor betalen. Pak die Insignia, geef die een licht gewijzigde koets die niet teveel opvalt, zet dat contaclsot in het midden en noem die een Saab 9-6.
Bij Audi werkt het dus waarom bij Opel/Saab niet als GM dochters. Aan de diesels ligt het niet want die Fiat JTD s zijn steengoed.. Ligt dus hooguit aan de marketeers..
PS waar is die Svenska extremist..
Reinout zegt
GM had NOOIT geld in Cadillac moeten stoppen voor de Europese markt… Maar dit geld hadden ze moeten gebruiken voor SAAB, stelletje ego’s……
Olleh zegt
@Bert: Wat ik er mee bedoel, wat heeft Zweden verder dat ze moeten ondersteunen? Iedere overheid investeert momenteel in haar eigen land, puur omdat de werkloosheid anders de pan uitrijst.
Saab is toch wel 1 van de belangrijkste onderdelen van Zweden. Als je GM e.d. met miljarden overheidssteun wil en kan helpen, waarom dan niet een fabrikant die de zaakjes een stuk beter op orde heeft.
Geef Saab gewoon de vrijheid terug. Laat ze zelf weer auto’s ontwikkelen en ik voorzie een stuk betere toekomst.
GM is een waardeloze investering, verloren geld. Kijk maar naar die 600 limited edition corvettes, en dat in deze tijd. Zie jij Saab dat ook doen?
In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg, en 50% van General Motors. Sinds januari 2000 is Saab een honderd procentsdochter van General Motors, ressorterend onder Opel.
Is het niet typerend dat sinds GM de touwtjes in handen heeft Saab grote verliezen maakt?
Olleh zegt
@Jandepandaman: Je hebt volkomen gelijk. Maar daarom zeg ik, is het niet verstandiger om een bedrag wat neerkomt op om en nabij 5%(?) van de totale overheidssteun aan GM, waarvan de mensen toch al weten dat het weggegooid geld is, juist in een dynamisch bedrijf te stoppen?
Saab werkt al jaren met BioFuel en zeer goede dieselmotoren. Het bedrijf is ontdekker van de turbo-motoren, turbo’s die je juist nodig hebt als je het over downsizen van motoren hebt.
Aangezien Zweden een welvarend land is waar de crisis binnen de bedrijven in het land zelf nog niet is toegeslagen zoals in de rest van de wereld zou het niet slim zijn om je landelijke legende zo maar kapot te laten gaan door een paar nitwits uit Amerika.
Dan maar een wouter bosje en opkopen die handel.
Vive la FRANCE! zegt
Echt vervelend als je, zoals Saab, de dupe bent van een Amerikaans moederbedrijf die door de crisis bijna failliet gaat. Hoop echt dat Saab alleen verder gaat. Dan maken ze hopelijk ook wat mooiere auto’s, de huidige lijn is mij veel te Amerikaans.
de sjonnies zegt
Saab maakt slechts 125000 voertuigen per jaar en heeft 4000 werknemers op een Zweedse bevolking van 9 miljoen.
De meeste spulletjes voor Saabs worden door toeleveranciers gemaakt in landen buiten Zweden, dus is Saab te klein om op steun van de Zweedse overheid te rekenen.
Daarnaast waren de Vs de meest belangrijke markt voor Saab en we weten hoe het daar momenteel aan toe gaat !
Misschien is het wat voor Ikea ?
robbie zegt
@de sjonnies, Saab heeft in 2008 slechts 93,338 auto’s gebouwd. Er werken idd 4.000 mensen bij Saab, verder zijn er nog eens 25.000 mensen die werken bij toeleveranciers afhankelijk van Saab.
In 2008 heeft Saab trouwens een verlies geleden van 3 miljard Zweeds kroon (=270 miljoen euro).
gusto zegt
@Oleh. Saab is toch veel te klein om zelf iets te ontwikkelen. De Fiat groep is zelfs al te klein als je haar baas mag geloven..
LPJ zegt
Olleh, saab ontdekker van turbo-motoren? Eigenlijk gaat die eer eerder naar General Motors, oh ironie. ;-)
pizzakoerier zegt
waar blijft porsche nou om ook deze hele zooi over te nemen dan?
autoblogger zegt
Saab Automobile zal vanmiddag een persconferentie geven.
Voor de goede orde: Saab Automobile heeft aangegeven dat ‘File for reorganisation’ geen Chapter 11 is of het Nederlandse ‘surseance van betaling’. Het Zweedse rechtssysteem blijkt een vorm aan te bieden waarbij je als organisatie de mogelijkheid hebt om te reorganiseren. Daarmee kan Saab de benodigde maatregelen nemen om zelfstandig levensvatbaar te worden. In de tussenliggende periode draait het bedrijf normaal door.
autoblogger zegt
UPDATE: Persericht nav persconferentie, met nieuw artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/20/saab-wordt-onafhankelijk
lincoln zegt
zie je wel .. armoe maakt vindingrijk ..
en GM effe bedanken voor het conserveren van het merk ..
Tripple zegt
ik hoop het
robbie zegt
“GM never knew what to do with Saab and the company had no growth strategy. They did not develop Saab,” Rhys said. “I was at a meeting a few years ago with GM and they said they wanted to get to a three percent market share with Saab in five years. But it took BMW decades to get there. It is not a business plan just wishing to get there.”
via: http://www.autonews.com/article/20090220/ANE02/902209989/1018
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/152655
Jochempie zegt
Het zou leuk zijn als het ze lukt.
Bertus zegt
Een teken aan de wand? Ik heb eergisteren mij 9-5 opgevouwen. Erg zone, was fijne auto en ik was er zeer content mee.
De Amerikaanse invloeden in Saab kunnen me gestolen worden. Ik heb niets met deze Amerikaanse trots en wijze van maken. Dat chroom, dat opzichtige, bah.
Moet dan noodgedwongen op zoek naar wat anders, wordt geen Saab ……
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Janus en Gusto: hier ben ik!
Zat in Stockholm…
Geen zin in een een lang verhaal maar wat een crap wordt er weer in de NL pers geschreven zeg!
Voor mensen die Zweeds lezen en willen weten hoe het ECHT zit:
http://www.dn.se/ekonomi/saabs-vd-intresset-for-saab-ar-stort-1.803839
ff geen tijd voor een lang verhaal, maar de conclusie: komt goed, investeerders staan in de rij, eerst ff reorganiseren en dan onafhankelijk verder. De toekomst is leuk!!!
theo zegt
ik zeg maar een ding “atemsta steekemerin”,nou svenzka plannemans is dat nou geen mooie volzin
JH zegt
Saab kan zijn onderdelen niet meer betalen en nu liggen de produktiebanden stil…ziet er niet goed uit: http://www.autobild.de/artikel/saab-stoppt-produktion_854589.html
jeroen zegt
die klote VS en mg kunnen niet met geld om gaan, en saab laat zien hoe dat moet! gewoon een beetje geduld straks komt de nieuwe 9-5.
en die verliezen van een aantal jaar was mg der schuld die hebben veel modellen niet willen produceren. en dat had saab juist nodig.