Goh, wat een verrassing… NOT! Persoonlijk heb ik er nooit veel vertrouwen in gehad dat de deal tussen de Koenigsegg Group en GM over de verkoop van Saab door zou gaan. En vandaag blijkt maar weer eens dat mijn voorgevoel juist was. De Koenigsegg Group heeft vandaag namelijk bekend gemaakt dat ze er vanaf zien om het noodlijdende Saab te kopen van GM.
De Koenigsegg Group gooit het erop dat het allemaal “te lang duurde”:
“The time factor has always been critical for our strategy to breathe new life into the company”
Persoonlijk denk ik niet dat er op dit moment nog een partij gevonden gaat worden die de boel compleet over gaat nemen. Mag ik een voorspelling doen? De boel gaat failliet en het Chinese BAIC pikt dan de krenten uit de bedorven pap. Zeg maar een soort van MG-Rover verhaal: productielijnen naar China verplaatsen en oude modellen daar blijven bouwen en verkopen.
Wie draait het licht uit in Trollhättan? (via: reuters.com)
UPDATE 17:50 – Reactie GM
“We’re obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase,” GM CEO Fritz Henderson said in a statement. “Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week.”
kevinc3 zegt
hoop wel dat saab blijft bestaan en dat die nieuwe 9-5 wel gebouwd wordt.. maar we zullen zien
djohnson zegt
ik hoop op t beste!
vindt dat t merk bestaansrecht heeft!
robbie zegt
@djohnson: wat voor bestaansrecht dan? Het is een ‘merk’, maar ze hebben nog maar heel erg weinig ‘eigen’ kennis in huis. Voor al hun modellen zijn ze afhankelijk van GM. Saab is een lege marketing huls. Niks meer en niks minder.
b0z4 zegt
Was te verwachten.
Gnermo zegt
GM schiet zichzelf toch weer in de voetjes.
Headhunterz zegt
Met alle respect: het was/is ook maar een saai merk ;)
JW zegt
Tja, toen GM de keutel op het laatste moment introk bij de verkoop van OPEL was dit eigenlijk wel een beetje te verwachten. Met Amerikanen is het onmogelijk zakendoen.
robbie zegt
@JW: Niet GM heeft zich teruggetrokken, maar Koenigsegg! GM wil Saab nog steeds verkopen of opheffen.
Het lijkt nu steeds meer richting die 2e optie te gaan.
cardesigner@USA zegt
Jammer hoor, die 9-5 is wel mooi, maar ik had ook niet echt verwacht dat Saab het bij Koenigseggseggggggggggggggg wel goed zou doen.
JW zegt
@robbie
Ik denk dat je te weinig van de materie weet om zo’n kortzichtige uitspraak te doen. Het is eerder andersom gegaan: GM heeft de kennis van SAAB uitermate goed voor zichzelf en haar modellen kunnen gebruiken, en een groot deel van de motor-technologie die GM nu heeft komt juist bij SAAB vandaan. Dat het flink met elkaar verweven is, ben ik met je eens, maar ‘lege huls’… nee.
cardesigner@USA zegt
@JW, lees nou eerst de tekst eens. En als het met Amerikanen onmogelijk zakendoen zou zijn; hoe verklaar je dan dat de grootste en meest winstgevende bedrijven uit Amerika komen?
R77 zegt
@robbie: een leeg marketinghuis kijkt me wat overdreven. Of ze alle kennis in huis hebben om een complete auto te bouwen, dat durf ik ook te betwijfelen, maar er zit bij SAAB erg veel kennis over turbotechniek en veiligheid.
robbie zegt
UPDATE- Reactie GM:
“We’re obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase,” GM CEO Fritz Henderson said in a statement. “Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week.”
JW zegt
Wbt. de terugtrekking van Koenigsegg… laten we zeggen dat GM de schijn tegen heeft.
robbie zegt
@JW: de vertraging in de verkoop is niet afkomstig van GM, maar de Europese Unie. Er moest namelijk nog een beslissing genomen worden over een lening van 400 miljoen euro.
b0z4 zegt
Waar moeten alle leraren nu in rijden :(?
@ Robbie , ik weet niet wat je poept je laat blijken dat je heel weinig auto kennis hebt op dit gebied. GM heeft heel veel kennis gewonnen dankzij SAAB o.a Turbo techniek en motoren ;). Voortaan dus eerst eten dan poepen ;)
JPM zegt
@cardesigner@USA
Daar kan ik je wel 10 paginas vol antwoord op geven. Maar dé reden dat de grootste bedrijven uit de VS komen is de eerste en de tweede wereldoorlog. Maar dat is wel erg offtopic.
OT: Tsjah ik denk eerlijk gezegd dat het doek voor SAAB gaat vallen.
cardesigner@USA zegt
@JPM, als meneer JW onzin loopt te verkondigen, mag ik hem toch zeker wel corrigeren? En de WOI en WOII? Amerikaanse bedrijven liepen altijd al voor op het gebied van innovatie. Bijvoorbeeld de gloeilamp en de telefoon- Amerikaanse uitvindingen van voor de WOI.
JW zegt
@Robbie daar heb je gelijk in ja, ik lees het nu op http://www.thelocal.se:
“The Swedish government had as of Tuesday still not decided whether to act as guarantor.”
robbie zegt
@alle Saab heeft kennis huilebalken, volgens mij zijn alle huidige Saab motoren toch echt afkomstig van Opel/GM en Fiat. Er zullen (zeker in het verleden) best een paar techneuten van Saab in de globale GM ontwikkelingsteams geplaatst zijn. Maar Saab ontwikkelt zelf geen motoren meer. Of kan iemand mij vertellen welke specifieke motoren Saab zelf heeft ontwikkeld de laatste jaren? 0,0
GM heeft Saab eerder leeggezogen, alle kennis ondergebracht in algemene GM researchafdelingen. Dan kan je ook makkelijker bedrijven failliet laten gaan.
JW zegt
@cardesigner SAAB was in de tijd dat men in de USA nog dikke carburateuren op V8’s schroefden, al bezig met downsizing. Turbo’s schroeven op 4-cilinders, dat was dik 30 jaar geleden. De complete GM-vloot profiteert daar nu van.
Kom niet met WO2-kul aan zeg…
cardesigner@USA zegt
@JW, ik was niet degene die hier de WOII erin bracht, maar goed. Is het niet logisch dat een land met een gigantische voorraad olie rel. onzuinige motoren maakt, aangezien de benzineprijzen daar lager zijn? En idd, de huidige “Saab” motoren komen van Fiat en GM.
JW zegt
Robbie, voorbeeldje: het huidige v6-2.8 onderblok is samen met Holden ontwikkeld maar de perifere onderdelen en het management is van SAAB. Daarnaast is het Haldex-4 systeem ook door Saab zelf aangepast voor dit blok. Nota bene jullie eigen Wouter gaf toe dat het blok zijn kracht door dat systeem veel beter kwijt kon.
Juist jij als (kuch) Autojournalist zou toch moeten weten dat geen enkel merk voor de volle 100% binnenshuis wordt ontwikkeld, dus dat kun je ook SAAB niet nadragen. GM heeft 10 jaar lang niet willen investeren in het merk en juist nu ze een stap in de goede richting gezet hebben (onder meer de nieuwe 9-5) gaat de stekker er waarschijnlijk uit… da’s best zuur.
robbie zegt
@JW: ten eerste: ik ben GEEN journalist! Ik ben een blogger. Verder neem ik Saab niet kwalijk dat ze de laatste jaren veel minder (tot geen) eigen R&D hebben kunnen doen. Ik begrijp dat het allemaal onder de grote GM paraplu terecht is gekomen. En dat hoeft ook helemaal geen schande te zijn, helemaal niet zolang je onder die paraplu blijft zitten.
Het feit is wel dat als Saab nu verkocht wordt aan een stel ‘cowboys’, vage investeerders of hoe je de Koenigsegg Group ook wil noemen dat er dan bij de kopende partij weinig tot geen kennis aanwezig is. Dan zit je dus in een situatie dat Saab zelf weinig kennis meer in huis heeft (die heeft GM) en dat de kopende partij ook geen kennis heeft. Op dat moment zal het dus heel erg zwaar worden voor een nichemerk zoals Saab om te overleven.
Ahura zegt
@robbie: dat je geen journalist bent dan hebben we al maanden door ja.. maar inmiddels is autoblog.nl geen simpel blogje meer dus verwacht je wel wat autokennis. En anders laat je het maar over aan anderen he ;)
OT: zonde zonde.. ik heb niks met het merk maar het heeft wel een prachtige geschiedenis met voorheen een uniek design. Maar de 9-5 bleef veelste lang op de markt en de 9-3 had gewoon een hatchback moeten zijn. Het was gewoon de zoveelste sedan en na een jaar oogde het al gedateerd
Ice zegt
Dit is heel erg slecht nieuws. Als de stekker er uit zou gaan, dan betekent dat dat het laatste merk met persoonlijkheid verdwijnt. Gelukkig is Citroen wel weer een beetje op de goede weg. Misschien dus maar Citroen gaan rijden in de toekomst..
Flamingo zegt
OEPS!!!
bartinspace zegt
Hip tegenwoordig, dingen BIJNA kopen! :D :D :D
JW zegt
@cardesigner@USA ehm… dat was je wel hoor ;)
down-with-saab zegt
Hoe eerder het failliet gaat hoe beter, weg met die zooi naar China!
olivier zegt
Hopelijk blaast GM zelf wat nieuw leven in Saab, met het platform van de Astra kunnen ze vast een leuke kleine saab maken.
QRN zegt
Het oude GMeurope: Saab, Chevrolet, Opel
Het nieuwe GMeurope: Chevrolet
Het echte nieuwe GMeurope: Saab, Chevrolet, Opel
ongelofelijk zeg.
Timmie zegt
Ik zeg het: als het te lang duurt, en het blijft stil, dan is meestal allang beslist dat de boel opgeblazen wordt. Weer een kwestie van de aandelen kunstmatig hoog te houden…
Shenkie zegt
Het is wel te hopen dat de nieuwe 95 er komt! Mooie auto! En waar moeten de (tand)artsen in de wereld anders in rijden?
Simpson zegt
@robbie: welke motoren heeft opel/gm de laatste jaren ontwikkeld dan?
ik zie geen slopels op e85 rijden, en de vectra 1.8 turbo is mij ook ontgaan.
reinout900 zegt
GM!!! LAAT CADILLAC VALLEN… STOP JE ENERGIE IN SAAB…
of heb ik het mis?
Zoepie zegt
Ik denk dat Koenigsegg het scenario zoals dat bij opel gelopen is wilt vermijden. Al die onderhandelingen en bijkomende zaken kosten hun nu al handen vol geld, als het dan uiteindelijk op hetzelfde uitdraait als bij opel dan is er veel geld verloren gegaan voor niets.
En om nog even om op de USA te kappen. Het geld voor de leningen van al die huizen vlak voor de crisis kwam uit europa, eigenlijk zouden ze ons GM gratis moeten geven :)
JPM zegt
@ cardesigner@usa
Tuurlijk mag dat. Maar als je wat verder kijkt zie je dat alles mogelijk werd door de oorlogen.
JW zegt
Via: http://autos.groups.yahoo.com/group/vSAAB/message/37528
“Talking with my private equity guy on the inside of the deal, Sweden and GM are more to blame than K-egg.
In short from my conversation notes:
– Union employees from scuttled GM brands must be retained i.e. K-egg would have to bring in Pontiac people, which was clearly unacceptable to K-egg – GM merely interested in protecting their union contracts.
– K-egg required that Global HQ and control reverted back to Sweden, this was scuttled by GM
– By GM’s rules thrown into the deal, production would have had to be split between US and Sv.
– Added to which, Sweden required an 18-month payback on their loan – while K-egg thought that refinancing was possible, the deal was dead anyway thanks to GM.”
cardesigner@USA zegt
@reinout900, Cadillac is in de VS en China een veel groter merk, dus dit is een onzinredenatie.
Jeroen zegt
Echt kloté!
Ben sinds een paar maanden echt een SAAB-fsn geworden! (Heb een 900NG 2.0i)
Lekker degelijk en kan motorisch zeker tegen een stootje!
Ondanks dit trieste nieuws kan ik iedereen toch wel een 900/9-3 aanraden! Veel auto voor tegenwoordig weinig centen!
C6_R zegt
Ik mag het vast niet zeggen van de liefhebbers, maar ik ga Saab niet missen, dus laat maar lekker failliet gaan.
C6_R zegt
– Union employees from scuttled GM brands must be retained i.e. K-egg would have to bring in Pontiac people, which was clearly unacceptable to K-egg – GM merely interested in protecting their union contracts.
Ik weet nog dat mij werd verweten dat ik het over de militante vakbonden had toen GM nog voor het bankruptcy gedoe stond! :lol:
Tombnolz zegt
Als Saab verdwijnt zal ik dat enerzijds zéér spijtig vinden, want ze hebben auto’s gemaakt naar m’n hart. Ik kan me geen model inbeelden waar ik niet wild van word. Zowel de 96, 99, de 90, de 900, de 9000, de eerste 9-3 als de vorige 9-5 vond ik qua in- & exterieurdesigen kunstwerken. Altijd vreemd om specifiek op deze site vast te stellen dat ik zowat de enige ben met deze mening.
Anderszijds mag Saab wel in fierheid sterven, want ik geloof dat de toekomstige modellen het verleden geen eer zouden aandoen. De 9-3 facelift bvb is over the top en de huidige 9-5 is toch ook maar een raar iets.
Jeroen zegt
@Tombnolz:
Ben helemaal met je eens! Maar gun ze zeker nog een kans!
Stijn zegt
Volkswagen heeft nog wat miljarden te investeren.
GM heeft ook terug geld.
Cantago zegt
Mooi:D Kan Koenigsegg weer dikke sportwagens gaan bouwen;)
lincoln zegt
sukkels .. het gaat ook niet om SAAB of GM of Koeningsegg ..
gewoon weer een verhaaltje over ..
“hoe het meeste subsidie uit een dood paard trekken” ..
de europeese manier van zaken doen ..
Reinout zegt
@cardesigner@USA…
Nou denk het niet… Natuurlijk weet ik ben ik bewust van cadillac en zijn markt…
Maar ik bedoel cadillac heeft geen voeten in de aarde in europa, saab wel. Dus als ze nou alle energie/geld die ze in cadillac europa hebben gestoken, in saab hadden gestoken. Dan was het waarschijnlijk veel beter gegaan. VS: Cadillac, China: Cadillac, Europa: SAAB. cadillac niet als nieuw merk invoeren maar doorgaan op een bestaand merk…
cardesigner@USA zegt
@Reinout, ik dacht dat je bedoelde dat ze heel Cadillac failliet moesten laten gaan.
Frankypanky zegt
@Lincoln,
Typisch Europees?!?
Met die ‘globalisatie’ van tegenwoordig? Ik denk dat er in Azië het spel net zo vuil gespeeld wordt (SAIC)!
autoblogger zegt
Fantastische actie van K’egg, wat een pr-stunt!
BYD2018 zegt
Misschien komt dit door BAIC?
BAIC probeerde Opel over te nemen maar mislukt, dan investeerde het in Koeningsegg, nou nieuwe kans voor BAIC.
DM zegt
@ Robbie: wijs even aan waar je geschreven hebt dat je dat voorgevoel had, en dan vooral met aandacht voor je inhoudelijke beredenering.
robbie zegt
@DM: Klik eens op de rode woordje “wat een verrassing” & “NOT”. Wellicht leer je daar iets van…
Orichy zegt
Als SAAB nu failliet gaat, kan K-segg de doebel veel goedkoper opkopen en hebben ze toch nog wat ze wilde, zonder al te veel rompslomp.
Reinout zegt
@cardesigner@usa…
Ik snap de verwarring… Ik was gewoon een beetje pissig denk ik! Als classic 900 saab-rijder…
Tombnolz zegt
@ robbie: Dat klopt natuurlijk, men kan (als we het cru stellen) maar overleven als versnellingsbakken, knopjes, motoren, onderstellen enz. worden gedeeld met andere merken. Hoe zou een merk dat maar marginale aantallen slijt nu rendabel zijn zonder hulp van andere merken? Onmogelijk dus. En toch blijft het jammer dat een zo eigenwijs merk dat ook nog eens superduurzame auto’s bouwde moet verdwijnen omdat het grote moederbedrijf het heeft laten verloederen.
marc zegt
@Robbie
Beste meneer de bloggertwouldbeautojournalist,
Bij een wel/niet keuze is er, in principe, 50% kans op de één of de ander. Aangezien wij met zijn allen (en jij dus ook) niet inhoudelijk weten hoe een en ander in zijn werk is gegaan, is het feit dat je gelijk hebt gekregen een kwestie van geluk en een aardig menselijk mechanisme, hindsight bias:
“Zodra mensen de uitkomst van een beslissing of het resultaat van bepaalde omstandigheden kennen zijn mensen geneigd om te denken dat zij die uitkomst hadden voorzien”
JW zegt
@Robbie wat jij daar stelt is één van de mogelijkheden. Het zou heel erg jammer zijn, aangezien SAAB wel weer op de goede weg was, gezien de concepten en de nieuwe 9-5.
Wat óók kan is dat GM de ‘verkoop’ heeft gebruikt om de vakbonden te omzeilen, een loeiharde reorganisatie er door te drukken en de helft van het Amerikaanse dealernetwerk af te stoten. Vervolgens stellen ze in de eindonderhandelingen absurde eisen en de koper haakt af.
GM gaat zich ‘beraden’ en komt binnen een paar dagen met de mededeling dat SAAB niet langer in de etalage staat en dat ze er zelf mee verder willen als premium merk in Europa. Iets wat ze met Caddilac probeerden, maar wat nooit gelukt is. Beetje het OPEL-verhaal, met een ander sausje.
racht zegt
Ik zal Saab wél missen (ervan uitgaande dat de boel klapt). Ik heb alle A-merken gereden, en voor mij was de lekkerste auto tot nu toe de 9-5 hot Aero. Wát een comfort, wát een autobahn-cruiser, wat een zaligheid. Het “gebrek” van de voorwielaandrijving t.o.v. Benz en BMW werd meer dan gecompenseerd door de rest.
De_Buurman zegt
Fiat?
S.A.A.B. zegt
Zonde, S.A.A.B. wilde S.A.A.B. blijven maar had in deze visie weinig aan GM. Alle samenwerkingsverbanden werden bemoeilijkt doordat de eiten stijl verloren ging.
Ik ben er van overtuigd dat S.A.A.B bestaansrecht heeft, zie hoe Fiat Lancia aan de praat houd.
Momenteel heeft het merk S.A.A.B weinig toegevoegde waarde, dus ik zeg het met pijn in mijn hart: Wellicht is het beter zo…..
Jopie zegt
Kijk wat die amerikaanse firma’s er een teringzooi van hebben gemaakt, en dan proberen sommigen nog de schuld af te schuiven
lincoln zegt
@Jopie: nou he .. en jij trouw elk jaar een nieuwe SAAB kopen ..
maw .. gaat heen .. samen met bovenstaande jankebal vrienden ..
die het allemaal zo zonde vinden maar nog nooit een nieuwe SAAB gekocht hebben en dat ook nooit zullen doen ook ..
cardesigner@USA zegt
@Jopie, het is toch echt K’segg dat afhaakt…
BaRa zegt
Man, de bedrijfscultuur van GM boeit me voor geen meter. Maar de zetten die ze nu hebben uitgehaald met Opel en Saab, dat grens toch wel aan strategisch meesterschap. Auto’s maken is misschien niet hun sterkste kant (er zijn anderen die dat beter kunnen), maar hun pokerspel ligt op een hoog niveau :-) Alleen jammer dat iemand als bvb Marchione dat wel op een nette manier kan, maar dat GM het alleen maar op de vuile methode kan. Doet me zo’n beetje denken aan Autodesk in de softwarebranche: geen manieren, maar wel strategisch doorzicht.
BaRa zegt
Overigens, kwestie van on topic te blijven: ik hoop dat Saab inderdaad blijft bestaan. ’t Is nu geen straf om een Alfa of een Volvo te moeten kiezen, maar ik zou het night panel toch wel missen.
Treff zegt
GM is lekker bezig, eerst Opel en nu Saab!!
Het lijkt erop dat ze gewoon willen dat deze merken het niet overleven zodat de merken die ze nog wel hebben beter gaan verkopen!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Helaas…
De eenheidsworst overwint.
‘Anders-dan-anders’ zal langzaam uitstreven in de handen van grote bedrijven waar het enkel draait om de aantallen. Kijk naar Alfa, Lancia, Jaguar… Kwestie van tijd voordat die ook komen te overlijden.
Allemaal sluitstukken op de balans van grote volumemerken. Nul visie, Nul merkenliefde, Nul emotie, de ratio overwint. Dit is de autobranche anno 2009. Om deze reden zullen de Chinese merken hoogtij vieren in een aantal jaar, want in China zit enkel de ratio, en ook nog een geld.
Zeker in Nederland wordt je kop eraf gehakt als je boven de grijze meute uitsteekt. Zelfs als je dat op een uitstekende manier doet als Saab: meest betrouwbare auto in de klasse (volgens de Dekra), al 30 jaar Turbo terwijl de rest nu pas wakker wordt, top-onderstel (‘beste voorwielaangedreven auto volgens Carros), beste stoelen, meest veilige auto in de klasse, goede value for money, etc., etc. Maarja, de buurman rijdt een Passat, dan wordt het al snel eng…
Het grootste verwijt wat ik aan GM heb is het niet genoeg investeren in de marketing van Saab. De kwaliteiten zijn er, alleen zijn er te weinig mensen die het weten… En aangezien er verdomd weinig mensen zijn die de ruggegraat hebben om zelf een beslissing te maken, niet ingegeven door marketingafdelingen, is hier veel verloren.
Ik hoop dat er nog een ‘back door’ openstaat. Toen Saab in de verkoop ging waren er meer dan 20 partijen geïnteresseerd. JUIST omdat de kennis nog in huis is (@Robbie), en nog zeer relevante kennis ook (Turbo, Veiligheid, Biopower zijn allen zeer actuele topics)! Saab kreeg van GM een groot deel van het totale R&D budget. GM zag Saab ook meer als kenniscentrum dan als merk. De 180pk 1.6 Turbo, het grootste deel van de 2.8 Turbo V6, eigen Trionic motormanagement (waar elk ander merk direct naar Bosch rent), de 2.0 Twin Turbo in de Insignia:: allemaal grotendeels (mede-) Saab ontwikkelingen.
@ Robbie: grappig dat je zegt dat Saab ‘alleen een merk is en verder niks’. Punt 1 vanwege bovenstaand verhaal, punt 2 omdat een autojournalist laatst Saab heeft vergeleken met Apple: ‘een merk die de losse onderdelen goed weet te combineren en er een eigen besturingssysteem aan hangt.’ In een Apple zit ook een Intel chip, en een Nvidia videokaart, etc. Maar dankzij het goed combineren van die items en goed aansturen door een eigen besturingssysteem, is het een topper.
Dit is/was de toekomst van Saab, dat is expliciet zo geschreven in de pers: ‘de Apple van de automarkt’: eigen leveranciers kiezen (de 9-1 wordt/werd ontwikkeld op het platform van een Mini bijv.), er een eigen of sowieso ’typisch Saab’ motor in hangen, Trionic Motormanagement als ‘besturingssysteem’ en al die onderdelen beter dan de concurrentie laten samenwerken.
Die potentie is er absoluut bij Saab, daar ben ik (en zijn velen met mij) 100% van overtuigd! Nu hopen op een goede nieuwe eigenaar die dat potentieel kan benutten…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Update: http://www.saabsunited.com/2009/11/gp-baicgm-conflict-sunk-koenigsegg-group.html
Dus niet ‘de schuld van’ CvK (Christian von Koenigsegg). Kort: BAIC had in de deal een minderheidsaandeel van 20%, maar begon steeds meer eisen te stellen… Hierdoor heeft GM de plank opgetrokken.
Wellicht om deze reden??? http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2009/11/baic_wil_saab_zelf_wel_ko/index.xml
Schijnt nu dus dat BAIC Saab volledig zelf wil kopen… Misschien dus een slimme set van BAIC in de onderhandelingen… BAIC is trouwens niet verkeerd, produceerd voor Daimler en Chrysler al veel. Dus ook ervaring is er, naast geld.
Volgende update: http://www.saabsunited.com/2009/11/lots-of-talk-about-merbanco.html.
Oftewel: ook Merbanco is ‘back in the game’! Dus wat ik al hoopte: een aantal van de meer dan 20 geïnteresseerden kloppen nu weer op de deur… Hopelijk volgen er meer en is er veel net zoveel keus voor GM/Saab als de vorige ronde!
DM zegt
@ Robbie:
In je eerdere stukjes geef je netjes een paar links waarin aangegeven wordt dat de overname nog niet rond is, zonder dat je daar het voorgevoel uit dat het mis zal gaan. Je kunt dus leuk zoeken in Google Nieuws, klasse. Het maakt dit stukje tegelijkertijd ook een beetje een beschamende voorstelling, maar daar zal jij vast geen last van hebben.
Quinto zegt
@ Aeroplan Svenska AB
Wow! jouw laatste 2 posts vond ik veel beter geschreven! Ze leken mij ook een stuk beter onderbouwd te zijn. waarom wordt jij hier geen bloggert?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Quinto: thanks!
Hoop dat Robbie dit leest, en ervan leert…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: zie hierboven…
Jopie zegt
@ lincoln
Inderdaad ik zou ook ontkennen dat het gewoon een feit is dat de amerikaanse automerken hopeloos gefaald hebben. Het was jaren geleden al te zien aan de autoverkopen in de VS dat Toyota veel betere papieren had als dat stelletje huilebalken die zich nooit verder ontwikkeld hadden.
Ja nu zijn ze eindelijk wakker geworden, maar dit wel ten kosten van het volk. De raad van bestuur die hiervoor verantwoordelijk is zouden ze op moeten sluiten voor de rest van hun leven.
henk zegt
Een maandje extra tijd…’t kon slechter!
http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.brand_gm.html/content/Pages/news/us/en/2009/Dec/1201_saab