Private-equity bedrijf Cerberus Capital Management is volgens diverse bronnen de nieuwe eigenaar van Chrysler. De overeenkomst moet een einde maken aan de marathon van onderhandelingen tussen DaimlerChrysler AG en het in New York-gevestigde Cerberus.
We schreven afgelopen vrijdag nog over Magna, deze Canadese toeleverancier werd de laatste tijd vaak gezien als de enige echte overnamekandidaat. Zaterdag liet de Wall Street Journal echter al weten dat Cerberus de grootste kanshebber zou zijn om de noodlijdende Chrysler Group over te nemen. En een dag later durft diezelfde WSJ dit met nog meer zekerheid te claimen. En ook in de Detroit News lezen we inmiddels het volgende:
DaimlerChrysler is said to have chosen Cerberus over bids by rival private-equity giant Blackstone Group and Canadian auto supplier Magna International Inc.
The sale agreement with Cerberus is expected to be contingent on final terms to be negotiated with DaimlerChrysler. No sale price was immediately known.
Oh, en laten we niet vergeten dat Wolfgang Bernhard bij Cerberus hoort. Dit kan natuurlijk nog erg interessant worden…
Cerberus executive Wolfgang Bernhard, Chrysler’s one-time chief operating officer, will likely have a senior board position in the automaker’s new corporate structure.
Waarschijnlijk komt DaimlerChrysler later vandaag met een officieel statement, zodra er meer info is zullen we dit artikel in ieder geval updaten.
UPDATE 11:25u: Dieter Zetsche laat weten dat DaimlerChrysler een meerderheid zal verkopen aan Cerberus. DC zal een belang van 19.9% in Chrysler behouden en blijft de komende tijd nauw samenwerken!
Following a broad strategic review, we have decided to sell a majority interest in the Chrysler Group and its related financial services business to Cerberus. This decision was not easy to make – and it was particularly difficult for me personally. But from an objective point of view, it is the right thing to do.
We will retain an equity interest of 19.9% in Chrysler, in part to secure the continuity of our common projects… We are convinced that we have found the best solution for Chrysler and its employees; one that will ensure the long-term viability of the company. With the new ownership structure, Chrysler will have more flexibility and will be ideally positioned to implement its comprehensive Recovery and Transformation Plan and to sharply focus on its target markets and segments.
Casa D y D zegt
Autoblogger : ga eens slapen man… ;)
Ontopic : dus die Wolfgang wil in zekere zin gewoon z’n zitje terug, of begrijp ik het weer verkeerd?
autoblogger zegt
@Casa D y D: Ok dan… Morgen krijg je antwoord ;)
DAT zegt
Goedemorgen Autoblogger, wakker worden !
Ontbijtje ?
chrizzzie zegt
Niks van aantrekken, is een normale investeringsstrategie. Als je met een bedrijf in de laatste fase zit van onderhandelen (in dit geval Magna) en nog problemen hebt of enkele kleine maar wel crusciale zaken gooi de roddel de wereld in dat er vaneens een ander bedrijf een hele grote kans maakt (in dit geval dus Cerberus) waarna Magna toch nog over de brug komt over de laatste punten.
Conclussie: Geloof nog altijd dat Magna de koper wordt. Trouwens hoorde al dat GAZ de oude Chrysler Sebring in Rusland gaat produceren.
Rob USA zegt
Ik hoop dat het doorgaat die overname. Dan kan ik met nog meer plezier kijken naar bv
de 300C SRT8 en nieuwe cherokee SRT8 want dan hebben ze niks meer met die duitsers
te maken !!!!Kan ik ze toch met een geruster hart kopen als echte USAcarlover, en hoop ik dat hun laatste prototypes allemaal in productie gaan maar dan onder amerikaanse vlag :)dit jaar
miss nog dodge challenger bv.
autoblogger zegt
@chrizzzie: nope, de kogel is door de kerk! Dieter Zetsche laat weten dat DaimlerChrysler een meerderheid zal verkopen aan Cerberus. DC zal een belang van 19.9% in Chrysler behouden en beide aprtijen blijven de komende tijd nauw samenwerken…
BaasTim zegt
geen nieuw persbericht?
autoblogger zegt
@BaasTim: nee, we kregen een tip via email. Heb er kort wat over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/14/daimlerchrysler-wordt-daimler-ag
Vanmiddag zal er een persconferentie worden gehouden.
smoke zegt
Jeez, kom net terug van een lange werkdag; computer aan, autoblog checken en wat schetst mijn verbazing: Chrysler gaat niet naar Magna. Wat een verrassing! De constructie dat DC een minderheidsbelang houdt is niet zo verrassend overigens. Ik ben benieuwd wat de UAW hier over te zeggen heeft, die waren niet zo happig op de private equity-jongens….