Een formaliteitje, we wisten het immers al.
De raad van commissarissen heeft zojuist de 62-jarige CEO van Porsche, in 2010 aangesteld door Ferdinand Piëch, benoemd als opvolger van Martin Winterkorn. Die werd woensdag weggebonjourd uit Wolfsburg naar aanleiding van het dieselschandaal.
Zoals gezegd is het geen grote verrassing dat de voormalige CEO van het merk met de boxermotoren (en corpulente sedans en SUV’s) het stokje van Winterkorn overneemt. Overigens blijft Müller in dienst bij Porsche, totdat ook voor die post een geschikte vervanger is gevonden. Met andere woorden: heb jij geen 9 tot 5 mentaliteit, kun je tegen een stootje, ben je een echte teamplayer én heb je affiniteit met auto’s? Zoek niet verder, bel Porsche.
Terug naar Müller. De man krijgt een stevige kluif op zijn bord, daar er dringend puin moet worden geruimd bij VW na het inmiddels breed uitgemeten schandaal omtrent dieselmotoren. Naar eigen zeggen bestaat z’n belangrijkste taak dan ook uit het terugwinnen van het vertrouwen in VAG. We laten de beste man even zelf aan het woord:
“My most urgent task is to win back trust for the Volkswagen Group – by leaving no stone unturned and with maximum transparency, as well as drawing the right conclusions from the current situation. Under my leadership, Volkswagen will do everything it can to develop and implement the most stringent compliance and governance standards in our industry. If we manage to achieve that then the Volkswagen Group with its innovative strength, its strong brands and above all its competent and highly motivated team has the opportunity to emerge from this crisis stronger than before.”
MM startte zijn carrière bij Audi, maar onderbrak het dienstverband voor het behalen van z’n mastertitel. Daarna kwam ‘ie terug bij het merk met de boksbeugel, om in 1993 leiding te geven aan de ontwikkeling van de Audi A3. Vervolgens werd hij productmanager bij Audi, Seat en Lamborghini in 1995, om zich in 2010 te laten kronen tot CEO van Porsche. Per 1 maart 2015 is hij overigens al lid van het management van Volkswagen Aktiengesellschaft.
We zullen zien of Eminem zich staande weet te houden in de puinhopen die (mede) door zijn voorgangers zijn aangericht. Uiteraard wensen we ‘m alle succes bij deze ongetwijfeld pittige job.
Michael Horn (Volkswagen USA)
Dan nog een move die werkelijk niemand aan zag komen. Michael Horn, de baas van Volkswagen in de Verenigde Staten, blijft namelijk zitten waar hij zit. Winfried Vahland van Skoda werd getipt als zijn eventuele opvolger, maar wordt op zijn beurt baas van de nieuwe Noord-Amerikaanse divisie van Volkswagen. Eén en ander uiteraard in een poging om de boel weer recht te breien na jeweetwel.
jasperhallo zegt
Succes!
ghost zegt
Goed verhaal, lekker kort ook!
clarkson zegt
@ghost: last van Hippopotomonstrosesquippedaliofobie?
ghost zegt
@clarkson: nee ik heb een stiltedag van mijn cursus mindfullness, jij?
clarkson zegt
@ghost: Lezen telt dan toch niet mee?
rodger zegt
Lekker moment om in te stappen
jobberns zegt
Eminem?
gokartmozart zegt
@jobberns: ja Eminem dubbele betekenis dus dubbel M als MM dus Matthias Muller , Michael Matters ( de Eminem popartiest )
ahs1979 zegt
@gokartmozart: volgens mij Is het Marshall Matters….
roppp zegt
@ahs1979: da’s inderdaad geen dubbele M……
gtwillem zegt
@ahs1979: Bijna goed ;-). Marshal Mathers. Of de naam voluit, zoals de Amerikanen het zeggen: Marshal Bruce Mathers III.
jobberns zegt
@gtwillem: Ah zo, dan snap ik die vergelijking ook weer ;)
g40freak zegt
Mijn voorspelling is dat de volgende fase van dit schandaal over de benzine motoren zal gaan.
Ik geloof dat die ook die “sjoemel software” hebben.
moveyourmind zegt
@g40freak: Grappig, tot voor kort was de term sjoemel-software voorbehouden aan bedrijven als Origin en Cap-Gemini die voor miljoenen slecht in elkaar geflanste software aan de overheid verkochten doordat ze goede connecties hebben met sjoemel-ambtenaren.
991gt3rs zegt
Wauw, breaking zeg. Na 200 berichten over dit schandaal weet iedereen het wel.
espada1972 zegt
Respect, je moet maar durven om je vingers hier aan te branden.
bofkont zegt
@espada1972: Ik doe het voor de helft ;)
philipf zegt
Ik wens hem veel succes.
gtdave zegt
Porsche baas als nieuwe milieu directeur
lebeaunl zegt
Haal dat breaking eens weg; de autorai heeft minder open deuren
norge zegt
De molenaar volgt het graantje op….Heeft Porsche nou alsnog VW overgenomen?
postzegel zegt
De tag – dieselgate – is vergeten, nu popt dit artikeltje niet ophoog als je op de volkswagen dieselgate link klikt..
Hinderlijk. Net alsof er met de software is gesjoemeld.
-edit: u heeft gelijk! We passen het stante pede aan-
jeppie zegt
Ik zou lekker bij Porsche blijven
speedie zegt
De juiste man op de juiste plaats zou ik zeggen. Heel de dieselgate is eerlijk gezegd wat opgeblazen. Mij stoort het in ieder geval niet en zal altijd VW blijven rijden. De opmerking van Tesla dat verbrandingsmotoren aan hun limieten zitten om nog te voldoen aan de uitzinnige milieunormen is ergens wel waar maar wat is het alternatief ? Welke gewone burger kan zich dure hybrides of elektrische wagens aanschaffen ? Bewust opleggen van regeringen naar downsizen heeft averechts effect want juist kleine motoren zijn in de praktijk vervuilender.