Dat is toch nergens voor nodig? De huidige Audi’s lijken helemaal niet op elkaar. En al was het wel zo, dan heb ik er nog nooit iemand over horen klagen.
OK, bovenstaande is misschien wat flauw, en hoewel de huidige Audi-modellen nogal identiek smoelen, lijkt dit ze qua verkopen vooralsnog geen windeieren te leggen. Toch gaan ze bij Audi meer differentiëren in hun design, misschien om de kritiek dat het aanbod momenteel te veel een eenheidsworst is wat te pareren.
Onder de noemer AQR, wat staat voor Audi (personenwagens), Q(uattro) (SUV-modellen) en R (sportwagens) wordt er voor de toekomst en driesporen-design uitgedacht, waarbij de eerdergenoemde categorieën allemaal een eigen smoeltje (en achterkant) moeten krijgen. Of dat ook daadwerkelijk verder gaat dan het verplaatsen van een ledje in de koplamp of een spijltje meer of minder in de grille moeten we nog afwachten, maar de intentie is er.
De uitspraken hierover komen van Stefan Sielaff, chef design bij Audi, die een babbeltje maakte met Autocar. Achter de schermen is al het een en ander uitgedacht, en wanneer je naar het A2 concept kijkt zie je al een ietwat (hoewel zeker niet radicaal) gewijzigde grille. Dit is een aanzet voor de toekomst. In Genève verwachten we de nieuwe A3, wat waarschijnlijk het eerste productiemodel wordt waarop de designtaal is toegepast.
De afgelopen week deed Audi een tweetal persberichten de deur uit, waarin het aangaf een aandeel in een twee bedrijven te hebben enomen die zich beide toeleggen op engineering. Het eerste is PSW automotive engineering GmbH (een belang van 91%), het tweede bedrijf is de csi group (49%, hier een lijstje met hun designs). Dit geeft aan dat Audi extra ontwikkelcapaciteit aan het inslaan is.
De komende jaren mogen we dus nog het een en ander verwachten in het modellengamma van het merk met de vier ringen. Niet voor niets worden er vanuit het hoofdkantoor miljarden in R&D gepompt. Ik denk dat de focus voornamelijk binnen het bestaande (en de laatste jaren flink verbrede) modellengama zal zijn, maar daarnaast zitten er ook volledig nieuwe modellen aan te komen, zoals de Audi R4/R5 bijvoorbeeld.
G-Ammo zegt
Nou… ben benieuwd!
MLTB zegt
“Dat is toch nergens voor nodig? De huidige Audi’s lijken helemaal niet op elkaar. En als was het wel zo, dan heb ik er nog nooit iemand over horen klagen.” – Heerlijk dat sarcasme..
Maar werd tijd!! Misschien wordt Audi dan toch weer spannend. Met de auto’s zelf is namelijk niks mis.. Al is het jammer dat ze steevast op alle snelle modellen Quattro gooien en niet eens een keer RWD.
the-budel-guy zegt
@MLTB: de R8 V10 heeft volgen mij 80% op de achterwielen.
dus mag je van mij een semi-achterwiel aandrijving noemen
jzaero zegt
“Onder de noemer AQR, wat staat voor Audi (personenwagens), Q(uattro) (SUV-modellen) en R (sportwagens) wordt er voor de toekomst en driesporen-design uitgedacht, waarbij de eerdergenoemde categorieën allemaal een eigen smoeltje (en achterkant) moeten krijgen.”
Dat is niks nieuws.. Dat is nu al zo, alleen het gaat juist om de ontwerpen binnen een bepaalde lijn. De A1-A8 lijken allemaal op elkaar. De R8 en TT onderscheiden zich nog enigszins, maar bij de SUV’s is het dus weer veel meer het geval dat ze op elkaar lijken. Dus niks nieuw voor Audi. Gewoon zelfde filosofie.
kaasboerin zegt
@jzaero: Het gaat erom dat ze bijna allemaal vrijwel dezelfde smoel en aars hebben, daar mag van mij ook wel wat meer variatie in komen, ik snap dat het wel moeilijk is om de beslissing te nemen om zulke ingrijpende veranderingen toe te passen, het klantenbestand hebben ze in ieder geval al. De auto’s zijn voor de rest natuurlijk tip-top.
jzaero zegt
@kaasboerin: nee dat snap ik wel, maar wat zij nu zeggen is dat zij onderscheid in de verschillende segmenten willen maken. Dus duidelijk verschil tussen sport, sedan, SUV. Die is er nu eigenlijk al, het gaat erom dat bínnen die lijnen er veel gelijkenissen zijn. Een A1 tot en met A8 valt onder noemer normale auto’s. Juist hierin moeten ze onderscheid maken en niet deze normale autos onderscheiden van bijvoorbeeld het sportsegment. Die is er immers al.
euro95 zegt
DEY DURK UR JUURRRBBSS!? :D ;)
bartteeuwen zegt
@euro95:
TUKK UR JEEEEERBS!?
GOD zegt
@euro95:
Southpark toch ofnie?
bartteeuwen zegt
@GOD: uiteraard :P
euro95 zegt
@bartteeuwen: Dank voor het geven van bevestiging, doch ben ik daar zelf ook prima tot instaat hoor ;)
tinnemans zegt
Audi’s herkennen gaat nog wel; een A8 is een stuk langer dan de rest en de Q7 is duidelijk herkenbaar aan de ‘pas op, zwenkt uit’ stickers. Dan heb je de A5 nog die er best goed uitziet.
Het grote probleem is de overige Audi’s (3, 4, 6) onderling -en- van hun volkswagen broertjes te onderscheiden.
kliko zegt
@tinnemans: Nou, als jij geen verschil ziet tussen een a3 en een a6 moet je toch echt even bij Hans Anders langs..!
En ja, ik vind audi’s mooi en vind het een mooi merk. En ja, de auto’s lijken op elkaar. Maar overdrijven is ook een kunst..!
kliko zegt
Klinkt goed!
Schiet nou maar op met wat plaatjes van mooie concepts…
Eens kijken of het werkelijk gaat gebeuren of het gewoon marketinggeloel is…
gearhead zegt
Een Audi moet helemaal niet spanend zijn. Kuttig marketingwoordje wat iedereen nablaat. Als je spannend wil dan koop je toch zo’n verklede sinterklaas-praalwagen als een DS5?
ferrari94tr zegt
audi, kijk bij nissan en leer.
Nissan was ook saai maar is helemaal terug met de juke, qasqoui(ofzoiets) en de natuurlijk de gtr.
xilver zegt
@ferrari94tr: de Nissan Puke en Kotsqua zijn nu niet bepaald modellen om trots op te zijn…
hoflander zegt
Spannend zit hem toch eerder in het rijden… ook bij Audi.
erwh zegt
@hoflander: Nou dat geldt echt alleen voor de R8, zelfs bij de RS modellen hebben ze het voor elkaar gekregen om deze snel maar klinisch te maken. (waarschijnlijk bewust)
Een Audi koop je dan ook niet voor het rijden, het is een verplaatsbaar mode-accessoire, en een verdomd goede.
hoflander zegt
@erwh:
Ik bedoelde te zeggen dat het spannende vanuit het rijden moet komen en daar laat Audi nogal eens wat steken liggen vind ik. Ik wilde dit filmpje embedden maar dat lukt niet. Het betreft een getunede RS6 die mij wel aansprak, heb het filmpje en de presentatie zelf gemaakt: http://vimeo.com/32261671.
hoflander zegt
ps. weet iemand hoe ik hier een filmpje kan embedded by the way? Probeer het nu een paar keer (vimeo code) maar hij komt er niet op….
JasperVDH zegt
@ferrari94tr : Als audi Nissan gaat volgen en een gelijkaardig model bouwen als de Juke, dan vrees ik ervoor dat de verkoopcijfers nog zullen stijgen. De Juke is zo Vreselijk lelijk, bah! Een van de lelijkste auto’s die er zijn.
rechercheur zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
integraturbo zegt
@rechercheur: Stop nu eens met je eigen berichten te editten!!
euro95 zegt
@integraturbo: Nee, jou berichten hebben meer toegevoegde waarde.
integraturbo zegt
@euro95: Blijkbaar wel, die is nog niet verwijderd, poephoofd! :twisted:
rechercheur zegt
-edit: nuttige bijdrage-
integraturbo zegt
@rechercheur: Ik bedoel maar..
MLTB zegt
@the-budel-guy
Je hebt gelijk inderdaad!! Die was ik even vergeten, dat kan opzich nog. Beetje zelfde principe als de Ferrari FF bijvoorbeeld, laat ook mooie drifts toe..
love4sportcars zegt
Nu had ik net alle Audi-fronts en achterkanten van buiten geleerd… :D
integraturbo zegt
@love4sportcars: Gevalletje “tijd teveel”? :roll:
Northwestern zegt
Oh? Gaan ze nu minder ringen op de kleinere auto’s plakken?
norge zegt
Nou dit komt wel als een bliksemslag op een klaarlichte dag zeg.Het luie leventje van de “designers” is afgelopen bij VAG.
Maar ik moet het eerst nog zien dat ze ook daadwerkelijk een ander design gaan geven aan de verschillende modellen.
Misschien gaan sommige wel mooi worden ?
integraturbo zegt
@norge: Zou dan idd het
werk voorbij zijn? Kan er alleen maar beter op worden..
huge zegt
@sir smokalot: dat lijstje van CSI toont niet hun designs maar de projecten waarvoor ze class-a oppervlakken gemaakt hebben. Aangezien dat een hele belangrijke fase in de design-ontwikkeling is (en er op het moment een tekort aan vakbekwame mensen is en er teveel projecten van alle andere oem’s zijn), ontstaat er een tekort aan bedrijven die class-a oppervlakken kunnen leveren en zo dekt Audi zich in…
lincoln zegt
buiten die lease-troep is Audi gewoon zeer onderscheidend ..
maar dat komt omdat er dan 1 model overblijft ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Niet 2? TT en R8…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: correctie…R8 Spyder…
masterstig zegt
Het zou leuk zijn, al vind ik de A7/R8/TT/Q7 wel een ander ontwerp dan de rest.
Esprit_de_Flandre zegt
Die A2 heb ik blijkbaar even gemist…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: …stond er laatst nog hartstikke ‘op’ vast… ? Mis het dagelijks :lol:
Esprit_de_Flandre zegt
Best wel interessant om eens te horen welke onbekende bedrijfjes worden opgekocht door een grote bekende naam. Dat meen ik echt.
Er verschijnen tientallen geruchten-artikels over ‘VW koopt Alfa’, maar wat VW dan echt koopt, daar hoor je nooit iets over, wegens onbekend en dus zogezegd niet interessant.
Maar het tegendeel is waar. Het is aan de kleine bedrijfjes die worden overgekocht dat je kan zien waar een bedrijf naar toe gaat met z’n toekomstige producten. Zeker als het technologiebedrijven zijn.
huge zegt
@Esprit_de_Flandre: voor jou zijn ze misschien onbekend maar als je in de Duitse autoindustrie werkt en dan nog in design/class-a dan ken je csi…zijn kleinere maar gespecialiseerde firmas.
Esprit_de_Flandre zegt
@huge: Mja, ik werk niet in de Duitse auto-industrie, dus helaas. Wat is A-class trouwens? Zag het ook al breed uitgesmeerd op hun site, maar met weinig duidelijkheid over wat het concreet is…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Of Class-A, whatever…
Tommy2 zegt
Man, oud nieuws al dit!
telegraaf.nl/autovisie/autovisie_news/10661994/__Facelift_voor_Audi__.html
Megakix zegt
@Tommy2: :lol:
dennisberkhout zegt
Normaal ben ik zeer scherp in het herkennen van auto’s maar bij recente Audi’s vergis ik mij nog wel es.
Zelfs Hyundai’s vind ik meer divers :s
speedie zegt
inderdaad een Audi herken je ook zonder de ringen. Van ander merken is het dikwels gissen. Benieuwd hoe de nieuwe A3 er gaat uitzien. De nieuwe Audi A3 die begin 2012 op de markt komt, telt in de carrosserie liefst 4.800 buigingen, zes keer zoveel als tien jaar geleden. Bovendien zijn er vlakken die van convex (bol) naar een concaaf (hol) gaan.
Tommy2 zegt
@speedie: Hij heeft ook wat gelezen hoor. :P Die vlakken waren er altijd al, alleen niet met dergelijk scherpe randen zoals nu ontworpen bij de nieuwe A3. Het gaat trouwens om de motorkap waar voor het eerst een nieuw soort plaatbewerkingsmachines voor gebruikt gaan worden.
http://www.vraagenaanbod.nl/nieuws/id7785-Audi_zet_bij_productie_A_intelligente_matrijzen_in.html
mellie zegt
ik ben benieuwd hoe de andere modellen er uit gaan zien en wat er dan precies verandert. nou vind ik de llok vna de audi wel mooi maar vind ik het wel 1 grote eensheids worst vna de A1 t/m A6