De een zijn dood…
Als we de woorden van de president mogen geloven, dan zal de Formule 1 aan het einde van het seizoen voor de laatste maal naar Interlagos afreizen. Deze week kondigde president Jair Bolsonaro op een persconferentie aan dat een deal is getekend met de gouverneur van Rio de Janeiro voor de constructie van een nieuw circuit.
Het geweldige racen op het circuit van Interlagos, gelegen in Sao Paulo, is voor het land blijkbaar niet voldoende reden om te vechten voor het behoud van de Grand Prix. Ergens logisch, aangezien het circuit tussen de wateren gefundeerd moet worden door de staat en er jaarlijks allerlei problemen komen kijken bij de organisatie, maar jammer desalniettemin. Daarbij helpt het overigens ook niet dat de Formule 1 sinds enkele jaren zelf een slechte relatie heeft met de promotors van het circuit, door geklooi met financiën en contracten.
Zoals gezegd zal Brazilië zijn Grand Prix echter niet verliezen. De Formule 1 moet naar verluidt naar Rio de Janeiro verhuizen. Het circus zal niet rijden op het oude Jacarepagua circuit, deze is namelijk met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor het Olympisch Park, voor de Zomerspelen van 2016. In plaats daarvan hebben een aantal particulieren de koppen bij elkaar gestoken om de komst van een nieuwe baan te bekostigen.
Het nieuwe circuit, dat onderaan het artikel is te zien, is ontworpen door Hermann Tilke. De bouw moet dit jaar nog worden afgerond, zodat de baan klaar is om in 2020 een Grand Prix te huisvesten. Volgens de president zal het circuit vernoemd worden naar volksheld Ayrton Senna. Ironisch, want de legendarische coureur is geboren in Sao Paulo – de stad waaruit de Formule 1 naar verluidt zal vertrekken. De bouw van het circuit zal tenslotte gepaard gaan met het ontstaan van duizenden nieuwe banen.
Hoewel het circuit door Tilke is ontworpen, zal het racen daar niet per definitie bedroevend slecht worden. Tilke heeft immers wel degelijk goede banen getekend en ook deze ziet er zo slecht niet uit. We proeven elementen van Barcelona, Magny-Cours, Jerez, Suzuka en COTA. Dat gezegd hebbende betwijfelen dat het nieuwe circuit ook maar een fractie van de atmosfeer van Interlagos zal hebben.
gwnbmw zegt
Van de sloppenwijken van sao paulo naar de sloppenwijken van rio…
mashell zegt
Was Nederland maar zo rijk als Brazilië, dan konden wij ook een mooi ruim, goed bereikbaar circuit ergens in de polder bouwen waar er helemaal niemand last van heeft en er voluit en vaak geracet kan worden.
jollydodo zegt
@mashell: Ze hebben in Brazilië behoorlijk wat problemen en dan gaan ze zich in zo’n land weer storten op het zoveelste verliesgevende project. Dat is iets wat ik niet kan begrijpen. En waarschijnlijk wordt het weer veel duurder en gaan er zakken vol met geld naar corrupte ambtenaren.
Via Bloomberg: The estimated value of the concession to build and operate the course for 35 years is 697 million reais (US$177 million), according to information from Rio’s city hall. It estimates the track will have an economic impact of 626 million reais annually.
Je hoeft geen econoom te zijn om behoorlijk wat vraagtekens te zetten bij die cijfers. Geen enkel volledig circuit kan gebouwd worden voor slechts 177 miljoen dollar en dat gaan ze ook nooit binnen 1 jaar terug verdienen. Hoe kun je zo naïef zijn? Hier is het natuurlijk ook niet allemaal geweldig geregeld en Zandvoort gaat ook bakken met geld kosten, maar gelukkig hebben we nog iets van een realiteitsbesef.
Dickie zegt
@mashell: kunt ook gewoon naar Assen gaan.
dracae zegt
@mashell: Als je dat echt denkt.. ga dan snel verhuizen..
Er gaat heel veel fout in Nederland, maar wij hebben desondanks de prioriteiten een stuk beter op orde dan landen als Brazilië!
mashell zegt
@dracae: was dat kleine beetje sarcasme niet te herkennen?
berlinetta zegt
@mashell: Nee, doe eens wat beter je best ;)
rhellema zegt
@mashell: nou, laat ik het zo zeggen; zodra er een bericht over F1 is en dan met name de berichten waarin Zandvoort als kanshebber genoemd wordt om een race te organiseren dan blijk je het nodig te vinden om er één of andere stekende opmerking over te maken en als men dan reageert op je dan wil je het afdoen onder de noemer “sarcasme”. Ik denk dat het een beetje een psychisch dingetje is geworden bij je. Om de één of andere reden kan je het niet hebben dat Assen compleet buiten spel gezet is ten faveure van Zandvoort. 1 x is sarcasme, 2 x ook nog wel, maar de hoeveelheid waarin je je teleurstelling ten toon stelt doet toch vermoeden dat een bezoekje aan de psycholoog geen verkeerde optie zal zijn voor je.
mashell zegt
@rhellema: Haha, je zoekt er veel teveel achter. Ik heb geen emotie naar het circuit van Zandvoort. Nu het Max Verstappen effect op het hoogtepunt is moet er rap een GP in Nederland georganiseerd worden. Daarvoor moet het hopeloos verouderde en verschrikkelijk onhandig gelegen baantje van Zandvoort met wat pleisters snel opgelapt worden. Dat is gewoon jammer, want het kan geen optimaal resultaat leveren. Wat het straatarme Brazilië (daar zat het sarcasme) aan grootheidswaanzin teveel heeft (@jollydodo argumenteert helder waarom hun plan niet realistisch is) ontbreekt het ons aan ondernemerschap. Wat wij in Nederland eigenlijk nodig hebben is een compleet nieuw Zandvoort ergens in de polder, het huidige Circuit Park Zandvoort is een veel geschiktere locatie voor een bungalowpark dan voor een circuit. Wij kunnen, anders dan Brazilië, wel voldoende geld voor zo’n verhuizing vrij maken, maar wij doen het niet! Schiphol idem dito, als we dat rationeel zouden behandelen zouden we Schiphol moeten laten krimpen tot een kleine regionale luchthaven en de internationale luchthaven naar de polder moeten verplaatsten. Via een hogesnelheidslijn aan Amsterdam (Groningen en Hamburg) binden en klaar. Maar visie ontbreekt zo vaak in Nederland (dat is wat Balkenende met gebrek aan VOC mentaliteit bedoelde). Maar wat wil je in een land waar als je er voor uitkomt dat je Zandvoort totaal ongeschikt vindt je door sommigen dan zelfs als psychiatrisch patiënt afgeschilderd wordt.
rhellema zegt
@mashell: er is nog geen F1 race gereden op Zandvoort en iedereen roeptoetert maar dat het circuit niet geschikt is voor de huidige F1 races.
Beetje hetzelfde verhaal als Baku, iedereen riep maar dat het saaie races zouden worden daar, dat er niet in te halen was en wat blijkt, de afgelopen jaren hebben we daar de leukste races vandaan zien komen.
Monaco, er zou niet ingehaald kunnen worden, gelul van de bovenste plank, er zijn genoeg toprijders geweest die in het verleden een race in Monaco vanaf achteraan hebben moeten starten en gewoon naar de top 10 zijn gereden door auto’s op de baan in te halen. Vorig jaar Verstappen van Plaatste naar P9 door auto’s op de baan in te halen. Je laat je teveel beïnvloeden door een Vettel en Hamilton die maar blijven roepen dat je daar niet in kan halen. Vettel had vorig jaar 120 pk meer tot zijn beschikking dan Ricciardo (door technische problemen van de Red Bull) die voor hem reed maar Vettel bleef maar volhouden dat hij er niet voorbij kon. Bullshit, hij heeft niet eens een poging ondernomen waaruit maar enigszins bleek dat hij over inhalen zat na te denken. Waarom kon Verstappen met een mindere hoeveelheid pk verschil die achterliggers dan wel inhalen? Dat is te danken aan zijn VOC mentaliteit want volgens mij weet je niet eens wat dat inhoud. Roeien met de riemen die je hebt, oftewel handelen met de middelen die je hebt. Dat is de ware VOC mentaliteit.
We hebben een circuit waar een race kan plaatsvinden anders wordt het door de FIA niet goedgekeurd. Waarom moeten we dan vele miljoenen meer uit gaan geven om een circuit in de polder te bouwen? Omdat mensen die niet naar de race gaan lopen te janken dat mensen die wel naar de race gaan in de file staan? Omdat een stelletje bekakte lui uit Haarlem, Heemstede en weet ik waar nog meer vandaan het geluid niet kunnen verdragen? Schei toch uit, je hebt daar zelf je huis toch gekocht?
Schiphol is een zelfde verhaal. We hebben een goed bereikbaar vliegveld dus waarom moeten we het verhuizen? Omdat mensen een huis bij Schiphol hebben gekocht en nu beginnen te zeuren over geluidsoverlast? Ja, je bent daar toch zelf gaan wonen terwijl je wist dat je Schiphol als buurman had? Wat denk je wat het Nederland gaat kosten om Schiphol te gaan verhuizen en een compleet nieuw vliegveld aan te leggen die het aantal reizigers wat Schiphol jaarlijks verwerkt aan te kunnen? We kunnen in dat geval beter de huizen van al die jankerds en schreeuwers tegen de vlakte gooien en in de polder een nieuwe woonwijk neerzetten zodat ze lekker daarheen kunnen verhuizen en de beschikbaar gekomen ruimte gebruiken we voor verbeteringen aan de bereikbaarheid van Zandvoort en de uitbreiding van Schiphol. Met die oplossing zijn we veel goedkoper uit en die mensen die daar wonen boeien me werkelijk geen reet. Al die mensen, die groep van de bevolking die almaar schreeuwt en jankt, die personen missen nu juist de VOC mentaliteit, anderen mogen mijn problemen oplossen want daar heb ik zelf geen zin in. Die mensen kunnen niet handelen met de middelen die ze hebben en willen dan als noodoplossing miljoenen of misschien wel miljarden uit laten geven zodat hun probleempje opgelost kan worden. Die mensen zijn ook de jankerds die maar blijven gillen over hoe slecht Rutte het doet, maar wel van hem verwachten dat hij miljarden investeert om hun (beperkte) problemen op te lossen. Waar denken die mensen dat die miljarden vandaan moeten komen dan? Ja, dat is echt voer voor psychologen.
rickthestig zegt
@mashell: Geld zal het probleem niet zijn bij ons. De mensen die er wonen wel.
lekbak zegt
@rickthestig: is ook wel zo belangrijk…
ghost zegt
@mashell: zou zeggen, maak een goed gefundeerd ondernemersplan, en begin een crowdfundingprojectje om een circuit in de polder te bouwen ?
mwti zegt
@mashell: was jij maar rijk en niet zo knap ?
zwepp zegt
Het ziet eruit als een tamelijk generieke baan. Kan er niet warm van worden. Circuits met karakteristieke bochten combinaties verdwijnen in een rap tempo.
w0o0dy zegt
@zwepp: dat was idd ook mijn beeld. Plat, 90 graden bochten een hairpin en een paar doordraaiers. Zo op het eerst gezicht ook behoorlijk veel stukken waar je met een F1 niet aan inhalen hoeft te denken.
ary777 zegt
@w0o0dy: Ach.. Ik lees net in het artikel dat er duizenden nieuwe banen ontstaan.
Daar zal toch best wel een goeie tussen zitten? ;)
breakingpoint zegt
@zwepp: die man zijn inspiratie raakt op. Helaas denken ze bij F1 of FIA dat er geen andere ontwerpers zijn.
Edge zegt
@breakingpoint: Toch is het volkomen begrijpelijk dat ze telkens weer bij Tilke aankloppen. Natuurlijk zijn er andere capabele ontwerpers, maar Tilke heeft veruit de meeste ervaring met het ontwerpen van een circuit dat voldoet aan alle FIA Grade 1 eisen. Tilke heeft daarnaast nog een grote troef in handen: Hij ontwerpt niet alleen, maar verzorgt het complete pakket. Planning, grondverzet, constructie van het circuit en de bijgebouwen, de vergunningen, hij regelt het allemaal en aan het eind van de rit krijg je één duidelijke factuur van Tilke.
mark997gt3 zegt
Ik zie twee verschillende lay outs…..
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: o nee toch niet…..
hiostu zegt
@mark997gt3: Ik niet eigenlijk, alleen een gedraaid aanzicht van dezelfde layout. Could be wrong…
metalmike zegt
@mark997gt3: Ik zie dezelfde layout vanuit een andere hoek
trustmeiamanengineer zegt
Man man man. Ze hebben ook geld over daar in dit land ja op dit moment…. Wat een kansloze verspilling weer. Je zou denken dat ze wel geleerd hebben van het WK en de Olympische spelen.
emping zegt
@trustmeiamanengineer: In plaats daarvan hebben een aantal particulieren de koppen bij elkaar gestoken om de komst van een nieuwe baan te bekostigen.
Ff de tekst goed lezen.
berlinetta zegt
Zo op het eerste gezicht lijkt het me geen hele originele baan.
skinny058 zegt
Wel zonde, vond het altijd leuke en vermakelijke races en een leuke baan om te rijden ook. Veel legendarische momenten ook in de loop der jaren. Jos bij JPM, Max z’n fantastische race in de RB en de drift in de STR, Massa die het kampioenschap verliest op een haar na en ‘t zelfs even was, de crash van Alonso na Webber, de vele crashes (incl. Schumi) in bocht 2/3, de deurcrash van Heidfeld etc. etc.
En mijn held Kimi die hier wereldkampioen werd in 2007.
gregorius zegt
Huidige circuit in Sao Paolo levert iig mooie plaatjes op en her en der een mooie actie. En als het regent, wat nog wel eens gebeurt, dan is het geweldig daar.
Die nieuwe ding ziet er te gemaakt en te nep uit. Elk camera shot zal bijna hetzelfde zijn; en dat wil je niet meer Anno 2019, met alle races in 4k.
We zullen zien..
Design_Driven zegt
Is dat een tijdelijke gebouw, die witte doughnut in het eerste plaatje? Op de 2de is hij namelijk weg.
Ik ben nooit op Interlagos geweest maar laat het maar aan de Brazilianen over om overal sfeer te maken, dat komt wel goed.
Hopelijk wordt het een circuit waar je goed kan inhalen, wat daar mankeert het (ook op Zandvoort) nog wel aan bij de meeste circuits.
pomoek zegt
De onderste foto is denk ik de duurzame variant, want met meer boompjes. Nu ja de Goddelijke Kanaries hebben zelf voor deze “bijzondere” president gekozen en mogen natuurlijk ook zelf weten in welke bodemloze put ze hun realen gaan plempen. Als ik Braziliaan was geweest dan zou ik, na het financiële drama van de OS2016, heel hard NEE!!! gaan gillen op het moment dat iemand het woord bouwen, beton of stenen in zijn mond neemt.
aquila2003 zegt
Geklooi met contracten en financiën in Brazilië… Je verwacht het niet ?
fernfahrer zegt
Sao Paulo of Rio. Maakt niet uit. Je hebt in beide steden de garantie dat je beroofd wordt.