Nog voor de budgetcap in de Formule 1 actief is geworden, gaat deze al omlaag.
Het budgetplafond binnen de Formule 1. De een ziet het als een logische stap om het speelveld eerlijker te maken, de ander ziet het als een messteek in de ziel van de autosport. Voor de fans van de laatste categorie: slecht nieuws. In het 2021-seizoen wordt die cap nog wat minder dan verwacht. Eerst was er sprake van 175 miljoen dollar, nu zegt managing director Ross Brawn tegen Sky Sports dat dit 145 miljoen dollar gaat worden.
Dit heeft – zoals al het nieuws tegenwoordig – natuurlijk te maken met het coronavirus. Teams kunnen nu immers niet racen, met financiële problemen tot gevolg. De budgetcap voert Brawn niet alleen in om het speelveld gelijker te maken, maar ook om de economische stabiliteit van de raceklasse te kunnen waarborgen. Daarvoor moet in de kosten worden gesneden, wat Brawn voor iedereen gaat verplichten.
Daar zit op zich wel wat in. Met een hogere budgetcap voelen teams zich immers bijna verplicht om tot die cap uit te geven. Anders weet je al zeker dat er een financieel gat tussen jouw team en een topteam als Mercedes gaat zitten. Dus door dat plafond te verlagen, zorg je ervoor dat ook kwetsbare teams niet te veel geld uit gaan geven. Al voelt het tegelijkertijd wel een beetje als big government.
Belangrijke noot: de deal is nog niet helemaal rond. Volgens de topman zitten ze nu in de ‘laatste fases’ om alles officieel te krijgen. En net als bij de eerdere afspraak, horen zaken als de coureurssalarissen hier niet bij. Hij insinueert tot slot dat de budgetcap in de Formule 1 in de toekomst eerder nog verder omlaag zal gaan, dan dat deze zal stijgen. Straks kunnen wij gewone stervelingen nog een Formule 1-team betalen?
Foto: Formule 1 Monza van @Pausie, via Autojunk.nl. Dank aan Frank voor de tip!
chills zegt
Dus je betaald Max € 130.000.000,- per jaar en laat hem dan voor een evenredig bedrag zijn auto leasen? 22% bijtelling, dat dan weer wel 0_o
ewmi zegt
Hoe kun je de uitgaven van een team meten en controleren? Is toch onmogelijk. Een fabrieksteam heeft daarnaast toch ook lagere kosten dan teams die bij andere partijen moet inkopen?
lekkerlinksrijden zegt
@ewmi: naast de “gewone” fabriek die meetelt voor het budget zetten ze aparte bv’s op die niet meetellen. Ze omzeilen de regels een beetje en klaar
mashell zegt
Hoe kun je de uitgaven van een bedrijf meten en controleren? Nou gewoon door een accountant de boel te laten controleren, wordt overal gedaan met alle bedrijven zodat ze de juiste belasting kunnen betalen.
gregorius zegt
het is natuurlijk wat lastiger. Maar;
Je kan Mercedes werknemers onderzoek laten doen en die dat ‘gratis’ aan MB F1 leveren en doen alsof een onderzoeker bij MB F1 dat gedaan heeft. Denk aan analyse, maken van onderdelen in de computer, race strategien etc etc. Opeens zijn een stuk minder researchers op de loonlijst van MB F1 opeens een stuk efficiënter.
Je kan software door MB F1 laten kopen; gemaakt door MB. Voor niks of voor veel te weinig.
Het maken van MB F1 onderdelen op apparaten van Mercedes-auto; daar betalen ze opeens ook te weinig voor.
Motoren zullen er ook buiten vallen. Dus met motoren-setups zullen ze ook buiten die 145mio laten doen.
gregorius zegt
dat doen teams op het moment zelfs al. Haas F1 is een onderdeel van Haas racing. Red Bull F1 heeft ook nog een ander bedrijf. McLaren is ook rare boel.
Williams maakt ook zooi die niet alleen voor hun eigen F1 auto is.
En MB en Ferrari, die gaan straks ook los.
Het wordt een grote bende, maar het is een stap in de goede richting.
mashell zegt
Als je dit jaar minder verdiend kun je volgend jaar minder uitgeven, klinkt best wel logisch.
berlinetta zegt
Vertel dat maar eens tegen mijn vriendin.
vaakbenjetebang zegt
De F1 zit helaas in veel opzichten op een dood spoor, naar mijn mening met name door over-regulering. U kent het liedje wel: gridstraffen die niemand snapt, een vuistdik technisch reglement dat aan de ene kant een uiterst complexe PU voorschrijft en aan de andere kant nog nèt niet voorschrijft welke kleurschakeringen acceptabel zijn voor het poepgat van de coureurs etc., dus een minimale technische vrijheid voor de teams om met verrassende oplossingen te komen… met als resultaat een voor de nieuwe kijker vrij ontoegankelijke sport met toch een behoorlijk voorspelbare uitslag en relatief weinig puntje-van-de-stoel-momenten. Tel daarbij op dat de coureurs over het algemeen ook best fletse figuren zijn geworden dankzij mediatrainignen en het ‘feest’ is compleet.
Dat ga je met zo’n budgetcap zeker ook allemaal niet oplossen. Je maakt een kostuumdrama ook niet voor het grote publiek aantrekkelijker door de budgetten voor de kostuums te verlagen… de formule klopt gewoon niet meer en lijkt steeds verder af te drijven van wat zowel voor de kijkers als de deelnemers (en de deelnemers zijn de teams, niet de coureurs) nog interessant is. Vanaf de bank heb ik makkelijk praten en ik heb ook geen pasklare oplossing, maar dat het al lange tijd niet de juiste kant op gaat lijkt me evident.
Foramen zegt
Ben heel benieuwd hoe dit zal gaan. Ontwikkeling extern, usb stick met data overgeven en al het onderzoek wordt ineens door 3 engineers gedaan.
mark997gt3 zegt
Gewoon terug naar die smallere maar lelijkere auto’s. Dat doet ontzettend veel op het echte racen. Waren geweldige seizoenen met veel inhaalactie!
berlinetta zegt
Ik vind het maar de omgekeerde wereld dat de koningsklasse zich moet aanpassen, omdat kleine teams het financieel niet kunnen bijbenen.
gregorius zegt
… maar dat gaat samen met de inkomstenpool die relatief oneerlijk verdeeld wordt.
Als kleine team kan je niet rond komen van de gelden die je krijg voor het ‘meedoen’.
Zet dat zo door en voordat je het weet heb ja na een crises en een beetje ongeluk, opeens maar 14 auto’s op de grid. Dat is helemaal ongeloofwaardig voor gemiddelde kijker.
Als je de taart ‘gelijker’ verdeeld, is het interessanter en minder riskant om als klein team mee te blijven doen.
berlinetta zegt
Het huidige systeem deugt in mijn ogen ook zeker niet, maar dit vind ik ook niet de beste oplossing.
volvaudi zegt
Lekker doorgaan met die budget cap en iedereen kijkt na 5 jaar Formula E. Innovatie, dat is synoniem met de budgetten en formule 1 maar dat kun je nu in zekere zin vergeten