De man won afgelopen weekend nog met een Mercedes onder zijn derrière de GP op het circuit van Silverstone, maar wil niet bevestigen dat hij volgend jaar nog in dezelfde auto rondrijdt. Grappig genoeg lijkt een deel van die beslissing in handen te zijn van z’n grootste rivaal: Sebastian Vettel.
Klinkt ingewikkeld? Valt mee. Laten we eerst even kijken naar de situaties van de betreffende coureurs op dit moment.
Lewis Hamilton
Lil’Lulu heeft een contract met het Formule 1 team van Mercedes AMG. Dat contract loopt nog t/m seizoen 2018. Maar toen journalisten hem afgelopen zondag na zijn winst op Silverstone vroegen of hij dat contract ging uitzitten, wilde hij dit niet bevestigen. “Stoppen of verkassen is op dit moment misschien niet voor de hand liggend,” aldus Lewis, “maar ik weet niet hoe ik me voel rond kerst, dus ik kan niet zeggen wat er precies gaat gebeuren.”
Daarnaast is het een publiek geheim dat Lewis z’n ultieme kinderdroom was (en is?) om voor Ferrari te racen. Hij schijnt een grote liefde voor het merk te hebben en zou tegen vrienden gezegd hebben dat hij graag voor de Italianen zou racen, maar dat bericht komt van de Daily Mail dus dat moet met een emmertje zout genomen worden. We denken dat er maar één iemand is die Lewis’ transfer tegenhoudt: Sebastian Vettel. Als die besluit te blijven bij Ferrari heeft hij een paar jaar voorsprong in het team en met de auto, die Lewis waarschijnlijk nooit in kan halen.
Sebastian Vettel
Dus laten we eens kijken naar de huidige leider (met één punt voorsprong) om het wereldkampioenschap. Seb heeft bij Ferrari niet de beste tijd van z’n leven achter de rug maar lijkt het lek boven te hebben. De punten druppelen binnen en er is zelfs een zeer marginale voorsprong in de strijd om de wereldtitel. Sergio Marchionne heeft bevestigd dat er een nieuw driejarig contract klaarligt voor de Duitser, dat alleen nog door Vettel zelf ondertekend hoeft te worden. Honestly. Vooralsnog heeft Marchionne echter een leeg postvakje. Vettel is komende winter bovendien “transfervrij” als zijn contract met de Italianen afloopt.
Het lijkt overduidelijk dat de Mercedes AMG by far de snelste machine op de grid is geweest dit seizoen. En het lijkt erop dat Vettel vooral wil kijken hoe competitief die rode machine nu écht is. Kunnen ze de strijd aan met Mercedes, of blijven ze achterlopen? Als Ferrari geen snellere auto weet niet neer te zetten, is er voor Vettel een excuus om naar Mercedes te lonken. Hij zou zelfs al een pre-contract hebben. Mits Lewis daar opstapt natuurlijk, want anders krijg je het scenario dat ik als laatste schetste bij de Brit: een paar jaar achterstand met het team en de auto zal Vettel ook niet willen hebben.
Beide coureurs hebben dus hun opties open, zoveel moge duidelijk zijn. Maar hoe staan hun teams er dan voor?
Mercedes AMG
De mannen van Mercedes AMG F1 hebben naast Lewis Hamilton tegenwoordig de Fin Valtteri Bottas. Die doet het niet slecht en heeft het Hamilton zelfs één of twee keer moeilijk kunnen maken. Maar Finnen zijn niet leuk voor de PR. Zeker niet voor de PR van een Duits team dat vorig jaar onverwacht hun Duitse wereldkampioen zag opstappen. Hoewel teambaas Toto Wolff roept dat hij niet per definitie een Duitser nodig heeft in zijn team, is het zeker dat men dat bij Mercedes wel degelijk prettig vindt. Bovendien was het opmerkelijk te noemen dat Toto Wolff vrij mild was naar Sebastian Vettel, nadat laatstgenoemde zijn leider opzettelijk ramde tijdens de GP van Azerbeidzjan. Hij ging zelfs een week later gezellig naar het verjaardagsfeestje van Vettel.
Tweede rijder Bottas heeft een contract voor dit jaar, maar valt ook onder het management van Toto Wolff. Stel dat Vettel naar Mercedes zou willen verkassen, dan zou Valtteri Bottas als tweede rijder kunnen blijven. Finnen zijn heel goed in tweede rijder zijn, vraag maar aan Ferrari. En stel dat Lewis Hamilton alsnog besluit te blijven, dan zou er een strijd binnen het team kunnen komen tussen Vettel en Hamilton. Of de teamleiding dat wenselijk vindt is één ding, maar ik denk dat de F1-fans ervan zullen smullen.
Ferrari
De Italianen hebben het liefst Vettel nog drie jaar bij zich. Maar als die besluit op te stappen, heeft men natuurlijk graag een wereldkampioen in hun stoeltje zitten. Ze hebben ook Kimi Raikkonen, maar die is nooit zo snel geweest als Vettel en lijkt geen kandidaat voor nóg een wereldtitel. Aan de andere kant: we dachten een paar jaar geleden al dat hij nooit meer F1 zou rijden en alleen nog dronken van boten zou donderen, maar sindsdien heeft hij toch nog aardig wat punten bij elkaar gesprokkeld na zijn comeback. Maar goed, zonder Sebastian en potentieel ook zonder Kimi Raikkonen (want of hij überhaupt mag blijven is maar de vraag), zijn er twee stoeltjes te vullen bij Ferrari.
Voor één van die stoeltjes blijft de naam van Max Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo rondzingen. Ook Max Verstappen wordt genoemd. Logisch, want die is Vettel zelfs de baas ondanks zijn mindere Red Bull (video) maar die mag niet onder zijn contract uit van Helmut Marko. Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo als teamgenoten bij Ferrari, dat klinkt helemaal niet zo heel gek toch? Het enige nadeel is dat men dan de volledige line-up vervangen ziet worden, dat is misschien niet heel prettig voor de continuïteit in het team.
Conclusie
Er zijn nogal wat scenario’s denkbaar, maar alles lijkt in handen van Sebastian Vettel. Als die de deal rondmaakt met Mercedes of Ferrari, zullen de overige rijders snel genoeg hun conclusies trekken. Of, misschien is de macht wel bij Lewis, als die besluit zijn contract te ontbinden met Mercedes en naar Ferrari te gaan, is de kans groot dat Vettel het aangeboden contract van Ferrari in de shredder mikt en verkast naar de mannen van Mercedes. En er is natuurlijk nóg een optie voor Lewis Hamilton: een Rosbergje doen. De binnen zijn bereik lijkende titel pakken en vervolgens kei- en keihard die helm in de wilgen mikken om alleen nog maar in z’n Pagani door Monaco te blaffen. We kunnen ons een vervelende pensioen voorstellen.
Gulli zegt
Einde van het seizoen de punten bekijken, dan de nr1 eruit, iedereen een stoeltje naar boven opschuiven en de nr1 weer als laatste laten aansluiten. Ik ben benieuwd wat dat voor seizoen oplevert :P
mashell zegt
@gulli: dat levert een nogal chaotische mario kart achtige laatste races in een seizoen worden. De meest begeerde positie is dan namelijk niet meer die van de kampioen maar juist die van de 2e.
Ik zou het anders doen: kampioen, dan met pensioen.
str8six zegt
Lewis blijft gewoon bij Mercedes en Seb blijft gewoon bij Ferrari. Na de strakke performance van Bottas verwacht ik dat ze hem zullen verlengen. De échte sleutel ligt dus bij Kimi imo.
pomoek zegt
Of Vettel blijft bij Ferrari en Hamilton bij MB.
mark997gt3 zegt
@pomoek: jij hebt het meest waarschijnlijke scenario…..
goodolddays zegt
Bottas is een seat-holder zo simpel is het, heeft gewonnen ja maar op geluk dat andere pech hadden etc…
mashell zegt
@goodolddays: als je zo gaat redeneren gaan Bottas en Verstappen gelijk op.
tvklarenbosch zegt
Ik denk dat er niet veel gaat veranderen bij de topteams. Bij Red Bull veranderd sowieso niets. Kimi is wel klaar voor zijn pensioen. Mogelijke vervangers zijn dan Perez, Hulkenberg en Ocon. Andere huidige F1 coureurs zijn denk ik niet goed genoeg.
pscarphotography zegt
‘Met een emmertje water nemen’ ? Bedoelde je soms ‘met een korrel (in dit geval een flinke pot) ZOUT nemen’?
tysson zegt
@pscarphotography: er staat emmertje zout (dus heel veel korrels)
maxidyne zegt
Allemaal speculaties. We horen het wel hoe de stoelendans gaat verlopen.
mashell zegt
Een “paar jaar achterstand bij het team en met de auto” is natuurlijk iets wat niet bestaat. Niet alleen is er elk seizoen een nieuwe auto. Maar er is ook een coureur die dat bewezen heeft. Er was namelijk eens lang geleden in 2016 een coureur, in Nederland is hij niet echt bekend maar daar buiten wel, die stapte midden in het seizoen van het ene team over naar het andere team. En won pardoes z’n eerste race voor dat team, notabene in Barcelona, op het circuit waar de “meeste testkilometers liggen”. Ergo, wennen aan auto’s, team’s. Helemaal geen probleem voor een goede coureur, na een vrije training is dat wel gepiept.
kareljansen zegt
@mashell: is dat die gast die daarna nooit meer dat niveau gehaald heeft?
blackmilo zegt
@kareljansen: mogen* halen
leaper035t zegt
Lewis weg uit F1, Max naar Ferrari (de prullenmand in met dat contract!) en Vettel naar Mercedes. Ideale oplossing.
chrisvis zegt
@leaper035t: dat dachten Alonso en Vettel ook toen zij naar Ferrari verhuisden. Dit is het eerste seizoen dat het erop leek dat Ferrari de aansluiting met Mercedes zou vinden, helaas voor hen lijkt het erop dat ze wederom tweede viool gaan spelen voor het zoveelste jaar op rij. Dus ideaal zou ik dit scenario voor max zeker niet noemen.
leaper035t zegt
@chrisvis: Ferrari rijdt de laatste jaren idd niet echt meer voor de titel. Ik begrijp je argument. Toch denk ik dat voor een racer het hoogst haalbare is om kampioen te worden bij het Ferrari F1-team. Vergeet niet dat Ferrari vorig jaar de strijdt om de titel opgaf om met de ontwikkeling van de huidige wagen te starten. Hopelijk plukken ze er dit, en de komende jaren, er de vruchten van. Al dan niet met Max.
bassx zegt
Is het niet de droom van elke F1 coureur om ooit in je carrière bij Ferrari te mogen rijden? Ferrari is F1 en F1 is Ferrari, een uitspraak van Bernie die gehaat werd door velen maar deels wel waar was. Alleen de beste coureurs rijden voor Ferrari. De slechtste die nog op mijn netvlies ligt is Badoer, een testrijder die onvoorbereid het stuur over moest nemen van Massa. Het doet sinds het bestaan van F1 mee aan de sport en onafgebroken. Geen enkel ander team heeft zo’n historische indruk in F1 als Ferrari. Ferrari is ook het enige team in zijn soort. De laatste echte auto fabrikant die meedoet die zowel de motor als het chassis in huis ontwikkeld. Daarom alleen al moet het een droom zijn voor elke F1 coureur om voor Ferrari te willen rijden, al ben je Lewis Hamilton lijkt me. Zelfs Lewis z’n grootste idool die niet de kans kreeg om voor Ferrari te rijden wilde zelfs in de donkere dagen van Ferrari graag voor het merk rijden (aldus Luca).
Jochempie zegt
Hij stopt.
Foramen zegt
Ik hoop van harte dat lil Lewis niet bij Ferrari terecht komt, ondanks de voorliefde voor Ferrari ga ik daar niet voor juichen.
Ricciardo in een Ferrari zie ik wel zitten, sympathieke man is dat.
kareljansen zegt
@foramen: ik geloof ook niet dat ze bij Ferrari het divagedrag zouden accepteren van Hamilton
willeme zegt
Interessant. De stoelendans is weer begonnen!
Paar dingen die zeker lijken te zijn ten opzichte van dit jaar:
Raikkonen stopt bij Ferrari
Massa stopt bij Williams
Palmer wordt geskipt bij Renault
Ik denk dat Sainz perfect het stoeltje over kan nemen van Massa. Sainz is klaar met Red Bull en dat is wederzijds.
Kvyat zal niet nog een jaar bij TR willen rijden, maar is een goede vervanger voor Palmer. Net even wat meer ervaring terwijl hij jonger is. Kvyat is pas 23 jaar oud en heeft voor de F1 alles gewonnen wat er te winnen viel. Kan samen met Hulkenberg er jarenlangop vooruit
Dat betekent dat Gasly bij TR terecht kan. Misschien met Niko Kari erbij, die begint telkens beter te draaien in de F3.
Ik denk dat Hamilton en Vettel gaan ruilen. Vettel is te gefrusteerd bij Ferrari en bij Mercedes willen ze graag een Duitser. Hamilton gaat bij Ferrari kijken of hij dat team naar een hoger plan kan tillen. Blijft er nog wel een plaats over. Perez zou perfect zijn: lekker stabiel. Is hij meteen van Ocon af.
michaelknight zegt
@willeme: hehe, dit is echt een mooi geschreven scenario! Ik ben voor! Laat Max maar lekker zitten waar ie nu zit en Newey met z’n tovervingers een bolide in elkaar kleien.
De dominantie van Merc moet toch een keer stoppen… 87 – 91 McL, 92 – 97 Williams (Newey), 98 – 00 McL (Newey), 01 – 05 Schumi, 09 – 12 RB (Newey): gemiddeld dus zo’n 4 jaar.
michaelknight zegt
@michaelknight: rond de eeuwwisseling zat ik er een jaartje naast btw.
bartteeuwen zegt
Massa stopt inderdaad na dit seizoen. Na volgend seizoen ook denk ik.
suheyl zegt
Als, als, als…
Dutchdriftking zegt
Max in een Mercedes, Daniel in een Ferrari, Lewis in een Ferrari, en Vettel in de laatste Mercedes. Bottas naar Wiliams en Massa met pensioen.
clarkson zegt
Hij gaat stoppen. Zodra hij de wereldtitel heeft kan hij zich de grootste britse coureur allertijden noemen en dat was zijn doel.
Ikke_ferrari zegt
Wat mij betreft is Vettel de enige die echt met pensioen mag.
De beste man is over z’n top heen en kan alleen nog maar lachen als hij wint. Komt hij niet op eigen krachten voorbij een, laten we zeggen, Verstappen… dan is het enige wat hij kan huilen en handjes uit de cockpit steken.
Nee, de dagen dat ik juichte om de prestaties van Vettel zijn al lang voorbij…
jje003 zegt
Ferrari hobbelt al 12 jaar achter de feiten aan dus ik begrijp niet zo goed dat men zo op Ferrari hoopt. Daarnaast is Ferrari een grote naam, maar het blijven Italianen. Het is misschien goed in de doofpot gebleven maar er zijn daar een hoop zaakjes gaande waar je (zeker als 2e rijder) niet heel vrolijk van word. Misschien eens leuk om de biografie van Barrichello te lezen. Ik heb nooit heel goed begrepen waarom iedereen staat te springen om naar Ferrari te gaan.
jje003 zegt
Ferrari hobbelt al 12 jaar achter de feiten aan dus ik begrijp niet zo goed dat men zo op Ferrari hoopt. Daarnaast is Ferrari een grote naam, maar het blijven Italianen. Het is misschien goed in de doofpot gebleven maar er zijn daar een hoop zaakjes gaande waar je (zeker als 2e rijder) niet heel vrolijk van word. Misschien eens leuk om de biografie van Barrichello te lezen. Ik heb nooit heel goed begrepen waarom iedereen staat te springen om naar Ferrari te gaan.
Daarnaast weet ik niet of Vettel überhaupt nog goed is voor de commercie bij Mercedes. Buiten Duitsland is hij niet heel populair.