De Mission E zoekt zijn heil hogerop.
Het gebeurt niet vaak dat een populaire fabrikant als Porsche een nieuwe auto onthult waarvan we nog helemaal niets gezien hebben. Toch hebben de Duitsers het voor elkaar gekregen. Ok, het is een conceptcar, maar de Mission E Cross Turismo concept is helemaal nieuw en helemaal lekker. De CUV is in zekere zin de grote broer van de eerder onthulde, bijzonder krachtige Mission E, en dat kunnen we absoluut waarderen.
De Cross Turismo mag er misschien ietsje minder sexy uitzien dan zijn circuit-tijger van een broer, hij leunt wel degelijk op dezelfde designtaal. Hoewel hij enkele kenmerken van de Mission E overneemt, zijn het vooral de Panamera Sport Turismo en de 911 waaraan hij zijn uiterlijke trekken heeft te danken. Dit, in combinatie met een aantal off-road elementen maakt het een prettige auto om aan te zien.
De échte pret vinden we echter pas bij de aandrijflijn. Van de originele Mission E wisten we al dat hij 600 pk zou produceren, maar de Cross Turismo pompt er exact evenveel paarden uit als het originele studiemodel. De Mission E Cross Turismo wordt aangedreven door twee permanent-synchroon elektromotoren die een systeemvermogen van 440 kW (600 pk) produceren. Hierdoor zoeft de vierwielaangedreven CUV in 3,5 seconden naar de 100 km/u en heeft hij minder dan 12 seconden nodig om de 200 km/u te bereiken. Opvallend aan de aandrijflijn van de Cross Turismo is het feit dat hij deze sprints veelvuldig achter elkaar kan herhalen. Dit is iets waar de concurrentie nogal eens moeite mee heeft.
Opladen doet de wagen via een 800 Volt snellaadsysteem waarmee die lithium-ion batterij in een kwartier weer vol zit. Wanneer dit is gebeurd kan de wagen zo’n 400 kilometer afleggen. Die kilometers zullen overigens met de nodige pret gereden worden, daar de wagen een onderstel met adaptieve luchtvering heeft. Deze kan de bodemvrijheid tevens met 50 mm variëren.
Binnenin de 4,95 meter lange Mission E Cross Turismo vinden we een interieur dat enigszins vergelijkbaar is met die van de normale Mission E. De Cross Turismo is voorzien van eye-tracking technologie, waarmee een camera in de binnenspiegel in de gaten houdt waarnaar de bestuurder kijkt. Het instrument dat de bestuurder voor ogen heeft wordt vervolgens op het scherm naar voren gebracht. De bestuurder kan ze eventueel ook zelf bedienen met de smart-touch knoppen. Het 1,42 meter hoge studiemodel voorziet de bijrijder eveneens van een eigen scherm, waarmee zaken als navigatie en media te bedienen zijn.
UPDATE: bewegende beelden van de Cross Turismo check je HIER.
Ben benieuwd wanneer hij te koop zal zijn en tegen wat voor prijzen.
@fanboy: ik ook, hij ziet er behoorlijk productie-ready uit.
@timobac: Hij heeft geen ruitenwissers… @WoutersConceptSchool2008
Verdorie, ziet er nog goed uit ook!
Dat eye tracking lijkt me zeer vervelend… kijk je ff naar je klokje rechts, staat ie ineens in de midden ipv rechts. Of als je nog wel eens wat om je heen kijkt, blijft het beeldscherm maar wisselen van beeld…
@peug206: Dat soort automatische slimme systemen in auto’s zijn de voornaamste reden dat ik nu al een hekel heb aan hedendaagse auto’s. Alles wat er rond de bestuurder of met de auto gebeurt zonder dat ik het zelf doe is niet optimaal en daardoor voor mij instant chagrijn.
Ik noem automatische ruitenwissers, slim groot licht, en adaptieve cc. Of automatisch minderende stoelverwarming, noodremsystemen en lane departure warning. Allemaal dingen waar ik me helemaal kapot aan erger omdat het zich met mij bemoeit.
Als ik een bemoeizuchtig iemand bij me wil hebben ga ik wel met mijn oma rijden.
@lekbak: helemaal mee eens! Ik rijd ook het liefst zelf.
@lekbak: Arme oma, die wilt alleen maar het beste voor je.
@zwepp: Ze heeft nooit een rijbewijs kunnen halen omdat ze het niet kon leren. Maar ze weet wel hoe de rechter buitenspiegel hoort te staan. Namelijk zo dat zij naar achteren kan zien!..
Ziet er best lekker uit en in 15 minuten een volle baterij. Is ook niet verkeerd.
@ikleesookoverautos: ja. Maar eerst zien. Dan geloven. Waarschijnlijk is het van 20 naar 80% vol in 15 minuten. En is ook dat zelfs nog toekomst muziek en onder ideale omstandigheden. Maar goed. Azijn.
Maar komt de gewone man Mission E ook? Die is zoveel mooier!
@dutchdriftking: Jup, die moet er ook gewoon komen. Dit is simpelweg een andere versie.
@ikschrijfookoverautos: fijn!
Jammer dat er geen knopje meer te vinden is in het interieur.
Dacht dat die opplak zwarte spartbordrandjes trend al een jaar of 5 over was.
Cross Turismo? Waarom!? De naamgeving wordt er nog niet beter op. Verder lijkt het me een potente auto, soort Macan PHEV
Of nou ja, EV dan
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lekker naar een filmpje van de Panamera (?) kijken op je dashboard.
Vermaak
Ik kan toch niet wennen aan EV’s zonder grill aan de voorkant.
Té glad allemaal…
Doet Jaguar met de I-Pace een stuk beter!
Eerste reactie: wat hebben ze nu weer gedaan.
Tweede reactie: hoe vet; ik wil er 1!
Dat is na negen uur de eerste ben die de vergelijking met de E Tron uit het artikel hieronder trekt. Lijkt dezelfde auto te zijn, maar waar de Audi een A6 Allroad lijkt is deze broer van hem spuuglelijk.